25.4.2024 | Svátek má Marek


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
kmotr 19.10.2006 17:51

Memorování

Člověk musí memorovat, aby něco věděl. Jinak by mohly stačit testy inteligence. Pochybuji, že by se Vám líbil lékař, který na každé sdělení o zdravotním stavu začne listovat v knize pro odpověď, nebo právník, který musí vyhledat každý zákon. Problém školství je, že učí všechny všechno, i když většinu nikdy nebudou potřebovat. Jsem zastánce brzké specializace, ovšem školství jde opačnou cestou - rozšiřuje kapacitu všeobecných gymnázií a posunuje získání specializované odbornosti až po maturitě.A unifikuje vzdělání státními maturitami.  A hlavně spoléhá, že klíčové odbornosti se pracovník stejně naučí až na pracovišti. Nejprogresivnější výukové metody totiž dnes nenajdete ve školství, ale v osvícených firmách, které se starají o přípravu svých pracovníků. Tam je třeba hledat inspiraci, nejen měnit osnovy stylem RVP a ŠVP.

Karel 19.10.2006 22:48

Re: Memorování

S tím memorováním s Vámi moc nesouhlasím. Už jen taková vyjmenovaná slova jsou ve své podstatě k ničemu (stejně si je neříkáte pokaždé znovu - prostě umíte psát správně i bez nich, a krom toho v nich není po "p" pyj a krom toho v nich nejsou antivyjmenovaná slova jako například "kino" a krom toho se dneska učí jiná slova než dřív). A tak je tomu s mnoha dalšími vědomostmi.

jirka 19.10.2006 23:40

Re: Re: Memorování

Memorování je nepříjemné, ale nezbytné. Část informací je potřeba v hlavě udržet "trvale", část pak dočasně - abych s informacemi mohl pracovat, musím je zvládnout. V hlavě!

pavel 99 20.10.2006 13:04

Re: Re: Memorování

Pokud zmiňujete "vědomosti" tak je asi bez memorování nezískáte. A pokud nebudete "memorovat" odmalička věci zdánlivě nepotřebné, tak se ona schopnost jednoduše nevytvoří ani pro věci potřebné. Bohužel je to vidět na mnoha dnešních absolventech škol - díky stálému ubezpečování, že vše si mohou nalézt a nic nemusí znát, mnohdy netuší co vůbec existuje a co by měli nalézat.

Auiam 19.10.2006 15:13

Fantastická reakce!

Ten dotazník je něco tak neskutečně blbého!!!! Mnoha slovy neříká vůbec nic, zjevně se z toh stává bič na nepohodlné učitele. Na jednu stranu vyžaduje tvůrčí přístup, ale zároveň v rámci strašně složitě a nelogicky definovaných pravidel. Je to daleko horší, než jak to vypadá v reklamních článcích na reformu školství. Vaše reakce na tu hrůzu je naopak srozumitelná, jednoznačná a vtipná...dejte vědět, kdy Vás ze školství vykopnou.

richard 19.10.2006 14:05

Hlavním úkolem současné české i evropské školy je

naučit posluchače myslet ideologicky - na to žádná reforma nikdy nezapomněla, a že za svůj život jsem jich také pár poznal:)

kanuk 19.10.2006 13:59

Proč?

Ačkoliv nejsem ani kantor, ani v Česku, a děti mám dávno venku ze školy, dovoluji si menší poznámku. Podle mého názoru, škola NEMÁ dávat odpovědi na otázku Proč? (Pokud se nejedná o působení tíže nebo elektromagnetického pole). Protože - podle mého názoru - to je věcí rodinné výchovy. Jestli je někdo negr nebo pidlovokej, nebo docela obyčejný člověk lišící se jenom vzhledem, by mělo být zodpovězeno rodinnou výchovou. Jestli to dělá škola, a je to v rozporu s výchovou v rodině, děcko pak neví komu věřit, a nakonec nevěří nikomu.

Jeden z problémů dnešní školy je, že mnozí pedagogové si myslí, že škola má vychovávat, podle vzoru anglických internátních škol. Neuvědomují si, že tyto školy byly ve značné míře (ovšem nikoliv výhradně) pro děti, jejichž rodiče žili v koloniích. V těchto případech škola byla "in loco parentes"(? místo rodičů) a proto musela i vychovávat. S tím souvisí i druhá stránka věci, že mnozí rodiče se o výchovu dětí starají málo nebo vůbec ne, a myslí si, že to škola udělá za ně.

