24.4.2024 | Svátek má Jiří


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Eliáš 6.4.2011 21:31

Na dobrý test se naučit nelze

Test studijních schopností je dobrý tehdy, jestli se na něj nedá naučit. Studijní schopnosti se rozvíjejí v nejútlejším věku a školy je příliš neovlivní. To máte jako s testy IQ na ty skutečně nobré se připravit nedá. Když se někomu zachce vyhazovat peníze za testy Scio, nebo dokonce za přípravu na tyto testy, přejme mu to. Jiný ty peníze propije, prosází v automatu nebo dá na dovolenou. Každému dle libosti.

K. Křivan 6.4.2011 8:36

Rázem je pryč sen o rovném přístupu ke vzdělávání.

Blbost !!!!

Stačí dohlížet aby se dítě ve škole učilo a nepotřebuje 10 000,- Kč na doučení k přijímačkám. Jenže to musíte dělat od první třídy. Celých dvanáct let. 

V Německu existuje nakladatelství "Stark", to vydává sbírky příkladů a otázek ke všem zkouškám, i maturitním, které v minulých letech byly v jednotlivých (16) spolkových zemích.

Jsou to knížky v červeném obalu, formát A5, cena něco málo přes 10,-Euro.

Takže od matematiky, přes fyziku, chemii, bilogii, až po francouštinu, angličtinu a němčinu, žádný problém. Když  potomek doma zvládne loňskou maturitu, pak nemá problém s letošní.

V. Váňa 6.4.2011 8:51

Re: Rázem je pryč sen o rovném přístupu ke vzdělávání.

Vážený pane Křivane,

nezlobte se, ale nevíte, o čem mluvíte. Dítě, které si skutečně osvojí školní látku, a třeba i na výbornou, vůbec nemusí uspět ve Scio testech. V tom právě spočívá jejich záludnost.

K. Křivan 6.4.2011 11:18

Re: Rázem je pryč sen o rovném přístupu ke vzdělávání.

Zkoušet se dají vědomosti  a schopnosti.  Vědomosti se dají našprtat,  třeba přes noc, schopnosti ne.  Schopnosti se dají nanejvýš rozvíjet. To trvá. 

Pokud Scio-testy testují i schopnosti, pak jsou opravdu dobré.

B. Michal 6.4.2011 16:57

Re: Rázem je pryč sen o rovném přístupu ke vzdělávání.

Za pár korun si od Scia můžete koupit starší testy i s tabulkami, takže dítě je může dělat cvičně a taky si je můžete vyhodnotit  - dozvíte se, jak by v tom kterém roce dopadlo (percentil). Cvičnými testy se dá natrénovat taktika (co vím hned, odpovím, k nejistým se vrátím později, když nevím jistě, raději nehádám,...), některé (bez tabulek) lze i stáhnout bezplatně. Takže podmínky jsou pro všechny stejné, testy vypadají docela rozumně - když je porovnáte s tím, co některé školy mají z vlastní produkce.

Předloni jsme tím pár měsíců žili (přijímačky z 5. a ze 7. třídy) a problém s tím nebyl. Hoši dělali každý týden 2 cvičné testy a u přijímaček potom podali dost dobrý výkon.

S 10 tisíci za přípravný kurz se jděte vycpat - když je dítě hloupé a/nebo líné, ani těch 10 tisíc nepomůže (aneb, komu není shůry dáno, v apatyce nekoupí).

K. Křivan 6.4.2011 18:18

Konečně pořádný příspěvek !!!

Nemáte link na download těch testů ? Sice je nepotřebuji, ale zajímaly by mě.

B. Michal 6.4.2011 23:29

Re: Konečně pořádný příspěvek !!!

Omlouvám se, dva roky jsem tam nebyl a čeká mě to až příští rok, až náš benjamínek bude zkoušet osmileté gymnázium.

Na www.scio.cz jsou jen demo on-line testů, což ale je prakticky totéž, jen se to vyplňuje on-line (ale zase se to automaticky vyhodnotí).

F. Eliáš 6.4.2011 21:34

Re: Rázem je pryč sen o rovném přístupu ke vzdělávání.

