20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Neradostný stav

Jarní zkušební období maturitních zkoušek skončilo, a tak nebude na škodu připomenout si několik momentů, které se současnou monstrózní podobou maturity, ale i se školstvím obecně souvisejí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Houžňák 21.6.2018 15:49

Na pokrokovějších gymnásiích v Německu lze nahradit

maturitu z matematiky třeba kotrmelci (tedy tělocvikem jako maturitním předmětem). To jsou pak, panečku, maturanti.

J. Ptáček 21.6.2018 14:11

škola a Nobelova cena

- G. B. Shaw, Nobelova cena za literaturu (1923): Škola je krutější, než vězení. Ve vězení trápí vaše tělo, ale ve škole váš mozek.

- R. Thákur, Nobelova cena za literaturu (1913):

Těsná schránka školy je jako pevná bandáž na nožkách ženy čínského mandarína, která dusila moji přirozenost po všech stránkách.

- Andrej Sacharov, Nobelova cena míru (1975), vodíková bomba SSSR:

Škola je prostě ztrátou času,

P. Portwyn 21.6.2018 14:46

Re: škola a Nobelova cena

Navrhuju zkusmo na nějakém území úplně zrušit školy (min. rozsah 2 okresy... z kterého kraje jste?). O 20 let později jistě budeme mít spoustu skvělých expertů ;o)

J. Ptáček 21.6.2018 16:24

Re: škola a Nobelova cena

Vůbec nejsem pro zrušení škol, naprosté většiny učitelů a profesorů si velmi vážím. To byste křivdil mně, ale především těm všem skvělým pedagogům obecně. Jen jsem si dovolil citovat tři opravdu moudré muže. Holt trochu jiný úhel pohledu. Domnívám se, že se to ještě smí. Nebo už ani to ne? Argument, že je to vytrženo z kontextu je rovněž zcela na místě. Ale občas se to dělá k nelibosti některých.

P. Portwyn 22.6.2018 12:51

Re: škola a Nobelova cena

Když už jste citoval, tak jsem navrhl se podle Vašich autorit zařídit. Nevšiml jsem si, že by Vám někdo něco zakazoval, naopak. Značka ";o)" znamená úsměv :o)

Vážně: nebyl by to zajímavý experiment? Já bych to opravdu realizoval. Naprosto bez legrace.

Zrušit základní školu pro cca 2 okresy, dětem koupit noťasy a zaplatit připojení na net, případně koupit výukové programy. A po nějakých 15 letech by se vidělo, kam to vede. Třeba mají Vámi citované autority pravdu...

Samozřejmě by musela být možnost cestovat do škol jinam - nikdo by děti nevylučoval ze vzdělání. Ovšem řada rodičů sdílí citované názory, ti by možnost netrápit dítě nepochybně využili.

Učitelé by se v pohodě uživili jinde. Ti dobří určitě, v některých aprobacích už je nedostatek pedagogů. Špatní mohou třeba řídit autobusy...

P. Juránek 21.6.2018 22:15

Re: škola a Nobelova cena

Myslím, že rozumím A. Sacharovovi. Škola je ztrátou času protože učí drill a ne přemýšlení. Nekonečné počítání trojčlenek na ZŠ neved k poznání souvislostí. Důkazem toho je odpo žactva k počítání tzv. slovních příkladů, protože ti lepší žáci umí akorát spočítat aritmetický výraz, ostatní ani to ne.

Řešením není zrušit školy, ale učit žády přemýšlet již od nižších tříd.

To by ale museli začít přemýšlet i učitelky a tady bude zakopaný pes.

I pro ně je výuka drillu jednodušší. Ale nesmíme jim zase křivdit moc. Problém co dělat s nadanými žáky, aby alespoň ti nezakrněli a uměli více než trojčlenku, vyřešila elegantně pí Valachová tím, že třídy doplnila nevzdělatelnými individui, takže učitelkám je už úplně jedno co koho naučí.

Závěr: Sacharov to myslel jinak než Valachová, ale výsledek je stejný. Zrušit školy, zrušit CERMAT, zrušit ministersvo školství a začit je budovat znovu od píky. Ne po vzoru Marie Terezie, ale podle potřeb 3. tisíciletí.

J. Ptáček 22.6.2018 7:40

Re: škola a Nobelova cena

Díky, aspoň vy chápete, proč cituji tato nestandardní ale docela aktuální vyjádření, vyslovená před mnoha lety.Píšete to přesněji, než bych to napsal sám. Přesně tak to je. Ještě jednou vám děkuje starý (77) prďola,který absolvoval novou reformu školství snad každý rok. Jak sám jako žák, tak se svými dětmi, popř. vnoučaty.

M. Gavlák 21.6.2018 11:45

Nesmyslné myšlenky.

Nejvyspělejšími státy světa jsou právě ty, v nichž se snaží naučit mládež, co se do ní vejde, tedy čím vyšší vzdělání, tím lépe. "Zaučování" a dost je dobré tak pro totalitní režimy, v nichž je žádoucí, aby masa nebyla moc na výši a lépe skákala na kraviny, vtloukané do hlav. Mimochodem, nejúspěšnějšími na trhu práce jsou ti, kteří dosáhli co možná nejvyššího všeobecného vzdělání, protože jsou schopni se rychle "zaučit" na novinky a pružně měnit vykonávanou profesi. Naopak u "zaučených", což většinou bývají vyučenci, bývá obrovský problém na trhu práce. Ve vyspělých státech má maturitu drtivá většina populace a nikdo tam neříká, že je to zbytečné...

