29.3.2024 | Svátek má Taťána


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J.G. Pašek 10.1.2008 18:08

Co asi psali v novinách před 100 lety . . .

když studenti začali používat logaritmické pravítko . . .

Kanuk 13.1.2008 9:33

Re: Co asi psali v novinách před 100 lety . . .

Ještě za války se logaritmické pravítko používalo pouze na průmyslovkách, protože to byla dost drahá věc. Logaritmické tabulky byly mnohem levnější.

Jura Jurax 10.1.2008 14:56

Hm

V tomto případě si 30 bakalářských studentů (z 15 zemí světa) sami odsouhlasili, že nebude žádný závěrečný test znalostí v mém dvoutýdenním kurzu, ale bude se bodově hodnotit jejich fyzická přítomnost ve třídě během kurzu

no tak za mých let by se tahle metoda hodila akorát na takové nosné předměty jako Dějiny MDH, Ekonomie socialismu, Základy marxismu-leninismu ... dnes tomu nejspíš nebude jinak ... jak by bylo krásné dostat zkoušku z teorie množin nebo diferenciálního počtu za fyzickou přítomnost na přednáškách ... akorát se obávám, že bych vědomostmi ze zmíněných okruhů zůstal takměř panensky nedotčen ... :-D:-( 

Papouch 10.1.2008 15:16

Re: Hm

kupodivu u tehdy nepovinneho kurzu C/C++ byl zapocet vicemene za ucast, naucil jsem se ho tam a dodnes prilezitostne pouzivam

TBB - falešný mormonský kněz 10.1.2008 13:32

Milý pane Pivodo

doufám, že nejste ten Pivoda, co byl kočí a měl krásné pivovarské koně. Od dob mé graduace na socialistické VŠ už uplynulo tolik let, že už si na tu dobu skoro nepamatuji. Ale pamatuji si na dvě sorty těch, kteří nás k akademickým výšinám měli přivést.

Jedni (zaplaťpámbu to bylo snad jen v prvním ročníku), trvali na účasti na přednáškách a cvičeních a zjevně toužili po tom, aby je študáci adorovali. Ostatním rozumnějším to bylo jedno, tak či onak za známku v mém indexu dostali zaplaceno. Leč vrcholem druhé sorty byli ti, kterým bylo úplně jedno, že vás nikdy neviděli a zajímalo je pouze to, zda něco umíte. Přišel jsem v předposledním ročníku VŠ na zkoušku ze speciální fyzikální metalurgie. Zkoušel věhlasný špičkový expert akademik K. Mazanec, který i za komunismu přednášel v Paříži. No a já do té školy chodil snad jen pro potvrzení o studiu, což ovšem neznamená, že bych na zkoušku nebyl připraven a problematice nerozuměl. Leč už v době před notebooky a internetem jsem si dokázal věci zjistit rychleji a nemarnit čas.Pan akademik Mazanec položil 2 otázky a doporučil židli pro přípravu. Také se mě zeptal, kdo vlastně jsem. Představil jsem se, pronesl hloupou omluvu v tom směru, že si mě asi nepamatuje, jelikož jsem sedával vzadu. Profesor pravil, že nehodlá zkoušet moji účast na přednáškách, ale moje vědomosti. Odmítl jsem židli pro přípravu a sedl si na tu zkušební. Byli jsme hotovi asi za 4 minuty, zatímco kolega, který se na jiné přípravné židli potil už 20 minut, prožíval truchlivé období. Dostal jsem za 1 a pan profesor mi řekl památnou větu: Pane kolego, až budete mít někdy čas, přijďte na přednášku. Třeba to nebude tak blbé, jak byste očekával...

TBB - falešný mormonský kněz 10.1.2008 13:35

Re: Milý pane Pivodo

Ještě kousek:

Přišel jsem na přednášku další semestr a pochopil jeho velkorysost a svoji blamáž. V posluchárně pro cca 20 lidí jich sedělo 15 ve dvou řadách. Přednášející je všechny znal křestními jmény a když mě zaznamenal ve druhé řadě, pravil, že více dozadu už si sednout nemohu. Nicméně po dalších letech, kdy jsme spolu dělali poměrně zajímavé vědecké projekty, řekl, že je mu úplně jedno, kde se studenti něco naučí, podstatné je, aby tomu rozuměli a uměli to tvůrčím způsobem použít. Takže toho mladého s notebookem chápu a fandím mu.

