26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: O co jde v „romských“ školách?

Díky své profesi se setkávám s lidmi různého povolání a je-li čas, rád poslouchám jejich životní zkušenosti, jež jsou nepřenosné a pro mne zdrojem nesmírně zajímavých informací.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Hatina 30.6.2020 8:48

To je právě omyl. Ono totiž nejde ani tak o to, že ".. učitelky a učitelé jsou nuceni nacpat do dětí předepsané množství učiva", ale "předepsaný druh učiva.. Je sice hezké že jak píšete " děti, které mají v tomto věku vrozenou potřebu se pohybovat a hrát si,", ovšem jak doufám chápete, tak při tom se určitě ani číst, ani psát, dokonce ani počítat (s čísly) nenaučí . U toho totiž skutečně musí sedět v lavici a soustředit se na to .

Jinak, ono je sice hezké je odkazovat se na Komenského, jenomže ten své ideje psal zhruba tak 100 let před tím než se u nás vůbec povinná výuka zavedla Tudíž na to málo co jim doporučoval (doslova, dívat se kde co lítá), ani tu školu nepotřebovali a taky do ní většina ani nechodila ;-D

V. Pisko 30.6.2020 7:55

Jestli nekdo touzi "porozumet cernym nebo ciganum",doporucuji Vam se podivat na Americky film jmenem Precious.Ziji v New York City 50 let. To je jejich normal,ktery vetsina Cechu nezazila.Vas cesky serial Dycky Most se mi libil i kdyz to je drsne.

P. Hatina 30.6.2020 6:06

Tak ty návrhy sice padly, ale příliš bych s tím nepočítal. Protože, pokud by se mělo realizovat zužení výuky, nutně by to muselo znamenat i snížení úvazků učitelů a platů učitelů. A ti se toho rozhodně vzdávat nebudou.

A s těmi romskými dětmi by to nešlo vůbec, to by se ta skupina musela pro účel ještě víc snížené výuky specifikovat a označit - a to by nám soudruzi z Brusele nedovolili. Taková disgriminácija. ovaj ovaj..;-D

E. Nichtburger 29.6.2020 21:55

Čeština jako i spousta jiných jazyků vyjadřuje budoucí čas časem přítomným. Taková angličtina to má taky tak. K vyjádření budoucího času používá will a shall, v podstatě pomocná slova gramatice viděno v přítomném čase. will vlastně znamená chci, shall vlastně znamená mám povinnost.

Ono je to ještě zajímavější, když se podíváme v češtině na minulý čas. To čemu říkáme minulý čas není žádný minulý čas (není to ani imperfektum ani aorist), je to to, čemu Angličané říkají present perfect tense. Všimněte si `já jsem šel`: čas toho jsem je co? přítomný čas.

Přísně vzato čeština vyjadřuje všechny časy pomocí přítomného času.

J. Krynický 29.6.2020 21:24

"mají potřebu skákat a běhat a hrát si". Až jich tak člověk takových venku vidí, že? Jen co je dozorci vypustí ze školy, tak zaplní hřiště a louky a stromy a běhají a skáčou a lezou po stromech a hrají si ...

V. Kolman 29.6.2020 19:00

Také neznám řešení. Možná by šlo, vydržet ten mnohohlasý řev o "dyškrymynácii" a držet se striktně zákonů.

Ale asi jsem příliš velký idealista. ;-(

V. Čermák 29.6.2020 18:25

Konečně, 30 let po sameťáku se mluví o skutečných problémech školství a případná "reforma" by se nemusela týkat jen peněz, ale i obsahu učiva, které je zbytečně detailní, tedy složité na vstřebání a nakonec toho v hlavě moc nezbyde, ani ty základy, které za komoušů přece jenom uvízly. Pokud se výuka zjednoduší a soustředí se na podstatu, případně na dobré návyky, může se to nazvat reformou. Současně s tím, by se mohla vyřešit i výuka cigánů, podle jejich schopností a potřeby státu...

J. Jurax 29.6.2020 18:21

Možná. Nicméně o amerických reáliích může vědět víc.

J. Jurax 29.6.2020 18:19

Podotkněme, že ne všechny cikány.

V. Čermák 29.6.2020 18:15

Mně to zase připadá, že ani Vy nevíte o cigánech nic a Přilepil jste se, jen abyste mohl použít to "agente Akáte. Takže k věci zase Nic, že PražMyši?

J. Jurax 29.6.2020 18:14

Za mých let to poučení obsahovalo zpravidla lepanec, v případě výživnějšího prohřešku pár facek až plnohodnotný výprask.

A lepanec se nerozpakoval uštědřit ani pedagog. Nikdo si na to doma nestěžoval, neboť tehdy taková stížnost neměla za důsledek žalobu na pedagoga, nýbrž podstatný přídavek (viz výše) s poznámkou "pan učitel jistě dobře věděl, za co tě lištil ..."

J. Kouřil 29.6.2020 17:59

Proč je viníkem stát s nedefinovatelnou odpovědností? Viníky jsou konkrétní osoby z úřadů a neziskovek, které blokují jakékoliv změny a které to dělají pouze z vlastního prospěchu a které je určitě jednoduché označit jmény. Cikáni by si měli uvědomit, že z jejich marasmu tyje pár tisícovek těchto pijavic a sami se musí snažit se jich zbavit. Je to těžké, motivace díky nastaveným pravidlům žádná, ale je to jediná cesta jak se cikáni mohou stát užitečnými a na sebe hrdými spoluobčany..[>-]

J. Krynický 29.6.2020 17:44

Babrák Obama nemá s černošskou elitou vzniklou v USA NIC společného. Jeho matka je BÍLÁ hippiesačka, s černým otcem prakticky nežil a dětství a mládí prožil mimo USA, kam dorazil až na vysokou.

