29.3.2024 | Svátek má Taťána


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Magor Milda 14.11.2007 22:11

Blíží se Vánoce a tak se děti zase těší

do školy jsem ale chodíval rád. Za mých dob ale byla škola celý den až do pozdního odpoledne, rodiče se vraceli z práce až po druhé hodině, takže nás škola po obědě ještě zaměstnávala sportem nebo hudební výchovou. Já osobně jsem se těšil odpoledne do fyzikálního kabinetu, kde jsme připravovali s panem učitelem experimenty na fyziku a chemii příštího dne. Tomu vděčím také za svou fyzikální dráhu.

Dnes nás spíše zaměstnává problém velmi nevyrovnané úrovně žáků, ti inteligentnější se nudí, jiní zase ruší. Dát dohromady třídy s žáky na srovnatelné úrovni lze pouze na větších školách kde je v každém ročníku několik tříd. Zrovna nám ve Štrasburku potvrdili, že posílat zaostalé žáky na zvláštní školu není přípustné, je to rasová diskriminace. asi ji budeme muset zrušit a udělat z ní Vysokou školu některé partaje.

Jinak přes všechny sýčky není český školský systém horší, než jiné. Jenom bychom měli mít tu ctižádost, zvednout úroveň na opravdu dobrou a to bez investic nepůjde.

jarda 14.11.2007 18:20

Tak nevím

http://www.rozhlas.cz/ostrava/aktualne/_zprava/398125

no tak nevím co si o tom myslet. Asi se holt školství bude muset přizpůsobit svými požadavky těm nejslabším žákům a ostatní budou mít smůlu. To by bylo aby si

všichni nebyli rovní. Dříve bylo kouzelné slůvko Prosím, dnes Rasismus :-(

J.G. Pašek 14.11.2007 16:11

Dodnes si pamatuji jména všech učitelů a profesorů . . . .

Které jsme respektovali a které ne . . . . o kterých jsme věděli že jsou charakterní lidé a kteří jezdili na bicyklu  = nahoře se hrbili a dole šlapali . . . .

Jejich znalosti v jejich předmětu či oboru, které nás učili a přednášeli, byly až ty poslední, které jsme u některých tázali . . . 

Petr 14.11.2007 23:58

Re: Dodnes si pamatuji jména všech učitelů a profesorů . . . .

Tedy, zvlášť na vás se podepsali!

portwyn 14.11.2007 16:00

Prázdniny

Je pravda, že mít 40 dní dovolené je příjemné. Tolik totiž učitelé mají. Pokud děti nejsou ve škole více dní, než 40 ročně (což je časté), je na řediteli školy, zda nechá učitele doma nebo je chce mít v práci. Já osobně jsem v takových dnech raději v práci, mám možnost si v klidu udělat to, na co normálně není čas (inventarizaci pomůcek, příprava rozsáhlejších projektů apod.) Pokud chcete volno mimo prázdniny, může a nemusí vám ředitel dát neplacené volno (což občas využije některá učitelka, která má bohatého manžela, a jedou na dovolenou). Jinak pojem "prázdniny" se vztahuje na děti; jsou-li děti doma, učitelé mohou být a často i bývají ve škole. Typický je poslední týden srpna.

Na druhou stranu učit déle než 10 měsíců v roce není fyzicky možné - reálné hlasivky vydrží zhruba do půlky května, maximálně do začátku června. Pak už jen sípete. No a učitel bez hlasu toho moc nenaučí... (Neargumentujte prosím někým, kdo měl 10 hodin týdně v polovičních třídách počítače - to je mnohem snazší práce.)

Tudíž nebyl by problém prodloužit pracovní dobu učitelů o několik dní ročně - nemohou však stát před dětmi - buď proto, že děti jsou doma, nebo proto, že toho fyzicky nejsou schopni. Je na vedení škol, aby jim na tu dobu našlo jinou smysluplnou práci.

portwyn 14.11.2007 15:20

Když dáte dohromady oba požadavky na učitele

zejména na ZŠ tj. dostatečnou odbornost v oboru a schopnost jednání s lidmi + znalost dětské psychologie, celkem mne nenapadá VŠ, která by to učila.

K té odbornosti: na katedře fyziky UHK nám říkali pravidlo, že učitel má mít dobré znalosti o 2 stupně výše, než nejstarší žáci, které učí. Tedy učitelka 1. stupně ZŠ by měla mít v tom, co učí, znalosti maturanta( v několika předmětech - učí skoro vše). Učitel 2. stupně ZŠ znalosti bakalářského stupně daného oboru na VŠ. Učitel na SŠ magisterský stupeň v oboru. Učitel na VŠ doktorát...atd.

