25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Pamlsky, pamlsky, pamlsky...

Toto archaické slovo slyšíme častěji díky umělému problému, který přiživuje ministerstvo školství, poslanci, dietologové, novináři a kdo ví, kdo ještě další. Vypadá to, že tatranky, koblihy a bagety jsou hlavní problém našeho školství.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Chaloupka 22.1.2017 22:53

Z dětství si pamatuji, že školník prodával

buď housky suché nebo se salámem. Ta suchá byla za 50 haléřů, ta se salámem za korunu padesát. Doma mi dávali padesátník denně, takže koupě housky se salámem znamenala, že dva dny nebylo k svačině nic.

Co se reformy školství týče, tak pokud nebudou na pedagogických fakultách zavedeny talentové zkoušky (umět někoho něco naučit je talent svého druhu), tak se nic nezmění. Také ty stížnosti na učitele by skončily, kdyby se vysokoškolákům starším 40ti let umožnilo dálkové pedagogické minimum a dostávali by plat jako mladí učitelé. Vzhledem k životním zkušenostem by neměli potíže s kázní, jako ti mladí, co zrovna opustili školu a učí téměř své vrstevníky. Takže dokud tohle nebude, tak žádná reforma školství nezlepší.

J. Kanioková 22.1.2017 20:13

Skvělé .... 1*

taky mě to bláznění kolem bufetů přivádí do varu. Já když chodila do školy, tak nejen nebyly bufety, ale ani to polední stravování.

A všechno se řešilo naprosto v pohodě..

S těmi bufety začlo přibývat tlustých dětí, což je naprosto kontraproduktivní..

P. Mach 22.1.2017 11:50

Každý kdo tady blábolí o koblihách, tatrankách či

kole tak jen dokazuje, že o dané problematice ví prd, stejně jako pani, která je autorkou článku. Problém je v tom, že ta tzv. pamlsková vyhláška je nastavena tak nesmyslně, že ve školních bufetech teď vlastně nelze prodávat ani rohlíky a salám, kvůli nejasnému obsahu soli.

P. Kmoníček 22.1.2017 9:16

Paní Kozumplíková,

dovedete si představit jak by Jandákové řvali?

J. Jurax 21.1.2017 23:23

Souhlas.

Svačina z domu, pití taky nebo pramenitá z vovododu a oběd ve školní jídelně.

Problém je leda v tom, že (některé) děti disponující penězi doma připravenou zdravou svačinu nedosahující kvalit donutů, čokoládových tyčinek a coly stejně zahodí a koupí si tyhle pochutiny cestou do školy, pokud nežijí někde na dědině.

Bufety ve školách vlastně ani nemusí být ...

J. Jurax 22.1.2017 19:45

Re: Souhlas.

Pardon, ne z vovododu , nýbrž z vodovodu!

D. Polanský 21.1.2017 21:29

Tohle jsou zbytečné moralistiky

Ono si děti již nějak poradí, tak jako jsme si i my poradili.

P. Čech 21.1.2017 18:31

Vidím to jinak.

Tatranky, koblihy a bagety nejsou problémem školství, ani škol. Jsou problémem našich socialistických politických stran, které nedokáží řešit problémy jinak než zákazy a příkazy. Zase je nutno se ptát proč tomu tak je. V mém dětství (před 50-60 lety) bylo naprosto obvyklé, že maminka dala dítěti do školy svačinu a ne peníze. Děti, pokud měly hlad, musely sníst to, co dostaly z domova. Dnešní maminky jsou ovšem líné dětem připravovat svačiny. Dát jim peníze je přece tak jednoduché! Ony děti z toho nemají rozum. Koupí si to, co jim chutná. A obecně platí, že co je chutné, je nezdravé a co je zdravé je obvykle nechutné. Dáte-li dětem na výběr, co myslíte, že si koupí? Socani by měli vychovávat rodiče k zodpovědnosti a ne si vymýšlet všelijaké de bilní zákony, které zakazují a přikazují. Ale vlastně, oni nic jiného neumí!

