28.1.2023 | Svátek má Otýlie


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Proč školy nefungují?

Poslední dobou se ve svém okolí stále častěji setkávám se stanovisky tohoto typu: Přijali jsme do firmy kluka / holku těsně po škole a ona / on nic neumí. Nedokáže vyřešit triviální praktické problémy, neumí se ani zeptat, jak to má udělat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Sever 31.1.2015 18:28

On je tu ještě jeden ...

nepominutelný účastník "vzdělávacího procesu" - rodiče. Vzpomínám si, že se léta "řešilo" nošení kilogramů učebnic - nejprve v tašce, později (ten pokrok!) v tašce na zádech, atd. Po celou tu dobu stála v pozadí té celé debaty-nedebaty otázka, zda je vůbec potřeba tahat učebnice do školy a zpět. Nevím, jak je tomu dnes. CO ZDE CHCI ZMÍNIT, JE TRVALÝ NEZÁJEM NEBO ZBABĚLOST RODIČŮ COKOLI ŘEŠIT. Existovalo sice tzv. Sdružení rodičů a přátel školy, ale nepamatuji se, že by se tak kdokoli (včetně mne, bohužel) pokusil cokoli doopravdy řešit. Z prostého důvodu; aby se dítě nestalo objektem šikany nejen kantora, ale návazně i spolužáků. Za sebe se obávám, že vše začalo nejprve koedukací a následně feminizací školství.

J. Burianová 25.1.2015 18:33

Proč školy nefungují?

Po přečtení článku jsem naprosto s jeho obsahem souhlasila. Autor mi mluvil přímo z duše. Když se učím občas s vnučkou, která teď navštěvuje 4. třídu, tak si říkám - kdo sestavil obsah tzv. vzdělávacích programů. Mám někdy dojem, že autoři jmenovaných programů chtějí, aby absolventi ZŠ měli vědomosti jako absolventi SŠ, ale ono se to "nějak nedaří". Nejen, že jim učivo a získané "vědomosti" nezůstanou "navždy" v tzv. v krvi, ale někteří žáci 9.tříd si neumí přečíst dobře zadání nějakého úkolu. Můj závěr je, že naše školství, které bylo vzorem i pro zahraniční učitele - šlo úplně do "háje". A to není jen názor můj, ale i některých starších učitelů.

O. Roldán 20.1.2015 22:38

ad memorování

Úplně mě "odrovnalo", jak Richard Feynman (geniální fyzik) píše v knize o svém životě, jak se učil triky na numerické počítání (i když, pravda, část jeho života neexistovaly kalkulačky), aby mohl počítat v hlavě a přemýšlet o fyzice. Jak vidno, ani u génia inteligence samotná nestačí. Je potřeba mít spoustu věcí v hlavě, aby vůbec bylo o čem uvažovat. ... A "my" zatracujeme memorování! Ach jo :-(

J. Jurax 20.1.2015 0:28

No jo,

do škol by měl být zaveden zákon a pořádek. Jak, to ovšem nevím, když každý žáček má plnou hubu práv, o povinnostech jaktěživ neslyšel a vyžadování kázně považuje za jev odporující listině základních práv a svobod, stejně jako požadavek naučit se něco zpaměti.

A vědomosti studentů by měly být testovány nějak nestranně, neboť škola má zájem udržet i toho největšího vola, protože nese státní peníze. A když voly vyházíte, nebudou úvazky a učitel přijde o práci.

A s tou úrovní absolventů souhlasím - taky jsem se s tím na sklonku své pracovní kariéry setkal. Absolvent s maturitou není mocen sepsat ve svém rodném jazyce zprávu bez gramatických chyb a stylistických prohřešků, Žižkovi je schopen přiřknout ľahký guľomet jak major Terazky, první světová válka pro něj skončila v roce 1945, čímž vzniklo Československo; trojčlenka jej uvádí do rozpaků a vyvstala-li nutnost spočíst objem válce, práci na výpočtu zahájila čerstvá maturantka spuštěním vyhledávače, jenž jí měl najít patřičný vzorec. Pravda, měla maturitu na ekonomce ...

Ale naštěstí to neplatilo na všechny, což mne naplňuje opatrným optimismem.

Ostatně ti nevzdělanci zpravidla rychle vyletěli, protože jenom spustit Excel nebo Word se ukázalo nedostatečným,

K. Janyška 19.1.2015 18:48

Školské systémy světa jsou jednou velkou blamáží,

pakliže nevyučují, a ony to fakt nedělají, není patřičně vzdělaných učitelů, podstatu všech podstat, tedy teorii spontánního řádu, zejména pak spontánního řádu lidské interakce. Všichni si pak myslí o lidském světě něco jiného, než by si měli myslet... Dzp.

J. Kanioková 19.1.2015 15:21

Skvělý článek, díky moc,

Výborný je i tento -

KOMENTÁŘ: Zdraví a nemocní - http://jdem.cz/brhbk4

J. Kanioková 19.1.2015 15:49

Jen dodám..

