16.4.2021 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Opět povinná maturita z matematiky

Kvůli povinné maturitě z matematiky, kterou veřejnosti ohlásila ministryně pro školy, začali tentokrát střečkovat ředitelé gymnázií. Ten od Keplera, asi jako vyjádření k odkazu astronoma, kterého si škola dala na vizitku, si dal za úkol být v čele protestů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Portwyn 8.3.2017 22:13

Ředitelé

Nevím, jestli už to sem někdo nenapsal, ale protest ředitelů gymnázií "u nás dřív ne" má racionální jádro.

Pokud zavedete povinnou maturitu na jednom typu škol, tak dost dětí ve snaze se jí vyhnout půjde na školy jiného typu. Gymnázia tím přicházejí o potenciální studenty a tím i o peníze. Je to přízemní, ale zas těžko se jim divit.

J. Vlk 9.3.2017 14:58

Re: Ředitelé

A proč by zrovna děti neměly být předmětem trhu, když jím mohou být i mrtvoly. Zvonili jsme že postaru se žít nedá :-) :-) :-)

P. Portwyn 9.3.2017 16:07

Re: Ředitelé

Však jsou. Ovšem ti ředitelé se vztekají, že je trh deformován.

I. Babková 8.3.2017 18:56

Nevychová, ani kdyby čert na koze jezdil

Z těch dětí, které po 13 let školní docházky nemají zafixovanou malou násobilku, dva jednoduché zlomky sečtou s vypětím všech sil, při pohledu na odmocninu se hroutí, matematika přemýšlivé osobnosti opravdu nevychová.

Š. Hašek 8.3.2017 20:12

Re: Nevychová, ani kdyby čert na koze jezdil

Nevím, kdo to řekl, není podstatné. Matematika - královna věd!!

Samozřejmě, Buzková nepochopila. ČSSD, moderní. Zkráceno.

J. Jurax 8.3.2017 23:37

Re: Nevychová, ani kdyby čert na koze jezdil

Ano. Stručně řečenou z hlupce myslitele vychovati nelze.

Ale - děti, co po devíti letech školní docházky nemají zafixovanou malou násobilku a dva jednoduché zlomky sečtou s vypětím všech sil, nemají co si prodlužovat školní docházku na třináct let - je to plýtvání prostředky.

Š. Hašek 8.3.2017 16:53

Kdo aspoň krátce

(před písemkou) nedá dohromady konstrukci trojúhelníka sus, usu, sss - snad jsem to nezmrvil (nedívám se furt do nějakýho radiopojítka spojení s vesmírem), dále Pythagora/krásu derivace, ......... Co taková konjunkce! To je jak van Gogh!! ........

měl by připustit, že v "určitých oblastech racionální diskuse na to vůbec nemá".

Zkráceno, zjednodušeno.

O čem tady ještě diskutujeme?????? Maturitní, státní papír ...... a bez matematiky! Bez matematiky, státního jazyka, a dále .......

Možná pouze a jenom Potvrzení o absolvování ..... v délce ......... . Odborník/mistr/šikula nemusí mít maturitu.

D. Polanský 8.3.2017 15:05

Není nadto si spočíst

dobu kyvu kyvadla v případě, že kyvy nejsou malé. K tomu člověk potřebuje spočíst eliptický integrál. Když jsou malé, stačí přibližné řešení a to lze získat pomocí řešení triviální diferenciální rovnice. A hned je člověku na duši lépe.

D. Polanský 8.3.2017 15:12

Ale vážně

z matematiky jsem měl na vysoké samé jedničky, ale přesto nejsem pro povinnou matematiku, stejně jako nejsem pro povinné cizí jazyky. Žádný jsem se nikdy nenaučil, jelikož na to nemám nadání. Znám několik jazykářů, ale spočíst trojčlenku, to bych chtěl vidět. To jenom dokumentuje šílenost povinných předmětů kromě jednoho jediného: češtiny.

R. Langer 8.3.2017 16:04

Re: Ale vážně

No tak ale člověk, který se chlubí středoškolským vzděláním, by tu trojčlenku snad alespoň měl umět spočítat, nebo ne? Opravdu vám to připadá tak zbytečné? A ono je také otázkou, jak ta maturita z matematiky vlastně bude vypadat v praxi.

J. Řezníček 8.3.2017 13:53

Naše školství.

...a ve Vyškově se ztratily 4 čepice !

I. Novák 8.3.2017 13:26

Je těžké něco chtít od politiků,

řekněme, s alternativním myšlením. Na druhou stranu pochopitelné. Jen ovčanstu, které si to neumí spočítat, lze nabízet úžasné zlodějské produkty jak privátní, tak veřejné a očekávat potlesk a podporu stejně zlodějským opatřením a projektům odporujícím základním fyzikálním zákonům.

