20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Nedělejme z maturantů neschopné blbečky

Ministryně školství Kateřina Valachová chystá zásahy do plánované povinné maturity z matematiky. Bohužel, její návrhy hlavní problém patrně nevyřeší.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Lyčka 3.9.2015 21:01

Nevšiml jsem si, že by Listina lidských práv a svobod

obsahovala právo mít maturitu nebo vysokoškolský diplom i pro naprostá nemehla. To už by se pak oba dokumenty mohly člověku dávat současně s rodným listem. Když někdo na maturitu nemá, tak na to prostě nemá.

V. Lacina 3.9.2015 14:15

Nejen maturity...

Potřebujeme, už od základní školy, vedle matematiky zvlášť vyučovat logiku a na vyšších stupních začít povinně vyučovat programování. Bez takových základů se může střední škola stavět na hlavu, ale k pořádné úrovni matematiky studenta prostě nepřivede.

J. Jurax 4.9.2015 0:13

Re: Nejen maturity...

Celý život jsem se živil programováním, přesto s tou povinnou výukou programování bych byl moc nesouhlasil.

Obsluhovat počítač, mít ponětí o dějích v operačním systému, umět ovládat nějaké notoricky rozšířené programy typu Office, mít ponětí o databázích aspoň relačních a chápat principy sítě ano, ale přímo programování povinně na střední škole ... ono mimochodem programování jako takové s matematikou zas až tak moc společného nemá a středoškolskou už skoro vůbec ... programování je vlastně kódování, pouhý překlad lidštiny do vhodného jazyka, jemuž počítač laicky řečeno "rozumí" ... a těch jazyků je celkem dost ...

V. Lacina 5.9.2015 17:54

Re: Nejen maturity...

Proto bych také chtěl zavést výuku logiky. Ta je podle mě i důležitější než matematika a vyřádit se na ní mohou i nepříliš "matematicky zdatní" -je spojovacím článkem mezi matematikou a jazykovými předměty, který bohužel na základních školách chybí (což ve výsledku dost hrubě rozděluje absolventy na průmyslováky a gymnazisty).

Moje první zkušenost s programováním byla v devíti letech, kdy mě od tohoto "koníčku" odváděly školní povinnosti. Dnes zjišťuji, že je to nejspíš to nejužitečnější, co jsem se kdy naučil (a horko těžko na tyto základy navazuju), navzdory všem školám, které jsem navštěvoval. :) A další generace to pocítí ještě silněji...

Děti jsou dnes obklopené technologiemi, o které samy projevují čím dál tím větší zájem (školami naprosto nerelektovaný). Jestli je nebude nikdo povzbuzovat, vzdělávat a vychovávat odpovídajícím způsobem, vyroste z nich generace čistých konzumentů. Naučit je nahlížet do "vnitřností" těchto systémů považuji za naprosté minimum, bez kterého se v budoucnu jednoduše neobejdou...

J. Jurax 5.9.2015 20:10

Re: Nejen maturity...

Výuku logiky ano, byť bych nesouhlasil s tezí, že je důležitější než matematika.

K programování - já se k němu dostal až na VŠ - ovšem psal se rok 1967; tehdy se tomu říkalo Matematické stroje. A učili nás Algol a jazyk zvaný Autokód MSP-2 ... a taky pamatuju dobu cca 30 let tomu nazad, co byla tendence co tuzemec, to programátor - a dětičky se učily v Pascalu setřídit deset čísel od nejmenšího po největší. O moc dál se nedostaly ... a rychle to zase zapomněly, protože vývoj v oboru šel překotně vpřed.

Mně to přijde jako s automobilismem - řídit auto umí prakticky každý, leckdo i výtečně, ale o funkci spalovacího motoru má představy velice povrchní, potažmo žádné. A bylo by podivné a pohříchu nesmyslné, kdybychom žádali, aby každý, když je tedy ten řidič, uměl konstruovat auta nebo aspoň ty motory, když je tedy tedy automobilními technologiemi obklopen.

No a s těmi informačními technologiemi je to podobné - jistě neškodí základy, jak píšu výše, ale přímo programování - dnes nejspíš v nějakém klonu céčka nebo co já vím PHP a taky SQL - to si nejsem moc jistý. Nepovinně pro zájemce jistě, ale pro všechny spíš ne.

Ono totiž jeden je kromě své profese a příbuzných oborů vždycky spíš konzument - protože žádá službu, ale nepotřebuje vědět, jak to funguje, protože by se mu to nevešlo do hlavy. Kdo ví, jak se vyrábí elektřina a co všechno se musí dít, aby při stlačení vypínače bylo světlo? A to je technologie již dobře století běžná ... kdo ví, co se děje, když volá mobilním telefonem a kdo ví, co se děje, když klepe do klávesnice jako já teď (napsat i jen obyčejný textový editor není zas až tak jednoduché) a tak dál a podobně.