J. Jurax 29.6.2020 17:23

No, přečtu-li si příspěvek páně Braunův, na nějž tak emocionálně reagujete, pak přinejmenším máte potíže s pochopením psaného textu.

M. Hájek 29.6.2020 17:22

Cikáni jsou lidé prvobytně pospolné společnosti, kdy neexistoval žádný vyšší společenský útvar, neexistovala dělba práce, lidé se živili sběrem a lovem. Lidé byly členy kmenů, jiné kmeny jim byly cizí, ne-li přímo nepřátelské. Lidé žili jen pro blaho svých kmenů (o počtu několika set až několika tisíc členů). Dnešní rozšířené cikánské rodiny jsou pozůstatkem těchto kmenů, členové těchto rodin žijí jen pro blaho svých rodin, funkci vyspělé lidské společnosti nechápou a nechápou, proč by měli pro ni pracovat. Získávání sociálních dávek se nápadně podobá sběru a lovu za účelem přežití.

J. Jurax 29.6.2020 17:20

Ano.

Bílý muž arciť na své břímě už zapomněl. Bojí se, že by byl nařčen z rasismu.

J. Jurax 29.6.2020 17:12

Soudíte-li podle vlastních dětí, pak zpytujte svědomí, kde jste udělal ve výchově chybu.

J. Jurax 29.6.2020 17:10

Jistě.

Ovšem naučily se číst, psát a počítat, tedy základy zmíněných dovedností. To za ztrátu času stojí, není-liž pravda?

Ostatně skákat, běhat a hrát si uměly už předtím.

J. Jurax 29.6.2020 17:01

Nejsou.

Nebyl jsem já, pokud se pamatuju, a nebyly ani moje děti.

P. Staronový 29.6.2020 17:01

"Nezačíná to až ve 4-5 třídě, začíná to už v 1. třídě."

To ovšem píšete o normální populaci, článek je o cikánech a cikáňatech.

J. Jurax 29.6.2020 16:59

Děti jsou zvídavé furt. Ovšem některým dělá problém dodržovat kázeň a učit se. Nemají to holt z domu zažité a když se to po nich chce, jsou znechuceny. Samotný pedagog, zejména nemá-li podporu rodičů, děti plnit povinnosti nenaučí.

Ono výraz Škola hrou neznamená, že si žáčkové mají ve škole hrát.

P. Staronový 29.6.2020 16:59

O cikánech zřejmě víte tolik, jako o ekonomii, agente Akáte.

J. Plíva 29.6.2020 16:55

Měl jsem na mysli , pane Kolmane, děti v první třídě ZŠ, které mají potřebu skákat a běhat a hrát si. Ne půl dne sedět v lavici. Myslíte, že mimo školu se mezi sebou baví o tom, co je paní učitelka chtěla naučit?

Ony tu školu nějak přežijí, dokonce si později většinou ani nevzpomínají, jaká to byla otrava. Ale de facto tam ztratily mnoho vzácného času.

V. Braun 29.6.2020 16:37

Tak jistě, pan Lenc má jistě pravdu, jen škoda, že se o ni tedy nepodělí a místo toho kolem plive urážky.

M. Pivoda 29.6.2020 16:33

V USA po 2. světové válce byly dvě odlišné strategie v americkém školství:

1. Po sovětském vypuštění Sputnika (a později i Gagarina), nastala v USA panika a americké školy se od 50. let soustředily na vyhledávání a rozvíjení talentovaných dětí. Kapitalismus měl porazit socialismus pomocí svých nejlepších mozků.

2. No Child Left Behind Act of 2002, česky snad řečeno "Žádné dítě nazmar" (analogie k socialistickému heslu "ani zrno nazmar") převrátilo zaměření amerických škol. Od roku 2002 se původní strategie obrátila.

Brzda pokroku: Výhružné "Acting white" od černých spolužáků v americké třídě je to, co brání mladým talentovaným černochům v akademickém postupu. Bohužel. Podobně to asi funguje i u Rómských dětí v Česku.

J. Uzel 29.6.2020 16:25

to je vše výsledek "politkorektnosti". Když nemůžu problém pojmenovat, tak ho nemůžu řešit, TEČKA!!!

V. Kolman 29.6.2020 15:44

Možná jste pane Plívo měl na mysli vliv způsobu vyučování. Určitý druh učitelů opravdu může žáky otrávit - s tím souhlasím. Já měl většinou štěstí na učitele. Nedrželi se striktně pouze osnov a byli ochotni diskutovat se žáky. Konkrétně mám na mysli fyzikáře.

Dávno - dávno již tomu ;-(.

V. Husák 29.6.2020 15:26

http://prameny.historie.upol.cz/artkey/dbt_00F_0002_85_Rudyard_Kipling_Brime_belochu_1899.php

P. Staronový 29.6.2020 15:10

To já taky, pokud dotyčného neznám osobně.

J. Mareš 29.6.2020 15:08

Takže jste si sám odpověděl - má :-) Viz i další evropské jazyky, nebuďme k mateřštině nespravedlivi.