Liberta 10.1.2008 17:59

Re: Re: Milý pane Pivodo

Milý TBB, podle toho, co píšete, budeme asi kolegové, ale já studovala v pokročilejší socialistické době, kdy byla účast na přednáškách (nejen na seminářích) povinná ze zákona. Samozřejmě se to různě obcházelo (na technice 150 lidí v přednáškovém sále nespočítáte, že), ale kupodivu si nevzpomínám (snad kromě 1. ročníku, kdy šlo o to procedit všechny, kteří s oborem nemají a nikdy nebudou mít nic společného, jako neúspěšné adepty herectví atp.), že by někdo u zkoušky nějak studoval vaši prezenci. Vždy šlo o věc samu.- Hošíky s notebooky bych nediskriminovala, ale také jim nefandím. Na své alma mater jsem si pak vyzkoušela i místo za katedrou - a nevěřil byste, jak nepříjemné je potit se u tabule, vymýšlet špeky v oboru a vědět při tom, že studenti dělají něco jiného. Kdyby to jasně souviselo s vaším angažmá, tak bych to tolerovala, ale vy to v tu chvíli NEVÍTE. Nevíte, zda si student ověřuje to , co říkáte, nebo si jen vyřizuje poštu...  Kromě toho je to jednoduše neslušné.

takyekolog 12.1.2008 4:26

Re: Re: Re: Milý pane Pivodo

njn. Zase jedna úča ze základky. Nesmějte se..... je to závažná diagnóza

R 11.1.2008 6:31

Re: Re: Milý pane Pivodo

Na vysoké škole je už učení individuální. Mně zase bylo jedno, jestli vyučující zaznamená mou přítomnost na přednáškách nebo nezaznamená, stejně jsem tam chodil. Totiž mimo dobu, kdy jsem byl ve škole, jsem jaksi na učení nebo na procvičování neměl moc čas. Jaksi jsem nebyl zvyklý mimo školu se pravidelně učit, na druhé straně jak jsem získal nová skripta, během večera dvou jsem je obvykle přečetl, na přednáškách jsem se potom učil od přednášejících podlé té osnovy, co jsem si pamatoval z přečtení těch skript. Hlavní díl vědomostí na zkoušky jsem měl potom z přednášek.  Záviděl jsem lidem, co dokázali chodit denně do školy a potom se dokázali denně včetně zkouškového šrotit do 10 - 12 večer nebo ještě déle a před zkouškou plynně recitovali prakticky doslova texty skript. Já bych to nedokázal.  Kdyby mě k tomu někdo nutil, po pár dnech bych asi z toho onemocněl.

R 11.1.2008 6:36

Re: Re: Re: Milý pane Pivodo

Záviděl jsem i přesto, že bylo pravidlem, že ti šprti dostávali na zkouškách horší známky než já, ze kterého zkoušející občas měli problém dostat vzorec výpočtu, ty jsem si zásadně nepamatoval.

Schumacher 10.1.2008 13:22

Notebook ? To by mělo být standardní vybavení studenta.

Při výuce používané k účelu výuky. Všeobecně je známý odpor školního personálu k technickým vymoženostem. Co všechno je ve školních řádech zakázáno do školy nosit. Například hudební přehravače. Chápu zákaz používání při výuce. Ale proč si o přestávce neposlouchat oblíbenou hudbu? A co při cestě tam a zpátky ? Budou žáci procházet ochranným rámem a bude filcuňk jako na letišti ? Pak si učitelé stěžují na nízké platy. Někteří právem, leckteří neochotní se učit novoty, neprávem. Učitel neochotný sám se učit, nemá ve škole co pohledávat. Namítnete, jak k tomu přijdou ti,  jejichž rodiče jim nemohou koupit vybavení jaké mají jejich spolužáci. Že jsou tím znevýhodněni ? A co až přijdou do praxe, tam také někdo bude zakazovat jejich firmě stroje, které je zvýhodňuje proti konkurenci ? Když někomu chybí noha,  má být ostatním amputována, aby nebyli zvýhodněni ?

portwyn 10.1.2008 17:00

Co blázníte?

