24.4.2024 | Svátek má Jiří


ŠKOLSTVÍ: Na řemeslo se nehodí...

28.6.2012

"Na řemeslo se nehodí, z měšťanky ho vyhodili, tak aspoň tu maduridu dyby udělal!"

Kdysi citát zoufalé matičky študákovy z Žákovy půvabné knížky určený k pobavení, dnes tvrdá realita a neméně zoufalé zjištění, že to nefunguje. Proč to nefunguje, je celkem jasné! Příliš mnoho maturantů navzdory Gaussově křivce, kterou jinak a lépe neohnou ani požadavky Bruselu a pedagogické kutilství takyodborníků. Hysterická mediální masáž na téma "Kdo nemá maturitu, jako by nebyl" též v minulých dvaceti letech udělala své. Enormní náklady dávají tušit, že vzdělání nebylo v celé akci tou nejdůležitější prioritou a logistické šílenství akce napovídalo o celkovém amatérismu.

"Maturity musejí být jednodušší, levnější a lidštější. Rušit by se ale neměly, protože jejich princip je správný. To je hlavní závěr, který si po dvou ročnících zkoušky dospělosti udělal ministr školství Petr Fiala." Pramen

Maturita je jedna

Jestliže maturita je glejtem, který opravňuje ke studiu na vysoké škole a jestliže státní maturita má být tou jednotící laťkou, pak nemohou existovat maturity dvě. Pro vstup na vysokou školu nelze aplikovat heslo "Kdo nepřeskočí, tak podleze!"

Pro ilustraci přikládám počet výukových hodin některých předmětů v posledním (předmaturitním) ročníku na Gymnasiu Porg a na oboru kosmetička (Porg -pramen /Kosmetička -Pramen): Čeština 4/3, Matematika 4/2, Fyzika 2/0, Chemie 2/0, Biologie 2/0, Dějepis 2/0….

Skutečně si někdo myslí, že absolventka oboru kosmetička by mohla bez problémů studovat třeba na matematicko-fyzikální fakultě? Nejsou to náhodou přesně ty obory a maturity, které pak generují zoufalce studující nejobskurnější obory , ze kterých pak nemají žádné rozumné uplatnění, krom školení dalších podobných nešťastníků?

Přestaňme ty nebohé študáky (a jejich budoucí zaměstnavatele) balamutit a trápit přesvědčováním, že mají maturitní zkoušku. Nemají! A pokud na ně v budoucnu budou kladeny nároky odpovídající maturitě, tak zákonitě selžou a falešná maturita jim štěstí nepřinese. Nazvěme to, pro mne za mne, třeba "abiturientskou zkouškou" a absolventa "abiturientem", když už to "nějaký ten titul" musí připomínat. A pokud bude chtít studovat, nechť si udělá příslušnou nástavbu, která mu ty mezery ve všeobecném vzdělání doplní.

Logistické šílenství

Představa, jak "rychlonozí poslové" se v "den D" a v "hodinu H" rozbíhají se ze sídla CERMATu se zapečetěnými kufříky … mně poněkud nahání husí kůži. Stejně jako zdůvodnění ředitele CERMATu proč to jinak není možné. Tvrzení, že vytisknutí cca 30 formulářů s otázkami trvá 2 hodiny, je úsměvné, strašení 40 tunami pak už pro srandu králíkům. Z toho zdůvodnění páchne účelovost na sto honů! Pramen

Jak složité by asi bylo vytvořit v každém předmětu databázi otázek? Např. v české literatuře je těch autorů, kteří si zasluhují být zmíněni u maturity, zhruba 200, těch důležitějších sotva polovina. Otázek z teorie a historie literatury může být další stovka. To samé možno sestavit i z gramatiky. Potažmo i z dalších oborů.

Otázky očíslovat a vytvořit jednoduchý prográmek, který v den D a hodinu H vygeneruje náhodný soubor daného počtu čísel, přiřadí k nim otázky a odešle příjemcům, tedy školám. Možno odeslat i dříve a ráno před zahájením už sdělit jen heslo, které příslušnou zásilku odemkne. A jak dlouho může trvat, než komise za dohledu zkušebního komisaře vytiskne cca 30 formulářů pro písemnou práci z matematiky? To vše za určitých bezpečnostních podmínek, jako jsou zamčené mobily atp. To jsou detaily, které možno doladit. Jen by to nesmělo dopadnout jako s reformou pana ministra Drábka, která se "dolaďovala" za pochodu.

Chceme-li mít kvalitní maturanty, pak ovšem nesmíme zapomínat, jak důležitý je základ. Tedy to, co se žáci naučí už na základních školách. Proto je už od první třídy musíme učit nejen počítat, ale i matematiku, nejen číst a psát, ale i jazyk jako takový ve všech jeho projevech. Prostě je naučit v daném oboru myslet. U maturity už je pozdě.