J. Anděl 21.1.2017 19:03

Re: Vidím to jinak.

Pane Čechu, nemoralizujte tady o líných mladých maminkách, vaše matky a babičky stejně moralizovaly o líné vaší generaci. A kdyby nebyly líné vaše matky a babičky, nebyly by dneska myčky, ledničky a kdo ví, možná ani mobily a internet, možná vůbec nic, protože díky líným, pohodlným a marnivým (a hezkým) ženským existuje veškerý pokrok.

Jinak samozřejmě že dnešní maminky balí svým dětem do školy svačiny, co jiného by asi dělaly? Tak mě napadá, nevím jistě, jak to chodí (protože my svačinu dětem dáváme, spolužáci našich dětí také dostávají svačinu) v takové škole, kde je osm ročníků, v každém ročníku tři třídy, v každé třicet dětí, to je něco přes sedmset dětí, kolikrát denně by asi museli doplňovat zásoby do toho automatu, kdyby ty děti neměly s sebou žádnou svačinu. Jaké fronty by se u nich o přestávkách tvořily.

P. Čech 21.1.2017 20:22

Re: Vidím to jinak.

Pokud je tomu tak, jak říkáte, k čemu je potom ten humbuk kolem nezdravých svačin z bufetů a automatů. Proč se sněmovna zabývá návrhem zákona, který má toto odstranit? Jinak máte pravdu v tom, že člověk, nejen žena, je od přírody tvor líný. A pracuje a vymýšlí novinky jen proto, aby mohl být ještě línější.

P. Dvořák 21.1.2017 20:38

Re: Vidím to přesně tak:

K čemu je potom ten humbuk kolem nezdravých svačin z bufetů a automatů?

Jak vždy jde především o prachy. Přece si nenecháte namluvit, že té aktivistce ve funkci mistra školství (minystryně mi leze z huby asi tak jako vojákyně) jde o to, aby děti nebyly nemocné zrovna a výhradně ze školních bufetů?!

J. Jurax 21.1.2017 23:27

Re: Vidím to přesně tak:

O prachy? Čí - vždyť z toho předpisu nekynou prachy vůbec nikomu, leda snad obchodům poblíže škol ... to je hovadina inspirovaná čirým a nefalšovaným socanským dobroserstvím.

Navíc si soukromě myslím, že bufety na školách přinejmenším základních stejně nemají co dělat.

P. Čech 22.1.2017 9:26

Re: Vidím to přesně tak:

To si myslím také, nicméně pokud tam již jsou, nemá jim stát co kecat do toho, co prodávají, pokud se nejedná o drogy. Máte pravdu v tom, že socanství je tou nejhorší pohromou pro všechny státy, které jej připustí.

J. Anděl 21.1.2017 20:43

No, podle mě je ten humbuk úplně k ničemu.

P. Kmoníček 22.1.2017 9:19

Re: Vidím to jinak.

Anděli,objevil jste asi díru na trhu.Využijte ji a otevřete si před školou kiosek.

J. Schwarz 21.1.2017 20:27

Re: Vidím to jinak.

Ono to není tak že co je chutné je nezdravé, jako že se to spíš nehodí k našemu dnešnímu způsobu života. Člověk je adaptován na stav kdy je potravy málo a výdej energie velký, takže je přírodním výběrem nastaven vyhledávat vydatnou a kalorickou potravu, ne na stav kdy je potravy přebytek a činnost žádná...

P. Čech 22.1.2017 9:38

Re: Vidím to jinak.

Spíše je nastaven k tomu, aby jedl všechno, co je k dispozici.. Od toho je také všežravec. Přebytek potravy? Pojem "potrava" podle mne znamená vše, co příroda poskytuje k jídlu. Do potravy nepatří umělé chemikálie, t.zv. éčka a jiné nepřirozené přídavky.. Přirozené potravy tak není nadbytek. Nadbytek je chemických sajrajtů, které jsou pouze za potravu vydávány (ztužené rostlinné tuky a pod).

