29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Montessori systém a královská rodina

Tak se dozvídám, že Jeho královská výsost princ George Alexander Louis z Cambridge, budoucí král (ale až po svém dědečkovi a po otci, kteří v tomto pořadí mají následovat královnu Alžbětu II.) se započala ve svých dvou a půl letech vzdělávat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Sulc 13.1.2016 3:31

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Mate dosti pravdy, ale toho kluka jsem nekritisoval, ten byl uveden jen jako priklad, je to dosti snadne k pochopeni. Jinak to dobroserstvi a pravdolaskovstvi vam sice vadi, ale ne moc, zda se, ze jste se tam vratil, aniz vam proto nekdo kroutil ruku. Jeden znamy z Vancouveru se vratil jen experimentalne, na dva mesice, a pak juchal zpet do Kanady. Ja o tom radeji ani neuvazoval, pokazde, kdyz jsem prijel na dva tydny do Prahy, jsem se druhy tyden uz tesil, az zase budu doma, mezi normalnimi lidmi, kteri si stale nenadavaji pro jiny nazor a vetsinou udelaji, co slibi.Na to mi stacilo cisti denne noviny, aby me to znechutilo.

P. Sulc 13.1.2016 3:20

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

No, ono to takto blbe funguje i kdyz ten komunismus je oficialne pryc.

V. Vaclavik 12.1.2016 14:48

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Jestli se nemylim, tak jste se tu uz nekolikrat vyjadril k tomu, ze byste chtel, aby bylo mozne z dnesniho prerozdelovaciho systemu vystoupit, s tim, ze by od tech vystoupivsich nebyly vymerovane dane na to prerozdelovani, zil byste si po svem, za sve... to je samozrejme utopice, proc to ale zminuji, je prave ze od takoveho cloveka bych ocekaval, ze by se ozval proti ze zakona povinne skolni dochazky a dodnes statem vynucovanych ucebnich osnov, coz je prakticky Platonovo sneni o Republice, zde skolskem systemu, spravovanem radou moudrych, zde nejake statem schvalene skolni rady.

V. Vaclavik 12.1.2016 10:54

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Tak ta chyba neni veci klavesnice, takove nebo makove. A kritizovat jste zacal vy - toho kluka co neumel ani nasobit cisla.

A jestli jste si nevsiml, ja taky pisu bez diakritiky, mimochodem jsem taky tretinu prumerneho zivota zil v Kanade... ale to je vedlejsi, hlavni veci je, ze nema vyznam vsechny cpat rovnostarsky do stejneho pytle, formy.

Nase skolstvi je od sameho pocatku uz cela ta staleti slunickarsky dobroserske, o tom nemuze byt rec. Ale v pocatcich se pracovalo s jeste relativne poctivym lidem, nezkazenym socialistickymi vydobytky, a tak ten z prvnich vydobytku, skolstvi, coby vyjimka, teprve lidi zacal kazit, ale protoze teprve zacal, tak fungoval. Ale verejne skolstvi melo byt opusteno nekdy za casu prvni republiky, kdyby ovsem pak nebyla v budoucnosti ta druha valka a komunismus, tam uz nema vyznam se tim zabyvat. Ale po listopadu, padu komunismu, je naprosta slunickarska zhovadilost mit socialisticke povinne skolstvi. To uz taky muzeme mit povinne pracovni zarazeni, aspon pro mladsi rocniky... a pak uz bychom byli opravdu v komunismu, ze ktereho jsme doopravdy nevysli.

Je naivni chtit nejak napravit dnesni dobroserske pomery, kdyz na to zakladni dobroserstvi si nedame sahnout. Lepe bude, terpve az pres to dobroserstvi a slunickarstvi v nas pojede vlak, jak se rika.

M. Hatlák 12.1.2016 8:06

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Neříká se tomuhle náhodou KOmunismus? I když spíš KOcourkov.

P. Sulc 12.1.2016 6:26

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

co to, proboha, bylo za logaro ? Ja mel nemecke, prtate, asi15cm, kovove, bohuzel jsem jej kdysi vyhodil, a to pocitalo celkem slusne. Ted si v kalkulacce pocitam leda tak prodejni dan ve statu NY, je 8.25%, blbe cislo.

V. Koreis 12.1.2016 1:45

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Omyl. Existují Montessori školy, kde mají třetí stupeň, odkud jdou žáci rovnou na univerzitu. Na škole, kam chodil náš syn, už ředitel chystal zavedení třetího stupně - problémy, které se skončily jeho (i naším) odchodem, tomu ale zabránily.