Š. Hašek 8.3.2017 17:19

Re: Je těžké něco chtít od politiků,

Začínám mít dojem, že terminus alternativní, znamená myslet si: 5 plus 5 nebývá/nemusí být nutně 10, zadarmo, v červenci jest už imrvére moc hic, hub se musí urodit stále podle plánu/tabulek, děti se narodí kliďánko i dvěma ženám, politik má mít asi tak 23 poradců, po ukončení studia přichází postgraduál do 45 let v nějaké neziskovce, Šumava má celkově na kahánku, Bůh to zkazil, když udělal dva jinačí, ...... .

Zkráceno.

J. Jurax 8.3.2017 23:42

Re: Je těžké něco chtít od politiků,

No, posloužím Vám slovníčkem:

alternativně inteligentní = blbec

intelektuálně zakřiknutý = blbec

Alternativní myšlení = projev alternativní inteligence intelektuálně zakřikutého

V. Vaclavik 8.3.2017 12:58

Reseni je nasnade

ale to bychom museli prekonat nas odpor ke vsemu nesocialistickemu, ke vsemu co je opakem zglajchsaltovani, rovnostarstvi.

Opakem techto je ruznorodost, ktera prirozene vznikne dame-li lidu a potazmo skolstvi volnost, svobodne rozhodovani. Centralizovane statni skolstvi se musi rozhodnout tak ci onak a vysledne rozhodnuti pak je plosne povinne pro ten ktery skolni stupen. A rozhodne-li se spatne, nemusi to vest k nejake naprave, protoze v takovem centralizovanem systemu chybi srovnani vychazejici z ruzne praxe, dobre nebo spatne koncici. Takze zmena zase vyjde z nejake kristalove koule, z lobistu te ci one ideologicke strany.

Zde jako vsude jinde tak plati ta stara lidova moudrost, ze jak si kdo ustele, tak si i lehne.

K. Luboš 8.3.2017 12:31

Hejného metoda?

Ať učíte matematiku jakýmkoliv způsobem, tak se vždy zhruba doberete ke stejnému výsledku. Na metodě totiž příliš nezáleží... Ti chytří, silně motivovaní a pracovití se matematiku naučí vždy, ti hloupí, nemotivovaní a líní nikdy!

J. Kanioková 8.3.2017 15:22

No... ono taky moc a moc záleží na kantorovi,

na jeho způsobu učení. Mě k matice přitáhl až učitel na stř. škole, do té doby jsem ji z hloubi duše neměla ráda.. Ten kantor byl fantastický a nemilosrdný,a jeho metoda byla bohovsky účinná. Bohužel nám ho potom vyměnili, přišla ženská, která jenom psala a psala a psala na tabuli. Děs..

F. Houžňák 8.3.2017 12:23

Kupříkladu v Německu, v Niedersachsen/Dolním Sasku,

přišlo teď ministerstvo školství s nápadem, že by se na přírodovědných fakultách vysokých škol mělo zrušit veškeré praktické vyučování, jako laboratoře na chemii, fyzice, biologii, a všecko by se mělo předvádět přes video. Od čeho máme přece Youtube?

Š. Hašek 8.3.2017 17:13

Re: Kupříkladu v Německu, v Niedersachsen/Dolním Sasku,

Též by se dítkám mohly zavazovat tkaničky přes video a vařit bramboračka pro nasycení pracujícího manžela přes enter.

Zkráceno.

P. Portwyn 8.3.2017 22:02

Re: Kupříkladu v Německu, v Niedersachsen/Dolním Sasku,

Ta tendence je i u nás, byť nevyřčená. Snaha udělat z učitele "pouštěče videí"... Naštěstí je proti lobby výrobců pomůcek, ve kterých se dnes točí slušné peníze :o)

M. Hatlák 8.3.2017 11:53

Jen zkopíruji co už jsem napsal k jinému článku

Jsem technik a mám to za pár do důchodu. Ale promiňte, nechápu jak je to možné, když mladí bakaláři, magistři i inženýři, o maturantech z technické školy nemluvě, nerozumí procentům, o tom že existují promile ani neví. Spočítat mocninu nebo odmocninu bez kalkulačky neumí. Jakou plochu má jeden hektar je záhadou, pletou si i čtvereční a krychlové metry, převod jednotek je sprostá nadávka, sčítat a odčítat z hlavy jen třeba dvoumístná čísla je neřešitelný problém. S papírem a tužkou vypočítat jakýkoliv součet několika čísel, vydělit nebo vynásobit něco prostě neumí. A do situace kdy opravdu tyhle základní výpočty potřebujete je dost na to, aby to lidé uměli. Třeba "chytrý" telefon se přeci může vybít, a jeho člověk je v p... A myslím, že i ten právník by tuhle sumu znalostí z matematiky měl mít. Prostě "matura z matiky" by se neměla oddiskutovávat, ale měla by být a tečka.

