Diskuze
ŠKOLSTVÍ: Reforma - ale jaká?
Děkujeme za pochopení.
student :-(
praxe na střední škole
Chtěl bych si jen přihodit malou drobnost ze současné praxe na střední škole. Chodím do čtvrtého ročníku v Kostelci nad Orlicí na bývalou zemědělskou školu obor Ekologie. Dokonale na naši školu pasuje pasáž nabrat co nejvíce žáků a protlačit je čtyřmi roky až k maturitě kterou MUSÍ všichni zvládnout aby uvolnili místo dalším žákům a nebylo ve třídě víc než 30 žáků. Učení zodpovědnosti vypada způsobem že dostáváme propustky ze školy která je celé dopoledne zamčená (neexistuje ani možnost koupit si svačinu v potravinách vedle školy) Příklad z loňského roku: nejmenovaný žák dostaval celý rok samé pětky jelikož se v pololetí nepropada tak mu to procházelo až do konce roku.. aby nepropadl tak učitelka mu slíbila jednoduchou písemku a referát a když oboje splní tak ho nechá projít.. a co se nestalo do písemky nenapsal téměř nic a referát měl za 4 ale světe div se učitelka ocenila jeho snahu že se alespon pokusil a nechala ho projít do dalšího ročníku (naštěstí přestoupil na jinou školu z důvodu že si vyhulil na 98% mozek a neobtěžoval se (stejně jako předchozí rok do školy vůbec chodit) jeden den v týdnu přece v klidu na další ročník stačí ne? O úchylných učitelých ani nemluvě to by ale patřilo zase někam jinam :-(
matra
vzpomínka
vzomínám ne jeden ojedinělý pokus o majáles - po dlouhé době a dlouho zase nic - kupodivu za Nejedlého reformy školství : A´T JSME BLBÍ - HLAVNĚ,ŽE JSME REFORMOVANÍ
Hrad
Kdo první zorganizuje veřejný protest.
Raději by jste se měli zamyslet nad současnou školní praxí(v čele ní stojí ředitelé škol), kdy školy "nahánějí" žáky jak se dá, a náročnost výuky, ta žáky dnes odpuzuje. Ze škol se postupně dělají Domovy mládeže, odbouraly se sice brigády v zemědělství, ale vzrostlo množství jiného času věnovaného takovým aktivitám, jako jsou různé charitativní akce a pod., které nemají s přímou vyučovací praxí nic společného. Když se "Srdíčkový den" povýší nad maturitní předmět jako je třeba matematika, sděluje to žákům něco o tom, co je důležité. Největším bohatstvím mladého člověka je jeho volný čas. Objevil se slogan: včechno si můžeš najít. Ale třeba věděla kde to má člověk hledat. To je totiž tak moderní slogan, že jeho racionální jádro díky tomu, že ho berou do úst duševní invalidé, mizí. Dnes mi učitel jedné soukromé školy učící tam matematiku a fyziku sdělil, že jsou mezi studenty jedinci, kteří neumějí malou násobilku. "Tak je to nauč, řekl jsem mu". "Budu muset, ale nevím místo čeho". Pedagogický čas je totiž konečný. Už minimálně 15 let si na matematiku hráli. Hra je bezva, ale je celá řada činností, které v čase, který je ve škole k dispozici, nejdou formou hry naučit. Další věc, která hledače(nádeníky) speciálních schopností mezi dětmi nechává v klidu, je tato. Před 18 a více lety byla docházka na střední škole: 1 ročník kolem 2% absence; 2 -3 ročník kolem 3% absence; 4 ročník kolem 4% absence. Když na jedné škole v té době měl třídní v I. pololetí u maturantů 7% absence, tak mu ředitel třídu odebral, protože nezvládl svou roli třídního. Dnes je absence kolem 15 % běžnou normou, a nikoho to neoslovuje. Ředitele-manažery už vůbec ne. Ani na ministerstvu, ani mezi rodiči, ani mezi zasvěcenými debatéry na těchto stránkách se zatím nenašel nikdo, kdo by zpozorněl. Všichni jsou odborníky na IQ a genialitu, ale na to, že se ve škole se děti učí také to, aby byly včas na správném místě, od toho jaksi abstrahují.
František
Proč stále nějaká reforma?
Především: Učitelé musí být kvalitní, plnit své poslání, učitelé musí dobře učit.
Totéž platí o žácích, ti by měli mít snahu se vše dobře naučit.
A zbývá již toto: dobře žáky zkoušet a klasifikovat (není to také snadné), učitele podle jejich kvality odměňovat. V tom je základ školy. Dobrý učitel dokáže jít s dobou, umí se stále vzdělávat, zajímá se o nové. Každý rok neučí stejně, ale promítá do výkladů nové věci. Dobrý učitel žije se žáky, dobře je chápe a oni pro změnu chápou jeho.
jirka.s.
Re: Proč stále nějaká reforma?
Hezké, souhlasím, Františku! A z které příručky jste to opsal? Nemáte tam ale také něco ze skutečnosti?
sergo
pozdě bycha honiti.......
hlavně si nepleťme pojmy a dojmy:1.školství je v kritické situaci
2.školství se přizpůsobuje evropě
důležité je si ujasnit,co vlastně do budoucna chceme........
jinak školství se nijam nevymyká ostatním oblastem společenského života
Apea
Re: pozdě bycha honiti.......