Nevím, jestli v Česku třetí stupeň někde mají, možná ale, že je tam Montessori systém ještě příliš mladý, než aby se k tomu dospělo.

V. Koreis 12.1.2016 1:26

Re: Prirucku od same Montessori

Maria Montessori se v poměrně pozdním věku stala členkou Theosofické společnosti, což je odkud Steiner vyšel, dříve než zavedl antroposofii, což je příbuzný systém.

V. Koreis 12.1.2016 1:16

Re: Matka,

Pane Hašku, jedná se zhruba o tři hodiny denně. A zpočátku bývá některý z rodičů přítomný.

P. Sulc 12.1.2016 1:10

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Vazeny pane, podle mych zkusenosti oravari gramatiky maji vetsinou nedostatek vecnych argumentu k veci same. Jinak ovsem: jsem skoro 50 let v USA a tak mi sem tam neco utece a proto take nemam ceskou klacesnici. Zapomel jste mi vynadat za nedostatek diakritiky, to zrejme az priste. Jinak doufam, ze jste mi rozumel , az uz je S ci Z.. A mam dojem, ze Marie Theresie zavedenim povinneho skolstvi zadna slunickarka nebyla. A diky ji byli Cesi uz v 19 st. pomerne vzdelany narod, rozhodne daleko vice nez jini vychodni Slovane.

P. Sulc 12.1.2016 0:57

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Jo, mily pane, tak to dnes uz chodi. Vinu nese vzdy nekdo jiny. Znasilnena zena tremi chlapi si za to muze sama, vrah byl vyprovokovan obeti, lupic je obet spolecnosti, ktera nechapala jeho potreby, zkratka, kriminalnici jsou vlastne ubozaci a obeti nesou vinu. Uvidime, jak se zlocinni Evropane provini na tech ubohych, nasilnickych immigrantech, kteri vlastne vubec nic nechteji. Az ovsem na tucnou socialni podporu a nove mesity.

Z. Lapil 11.1.2016 21:46

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Jasně, mně to taky bylo vždycky podezřelý, jenže jsem byl seznámen s realitou. A samozřejmě: nic není všelék pro všechny. Podruhé samozřejmě: dělat z Montessori výuky tu jedinou správnou je stejná hloupost, jako mít za jedinou správnou "klasiku".

Na stránkách školy Na rovině (2. stupeň je tu v provozu druhým rokem; jinde nevím) je mj. odkaz na video z výuky (20 minut): https://www.youtube.com/watch?v=RLvUeMyM0lk.

A fascinující verze poznámek do žákovské knížky na téma "Nepřinesl si...": https://www.youtube.com/watch?v=cAB-ctnFz5g.

J. Farda 11.1.2016 21:21

Vážený pane Koreisi

rád Vaše, a nejen Vaše osobně, ale i ostatní krajanské přispěvatele ze všech koutů světa zde rád čítám. Díky za všechny dosavadní příspěvky, a přeji Vám, ať se Vám tam pod Jižním křížem, líbějí vodpustit, daří ve smyslu závěru pohádek východního slovanstva "zdrávi byli, dlouho žili!"

J. Jurax 11.1.2016 19:58

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Mne nemusíte přesvědčovat ... :-) ... já jsem jenom skeptik a anžto neznám onen systém, prostě se ptám.

A navíc jsem si opožděně uvědomil - zagůgliv si - že diskutovaný systém se týká školek a nanejvýš prvního stupně ZŠ. Tam se tohle nejspíš dá, když to funguje; jen si nejsem jist, že je to všelék pro všechny děti.

Š. Hašek 11.1.2016 19:49

Matka,

která odloží své dítě ve dvou a půl roku do jeslí, není matka.

Výjimky možné. Ale jen kvůli zachování "holého života".

V případě královské rodiny jsem to tak nějak nepochopil. Asi budu přibržděnej.

J. Jurax 11.1.2016 19:47

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Neklňte pochybovačům.

Skepse je užitečná - zabraňuje v nepříčetném nadšení dělat hovadiny a naletět na kdejakou blbost; naopak umožňuje sehnat si informace a podrobit objekt kritickému zkoumání.

