29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Přidat učitelům? Nejdříve ať splní podmínky

Ředitelé gymnázií podporují požadavek učitelů na plat ve výši 130 procent průměrné mzdy. Člověk tak nějak automaticky souhlasí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Midgebill 5.10.2019 8:18

Otázka zní: "Šel by autor článku v Praze učit za nástupní plat 27 tis. ?". Rovnou odpovím - nešel. Kde tedy mají ředitelé škol brát nové lepší učitele? Vycucat si je z prstu? Zkušený vysokoškolák s praxí a s výbornou znalostí jazyků nebo matematiky nebo chemie v Praze nepůjde pod 50 - 60 tis. , protože to by si nemohl pořídit bydlení a udržet trochu slušný životní standard.

Co budete dělat, až půjdou učitelé, kteří nastoupili za ještě celkem ucházejících platových podmínek roku 1989 až 1995 (nyní 53 a více let) do důchodu?? Budete je přemlouvat, aby učili i po 70-ce?? Nebo budete tvrdě platit za mizerné soukromé školy, které v té době asi budou přece jen o něco lepší než veřejné, protože tam alespoň učitele zaplatí??

I. Babková 5.10.2019 8:44

Na soukromých školách menších měst berou kantoři ještě méně než jejicj kolegové na státních školách.

J. Roškota 5.10.2019 8:00

Celé školství potřebuje zásadní reformu.

Máme vysoké procento absolventů středních škol kteří nejsou schopni složit maturitu, propadáme ve všech možných mezinárodních standardech, čeští studenti neumějí pořádně jazyky, desítky procent obyvatel mají na krku exekusi a vrcholem důvěry je Okamura a Klaus ml.

Jediné k čemu se stávající vláda dobere je zvyšování platů. Je to podmínka nutná, nikoli však dostačující. Zdá se mi to typické pro Babišův způsob vládnutí. No a stejně má 30%.

Z. Lapil 6.10.2019 11:20

Celé školství je zásadně reformováno, co jsem na světě, i když je pravda, že první z těch reforem se týkala změny paní učitelky na soudružku učitelku. V rámci normalizace, dřív to neznám.

Podle mě by úplně stačila svoboda v zakládání škol. Rámcový vzdělávací program opravdu nutně nepotřebuje školy typu vychovávající kreativní osobnosti stylem "tady seď a dělej, co ti řeknu".

Pokud vám uniklo: i děti s domácím vzděláváním jsou žáky určité školy a ta za jejich znalosti zodpovídá a přezkušuje je. V ideálním případě spolupracuje s rodiči, děti se zúčastňují školních aktivit (exkurze, v "mém" případě například záchranářská akce s pravými originál záchranáři a nepravými zraněnými z řad žáků). Připomínám - vzdělávání laiků je součástí práce podobných složek a je do jisté míry jedno, jestli sanitka drží pohotovost v garáži nebo ve škole na dvoře.

V. Halašta 5.10.2019 7:34

Byť je to argumentačně trochu neučesané a kostrbaté tak v tom podstatném má pan Holub pravdu - mluví se o platech ale ne o efektivitě a kvalitě.

A tento poznatek je možné rozšířit na všechny oblasti, jimiž se vláda zaštítí, když je jí vyčítáno zvyšování počtu státních zaměstnanců, tedy učitele, hasiče policisty. Nevím jak je to u učitelů a hasičů ale policistů máme nejvíce na obyvatele EU a asi i na světě. Kde je nějaká efektivita?

P. Dvořák 5.10.2019 6:47

"Třeba měl pravdu slavný sociolog Karl Popper, který upozorňoval, že tradiční škola žáky spíše otravuje a potlačuje jejich talent."

Nemyslel on školu, kde se např. o fyzice nediskutuje a nehlasuje, ale musí se ji žáci naučit?

Z. Lapil 6.10.2019 11:25

Učit se je možné různými způsoby. Například hlasováním o odpovědi na otázku "Padají předměty shora dolů nebo zdola nahoru?" A pozor - zdůvodněním této oidpovědi. Přihodíte-li k úvaze protinožce, budou hlavičky pěkně šrotovat, než jim dojde, jak to Newton myslel. Čtverec vzdáleností a konstantu 6,67*10exp-11 jim můžete přihodit, až budou vědět, co to je. A nebo si to najdou na internetu. Bez ironie - vím-li, co hledat, jako bych znal odpověď.