To není záludnost. Je rozdíl mezi znalostmi - vzdělaností a vzdělatelností, to je schopností rychle a trvale přijímat nové poznatky. Jen 3% populace je schopné se naučit programovat, i kdyby sebevíce šprtali.

F. Eliáš 6.4.2011 21:22

Re: Rázem je pryč sen o rovném přístupu ke vzdělávání.

 O vzdělatelnost potomka se musí postarat především jeho rodiče. Dítě, které za týden nepřečte jedinou knížku, je téměř nevzdělatelné. Dítě, které se vzdělává, nepotřebuje žádné knížky, které uvádíte. Už aby bylo zavedeno školné, závislé na prospěchu našich potomků. Ti, kteří mají dobrý prospěch by školné platit nemuseli. Rodiče blbečků nechť platí.

J. Schwarz 6.4.2011 8:29

Jestli není

nedostatek peněz na "výcvik zatrhávače" vlastně výhodou. Předpokládáme-li že 1) vůbec celá školní výuka není zbytečná a v praxi nepoužitelná, 2) testy SCIA opravdu testují užitečné znalosti pak se žák bez peněz bude muset látku naučit narozdíl od zatrhávače, kterému stačí mít deset tisíc. Ten desetitisícový aby potom i stejně pokračoval - za přípravu na přijímačky na vysokou vysolil 40 tisíc a za vysokoškolský diplom třeba čtvrt milionu. Uplatnění bude mít ve veřejné správě, politice a nových "politicky korektních" oborech vymyšlených na to, aby i úplný imbecil mohl být profesorem. Pokud zmenšíme význam státu a objem jím "obhospodařovaných" peněz, vyřeší se problém se vzděláním i titulománií sám od sebe.

R. Kříž 6.4.2011 8:19

rovnost...

.... to me vzdycky pobavi, kdyz nekdo argumentuje rovnosti jako tim uplne nejzakladnejsim a nejhodnotnejsim principem...... ktery ovsem ze sve podstaty NEMUZE existovat.....

nejsme si rovni, autore, nikdy si rovni nebudeme.

T. Vodvářka 6.4.2011 8:01

Co testují scio testy?

Scio testy byly vyvinuty pro americkou námořní pěchotu. Tedy pro lidi, kteří se musejí ve vteřině rozhodnout, kdy ten kohoutek zmáčknou a kdy ne. To, že tento princip je aplikován na žákovskou či studentskou populaci, považuji za genocidní prvek.

Totiž, principem testů je ve stressu zvládnout určitý obolus otázek, kde se správnou dávají body a za chybnou berou. Mnohdy jsou otázky formulovány záměrně tak, aby se zkoušený spletl nepatrnou nepozorností i v případě, že řešení ovládá. Nevím, jak kdo, ale principem dobrého výkonu je pohoda, dostatek času na rozmýšlení odpovědí apod. Jestliže je dítě nadané kupříkladu na jazyky, ale poněkud plave v matice, je vyloučeno z dalšího postupu, protože malý počet bodů v jedné ze tří čásí znamená stop. Otázka tedy zní, co testují scio testy? Znalosti? To sotva. Spíše testují schopnost bleskového uvažování a tipnutí výsledku. /přesně to, co potřebujeme od mariňáka/. Takže v našem malém národě již za mlada odrovnáme přemýšlivé typy, zatímco střelci jdou dále. /Můžete se zeptat, jaké výchovné problémy mají některé primy a tercie se svými studenty, kteří sice udělali scio testy, ale sociálně jsou těžce nevyzrálí a někteří po dvou letech opouštějí svou školu pro neschopnost/.

Kloubouk dolů před řediteli, kteří odvrhli scio testy jako pochybný experiment a dělají si zkoušky sami, aby to vyhovovalo jejich nárokům na školu. Scio testy jsou byznys, který však některým jednostranně nadaným způsobí nemožnost jejich dalšího studia.

V. Váňa 6.4.2011 8:53

Re: Co testují scio testy?

Vážený pane Vodvářka,

děkuji za Váš příspěvek, mluvíte mi z duše.