Karel 19.10.2006 13:13

EU

O Evropské unii si myslím svoje, i o tom, jak se montuje do všeho, čemu nerozumí. Podstatně důležitější jev je ale předpokládaná ideologická indoktrinace. s tím by korespondoval fakt, že významná část grantů z EU jde na společensko-vědní vzdělávací obory a jejich rozvoj a propagaci (což s sebou vždy nese i idologické pozadí). Pak jen musíme doufat, že alespoň někteří kantoři si udrží morální profil a stejně jako za komunismu budou vzorem žákům. Oprávněně se však dá čekat, že většina společnosti, tedy i kantorů, bude papouškovat ideologii jakoukoli.

Saša 19.10.2006 12:17

Pěkně jste to napsal, pane.

Děkuji Vám za hezký článek i za poučení.

Nestranny pozorovatel 19.10.2006 12:10

Otazky typu PROC

Dotaznik z Evropy? Hm. Nevim o co jde. Ale co se nasi studenti dozvedeli od ceskych pedagogu o vzniku sjednocene Evropy?

Vcera jsem se ptal dvacetipeti studentu magisterskeho studia proc vznikla Evropska Unie (drive Evropske spolecenstvi) a nikdo byl schopen vysvetlit, ze hlavni myslenkou bylo zabranit dalsim valkam v Evrope. Nekteri studenti si vzpomneli, ze slo o nejakou dohodu o oceli a uhli, ale neznali duvod. Prosim vas pedagogove na nizsich stupnich, naucte ceske studenty odpovidat i na otazky typu "PROC" a nikoliv je odpovidat na faktograficke otazky KDY, KDE a JAK. Dekuji

J-Lo 19.10.2006 12:38

Re: Otazky typu PROC

Jen bych upresnil "hlavni proklamovanou myšlenkou", ono to s tím "proč" je většinou problematičtější a až když se člověk trošku zajímá o to JAK a hlavně KDO, tak nahlédne pod pokličku a většinou zjistí, že není jen jedna jasná odpověď. Sovětský svaz tuším vznikl z podobných důvodů...

Nestranny pozorovatel 19.10.2006 13:56

Re: Re: Otazky typu PROC

Sovetsky svaz mne ted neboli. Ale Evropska unie ano.

Muzete ve vyuce samozrejme uvest nekolik interpretaci. Ale snazte se take naucit studenty premyslet o otazkach typu PROC.  Jinak vychovavate jen papousky.

terra 19.10.2006 11:34

Ještě větší blbost

než jsme doufali... Tedy, ne autorův článek a jeho hodnocení na blogu, ale ten příšerný dotazník. Poměrně dlouhou epizodu v mém profesním životě tvořilo působení v roli vysokoškolského pedagoga, a i když práce se (skoro)dospělými studenty, kteří vesměs vědí, co chtějí, je něco dost jiného než druhý stupeň ZŠ, i tam to bylo občas hodně nesystémové - všimněte si, jak jsem slušný:-). Ale to, co teď příslušné úřady předvádějí, to fakt volá o pomstu. A ta čeština! Ježí se mi všechny chlupy hrůzou...A souhlasím s nickem Mirien - kdo uměl, umí dál. Kdo neuměl - tomu tahle reforma nepomůže. Ale spolehlivě otráví úplně všechny. Ctěný učitelský sbore, vydržte. Prosím, prosím, mám také dítka...

Dana Mentzlová 19.10.2006 11:23

vyjádření soustrasti

dovolte mi vyjádřit Vám soustrast a podporu. Učila jsem půl roku matematiku a fyziku a to mi stačilo. Při čtení Vašich odpovědí mě obchází hrůza, jaký asi je ten RVP. Jestlipak tam radí, co dělat, když žáci házejí vlaštovky z okna během hodiny?

Můj známý, (velice mírný člověk, bývalý učitel a politický vězeň, Klasický Filolog) říkal, že školství pomůžou leda dvě věci: Desatero Božích přikázání a rakouský Prügelpatent, který povoloval tělesné tresty ve školách.

fero 19.10.2006 16:31

Re: vyjádření soustrasti-doplněk

Stručně řečeno: škola má učit; vychovávat má rodina.

Mirien 19.10.2006 8:43

souhlas!

Škoda, že nejsem stejně zdatná ve slohu. K vyplnění dotazníku bych měla přibližně stejné připomínky, jen je neumím tak pěkně formulovat. Asi bych tam přidala několik ne právě slušných vyjádření na adresu autorů nápadu  RVP a ŠVP. Spousta zbytečné práce navíc. Kdo učil kvalitně, bude pokračovat, kdo nezvládal dřív, nezvládne ani po reformě.