A ta Vaše poslední věta je myslím zbytečná až hovadná. Mohl byste šířeji rozvést, jak souvisí pochybnosti o Montessori či Waldorf systému s kolektivistickou ideologií, navíc zažranou do mozku?

J. Jurax 11.1.2016 19:37

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Nevím. Ovšem stejně tak se lze zeptat, zda snad nevyvstávají problémy taky z toho, že se lidé odnaučili poslouchat autority?

A případ Vašeho synka (k jehož úspěšné kariéře si Vám dovoluji gratulovat) - no, víte, nevím jak je u Vás v Austrálii vzdělávací systém, nicméně jestli synek studoval něco jako střední školu, fyzice a chemii se asi nevyhnul, jinak by tu školu neudělal. No a samozřejmě - PR manager nejspíš fyziku ani chemii ku své práci vskutku nepotřebuje - a to ani na institutu nanotechnologie při místní univerzitě, která má světové jméno - neboť těžiště jeho práce je jinde.

J. Jurax 11.1.2016 19:12

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

"Dítě se nepotřebuje učit poslouchat autoritu.".

Omyl. Potřebuje, protože v životě praktickém bude muset umět přiměřeně reagovat na všeliké autority; někdy i bez odmluv a okamžitě poslechnout. A to nejen autority, jež ráčí samo uznat.

Používat vlastní rozum lze, pokud jej dotyčným má - a dítě jej má omezeně, ba malinko. Dospělý ostatně nezřídka taky ...

Používat cit - to by bylo na delší povídání, každopádně rozumem nekorigovaný cit má brizanci třaskaviny ...

J. Jurax 11.1.2016 18:49

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

No jo, jeden můj spolužák - dnes ctihodný profesor medicíny - na gymplu zarputile tvrdil, že druhá odmocnina ze sta je 10,1; vyšlo mu to na logáru ... :-)

Z. Lapil 11.1.2016 17:40

Re: Prirucku od same Montessori

Mně je Waldorf podezřelý svým pseudonáboženským podtextem (duchovním balastem?). Zkoušel jsem číst tu základní Steinerovu knížku; tak dlouho jsem se s ní hádal, až jsem ji přestal být schopen sledovat. Montessori je "čistá pedagogika".

Z. Lapil 11.1.2016 17:32

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

To je právě ono. Ten kluk byl z pohraničí, bůhví, jak uměl slovensky, rodičům stačilo vím já co - vědět, jak bačovat (bez urážky; JÁ bačovat neumím a rozhodně bych si na to z fleku netroufl) a věděli, že číst a počítat v životě nepotřebovali. Kluk ve škole párkrát udělal kaňku, nezvládl situaci a brzy se na nějaké učení vykašlal. Školu nakonec udělal se čtyřkama, protože dělnická třída. Předpokládám, že to byl plus minus normální člověk, jenom si nejenom nikdy nezapamatoval, kolik je 10x10, ale ani nevěděl, že vždycky existuje jiná metoda (například 10+10+10...).

Tvrdím, trochu dogmaticky, že v Montessori škole by se mu taková věc nestala. Tam každý postupuje svým tempem, takže se nestane, že někdo z jakéhokoliv důvodu zůstane sám za pelotonem. Jednak je peloton roztažený, jednak není věkově jednotný, takže i (relativní) blbec má kolem sebe mladší, se kterými může trénovat.

Jak říkáte - z blba génia neuděláš, ale v klasické škole blb v lepším případě sedí jako bluma, v horším ruší, protože je natolik pozadu, že nemá šanci. V Montessori postupuje pomaleji, ale nezahnívá.

V. Vaclavik 11.1.2016 16:13

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Pane Lapile, v tom nelze nez s vami souhlasit.

Z. Lapil 11.1.2016 16:12

Re: montesory

Ale my se tu nebavíme o Montesory, ale o Montessori.

Bez legrace: připadá mi, že vysloveně lžete. Nebo přinejmenším nevíte, co mluvíte. Prostě není pravda, že tento typ školy je využíván jako svého druhu zvláštní škola, i když je pravda, že k problematickým dětem je přátelská a umí je naučit, prostě proto, že si děcka učitel nepodřizuje, ale pomáhá jim v samostatné práci a umožňuje jim aktivní(!) účast na práci kolektivní. Pokud je na ní něco speciálního, tak rodiče, kteří si nemyslí, že sedět v zástupu a biflovat něco, co část děcek už dávno umí a část nestíhá, je ten správný způsob, jak získat vzdělání.