K. Křivan 6.4.2011 11:38

Re: Co testují scio testy?

Primáni jsou nejspíš všichni "sociálně nevyzrálí" ?  Zvlášť, když s nimi začne cloumat puberta. 

Těžko mluvit o sciotestech, když jsem žádný nedělal ani neviděl.

Ředitélé škol by si měli opravdu sami vybírat. Ono udělat si svoje testy pro školáky z páté třídy nemusí být opravdu tak těžké.  Na vysoké školy by měla stačit maturita. Pokud je to kvalitní maturita. Proto jsem pro státní maturity, které by byly pro všechny stejné a hlavně KVALITNÍ

 a náročné !!!

Nemá cenu, aby maturitu měl každý, i ten, který na ní "nemá". Dřív byl maturant "pan student" a na malém městě patřil k místní honoraci.   Dnes maturitu rozdávají i na cikánské S.R.O. tzv. "Sčukárně".  Kvalita - propadák ze 7.třídy (té, kterou jsem dělal v 1961.)

T. Vodvářka 6.4.2011 12:17

Re: Co testují scio testy?

Vážený pane Křivane, jen malý prostor mi nedovolil bližší data.

Takže: vůbec nemluvím o pubertě /která mimochodem přijde spíše v kvartě a kvintě, jistě ne u 11 letých. Problém je v tom, že přes Scio testy neprojdou inteligentní děti jen proto, že prostě neumí provést bleskové rozhodnutí, mají potřebu poznat problém do hloubky a nejen napálit naučené na papír. Naopak jsou děti, které "střílejí" na školu se dostanou a pak při hlubší analýze selžou, protože jim"střelba" nepomáhá /což by ve shodě s Vaším tvrzením o vysokých požadavcích na budoucí maturanty mělo být zásadní/.

Vím o čem mluvím, scio testy jsem viděl opakovaně u svých dětí. Jsou založeny, jak jsem již psal, nikoli na rozboru problému ale na cíli "nachytat" dítě při nepozornosti, která je ve stressu pochopitelná. Jak píše zde jiný diskutující "negace negace". Takže problém je, co scio testy testují. Jak jsem psal, znalosti ani vědomosti ne, jen schopnost bleskové úvahy, co by asi přicházelo jako nejlepší řešení /viz můj příspěvek/.

Se zbytkem Vašeho příspěvku souhlasím, maturity mají být náročné, mohou zastoupit i přijímačky na VŠ. Jen mám za to, že současný paskvil, propagovaný / a řádně vyúčtovaný/ panem Zeleným, tuto možnost nedává.

K. Křivan 6.4.2011 12:50

Pane Vodvářko, máte recht, Multiple Choice Testy

nejsou to pravé. Mají jednu ohromnou výhodu. Dají se velice rychle a lehce vyhodnotit. To ovšem není výhoda pro zkoušeného a pro toho, kdo je objednal.  Stačí přiložit šablonu.

Jaká je alternetiva k scio-testům ?  Já poznal  jen jedinné přijímačky.  Na matfyz. Pěkná zabíračka, ale klaplo to. Tehdy jsme nic nezaškrtávali.  :-))

Nejlepší, ale i nejnáročnější, by bylo něco jako "nulový ročník". Nemusel by trvat rok, možná by stačil i jeden, dva měsíce. Mám matný dojem, že brněnská technika něco podobného dělá.