Takže proč školy nefungují? ... "alibismus - Lidská práva"

V. Ing.flössel 19.1.2015 14:44

Proč školy nefungují

Domnívám se,že také proto, že zde máme plno škol soukromých jejichž úroveň je vesměs velmi nízká.Netýká se to jen škol středních,ale také vysokých.Téměř v každem větším městě máme vysokou školu, kterou absolvují žáci vesměs majetnějších rodičů.Při tom úroveň většiny těchto škol není ani na úrovní bývalé střední průmyslové školy nebo obchodní akedemie.

Měl jsem tu čest, číst jednu tzv.magisterskou práci a její úroveň by neuspěla ani na jedné z předchozích jmenovaných.

Máme plno Mgr a Bac,kteří se honosí vysokoškolským diplmem,ale jejich znalostí jsou mizivé.Kdyby zmizele státní podpory pro tyto školy,které by pak byly jen běžnou firmou, tak by se úroveň školství jistě změnila.A pokud se týká institucí pro centrální maturity a přijímací zkoušky, tak to je jen dobré teple místečko pro pár dobrých kamarádů..Školy by se s tímto problém docela dobře vyrovnaly samy.

J. Kanioková 19.1.2015 15:34

Docela souhlas,

protože jsem vždycky hodně věřila, že "trh to vyřeší", že kvalita se prosadí. Bohužel to tak vždy nefunguje, protekce a "jánabráchysmus" má pořád sílu "trh" křivit..

Nechápu takové zákony, které připouští, že vzdělanostní úroveň tu upadá. Známý učí na VŠ tech. směru a už pár let nadává, že kus prvního ročníku musí doučovat středoškolské učivo. Poslední dobou už ale musí doučovat i leccos z učiva zákl. školy.

Tak krucipísek, kde to vězí ? Proč se daří prosazovat takové degenerační zákony? Když si vzpomenu, co všechno uměl můj otec maturant, nedělá se mi volno..

M. Prokop 19.1.2015 21:14

Re: Proč školy nefungují

Dejme žákům voucher na vzdělání, platící na každé škole, a okamžitě se uvidí, která je dobrá.

Placená soukromá těžko může soutěžit o lepší žáky se státní "zadarmo" (kromě vyjímek typu PORG).

P. Vaňura 19.1.2015 13:03

Jinak se na jednom odborářském fóru

sešli zástupci asi 60 základních a středních škol. A když přišla náhodou řeč na inkluzivní školství, shodli se na tom, že je to naprostý nesmysl.

Do třídy s normálními dětmi mohou chodit jen děti, postižený fyzicky, nikoliv mentálně.

V. Novák 19.1.2015 14:49

Re: Jinak se na jednom odborářském fóru

O důvod víc, proč útočit na Zemana!

Nejen že má pravdu, ještě ho - lumpa! - podpořili odboráři, kteří znají problem z praxe.

No - není to přímo pradůvod pro odsouzení pražskou kavárnou?

J. Kanioková 19.1.2015 15:40

Ano, bohužel..

Když ono je pro mnohé důležitější KDO co říká, než CO říká. Holt by museli nad tím přemýšlet, a to považují za ztrátu času.. Na to mají své "výrazné intelektuální jedince", kteří jim napoví, co si mají myslet.

M. Prokop 19.1.2015 21:16

Re: Jinak se na jednom odborářském fóru

A on snad tenhle problém takto zmínil, pražská putyko?

P. Vaňura 19.1.2015 12:50

No, viníky tohoto stavu jsou

mimo jiné všichni ti, kdo nadávají Miloši Zemanovi za to, že chce zachovat praktické školy.

Mimochodem, znám vysokoškolské pedagogy, kteří si skoro po celou komunistickou éru stěžovali na to, že jsou nuceni nechávat prolézt studenty, kteří na školu nestačí. No a dnes tento problém vyřešili tržně, oni je sice už nemusí pustit do dalšího ročníku, ale tím pádem dostane škola míň peněz a nezaplatí všechny učitele...

V. Kain 19.1.2015 13:07

Re: No, viníky tohoto stavu jsou

S každými volbami máme nového ministra který šmahem ruší to,co zavedl ministr minulý a samozřejmě,že si o sobě každý nový ministr myslí,že jedině on má pravdu.A tak se to tady plácá ode zdi ke zdi a bohužel ne jenom ve školství.Co můžete chtít po poslancích kteří   nikdy skutečně nepracovali,ale jsou za ta desetiletí strávených ve sněmovně tak práskaní,že jsou vždycky ubohými voliči zvoleni a zřejmě ze sněmovny půjdou do důchodu.Žádná koncepce,žádná vize,ale žvanění a plácání nesmyslů.Hlavně vydržať.