Samozřejmě vždy to neplatí, často potkáte kolegu, který znalostmi tento požadavek buď nesplňuje, nebo naopak překonává. V prvním případě na to žáci zpravidla přijdou a dají mu to sežrat (právem). Na druhé straně jsem dostal letos do ruky třídu, která měla na 1. stupni učitelku, která, ač "národkářka", má ráda matematiku a rozumí jí více, než by musela. S těmi dětmi je radost pracovat. 

portwyn 14.11.2007 15:21

Teda...která VŠ

mimo učitelské obory.

Tomas 14.11.2007 14:20

Novinar za katedrou

Novinar za katedrou neni az tak velky protimluv, jak se zda. Zvlaste na nizsich stupnich skol jde predevsim o komunikaci se zaky (tj. lidskymi bytostmi), coz ma novinar nacvicene, odbornych znalosti je potreba hodne malo. Na strednich skolach se to uz obraci a v odborne oblasti je potreba hodne pridat (neplati pro predmety jako treba obcanska vychova, pokud se to jeste porad uci).

Zaver novinarky je ponekud nefer, protoze prvnich par hodin s novym ucitelem (novinarem) budou deti opravdu hodne i aktivni.

portwyn 14.11.2007 15:11

Přesně tak

Kdyby novinářka učila rok (nebo aspoň tři měsíce), mělo by to jakýsi význam. Jde o to, jak nový učitel obstojí ve chvíli, kdy se okouká.

Další věc je zodpovědnost za děti; novináři si ve své profesi obvykle žádnou zodpovědnost nepřipouštějí ("Že to, co jsem napsala, není pravda? To je přece jedno, já chtěla vzbudit diskuzi."). Jako nepedagogický pracovník pravděpodobně měla dotyčná neustále "za zadkem" kvalifikovanou učitelku, která dávala pozor, aby se něco nestalo. V době, kdy novinářka měla volné odpoledne, dodělávala učitelka papíry, jednala s rodiči a zařizovala třídnické věci.

Lída 14.11.2007 13:08

Zajímavý poznatek

Paní učitelka si všimla, že nikdo se cvičně nepůjde postavit k operačnímu stolu nebo k ovládacímu pultu v Temelíně. Aniž bych podceňovala vzdělání učitelů, tak právě tímhle hezky ilustrovala, že učit se bez příslušného vzdělání v nejhorším dá. Některé předměty určitě. Ale tu operaci nebo ovládací pult v Temelíně prostě laik opravdu nezvládne.

PS. Asi nejlepší synova učitelka na gymnáziu je titulem Ing., což znamená, že má jiné než pedagogické vzdělání. Pravděpodobně má jen pedagogické minimum. Přesto učí výborně a má vynikající výsledky. Prostě umí obor, který učí a nenechá studenty ani chvilku v klidu. První úkoly prý zadává ještě celá udýchaná ze dveří. Pravda je, že učí angličtinu, kterou se studenti sami chtějí naučit.

portwyn 14.11.2007 15:05

Nemíchejme kategorie

Na gymplu možná - i když bych mohl vyprávět o pánovi, který sice asi fyzice rozumí, ale s titulem Ing. učí tak, že z toho děti mají otřesný zmatek.

Řada lidí (zdá se, že ani vy) si neuvědomuje rozdíl mezi učením na SŠ ("Nerozumíte? Doučte se to sam, slečno. Jste na střední škole.") a na ZŠ ("Nerozumíš? Tak ještě jednou a pomalu."). Mám zkušenost, že čím jste níže, tím méně jsou důležité znalosti odborné a tím důležitější je schopnost učit a vysvětlovat, trpělivost, názorné modelování atd. Tohle ovšem žádná strojařina ani elektro, jakkoli dobré a inteligentní má absolventy, neučí.

