25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Prázdninové zamyšlení

Někteří lidé říkají, že učit má dvě velké výhody. A to červenec a srpen. Ano, jistě je na tom něco pravdy. Učitelé totiž o letních prázdninách čerpají dovolenou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Berger 28.7.2017 21:05

U nás (nejen) je "inflace vzdělání".

Na všechno musíte mít "papír", že jste příslušně "vzdělán". Na skutečnou VŠ má tak 10% lidí. Jestliže se nějaký stát chlubí, že má 80% VŠ vzdělaných (Finsko), říká tím pouze, za co ty VŠ stojí. Proč má mít hasič maturitu!!! Já chci, aby mi uhasil požár, ne aby mi odrecitoval Babičku! Dtto městský strážník atd. V ČST dělala inventurnici žena s dvouletou hospodářskou. Výborně. Po odchodu do penze ji nahradila Ing. ekonom. - s tragickými výsledky (to bylo tedy ještě za bolševika, ale přetrvává to). Dobře vyučenej řemeslník, kterej to opravdu umí - to je NĚKDO.

Ale přece jen: navrhovat rodinný dům může Ing. se 3letou praxí, nebo středoškolák se 6tiletou praxí. Tedy VŠ = 3letá praxe... Jo, dvojdům v Gorazdově ul., 4patrový z r. 1905 konstruoval "mistr zednický". Asi to uměl, ostatně mistr Parléř taky asi nebyl promovaný...

J. Pospíšil 28.7.2017 23:34

Ale je velmi praktické mít papír na co nejvyšší vzdělání,

protože to otevírá možnosti vyššího zařazení a vyšší platové třídy v nepřeberném množství úřadů, institucí, neziskovek, sociálních služeb jak ve službě státní, tak v jiných službách veřených, rozpočtových, příspěvkových a z rozpočtu podporovaných.

Teplo kanceláře a slušný plat je silnou motivací.

J. Kanioková 28.7.2017 20:11

Smutná realita...

P. Portwyn 28.7.2017 13:09

"Umět", "znát" atd.

Když se začínalo s rámcovými, respektive se školními vzdělávacími plány, koukali jsme jak blázni na povolené vzdělávací cíle.

Nesmělo se tam napsat "žák vyřeší rovnici", ale "žák řeší rovnice". Samozřejmě slova jako "zná" nebo "umí" byla přísně zakázána. Cílem podle RVP bylo "něco si zkoušet", nikoli "něco umět". Od té doby se to přece jen trochu změkčilo a učitelé se naučili, jak plány obejít, aby přece jen bylo cílem něco naučit. Nicméně oficiálně nic korigováno nebylo.

Na druhou stranu pamatuju docela dobře, jak se (i tady na Psu, ještě v dobách, co pamatuje už jen pár veteránů) proklínalo "biflování" a že prý ten, kdo se něco naučí, je ovce. I Aston zde horoval pro to, aby se ve škole z dětí začaly vychovávat "svobodné bytosti", a pan Vlk starší označil výuku pravopisu za "týrání dětí". Zřejmě realita trochu sesadila některé pány managory a podnikatele z idealistických představ ;o)

J. Jurax 28.7.2017 15:29

Re: "Umět", "znát" atd.

No jo, svobodná bytost, co nebiflovala, zůstala bytostí blbou, byť svobodnou. Nicméně blbost svobodu omezuje.

A že mnozí mají výuku pravopisu za "týrání dětí" nebo byli podle této úvahy vyučování je dobře patrno z úrovně diskuzních příspěvků nejen na tomto webu.

D. Polanský 28.7.2017 12:02

No a VŠ aby měly love,

tak snižují úroveň požadovaných znalostí. Ještě štěstí, že tu máme trh. Řemeslník je sice nehezké slovo, zní tak surově, smrdí fyzickou prací, ale protože nejsou, vydělávají si řemeslníci docela slušně. A to jim přeji.

R. Langer 28.7.2017 12:35

Re: No a VŠ aby měly love,

Tak tak! Ale EET jim už zatrhne tipec! Pryč s nimi, genderová studia jsou nám potřebnější! ;-)

P. Lenc 28.7.2017 13:32

Re: No a VŠ aby měly love,

Ano, doba je nějak "opravdu zvláštní".

M. Polláková 28.7.2017 8:53

absolventi VŠ

Po ukončení vysoké školy zavést povinnou 2 letou školní docházku na chybějící učební obory, aby se absolventi uplatnili na trhu práce. Však se to platí/zaplatí z našich daní. Černý humor.

I. Babková 28.7.2017 8:40

Nový ministr by

musel především vyhodit většinu úředníků z ministerstva. Pak by snad něco dobrého prosadil.

F. Hereit 28.7.2017 15:00

Re: Nový ministr by musel především vyhodit většinu úředníků

.. a zrušit všechna ta útočiště pedagogických výzkumníků zkoumajících jak naše školství infikovat svými vědeckými poznatky

J. Dostál 28.7.2017 6:58

Deformované školství vytváří problém

který se plně projeví až v řádu nekolika desítek let.

No a ke slovíčkaření: když potřebujete pokrýt střechu u baráku, koho si pozvete? Pokrývače, který to UMÍ, nebo absolventa, který ZNÁ správný technologický postup, ale neumí to, protože to ještě nikdy nedělal? Ta dvě slova nemají stejný význam.

R. Langer 28.7.2017 12:37

Re: Deformované školství vytváří problém

No, ono když něco doopravdy umím, tak to taky znám. Obráceně to ale tak úplně neplatí... ;-)

J. Jurax 28.7.2017 15:33

Re: Deformované školství vytváří problém

Ehm - pokrývat střechu, umět pokrývat střechu a znát technologický postup pokrývání střechy jsou entity mírně odlišné.