Vy si fakt myslíte, že někdo kontroluje nošení iPodů atd. do školy? Jsme rádi, když to není slyšet o hodině...a jsou to boje vysvětlit žákovi, že se řvoucím sluchátkem v uchu toho moc neuslyší.

Ovšem ve zmínkou školním řádu se škola kryje proti situaci, kdy žák strčí přehrávač do lavice, zapomene ho tam, jiný ho ukradne a rodiče chtějí náhradu po škole. A že tedy situace, kdy dítě zapomene mobil v lavici, není žádná exotika...

No a k tomu notebooku: škola mi ho nekoupí. Odmítám na slušný noťas vynaložit 10% vlastního ročního platu - soustružník si taky nekupuje soustruh. Budu tedy pracovat s normálním počítačem, který mám instalován ve třídě a na kterém děti stejně co přestávku mastí gamesy.

Wikipedii apod. ve výuce využívám. Pokud si bude žák místo do sešitu psát do notebooku, je mi to jedno...jen tedy nevím, jak tam nakreslí obrázek. Zrovna tak nevím, jak v notebooku zapíše řešení rovnice. Že ji noťas spočítá za něj? No tak bude chytrej noťas a blbej žák.

Jaka 10.1.2008 18:59

Re: Co blázníte?

R^

Minutus 10.1.2008 11:30

Je třeba přizpůsobit obsah vyučování nové realitě

Například krasopis. Kolik z nás píše ještě něco častěji než jednou z měsíc ručně? Učení detailů. Nač učit nazpaměť něco, co lze najít snadno na netu?

Tedy je potřeba důsledně rozdělit, co se z netu zjistit nedá, nebo nedá udělat s počítačem. A tohle je potřeba učit. A důsledně vyžadovat. Přísné praktické zkoušky, ale notebook povolen. 

Rpuť 10.1.2008 12:15

"Nač učit nazpaměť něco, co lze najít snadno na netu?"

1)Stačí "cvaknout" a z lidstva se stane společenství negramotných blbečků

2) Nepoužívané orgány atrofují.....

JK 10.1.2008 12:49

Re: Je třeba přizpůsobit obsah vyučování nové realitě

Kromě pravdivých informací je na netu i spousta polopravd a vyslovených pitomostí. Při čemž frekvence výskytu nepravdivé informace může být i vyšší než u pravdivé. Net není všespasitelný.

Papouch 10.1.2008 14:26

Re: Je třeba přizpůsobit obsah vyučování nové realitě

k cemu je to dobre? takove absolventy-krasopisce u vas na Ostravsku nekdo zamestna?

i kdyz, proc by si skladnik ve sroubarne nemohl precist Vergilia v originale...

Jura Jurax 10.1.2008 14:29

Re: Je třeba přizpůsobit obsah vyučování nové realitě

Abych mohl něco najít, musím mít ánunk o tom, co hledám ... libí se mi jedinci, kteří při dotazu na druhou odmocninu ze sta tasí kalkulačku ...

portwyn 10.1.2008 16:51

Optimisto :oD

Dnes ji sedmáci chtěli tahat na 40 x 7 ;-P

Liberta 10.1.2008 18:09

Re: Je třeba přizpůsobit obsah vyučování nové realitě

Učení detailů. Nač učit nazpaměť něco, co lze najít snadno na netu? - To Vám lehce vysvětlím. Vlezte do obchodu a promluvte si se slečnou prodavačkou. Je jí takových 18 - 19 let, měla by být vyučená v oboru, např. textil. Když se jí zeptáte, zda ty kalhoty jsou  s vlnou, odpoví Vám, že neví, že si to najdete na visačce. Když se dotážete, na kolik stupňů tu pravděpodobnou vlnu máte prát, pokrčí rameny a řekne, že ne v moc teplé vodě. Pak se zeptáte, kolik to stojí (na zboží není cedulka), slečna odkvačí ke čtečce kódu, která ovšem zrovna jako na potvoru nefunguje, a stejně tam ten kód není.....Chápete, tohle je odborná učňovská mládež po 3 letech učení, zřejmě přizpůsobeného nové realitě. ;-€