J. Schwarz 19.1.2015 15:09

Re: No, viníky tohoto stavu jsou

Původní myšlenkou bylo že tohle všechno vyřeší praxe - nic ses ve škole nenaučil, nic neumíš, neseženeš práci a půjdeš po žebrotě... To by byl normální stav, který by žáky motivoval a po škole by žádali aby je něco naučila a ne aby v ní ztráceli čas. Jenže štědrý sociální stát lemply zaměstná / pokud mají ve státní správě přátele či známé / a ty co nezaměstná "podpoří" dávkami... tak proč dřít, když bavit se je o tolik příjemnější...

K. Janyška 19.1.2015 11:35

Školské systémy světa jsou jednou velkou blamáží,

pakliže nevyučují, a ony to fakt nedělají, není patřičně vzdělaných učitelů, podstatu všech podstat, tedy teorii spontánního řádu, zejména pak spontánního řádu lidské interakce. Všichni si pak myslí o lidském světě něco jiného, než by si měli myslet... Dzp.

S. Lorenc 19.1.2015 11:29

Národ Komenského

Jsme národem Komenského, řekl bych, že se jím i dost oháníme. Ale jako zcela obyčejní pokrytci jen kecáme, ale neřídíme se podle něho. A TO je náš problém, nejen co se škol týče.

K. Luboš 19.1.2015 10:45

Ale fungují,...

...a moc dobře!

A. Bocek 19.1.2015 9:59

Je to dané dobou.

Doba je bezdrátová, bezkontaktní , bezúdržbová a bezbarvá. Mladí mužové umí o sobě na fejsu vykvákat kdejakou kravinu avšak pozvat dívčinu na procházku do parku neumí .Vše se udržuje samo a lidé už ani nevnímají krásný den.

V. Vaclavik 19.1.2015 9:02

Jedinou pomoci by bylo

plne soukrome skolstvi (ne vedle toho verejneho, to by muselo byt zruseno). Ale to ani autora clanku nenapadlo, natoz diskutujici. Tak si to dal placejte socialisticky dal a stezujte si na lamparne, jste nudni.

V. Novák 19.1.2015 10:24

Re: Jedinou pomoci by bylo

Aha - takže soukromé školství je u nás mizerné proto, že existuje i školsrví státní...

Nejste vy absolventem české soukromé školy?

J. Jurax 20.1.2015 0:36

Re: Jedinou pomoci by bylo

No, pan Schwarz o kousek výše Vám celkem trefně odpověděl ... podstatou věci je, že mnozí nechtějí za své (nebo svých rodičů) peníze vědomosti, nýbrž toliko papír, že je tyto vědomosti mají. A když jim to prochází ...

Takže nezlobte se, napadle Vás hovadina, byť jistě nesocialistická ...

A. Alda 19.1.2015 8:46

Velmi dobře popsáno.

Zcela výstižně.

Bez omezení počtu maturantů a bez znovuzavedení speciálních škol to nepůjde.

Cestou ke zlepšení je horizontální diversifikace školství, a to už na úrovni prvního stupně.

Zeman měl pravdu a hlupaci i darebáci se do něj pustili jak šílení.

P. Vaňura 19.1.2015 12:58

Máte 100% pravdu, nedávno

jsem viděl na videu Prof. F. Koukolíka, kterak během přednášky o deprivantech ukázal na projekci Gaussovu křivku a na ní příslušné podíly lidí s IQ >= 115 (střední škola) a IQ >= 120 (vysoká škola), z čehož jasně vyplývá, že počet lidí s vysokoškolským vzděláním, má li opravdu zůstat vysokoškolským, má své přirozené hranice.

Ovšem, nesmyslné kecálistické předměty, jako antropologie komixu, zvládne možná i jedinec s IQ na hranici debility!

D. Polanský 19.1.2015 8:13

Jaká společnost, taková škola.

Vzpomínám si na základku, učil tam i p. Zvolenský, urostlý, cca 110 kg hmotnosti. Na celé škole šikana nebyla, každý sebemenší pokus byl okamžitě tvrdě potlačen. Jednou jsem facku chytil také, sice ne za šikanu, ale za jiné darebáctví. Bolela dlouho, ale na štěstí byla jenom mírná.

J. Jurax 20.1.2015 0:42

Re: Jaká společnost, taková škola.

Jojo, dnes by dotyčný byl rád, že neskončil u soudu - tedy pokud byste si stěžoval a rodičové to rozmázli. Ale o místo by přišel téměř určitě.

Já osobně si pamatuju, že stěžovat si doma, že jsem dostal od pedagoga pár facek, bylo zcela pitomé. Tata by mi akorát přidal řka, že jistě vím za co. A tak na první stupni jsem semtam nějakou chytil ... a soudím, že mi to neuškodilo ... pa

F. Lesniak 19.1.2015 8:12

A aby těch blbců nebylo málo,

tak se prosazuje, aby retardi chodili do tříd s normálními dětmi a presstituti a "odbornice" na výuku Zemanovi nasazují psí hlavu, že si dovolil sdělit svůj názor.

A. Bocek 19.1.2015 7:32

Kombinace Komenský a Frištenský.

Na jedné straně "Škola hrou " při nepozornosti " Jedna za ucho".