R. Langer 3.9.2015 10:08

To, že mnozí dnešní maturanti

nechápou ani trojčlenku či procenta mě poměrně děsí.

P. Lenc 3.9.2015 10:25

Re: To, že mnozí dnešní maturanti

Poděsím vás ještě víc.Znám úspěšného maturanta, který neovládá ani velkou násobilku. A podle toho, co se dozvídám o základním školství, tak trpím obavou, že přibude maturantů, kteří nezvládnou ani tu malou.

P. Novák 3.9.2015 21:02

Re: To, že mnozí dnešní maturanti

Můžete mi, proboha , říci, k čemu potřebujete znát velkou násobilku? Vy jste nějaký účetní a pomáhá Vám to v práci ? Pracujete rychleji, než kalkulačka ? Malá násobilka bohatě stačí. Vy jste ještě ze školy, kde se takové nepodstatné a zbytečné věci biflovaly ?

J. Jurax 4.9.2015 0:26

Re: To, že mnozí dnešní maturanti

Hm, Vy opravdu nejste schopen aspoň s tužkou v ruce, ne-li z hlavy vynásobit řekněme 16×256 a máte takovou dovednost za zbytečnou? A umíte vůbec dělit? A jak rychle tasíte v případě potřeby kalkulačku nebo dostatečně chytrý mobil?

Přijdete mi buď záviděníhodně mladý a úměrně věku i pošetilý nebo jste holt utrpěl humanitní vzdělání :-)

P. Novák 4.9.2015 13:20

Re: To, že mnozí dnešní maturanti

Vážený, zřejmě čtete nedbale nebo nechápete napsané. Moje věta " Malá násobilka bohatě stačí." je Vám nesrozumitelná? Velkou násobilku po nás ve škole naštěstí nevyžadovali a v životě jsem ji nepotřeboval. Nakonec, násobení je jenom sčítání a Vy si musíte pamatovat součty, takže sčítání by Vám mohlo taky stačit ...... :) Pokud jde o mé humanitní vzdělání - byl jsem úspěšný v okresních kolech matematické olympiády, mezi vítězi krajského kola téhož, a v celostátním kole jsem byl 4. mezi 20 vítězi ze 60 soutěžících. A věřte mi, že jsem tam velkou násobilku nepotřeboval a že její znalost by mi k úspěchu nepomohla..Nemýlím-li se, velká násobilka je násobení dvou dvoučíslicových čísel.16x256 není velká násobilka.Pokud dokážete v hlavě násobit několikamístná čísla, lze Vám závidět, ale pro běžný život obyčejných lidí je tato schopnost zbytečná a není nutné to po nich vyžadovat. A "líní" lidé si to násobení již  v "dávnověku" usnadňovali na př. logaritmickým pravítkem (ještě ho mám doma), logaritmickými tabulkami . Tím spíš pak dělení nebo umocňování.

J. Jurax 4.9.2015 16:51

Re: To, že mnozí dnešní maturanti

Taky jsem se kdysi účastnil matematických olympiád a pravím, že velkou násobilku jsem potřeboval - semtam příklady žádaly i numerické řešení. Kalkulačky pravda tehdy nebyly a logaritmické pravítko neskýtá žádoucí přesnost - s přibližným výpočtem byste neprorazil ... :-)

A to "pro běžný život obyčejných lidí je tato schopnost zbytečná a není nutné to po nich vyžadovat" je vcelku hloupá sentence. Pro běžný život využijete slabých deset procent gymnaziálního vzdělání (u průmyslovek to možná bude víc, neposoudím), arciť podle profese různých. Ten zbytek je akorát trénink líné hlavy. Co myslíte, kolikrát potřebujete v praktickém životě znát zevrubně dílo Jana Nerudy či rozbor větný nebo recitovat Máj (bez toho ovšem neodmaturujete) nebo vzorec glyceraldehydu nebo Bernoulliho rovnici - ovšem neznalost těchto věcí byť na minimální úrovni - aspoň na dostatečně - zapříčiní, že Vás k maturitě ani nepustí. A neznalost skutečnosti, že v době Žižkově nebyly ľahké guľomety (viz Černí baroni) nebo vřazení vladislavské gotiky do 13. století Vás sice společensky diskvalifikuje, ale pro pro běžný život obyčejných lidí taky není nezbytná. Pro běžný život nakonec nepotřebujete ani tu malou násobilku - stačí umět rychle sčítat :-)

P. Novák 5.9.2015 7:54

Re: To, že mnozí dnešní maturanti

Moje generace také občas potřebovala něco spočítat. Na řešení úloh, na které Vy potřebujete velkou násobilku, jí stačila násobilka malá. A věřte tomu, že dospěla ke stejnému výsledku, jako vy. Jsme prostě skromní, jsme pašáci :) Na vrabce není třeba chodit s kanónem, stačí-li Vám trabant, není třeba pořizovat Lamborghini  :)

J. Jurax 3.9.2015 14:11

Re: To, že mnozí dnešní maturanti

Maturita z matematiky prostě chybí.