Š. Šafránek 6.4.2011 7:52

Nešvary i švary SCIO testů

Autor má pravděpodobně potomka, který finišuje v přípravě na přijímací zkoušky, což mám já též, proto mě článek zaujal. SCIO to má velmi propracované, přesně jak autor popsal. Ale bohužel se v testech objevuje řada nešvarů: zkoušet na desetileté děti chytáky typu negace negace je zhovadilost. Další neserioznost je, že pokud dítě špatně pochopí zadání, které je často několikařádkové v rozvité větě, může špatně odpovědět hned na několik otázek, které se k onomu jednomu zadání vztahují.  A konečně - ve cvičných internetových testech jsem objevil už několik chyb, a to prosím pouze v otázkách, s nimiž si syn nevěděl rady a tak mě volal. Jedná se skutečně o diskrimintaci dětí, kterým rodiče testy nezaplatí, protože mimo jiné se jinak například nemohou dozvědět, že se zkouší z celého učiva (daných předmětů), v našem případě např. páté třídy, ač v době zkoušek chybí do konce školního roku ještě 2 měsíce, tudíž nejtěžší učivo se ještě ve třídě ani neprobíralo. Tedy opět - pokud dítě neproškolí lektor SCIO či rodič, má v těchto otázkách smůlu. Rodiči, zvyklého na to, že škola není schopna zvládnout učivo v hodinách a zavaluje děti kvantem domácích úloh, to ani nepřijde divné. Na druhou stranu, pokud se dítě zůčastí zkoušek nanečisto, dostane dokonce slovní vyhodnocení svého výkonu s doporučením, v jaké oblasti má v přípravě přidat, což je velmi praktické. Shrnuto: úspěšnost v multichoice testech, které se navíc dají nacvičit, jistě není objektivním kritériem k posouzení, zda je či není dítě vhodným adeptem pro výběrovou školu. Ale vymyslel někdo něco objektivnějšího?

R. Kříž 6.4.2011 8:31

Re: Nešvary i švary SCIO testů

no, co je na tom divneho?

skoly maji lina vedeni, ktera radeji pouziji scio, aby nemusely nic delat. ve sciu delaji otazky taky jen "zlate ceske hlavicky", tak jsou proste minimalne trochu mizerne. no a ze maji vyhodu ti, kteri sve dite za sve penize "skoli" a pripravuji? uz jste si vsimnuli, ze to je tak v zasade ve vsech oblastech? ano, mit penize a jeste je spravne pouzit je urcite vyhoda, ktera vytvari "nerovnost" a "diskriminaci". pokud by stat nedelal maximum pro to, aby penize mohli mit skoro jen ti, kdo kradou z verejnych prostredku (a platilo by tedy "jsi chytrejsi a aktivnejsi? budes bohatsi nez hloupy a liny"), bylo by vsechno v poradku...

a pokud nevite co s tim, pak deetatizujte uplne vzdelavaci system (a nejen ten).

K. Křivan 6.4.2011 8:45

"že se zkouší z celého učiva .... např. páté třídy,"

Samozřejmě !!! Když u maturity máte spočítat integrál, pak je to zároveň i zkouška z násobilky. 

Š. Šafránek 6.4.2011 9:04

Re: "že se zkouší z celého učiva .... např. páté třídy,"

Asi jste to nepochopil - dítě absoluvuje zkoušky v dubnu páté třídy a objevují se v nich otázky z učiva (např. pojmy z geometrie, které dítě dosud ve škole ani neslyšelo), které bude probíráno až v červnu. Lze předpokládat, že maturant už o násobilce slyšel, zvláště pokud umí spočítat integrál.

K. Křivan 6.4.2011 11:13

Re: "že se zkouší z celého učiva .... např. páté třídy,"

To je samozřejmě pak napadnutelné ! To jsou přijímačky na gymnasium ?

Š. Šafránek 6.4.2011 11:41

Re: "že se zkouší z celého učiva .... např. páté třídy,"

Ano, jedná se o přijímačky na osmileté gymnázium. Dle deklarovaných požadavků by dítě ke zkouškám mělo zvládat učivo páté třídy, ovšem to, že v rámci vyučování ještě jaksi nemohlo být z kalendářních důvodů celé probráno, nikoho netrápí. Jelikož patřím k těm rodičům, kteří dítěti SCIO přípravu zaplatili a pomáhají mu s ní, tento problém pochopitelně známe a zvládneme ho, stejně jako ostatní rodiče, kteří jsou ve stejné situaci. Dokonce bych řekl, že si většina z nich mne ruce, jaké bude jejich dítě mít výhodu oproti ostatním, kteří se v dobré víře spoléhají na zdravý rozum a osvícenost autorů zkušebních testů a SCIO průpravu podcenili. Ovšemže SCIO je především bysnys a nejen touto zlomyslností si vytváří budoucí zákazníky přípravných kurzů, protože se pochopitelně rozkřiklo, že znalost probraného školního učiva k přípravě nestačí. 