Lída 15.11.2007 8:09

Re: Nemíchejme kategorie

Máte pravdu, jde o gympl. Je mi jasné, že čím nižší stupeň školy, tím důležitější je ta pedagogika a míň důležitá odbornost. Navíc na gymplu jsou v průměru motivovanější studenti, to to učení rozhodně usnadňuje. Jinak na tom stejném gymplu měli bohužel učitele fyziky, který měl odborné pedagogické vzdělání aprobaci matematika - fyzika, který učil fyziku jen z knížky, za čtyři roky nepředvedl jediný pokus a skoro vůbec nepočítali ani příklady. Na můj dotaz, proč nedělají vůbec žádné pokusy a měření mi řekl, že mají špatně vybavený kabinet. A protože fyzikářů začíná být kritický nedostatek, tak asi spokojeně doučí až do důchodu.

aubis 14.11.2007 18:01

Re: Zajímavý poznatek

I učitel s titulem Ing. má pedagogicé vzdělání. Protože když začal učit, musel si je doplnit kurzem pedagogického minima, tedy ne se znovu učit odborné znalosti, ale psychologii obecnou, psychologii učení, metodiku, pedagogiku a podobné. Takže o titulu to zrovna není. A to, že učí lidé bez vzdělání není příčina, ale následek. Jestliže člověka za práci, kde vysokoškolské vzdělání je podmínkou jejího výkonu, platím hůře než nádeníka, pak samozřejmě nedostatek lidí prostě bude.

Lída 15.11.2007 9:13

Re: Re: Zajímavý poznatek

Nevím, čeho je ta paní Ing., ale má VŠ nepedagogického směru a přesto učí. Asi to přece není tak strašně nevýhodné, protože ona opravdu nevypadá jako chudinka, která by se jinde neuživila. Už proto, že kromě angličtiny umí výborně i německy a španělsky.

Pedagogické vzdělání typu pedagogické minimum asi mít bude, ale to není přece vysoškolské pedagogické vzdělání. Neberou se tam například didaktiky jednotlivých předmětů.

aubis 14.11.2007 9:51

Učit z nadšení

Dovolím si odpovědět na otázku Proč se všichni učitelé přiznávají k lásce ke své práci a k nadšení. Na vlastním příkladě - 25 let na střední škole - mohu konstatovat. Protože ti, kteří ru práci rádi neměli a učili mechanicky a s nechutí, při první příležitosti utekli jinam, kde se nemuseli trápit s neposlušnými dětmi, tupostí úředního šimla, arogancí státní moci a za to místo platu kapesné.

Lída 14.11.2007 10:59

Re: Učit z nadšení

Znám spoustu dobrých učitelů, kteří opravdu učí z lásky a dokázali by jinde vydělat podstatně víc. Pak jsou dobří učitelé, kteří si ale uvědomují, že zase nevydělávají tak málo a že by jinde vydělali zhruba stejně a neměli by prázdniny a přece víc volna i ve všední dny. A nakonce jsou bohužel i učitelé, kteří sice nadávají na malé platy a na těžkou práci, učí špatně a s nechutí, ale stejně zůstávají, protože prostě nejsou moc schopní a ochotní jít do nejistoty. Všechny tyhle kategorie učitelů se běžně na školách vyskytují. A myslím, že nejvíc je těch z té druhé kategorie, ne z té první a naštěstí taky ne z té třetí.

Jindra S. 16.11.2007 7:20

Re: Učit z nadšení

A jaké si myslíte, že to v jiných zaměstnáních? Větší výhody, plat a menší buzerace najednou? Zkuste se někdy podívat kolem sebe do praxe.

Přiznejte si, že výhod není zrovna nejméně a že pravděpodobně převažují nevýhody, jinak už by jste neučil. Zkuste si taky spočítat hodinovou mzdu (a uvedené přípravy si, po letech praxe, vydělte minimálně 5) a teď ji porovnejte s prací jiných povolání.

Nedávno jsem ve sborovně na ZŠ našel učitelské noviny, ve kterých jste požadovali vyšší platy, které vám byly ministerstvem slíbeny. No a zároveň vedle byla kniha příchodů a odchodů. Úsměvné porovnání. 8-)

Ludva 14.11.2007 8:52

konec biflování

Ze školy si odnesete pouze to, co vám škola dostala do hlavy. Pokud si chcete odnést inteligenci, tvůrčí schopnosti a myšlení, nepotřebujete tam chodit, ty totiž máte od narození. Ovšem pokud těch vrozených schopností nevyužijete k získání určitého objemu vědomostí, nebudou Vám nic platné. K čemu asi bude inteligentní právník, který každý zákon musí vyhledávat, nebo lékař, který určuje diagnózu podle knih ? Bez nabiflovaných vědomostí budeme vychovávat polovzdělance. Je pravda, že pro většinu profesí to stačí. Ale pro národ je to málo.

pekař 14.11.2007 6:24

A kdo to má lehký?