P. Portwyn 5.10.2019 5:55

Kdyby měli učitelé ty peníze, které údajně mají už nyní, úplně by to stačilo. Že mi dají 50 hrubého, nepřečekám ani náhodou. Dost lidí by potěšilo i 30.

Vůbec netuším, kde ty cifry o platech ve školství berou, ale z reality to není. Novináři by si to mohli ověřit, ale nechtějí.

P. Portwyn 5.10.2019 6:12

Ještě dodatek - pan Holub jako pravý novinář vidí svět v křivém zrcadle mediální reality a podle toho píše "názorové" sloupky. Doporučuji projít se po českých školách a pohovořit s učiteli, zda "požadují" nějakých "50 tisíc". Ovšem to je moc práce, takže to asi neklapne.

Jinak před vraty škol hlavně nestojí fronta lidí, kteří by toužili učit. Pokud na dané místo neseženu zaměstnance za x Kč, musím nabídnout víc. Nabídka a poptávka. Že by vláda chtěla přidávat z lásky ke vzděání, to fakt ne...

Zbytek je klasická sluníčkářská propaganda, kterou nemá smysl se zabývat.

V. Halašta 5.10.2019 7:36

Co je na tom proboha "sluníčkařského"? Snad právě naopak. A ten požadavek je z úst odborářů, takže koho vlastně zastupují, když to učitelé nechtějí?

P. Portwyn 5.10.2019 8:49

Nevím, koho zastupují odbory. Patrně členstvo, ne? U nás (okresní gymnázium) místní organizace odborů není a já v odborech nikdy nebyl. Mladší kolegové už vůbec ne.

Sluníčkářké řeči jsou třeba ty o Popperovi vztažené na SOUČASNOU školu (Popper nemohl mít ani tušení, jak to bude v roce 2019 ve školách vypadat) nebo o poškozování dětí. Přečtěte si výroky sympatizantů Pirátů nebo Zelených, tohle je jak přes kopírák.

M. Prokop 5.10.2019 8:49

Pan Holub píše o všem možném a obvykle z toho čouhá neznalost věci.

M. Krátký 5.10.2019 3:56

ve stručnosti - přidával bych jen těm učitelům, kteří nepodporují páteční záškoláctví - dobré ráno

J. Vintr 5.10.2019 0:37

To přirovnání k doktorům nesedí. Je určitě snadnější poznad dobrého a špatného doktora, než rozeznat dobrého a špatného učitele. A je tady ještě jeden rozdíl. Špatný doktor se asi nebude držet místa, vyžadujícího vysokou profesionalitu a nejspíš se sám uklidí někam, kde kde se svými schopnostmi vystačí. U učitelů to asi takhle nefunguje. Dále si nemyslím, že by kvalita práce učitelů závisela na jejich finančním ohodnocení. Tedy že by dobrý učitel učil schválně špatně, protože má nízký plat, nebo že by špatný učitel začal učit lépe, když dostane přidáno. Jasně, že je dobrá myšlenka, že vyšší platy by měly přitáhnout do školství dobré učitele. Má to ale dva háčky. Existuje opravdu dost dobrých učitelů, které by mohly vyšší platy přitáhnout do školství? A uvolní ti špatní učitelé sami svá (lépe placená) místa těm novým dobrým učitelům? Na první otázku jednoznačně odpovědět nejde, na tu druhou je jednoznačná odpověď ne. Takže výsledkem plošného přidání učitelům bude jen to, že budeme mít jen lépe placené učitele. Dobré i špatné.

O. Schnabl 5.10.2019 8:45

Plně s Vámi souhlasí, mnoho učitelů, schválně nepíši kantorů, nemá toto povolání jako poslání, ale jako dobré zaměstnání. Zažil jsem správné kantory, kteří mimo výuku znali své žáky tak, že jim viděli až do žaludku. Věděli o jejich rodinných poměrech, znali jejich dobré i stinné stránky. Rozhodně by to nedělali lépe za vyšší plat, byli to správní kantoři.

J. Chaloupka 5.10.2019 15:53

Ale existuje. Jen nemají tzv. pedagogické vzdělání. Umí třeba fyziku, chemii atd. Jo a nepotřebují autoritu. Tu ve 45 letech mají. Nebo nemají.