J. Hanzal 21.6.2018 12:46

Re: Nesmyslné myšlenky.

Ty bláho, to jsou mi věci. Takže čím vyšší vzdělání tím bude např. instalatér, zedník či tesař odvádět kvalitnější práci?

Nějak jsem nezaznamenal, že by předseda Akademie věd byl např. extra dobrý kominík.

Jestli ono to, pane Gavláku, nebude tím, že na řemeslo je třeba především praxe. Na dobrého např. kominíka nebo instalatéra Vám nepomůže ani titul z Harvardu.

M. Mikulec 21.6.2018 21:56

Re: Nesmyslné myšlenky.

Bývalý předseda Akademie věd není ani dobrý kominík, ani komik. Svědčí o tom jeho křivý úsměv.

P. Portwyn 22.6.2018 12:53

Re: Nesmyslné myšlenky.

A není to tím, že inteligentnější lidé zpravidla dosahují vyššího vzdělání? Jestli ta kauzalita náhodou nebude obrácená...

P. Kubáč 21.6.2018 10:09

A co takhle rušit školy ?

Do první až čtvrté třídy nás chodilo 70 - 35 na ranní a 35 na odpolední "směnu". Až do maturity nikdy nepoklesl počet spolužáků v mé třídě pod 30 tedy dnešní třídy s 15 dětmi jsou jasné plýtvání.

Tudíž by z učitelů bylo možno ponechat jen tu lepší půlku a zvýšit jim platy na dvojnásobek.

M. Pressl 21.6.2018 15:52

Re: A co takhle rušit školy ?

Když vono tenkrát bylo, pane, trochu jiný žactvo, víme? Kdo z vás si dovolil odmlouvat učiteli a pokud možno použít co nejvíce sprostých slov? A kteří rodiče dali na slovo svého potomka a ne kantora? Jo, byli jsme sígři a ulejváci a uličníci, ale ctili jsme dospělé, protože jsme věděli, že opak by se nám dost vymstil. Dneska zvládnout třídu s dvaceti nevychovanci je úkol občas nad lidské síly.

K. Janyška 21.6.2018 8:46

CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Vzděláním je to, co se dostane do hlav dětí, studentů a ostatních lidí, z platných informací o světě, přičemž je úplně jedno odkud. Není nic tragičtějšího, než tzv. vzdělání informacemi irelevantními.

Z hlediska oborových znalostí a rozšiřovaných technických informací není problém tak velký. Všichni souhlasí s tím, že jedna a jedna jsou dvě a suma dalších takových a daleko složitějších vědomostí je přijímaná všemi jako samozřejmost a je to tak logické a v pořádku, pokud tedy nemluvíme o technice a strategii vyučování. Jsou to vědecky podložené a šířené poznatky a zkouší se z nich.

Avšak z hlediska předání informací vyššího řádu, tedy vědění o lidském světě a principech, na kterých vyrostl a stojí je situce tristní a právě obrácená, než by měla být.

Žákům, studentům a ostatním je vtloukáno do hlav, že lidský svět je organizací ovládanou lidmi a veškeré školní snažení je směrováno k tomu, aby do takového světa byli připraveni vstoupit a uměli se v něm pohybovat. Jenže takový svět neexistuje.

K. Janyška 21.6.2018 8:46

Re: CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Věc se má úplně obráceně. Lidský svět je totiž spontánním řádem lidské interakce, tedy je řízený spontánními silami a to je jedinou možností přežití lidstva. A to je tak neuvěřitelné a složité, že to lidi nejsou schopni vůbec bez předpřípravy pochopit. A na školách neprobíhá ani ta. Nejsou učitelé a dokonce ani učitelé učitelů, tedy profesoři vysokých škol, kteří by takovému paradoxu rozuměli.

Celou velmi složitou problematiku však popisuje na vědecké, a jen na vědecké, bázi tzv. kompozitivní teorie, tedy suma informací, navzájem provázaných a neodporujících si, získaná vědeckou kompozitivní, tedy skladnou, metodou společenských věd. Viz slavná kniha Kontrarevoluce vědy myslitele myslitelů, nositele Nobelovy ceny. A.F Hayeka. Dzp.

F. Houžňák 21.6.2018 7:00

To v Německu je pokrok ještě dál, onehdy zažalovala

nějaká pokroková německá matinka gymnásium, že nechce přijmout jejího syna, takto oligofrenika (Downův syndrom). Hoch sice neuměl číst, ale ona argumentovala, že má přece právo, aby její syn byl vyučován na gymnásiu, na které jdou jeho kamarádi ze školy, a že by bylo nelidské ho těchto kamarádů takto násilně zbavit. Tuším, že soud vyhrála, ale jak to bylo dál, už vám nikdo neřekne.

J. Kanioková 21.6.2018 15:32

Kristovanoho !