24.4.2024 | Svátek má Jiří


ŠKOLSTVÍ: Nedělejme z maturantů neschopné blbečky

3.9.2015

Ministryně školství Kateřina Valachová chystá zásahy do plánované povinné maturity z matematiky. Bohužel, její návrhy hlavní problém patrně nevyřeší. A tím je kvalita maturitní zkoušky na našich středních školách a studentů, kteří jsou k ní puštění.

Osobně souhlasím s myšlenkou povinné maturity z matematiky, která měla být zavedena již dávno. Maturanti by měli ukázat, že jsou mj. také schopní počítat a logicky myslet. Zároveň bych však připomněl, že už dnes má většina studentů se zvládnutím matematiky zjevně veliké problémy. Dokonce i dobrovolná státní maturita z matematiky, u níž se předpokládá, že ji budou skládat především lidé s hlubším zájmem o předmět, odhalila celý problém v plné nahotě. Necelá čtvrtina letošních maturantů z matematiky totiž vyhořela.

Ukazuje se, že řada maturantů nejspíše není schopná použít při výpočtu ani trojčlenku nebo základní logické uvažování. Z logiky věci vyplývá, že počet repetentů by byl výrazně vyšší, pokud by byla maturita z matematiky povinná. Na místě je proto i diskuse o tom, jak zlepšit výuku matematiky a koho k maturitě vlastně pustit. Nebo snad chceme, aby počet neúspěšných maturantů ještě narostl?

Současné návrhy paní ministryně školství na zavedení dvouúrovňové maturity z matematiky nemohu podpořit. Státní maturita má být plošným testováním všech studentů středních škol a má mít tedy stejnou úroveň pro všechny. A je na diskusi, jaká ta úroveň má být. Zkrátka, každý by měl prokázat stejné znalosti, a to znalosti elementární. A pokud je matematicky výše nadaný, bude mít lepší známku než ten, komu matika nejde.

Považuji proto za naprostý nesmysl, aby zkouška připravovaná centrálně měla ještě odlišnou úroveň. Má-li být cílem společné maturity ukázat, že studenti umí počítat a řešit úlohy, laťka by měla být nastavena pro všechny stejně! Pokud nebude existovat jednotná úroveň, pozbývají státní maturity naprosto smysl. Zavedením nižší obtížnosti se znalosti maturantů rozhodně nezlepší a degradace této zkoušky se ještě zvýší. Proto bych paní ministryni doporučil dvakrát měřit, než jednou řízne. Těch, co bez znalosti matematiky a logiky jen řezali, už bylo hodně a máme jich plné zuby.

Poslanec Evropského parlamentu za KDU-ČSL