P. Mach 21.1.2017 15:39

cituji:

"Vypadá to, že tatranky, koblihy a bagety jsou hlavní problém našeho školství." No pokud tatranky a další nejsou problémem našeho školství, tak pak jaksi nechápu, proč je, ta oranžová kráva, vydávající se za ministryni školství, která se s kvůli kariéře vykašlala na vlastní děti, vůbec řeší. Kdyby z toho baráku diletantů, ze kterého všichni aspoň trochu schopní lidé dávno utekli, nevypadla tahle další zhovadilost, tak by po tatrankách nikdo ani nevzdechl. Mimochodem, pani, problém nejsou tatranky, problém jsou třeba rohlíky nebo salám, a to proto, že v rozporu s předmětnou vyhláškou mohou obsahovat příliš mnoho soli.

J. Anděl 21.1.2017 14:57

Prosím pěkně, jako rodič mohu potvrdit, že moje děti dostávají s sebou svačinu i lahvičku s pitím.

Automat je ve škole podle mě z jediného důvodu. Je to dobrý segment trhu pro provozovatele automatů. Všechny řeči třeba o prospěšnosti mléka a nutnosti dávat dětem mlíčko s umělou jahodovou příchutí, jsou jen marketing.

Ale tak je to realita. Mě to už netrápí.

J. Kombercová 21.1.2017 20:04

Re:

Ono snad jde o ty školní bufety... teda, já jsem se dozvěděla, že něco takového ve školách je, až když se strhla tato aféra. O automatech vím, ty neřeším.

Ale taky bych neřešila, když už škola ty bufety pořídí (protože se domnívám, že je to její záležitost), tak je to její záležitost a stát zase strká frňák, kam nemá. :)

J. Anděl 21.1.2017 20:32

Aha. To jsem tedy blázen. Do školy chodíme, máme malé děti, ale nic k řešení, co by se týkalo stravy, bufetů, svačin nebo automatů, by mě taky bez této aféry nenapadlo.

A rozčiluje me, jak taková umělá aféra ještě lidi vede k absurdním úvahám o líných matkách, špatné výchově a starém dobrém středověku :-)

Ctím předky, ale nevím o žádné historické době, ve které by poměry, morálka, vyspělost, svoboda a samostatnost lidí, výchova, vzájemná úcta atp. byly vysloveně skvělé. Ať maminky chystaly svačiny nebo ne.

J. Krásenský 21.1.2017 11:42

Středeční Miroslav Macek:

Na ZŠ Karlov se učilo jako ve 30. - 40. let 20. století. Všechny děti 2. tříd i my paní učitelky a asistentky jsme se vrátily do starých dob a jeden celý týden jsme v rámci projektu učily jako za časů našich prababiček. Děti se totiž dnes ve škole už zcela běžně setkávají se skupinovou, individuální, projektovou výukou, a proto jsme se rozhodly ukázat dětem, že to, co je nyní běžné, dříve děti nezažívaly. A jak nejlépe toho dosáhnout, než jim ukázat opak? Vystěhovali jsme třídy, uklidili všechny obrázky, schovali techniku, dali pryč vše, co bylo jen trochu zajímavé. Oblékly jsme se jako vážené slečny učitelky a připravily si nezbytné ukazovátko i rákosku. Rodiče byli naštěstí vstřícní a jako vždy nám velmi pomohli, když děti oblékli do dobového oblečení, na svačinu jim připravili chléb s máslem a nechali nás dělat naši práci, jejíž s ou částí byly i dobové tresty, jako třeba klečení v koutě. Po prvním dni jsme nemohly uvěřit tomu, že všechny děti dokázaly celou vyučovací hodinu sedět s rukama za zády, nevykřikovaly, nedožadovaly se pozornosti a dokonce tu svou udržely, ačkoliv jsme se ani jednou neprotáhly, nevyskočily z lavice, nesoutěžily, ani nezpívaly... Zkrátka jen a pouze frontální vyučování. Výklad, poslech, psaní do sešitu. Najednou jsme neměli ve třídě jediné dítě s poruchou pozornosti. Děti se hlásily, plnily úkoly, nezlobily a domů odcházely se slovy, že lepší výuku ještě neměly. Mnohé z nich to prohlašovaly i po celém týdnu takového vyučování. No nevím, jestli tedy dnes my učitelé neděláme něco špatně. Ke každému přistupujeme individuálně, neustále se snažíme děti zabavit, upoutat je, zpestřit jim výuku, vše se jim snažíme podat zajímavě a oni jsou pak šťastní za výuku bez toho všeho? V každém projektovém týdnu se snažíme o to, aby přinesl něco nového nám všem. A závěr tohoto týdne? Děti mají rády pevný řád, vidí v něm jistotu a bezpečí!