Sergo
Bohužel se mýlíte, ona věta o "školství, které je v krizi" se obsahem až příliš shoduje s větou o "školství, které se přizpůsobuje Evropě". Jsem hluboce proevropská, ale toto mé přesvědčení vystavily dokumenty Rady Evropy (ostatně vesměs opsané z OECD) těžké zkoušce. A když se s tím zkombinuje český Kocourkov - díky úsilí našeho ministerstva zdravotnictví se budou eské zdravotní sestry vzdělávat podle standardů, které Evropa zavedla kvůli Řecku a Portugalsku (minimální nároky na střední zdravotnický personál, které se vztahují i ná řádové sestry pomáhající ve zdravotnictví), zato se to budou uit sedm let.
Kanuk
Reforma školství
By mohla být velmi jednoduchá - vrátit se k předválečnému modelu, s menšími úpravami, jako třeba ve fyzice by mohla být řeč o tranzistorech místo o elektronkách. Je pravda, že ten system nebyl dokonalý, ale skoro všichni jeho kritikové o něm mohli jenom číst, zatím co já jsem jeden z mála těch, kteří tím systemem prošli. A i když to byl system nedokonalý, byl určitě lepší, než cokoli po něm. A největší škody na školském systemu byly spáchány hanumanisty v době posametové.
Kanuk
Re: Reforma školství
Jo, těch A na začátku věty by mohlo být míň.
Kanuk
Reforma školství
Jak někdo správně podotknul, české školství se blíží americkému modelu, kde 12 nebo 13 let chodí do stejné třídy budoucí vysokoškolský profesor, v lepším případě s budoucím pasákem krav, v horším s degenerovaným debilem. Hanumanisté na ministerstvu, a někteří i na školách, kteří tento systém zavádějí nevidí, že v USA to tak musí být, protože nejbližší jiná škola je desítjy, ne-li stovky kilometrů daleko, a k tomu, aby mohla zajistit dostatek žáků pro několik tříd, má celou flotilu školních autobusů, kterými jsou děti do školy sváženy. Ono to není podstatně jiné i ve městech, kde jeden milion obyvatel je rozcourán po ploše velké jako čtvrtina Čech.
68
Re: Reforma školství
Často poukazujete na USA dole na jihu. Ale co ta vaše Canada? Školství OK? (Budou mít učitelé přidáno?) A pasáčci koz mají samostatné třídy, oddělené od tříd budoucích kanadských profesorů?
Kon
Dogma
Kámen úrazu je v současném dogmatu že všichni žáci/lidé jsou si rovni a tím pádem stejní, stejně nadaní, stejně talentovaní, a je jen vinou špatné výchovy/sociálního prostření, že se někteří jeví jako nenadaní nebo dokonce "debilove". Pokud se s tímto dogmatem o rovnosti neskoncuje, žádná školská reforma úroveň škol nezvýší. Toto dogma o rovnosti je součástí širšího dogmatu o "politické korektnosti". Co ale nechápu a stále mi vrtá hlavou jak je to možné je skutečnost, že úřady, školy, intelektuálové a žurnalisté takové evidentní voloviny akceptují.
68
Re: Dogma
No, intelektuálové je vymýšlejí. Je tedy samozřejmé, že je akceptují. Byli by sami proti sobě.
janoryna
dyť o srovnávání nikdo nestojí.
školní osnovy byly jakousi zárukou, že na absplent určitého typu kdkoliv v ČR má srovnatelné znalosti. takové státní maturity zase zajišťovali, že srovnávací kritéria jsou všude stejná. takže stejná známka jakžtakž byla záruko asi podobné úrovně znalostí. nyní jsme s velkou skávou zrušily státní maturity, takže úroveň maturantů stejných zámek bude mezi školami nesrovmatelná a záleží pouze na řediteli školy, jaká kritéria zvolí. a to samé je zrušení osnov. na kažé škole se bude učit to, co ředitelé škol nebo krajské úřady budou chtít. to je asi tak, jako když by v každém fotbalovém klubuplatila jiná pravidla.
kirast
Pak přijde otázka: "Proč financovat špatné školy, které de facto nevzdělávají, jenom udržují sebe a žáky v dojmu, že jsou středoškoláky?" Odpověď je tak jednoduchá - nefinancovat!
Tak vidíte, a reforma je hotová. Seberme úředníkům peníze, kterými platí špatné školy a vraťme je rodičům a studentům, ať si je zaplatí sami. Oni totiž mají jiné představy, které školy jsou dobré a které špatné. A taky nepotřebují kromě škol živit stáda úředníků, kteří jsou ještě za jejich peníze na ně drzí. A o praxi nemějte obavy, ona taková maturita je jistě dobrý start do života, ale jestliže vědomosti stojí za starou bačkoru, rychle dojem vyprchá. A on si každý, kdo se chce živit vědomostmi, sám pohlídá, aby za své peníze ty vědomosti získal. A když bude platit žák, tak bude pro školu zákazník. Když bude platit úředník, tak bude žák jenom položka a vyučovat se bude to, co si úředník usmyslí, že jsou nezbytné znalosti. Ne to, co by se chtěl žák naučit a v životě se tím živit.. A ani žádná státní maturita to nespraví. A poznámky o sociálních aspektech placeného školství si ponechte pod článek o sociální reformě.
Vyhledávání
Lidovky.cz
TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA
Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.
ondrejneff@gmail.comRubriku Zvířetník vede Lika.
zviretnik.lika@gmail.comHYENA
Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.
https://www.hyena.cz