Ono by se pak nestávalo, že jsem viděl u pokladny v supermarketu, že pokladní při placení třeba 12,- Kč vrátila s klidem 68 korun místo osmdesáti osmi na stovku a nikdo si toho ani nevšiml. A přitom se stejný člověk hádá s pokladní, že ta tyčinka je ve slevě za 11,90 Kč a na pokladním displeji vyjelo 12,50 Kč. A nejhezčí bylo, že pokladna správně zaokrouhlila konečnou cenu na 12,- Kč (je to i příklad toho jak se dá s matematikou ošálit zákazník).

Co dodat? Myslím, že je část z věcí, které by se prostě měli do hlavy natlouct, stejně jako pravopis a další suma znalostí, hezky postaru. Drilem. A maturita by to měla završit jako relevantní zkouška pro všechny středoškoláky. Před téměř čtyřiceti lety jsem nastoupil k Pánům (ne soudruhům) Inženýrům Projektantům, a jejich technické zprávy, psané na stroji, bez "chytrých" Wordů, bývaly malým literárním dílem bez hrubek a se správným časováním a skloňováním a všechny výpočty dělali z hlavy, na papíře a ty nejsložitější na "logáru" a vše co vymysleli tak většinou fungovalo.

F. Houžňák 8.3.2017 12:35

V Německu je to nemlich stejné, studenti musejí šprtat

do detailu nějaké ptákoviny, které si vymyslel učitel (konkrétní případ: orbitalová teorie vzniku barev, HOMO/LUMO orbitaly etc. v maturitnim ročníku gymnasia - to je něco, co se učí až zájemci o příslušný směr na vysoké škole), ale převádět kilometry v hodině na metry za vteřinu je pro ně nepřekonatelná překážka, o trojčlence a přepočtu koncentrací ani nemluvě.

V. Kotas 8.3.2017 12:51

Re: Jen zkopíruji co už jsem napsal k jinému článku

Nedávno jsem něco podobného zažil v obchodě - mladá holka, po vyučení, se ptala té před důchodem : 60gramů je šest deka ?

M. Bílý 8.3.2017 12:55

Dobrý den, pane Hatláku (11:53)

Jsem technik a ve starobním důchodu jsem 31 let. O užitečnosti matematiky se za mých školních let i po dobu zaměstnání nediskutovalo. Technické výpočty jsme dělali na "logáru" (jak uvádíte) a rozpočty na kalkulačce s kličkou. Ani dvě obrovské EC 1040 na Oblastním výpočetním centru u nás na ČVUT v Dejvicích ještě nic na vztahu k matematice nezměnily. To přišlo až někdy s osobními počítači. Jinak s tím co jste napsal absolutní souhlas. Hezký den, přeji.

J. Jurax 8.3.2017 23:47

Re: Dobrý den, pane Hatláku (11:53)

No, počítače zjednodušeně řečeno nahrazují mechanické počítání. A samozřejmě obsahují programy pro řešení opakovaných úloh. Ale to není matematika, to je jen výkonná kalkulačka nebo, chcete-li, holt chytré logáro ...

J. Řezák 8.3.2017 11:42

Jestli o tom bude rozhodovat ombudsmanka, ...

... tak je s matikou ámen. Vždyť ta slepice zabloudí i v trojčlence.

Z. Lapil 8.3.2017 11:35

Scvrknu to na stručnou dvojotázku

Je maturita průkazem VŠEOBECNÉHO vzdělání? A je součástí všeobecného vzdělání schopnost počítat?

(Jsme v úvahách naprosto základních, rozdíl mezi počty a matematikou ponechme, prosím, do další fáze.)

A. Alda 8.3.2017 11:30

Maturita bez matematiky není maturita.

Ovšem musí to být matematika na úrovni a ne ten chabý odvar počtů ze základní školy.

D. Stirský 8.3.2017 10:40

S matikou je to takto:

TV celebrita by nepřiznala, že je blbá na pravopis a češtinu, že nepochopila shodu podmětu s přísudkem a psaní "s" a "z". Ovšem to, že je blbá na matematiku, prohlásí s hrdostí nebo s falešným sebemrskačstvím ("vím, že je to strašné, ale...") Přitom napsat, že x na druhou = x + x je stejná bota, jako "kobila" či "abyjste". Příznačné také je, že velcí matematici/fyzikové většinou nezpochybňují společenské vědy a umění. Naopak! Mnozí umění milují, hlavně vážnou hudbu, zajímají se o dějepis. Nikdy neříkají, že Mozarta a Bacha k životu nepotřebují, že jim stačí jen Skákal pes. Oproti tomu umělci či absolventi humanitních studií proti matice/fyzice brojí s tím, že derivace k životu nepotřebují a že jim stačí jen malá násobilka a sčítání.

F. Ogáv 8.3.2017 11:19

Re: S matikou je to takto:

výborně!!