24.4.2024 | Svátek má Jiří


ŠKOLSTVÍ: Pirátská cesta k demenci

13.9.2019

Jedním z cílů českých Pirátů je „vzdělaná společnost“. Dosáhnout jí ale chtějí zrušením maturity. A tím, že vše přizpůsobíme těm neúspěšným.

České školství je dlouhodobě podfinancované a platy českých učitelů jsou podle OECD nejhorší mezi vyspělými státy. To se samozřejmě projevuje i na výsledcích studentů a konkurenceschopnosti, kdy se mluví o tom, že ČR „ujíždí vlak“. Reforma školství je jednoznačně nutná, nedokážeme se ale dohodnout ani na tom, jestli bychom měli mít povinnou maturitu z matematiky nebo ne. Hodně studentů totiž u maturity propadá a mají prý „zničený život“. Seriózní diskuzi o příčinách a snahu o nápravu ale člověk v médiích v podstatě nenajde, řešení problému s efektivní výukou se odkládá. Asi se najela léčba „vytvořte dva kruhy, jděte proti sobě a zdravte se - tak se uzdravíte“. Bohužel, čas nemusí být vždy všelékem.

Naštěstí tu ale máme Piráty. A ti řekli: „Už dost! Máme plán, jak vše vyřešit: maturitu prostě zrušíme! Už žádní trpící a neúspěšní studenti!“ Střední škola bude uznaná všem, co nějak prolezli až prochlastali čtyři roky docházky. Jejich vzdělání bude pořád vyšší než těch z učebních oborů, kteří vstávali na praxe v brzkých ranních hodinách a museli si zisk výučního listu tvrdě odmakat. V řemeslu jim totiž nikdo nic zadarmo nedá, auto musí jezdit, záchod odtékat, postel se pod vámi nesmí rozpadnout.

Maturita je často jediná motivace, aby se studenti učili

Docela by mě zajímalo, jestli se Piráti zamysleli nad tím, jak by studenti v nejdivočejších letech na něco podobného reagovali. Pomohlo by to učitelům k lepší výuce? Často je totiž maturita ten jediný „strašák“, nebo pozitivněji řečeno motivace, kvůli čemu se studenti vybičují k lepším výkonům. Je to jasně dané pravidlo a hranice, které učí, že v budoucnu ani autoškolu nestačí jen absolvovat, člověk musí úspěšně složit zkoušku. Do práce nestačí jen chodit zívat, musí být výsledky. Proto se i maturitě říká zkouška dospělosti – připravuje na dospělost a na to, že hezké oči v drtivé většině případů nestačí.

Jasně, ani já už si nepamatuji, co jsem se k maturitě učil, ba co víc, už ani to, jaké jsem vlastně dostal otázky. K životu jsem to nepotřeboval. Potřeboval jsem ale ten stres okolo toho, pocit zodpovědnosti a virtuální koudel u zadku. Sice v podstatě všichni zpětně říkáme, jaká maturita byla fraška, a v porovnání se státnicemi a dalšími výzvami a „testy“ v pozdějším životě je to i pravda, ale tak hodinu před zkouškou byli nervózní i ti největší borci a radost z úspěchu pak byla obrovská. Vždyť se komisařka mohla blbě vyspat a tisíce dalších věcí! A pak už si stačí pro příště říkat: zvládl jsem maturitu, tohle bude taky brnkačka.

Naučíte se, že úspěchy se dají replikovat. A při neúspěchu, že se nic nesmí vzdávat. Někdy se nepodaří, ale člověk ví, že se příště musí připravit líp. I neúspěch patří k životu a učí zodpovědnosti. Proto jsou i na maturitu hned tři pokusy – a ruku na srdce, kolikrát v životě jich dostanete tolik? Třeba u automobilových nehod, když už jsem výš zmiňoval ty řidičáky?

V maturitním věku ani není pro studenty jednodušší a efektivnější cesty, jak nasimulovat další životní stres než lumírovci, ruchovci, matice, integrály a další podobné parády. Rovná a jasná pravidla pro všechny, kdy s nutností složit maturitu už se na ty střední školy a gymply chodí. Ano, maturita není, co bývala, a potřebuje reformu, ale proč se přizpůsobovat neúspěšným? Hledání výmluv a omluv nás někam posune? Není na čase, aby maturita opět byla certifikátem pro nejlepší?

Konzervativec chce inovace a konkurenceschopnost

Na příkladu Pirátů a jejich přístupu ke školství se zase jednou ukázalo, jak jsou vlastně liberálně levicoví. Zatímco konzervativci by do školství dali co nejvíce peněz a opravdu se zamysleli nad efektivitou výuky, přísnými testy a praktičností pro další rozvoj vědy a výzkumu, Piráti řeší „právo na střední školu“ a jak dát maturitu i těm, kteří na to nemají nebo se „bojí“ využívat druhých a třetích pokusů.

Ne, milí Piráti, přizpůsobování systému těm nejslabším není cesta ke vzdělanější společnosti, to je cesta k demenci. A proto s vaším návrhem nikdy nebudu souhlasit.

Převzato z blogu s autorovým souhlasem

Autor je europoslanec za KDU-ČSL, místopředseda Výboru pro zaměstnanost a sociální věci a člen Výboru pro rozpočtovou kontrolu Evropského parlamentu