 Nevím, kolik berou na SOŠ pedagogové, ani kolik berou na ZŠ. Jistě se ozývají právem o přídavek k platu, ovšem stejně právem jako kdekoliv jinde. Své ženě také několik let opakuji, ať se na to vybodne a najde si nějakou manuální práci, třeba uklízečky. Pracuje totiž jako zdravotní sestra u dětské obvodní lékařky. Ty jsou dnes z donucení a nedobrovolně soukromé podnikatelky. Tak kdysi rozhodl stát. Takže manželka po třiceti letech praxe jako dětská sestra na obvodě, dříve na porodním, dětském oddělením OUNZ, jeslích ap., dnes bere 13 000Kč hrubého měs. V 7h začne a bez oběda, svačiny skončí po návštěvách novorozenců tak kolem 17h. Nechápu, co ji tam drží. Služba lidu? Jedna sestra, jedna doktorka soukromnice a zástupy denodeně pacientů. Onehdá se jedna její kolegyně vyvrátila z přepracování a poležela si chvilku v nemocnici - státní. Komentovala to jako socialistická lehárová nemocnice, kde pacient musí počkat. No státní je státní!

 Všem radím. Máte-li malé platy, vybodněte se na službu lidu a jděte si vydělat manuelně v úkole. Já jako pekař když chci dvacet tisíc hrubého za měsíc, toš ručně bez jakékoliv techniky vyrobím dvacetdva tisíc chlebů v parnu 35°C a mám dvacet hrubého. Troška námahy a penízky jsou. Člověk se nesmí dřiny bát! Neztrácejte nervy ve službách lidu, ten za to nestojí!!!

Jester 14.11.2007 11:14

Re: A kdo to má lehký?

Neztracejte nervy ve sluzbach lidu, ten za to nestoji!!! R^

Krasny, ceske vlady se tim ridi uz nekde od druhy svetovy.

Honza42 14.11.2007 12:30

Re: A kdo to má lehký?

Oni kdyby si to ti učitelé zkusili u Vás v pekárně, ještě rádi by mazali zpátky do školy.  Za peníze, které dneska učitelé mají, by hledali lepší práci opravdu hodně těžko. A většina z nich to ví. Je to jenom taková hra. Největší problém mají učitelé s dnešní nezřízenou morálkou mládeže. A proto také utíkají,  nikoliv kvůli penězům.

portwyn 14.11.2007 15:33

Re: A kdo to má lehký?

Nicméně jsem nikdy neslyšel či nečetl článek "Opilý pekař byl chycen policií". Vždy je "čtyřicetiletý muž" atd. Rovněž novináři nechrlí články typu "Pekaři týrají zákazníky", i když některé rohlíky taky za moc nestojí... Jako učitel jste neustále na očích a sloužíte značné části veřejnosti jako fackovací panák. To je důvod (Honza42 má pravdu, s průměrným platem dokážu v pohodě přežít), proč mám často chuť se na učení vykašlat a jít se živit manuální prací, jako jsem se živil kdysi. Proč to neudělám? Protože mne tahle práce pořád ještě baví.

BTW pokud je některý učitel, kterého znáte, v práci méně než osm hodin denně a přitom na přípravě nepracuje doma, tak nedává své práci to, co by měl - jinými slovy pak to učení fláká.

Lída 15.11.2007 9:20

Re: Re: A kdo to má lehký?

V tomhle máte pravdu. Hrozně mě štve ten neustálý hon na učitele a to věčné "ubohý neprůbojný žák byl surově zmlácen učitelem" nebo pojem "hysterická zapšklá učitelka" jako popis typické učitelky. Hrozně mě naštvalo, když u nás dostal peněžitý trest tělocvikář, který dal facku klukovi, který opakovaně bouchal do svého spolužáka, kdykoli šel při tělocviku kolem něj. Podle mě to byl naopak trest adekvátní chování toho grázla.

Jedno vás může těšit.Ještě horší hon v médiích je na zdravotnický personál, hlavně na doktory.

portwyn 15.11.2007 16:35

Re: Re: Re: A kdo to má lehký?

Mne to ale netěší - nemám rád mediální hony obecně.

gytaoggova 15.11.2007 16:14

Re: Re: A kdo to má lehký?

Učitel je pořád jednou nohou v kriminále. Když jsem řekla žákům v jedné třídě, že je mám ráda, odpověděli, že to nemám říkat nahlas, aby mě nezavřeli. A to jsem to řekla v souvislosti s tím, že projevují zájem o fyziku.

Lapil 14.11.2007 2:10

Račte prominout

Četla jste to po sobě? Kdo vás učil sloh? To nemáte mezi kolegy češtináře? Proč tomu článku chybí sem tam slovo a celá druhá půlka?