Jaka 10.1.2008 19:05

Re: Je třeba přizpůsobit obsah vyučování nové realitě

Probůh, a co budou tihle neumětelové dělat, když jim poč vyplivne? Budou umět logickou úvahou dojít k nějakému řešení? Rv

Kanuk 13.1.2008 9:23

Re: Je třeba přizpůsobit obsah vyučování nové realitě

"Například krasopis". Panu Minutusovi - jako mnoha jiným - nedochází, že účelem krasopisu není naučit krásně psát, ale vycvičit koordinaci ruka-oko, a svalového systemu ruky, které budou potřebovat ti, kteří se stanou chirurgy, pracovníky s mikroobvody a jánevímcoještě. A tak je to skoro se všemi středoškolskými předměty. To nejsou cíle, to jsou jenom prostředky, jak cíle dosahnout. Bohužel, ani mnoho pedagogů si tuto skutečnost neuvědomuje.

Emem 10.1.2008 11:15

Já si myslím,

že škola by měla především naučit aktivně myslet, učit se a další dovednosti, jako je např. duševní hygiena. Ostatní se dá většinou najít na netu. tak že nějaký notebook snad nemůže vadit.

RomanL 10.1.2008 12:23

Re: Já si myslím,

a) Myšlení bolí

b) Vzdělaní lidé nebývají populární

c) Franta od soustruhu bere 2 x víc než ten profesor, fakt, voe...

... ještě vás nepřešla chuť na učení?

Jura Jurax 10.1.2008 14:30

Re: Já si myslím,

Vědomosti se na netu najít nedají - pouze informace ;-)

Kanuk 13.1.2008 9:29

Re: Re: Já si myslím,

Nojo, ale to byste mnoha lidem, asi většině, musel vysvětlit, jaký je mezi nimi rozdíl.

Jura Jurax 10.1.2008 14:32

Re: Já si myslím,

Jojo - přeji Vám při operaci Vašeho slepého střeva chirurga, který si otevře notebook, podívá se, kde to slepé střevo přesně je, a učiní první řez skalpelem ... :-D

Liberta 10.1.2008 18:13

Co to je?

Co je to dovednost duševní hygieny? 8-o

R 10.1.2008 9:58

není třeba noťas, aby byl student při výuce mimo.

Vždycky  budou studenti, kteří budou ve třídě jen fyzicky na rozdíl od studentů, kteří jsou ve třídě i myslí. Za nás byly notebooky ještě scifi. Na základní škole jsem při vyučování čmáral obrazce na piják či papír. Na střední škole jsem si četl v učebnicích, a to jsem na střední seděl v první lavici. Profesoři nakonec zjistili pokusy, že když mi zakáží číst nebo dělat cokoliv jiného, jsem při jejich výkladu úplně mimo, zatímco když mě nechali číst, tak jsem sledoval vyučování aspoň polovinou vědomí a druhou jsem se učil nebo opakoval něco jiného. Na vysoké jsem si podepřel bradu, zafixoval pohled na přednášejícího a zmizel myslí pryč, pokud bylo na řadě něco nezajímavého, takže mi žádné nudná a zbytečné přednášky nevadily.  Vůbec jsem k tomu nepotřeboval žádný noťas. Dneska při školeních třeba informatiky občas utíkám do internetu, ale je to úplně totéž jako když jsem na základní škole pomalovával pijáky.

sergo 10.1.2008 9:26

je třeba si ujasnit....

jak našekolství vůbec bude fungovat,jaké má cíle,jakou klade náročnost na absolventy atd....o to se nikdo za posledních 20 ani nepokusil,přiičemž jedno je jasné ...doba se změnila(tj. společnost,naše i globální,technický pokrok atd).........starý vysokoškolský systém je v troskách a přežívá...nový ještě nezačal.........chci li učit postaru tak noťas ne(a budou něco umět),chci li učit ponovu tak noťas ano(budou kreativní a dynamičtí)......je třeba si vybrat co že to vlastně chceme....