K. Křivan 6.4.2011 12:30

To zní logicky.

Konečně někdo, kdo ty testy zná "osobně".  Nechtěl byste je naskenovat a zveřejnit ? :-))  

Není takový test vlastně jen odpovědí na neexistenci jednotných školních osnov ? Na rozdílnou kvalitu a učivo různých škol ?  Já maturoval v 1966, a bohužel znalosti dnešních maturantů jsou hluboko pod mými. Tím myslím ty obory, které jsem dál nestudoval.  My měli tehdy ještě většinou učitele, kteří buď už učili za první republiky nebo tehdy vystudovali. 

Myslím, že dnešní školství potřebuje dvě věci: sjednotit osnovy a přitvrdit maturitu.

Š. Šafránek 6.4.2011 14:41

Re: To zní logicky.

Zveřejnit příklady z oněch internetových lekcí moc nejde - je tam přístup pouze přes heslo a příklady se řeší interaktivně on-line, když se jeden udělá, naskočí další. Nicméně existují i tištěné verze z minulých let, které však nemám k dispozici. Nejedná se ovšem o žádné tajemství - přístup ke SCIO testům a zkušenost s nimi má spousta lidí, jejichž děti přijímačky na různé typy škol již absolvovaly.

Posílám Vám odkaz na ukázové testy, ale to je jen odvárek.

http://www.scio.cz/in/2ss/nsz/demo.asp

K. Křivan 6.4.2011 18:42

Díky za link.

Hezké příklady,  jen bych vynechal ty zaškrtávací odpovědi.  Jen ať to hezky spočítají.  Ale jak jsem už psal,  dělají si to vyhodnocení pomocí šablony moc lehké.  Jo, líbí se mi to. 

Ještě jednou díky !

F. Eliáš 6.4.2011 7:17

Scio se mi líbí i nelíbí

Líbí se mi jeho testy, jsou vymakané. Nelíbí se mi, že na ně existují kurzy.Dobrý test je takový, na jehož výsledek nemá vliv žádný kurz. Kurzy jsou zbytečné tahání peněz z rodičů. Studijní předpoklady kohokoli by neměla ovlivnit účast v nějakém kurzu. Studijní předpoklady má žák, který je snadno vzdělatelný. To znamená ten, kdo umí snadno a rychle číst, kdo si biflováním a memorováním procvičil paměť a kdo má v genech dáno logické myšlení. Naše školství je financováno daňovými poplatníky, bohužel i naše soukromé školství je jimi téměř plně financováno. Školy by měly být jednotně vybaveny pomůckami a ostatním. Tak si to daňoví poplatníci přejí. Soukromým školám by měly být zrušeny dotace. A hlavně by měly být zrušeny všechny pedagogické výzkumáky.

R. Kříž 6.4.2011 8:38

Re: Scio se mi líbí i nelíbí

no,  hlavne by skoly nemely mit zadne dotace. zadne skoly.

vy, stejne jako urednici vite uplne ho.no o tom, co si danovi poplatnici preji.... a hlavne - co si danovy poplatnik preje pro sebe za cizi penize neni tak uplne smerodatne... co chce za sve, za to necht ma moznost si zaplatit a tim vyjadrit svoji vuli.

z takovych mluvci, co interpretuji "co si obcane preji", je mi na bliti

K. Křivan 6.4.2011 8:48

"A hlavně by měly být zrušeny všechny pedagogické výzkumáky."

Souhlas. Není vlastně každá škola " pedagogický výzkumák" ?

F. Eliáš 6.4.2011 21:15

Re: "A hlavně by měly být zrušeny všechny pedagogické výzkumáky."

Vy vůbec netušíte, jaký je rozdíl mezi kantory a pedagogy. Pedagogové v životě neučili.

K. Křivan 6.4.2011 21:31

Re: "A hlavně by měly být zrušeny všechny pedagogické výzkumáky."

:-)))))