Ono ani náročnost v jiných předmětech bude diplomaticky řečeno kolísavá - vzpomínám si na TV anketu, kdy se 28. října ptali v Brně na svoboďáku mladých lidí, čímže je tento den významný a taky jakou školu studují či absolvovali. Je to už dost dávno - mám dojem, že to bylo v roce 2008, takže výročí bylo kulaté.

Věděl to jeden - tuším vyučený instalatér nebo tak něco, ostatní buď studenti středních škol či čerství maturanti pronášeli pozoruhodné hovadiny nebo si nevzpomněli, že tento den je vůbec něčím významný.

A to i nám, studujícím střední školu v letech šedesátých za komančů, ve škole v dějepise i češtině nezatajili, že tento den je výročím vzniku republiky, samozřejmě buržoazní, masarykovské, co střílela do dělníků, a ovšem důraz byl kladen na den znárodnění co velké vítězství proletariátu.

K. Janyška 3.9.2015 9:23

Co je státní, má být jednotné.

Od toho je to státní.  Zaváděť do státního tržní prvky je nemožné, úředníci nikdy nemohou splnit roli vlastníků. Nikdy !!! Vazba na sebezáchovu tam prostě chybí... Dzp.

R. Gramblička 3.9.2015 6:54

xxx

po změně výuky matiky se volá již dlouho, bohužel, každej ministr řeší jen závěrečné zkoušky. Neřeší se příčiny, ale následky. Ach jo

J. Jurax 3.9.2015 13:57

Re: xxx

No, ono hlavní příčina je, že na maturitní obory jsou přijímáni žáci, jejichž nadání je jaksi zaměřeno jinam než k teorii a maturitě. No a i ti chtějí maturitu mít, neboť ten papír je považován za důležitý. Důsledkem je jednak klesající náročnost studia všeobecných maturitních předmětů a tudíž i klesající váha maturity, jednak velký spad neúspěšných, kteří ani ta nízká kritéria nejsou s to splnit.

A taky je maturitních oborů přesmíru.

Z. Žabička 3.9.2015 5:04

Hurá do Plzně

Plzeň pak nabere tyhle maturanty a vypustí dostatečný počet Mgr. Musíme přece dohnat a předehnat ostatní státy v počtu titulovaných politologů na hlavu.

R. Gramblička 3.9.2015 7:02

Re: Hurá do Plzně

a sociologů, arabistů, orientalistů, expertů na dějiny umění, marketingových specialistů, expertů na evropské vztahy, filologů, andragogů, zapomněl jsem na něco?

Jo a právniků a genderistů je zoufalý nedostatek, přitom jde o tak potřebné a žádané obory

J. Vintr 3.9.2015 2:16

žádná maturita nevyřeší

úroveň školy, do které studenti čtyři předchozí roky chodili (nebo úroveň těch studentů). Pokud tak velké procento mládeže maturitu nezvládne, znamená to, že ty čtyři roky nejspíš chodili do školy zbytečně. Takové školy by měly vrátit státu prostředky, které na studenta čerpaly. Vůbec by nezaškodilo, kdyby část středních škol zanikla a kdyby část mládeže neztrácela čas zbytečným studiem a věnovala se něčemu praktičtějšímu.

J. Jurax 3.9.2015 1:47

Jenže

státní maturita se má, nemýlím-li se, týkat všeho, co maturuje. Tedy gymnazistů humanitních i přírodovědných, uměleckých škol, průmyslováků, zdravotních sester, všelikých učebních oborů s maturitou.

Takže aby státní maturita nejen v matematice, ale i v češtině a cizím jazyce byla jednotná a zároveň průchodná pro aspoň polovinu maturantů, bude muset být pro gymnazisty takměř směšně jednoduchá, kdežto pro učně s maturitou docela obtížně zdolatelná.

Spíš by stálo za to zvážit, který typ vzdělání je vůbec práv maturity, aby nebyla inflace maturitních vysvědčení, jež tak ztrácí vypovídací hodnotu o stupni vzdělání.

J. Tachovský 3.9.2015 13:34

Re: Jenže

Na druhou stranu vyuceny zednik nemusi mit maturitu.