J. Krásenský 21.1.2017 11:50

Re: Středeční Miroslav Macek:

K tomu ještě poznámka: Děti s poruchami chování řád nevědomky vyžadují. Změny je rozhodí. Možná i proto se s těmito "diagnozami" roztrhl pytel. Kdysi o tom psal Pan Zdeněk Matějček. V sedmdesátých letech nás ve třídě bývalo třicet sedm a i učitelky nás zvládaly a naučily víc, než je tomu dnes. A ze školy se nevracely děti, které by potřebovaly psychologa nebo psychiatra. Napadá mne k varianta vtipu o zakladatelích komunizmu - oni totiž moderní pedagogové taky nejsou žádní doktoři, protože lékaři své poznatky ověřují nejdříve na zvířatech.

J. Anděl 21.1.2017 14:58

Zajímavé, díky.

P. Čech 21.1.2017 18:35

Re: Středeční Miroslav Macek:

Ony ty děti jsou obětmi našeho socanského systému, který , když už nic jiného, učí lidi lenosti a nezodpovědnosti. Tady je zakopaný pes!

V. Kolman 21.1.2017 13:33

Re: Středeční Miroslav Macek:

To bude překvapení, až se časem ukáže, že to Rakousko-uherské školství nebylo (s tělesnými tresty, ukazovátkem, svačinami z domova.....) zas tak špatné a zavrženíhodné.

V. Kotas 21.1.2017 14:06

Re: Středeční Miroslav Macek:

Alespoň z poloviny, kdyby se vrátilo.

J. Anděl 21.1.2017 19:14

Re: Středeční Miroslav Macek:

Svačiny z domova si děti nosí i dneska.

Ukazovátko není špatná věc, dobře se s ním ukazuje.

Tělesné tresty mi nechyběly ani za socialistického školství.

Ale v jeskyních nebo na stromě taky nebylo všechno zavrženíhodné a špatné.

Z. Lapil 21.1.2017 13:38

Re: Středeční Miroslav Macek:

Zajímavé. Je otázka, jestli týden není příliš krátká doba. A platí, co říkám spolupodporovatelům "alternati": pozor na Ode zdi ke zdi.

Každopádně dík za sdělení.

J. Krásenský 21.1.2017 16:15

Re: Středeční Miroslav Macek:

Ano, týden je krátká doba. Přál bych dětem alespoň dvanáct let podobného vzdělávání, aby dozrály v samostatné a svobodné jedince.

Není to tak dlouho, co se zaměstnanci kanadského ministerstva školství letěli podívat do Soulu, aby zjistili, jak to ti Korejci dělají, že jsou jejich žáci tak úspěšní v mezinárodních testech. Překvapení je neminulo, nejčastější vzdělávací pomůckou učitele byla tabule a křída.

A pokud naše ministerstvo školství zavede tablety pro školáky, je řada učitelů rozhodnutá školství opustit. Kdepak jsou ty desítkami staletí prověřené zásady například: "per aspera ad astra". Samostatné a sebevědomé jedince nevychováte tak, že jim překážky odstraníte, ale že je povedete k tomu, aby je sami překonali.

A nikdy jsem nebyl učitel, a školství znám jen jako jeho absolvent a rodič.