A zcela jistě není pravda, že by absolventi Montessori byli nevzdělaní a pro samostatný život nepoužitelní; ne že by se takový nemohl vyskytnout.

Mmch - nenechte se přesvědčit, že dítě dostane něco zadarmo. Naopak - vaše dítě je ve škole Montessori pod několikanásobně častější a ostrou kontrolou školní inspekce, než školy klasické.

Nejsem nadšenec. Byl jsem skeptik, ale když vidím dobrou školu s úspěšnými absolventy (na 2. stupni úspěšní řešitelé krajských matematických olympiád; snad třetí nebo jaká nejlepší zkouška v přijímačkách na echt elitní Pardubické gymnázium Dašického), tak to poznám.

J. Kavalír 11.1.2016 15:41

Re: montesory

Také se tomu říká"alternativní vzdělání pro alternativně chytré děti."

F. Matousek 11.1.2016 14:55

montesory

Pro vsechny zde prítomné nadsence.

Do skoly Montesory bývají zpravidla dávány deti s nejakou bud vrozenou, nebo nesprávnou výchovou zpúsobenou úchylkou. Abych upresnil: deti rozmazlené z domova nevychované, které mají problematické a nesociáním chování. Jednoduse receno -

které by v normální skole, kde se musí podrídit uciteli a ucivu, neobstály.

Proto se v Montesory skolách neznámkuje. Nejde totiz o to neco naucit, ale o to, vybírat od rodicú peníze. Znám nekolik absolventú z Montesory. Jsou nevzdelaní a pro samostatný zivot k neupotrebení. Takze zazobnutí rodice: pokud chcete svému díteti, které jste nedokázali sami pro skolu pripravit jeste více ublízit, Montesory je Vase sance !! Vase decko skolu urcite dochodí.

V. Vaclavik 11.1.2016 14:07

Re: O dva řádky výše

S tim bych souhlasil. Asi nejlepsi je takovy system, ktery kombinuje volnost s nejakymi ukoly, jak pisete:

"Každé díte má dlouhodobý plán. Vždy má svuj úkol. Dokud ho nesplní (naucit se malou násobilku), nemuže jít dál. Tech plánu má povícero (ceština, matematika) a samostatne(!!!), s podporou/doporucením ucitele, si volí, co bude zrovna ted delat."

Mel jsem problemy na univerzite (v anglickem svete) v prvnim roce s matematikou a profesor nas slabsi zaky pozval na doucovani mimo prednasky a samozrejme ucast byla dobrovolna. To doucovani nebylo organizovane, bylo naprosto neformalni, jako v Montessori skole, byli jsme v hloucku, asi patnact lidi, casem se vytvorily mensi skupinky, lide se mezi nimi prelevali a kdo chtel mohl se chopit kridy a treba vysvetlovat jeste slabsim co uz vedel, cimz se clovek sam nejlepe uci, jak znamo. Nebo byla moznost obratit se primo na profesora, nebo jeho pomocniky z vyssich rocniku, aby ti zase pomohli me a mohl jsem jim vysvetlit cemu presne nehovim. To bylo jako odrazovy mustek a na konci roku jsem mel matematiku za A, zatimco v pololeti to bylo na propadnuti.

M. Hatlák 11.1.2016 13:49

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Děkuji

Z. Lapil 11.1.2016 13:36

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Nepochybuji. Ale to je určitě ono, s TOUTO školkou. Není důvod, proč by ausgerechnet učitelé a celé školy Montessori měli výjimku z pravděpodobnosti býti blbými.

M. Hatlák 11.1.2016 13:23

Re: Jak tak autor popisuje ten Montessori systém

Bohužel, promíjím Vám to a naprosto s Vámi souhlasím, ale je to bohužel zkušenost (příhoda), kterou jsem si nevymyslel. A není to první podobná zkušenost s touto školkou Montessory.

Z. Lapil 11.1.2016 13:13

Pro zájemce

http://narovine.eu/

Chrudimská základní a mateřská škola. Fotky, videa (doporučuji nevěřícím), výklad:

Individuální práce: Každé dítě má svůj individuální celoroční plán učiva, což je v podstatě zjednodušená podoba oficiálního vzdělávacího programu. Pro přehlednost si děti zvládnuté učivo vybarvují, nevybarvené je ještě čeká (ukázka zde). Děti si podle svých plánů učiva vybírají, které oblasti se budou věnovat, a s pomocí didaktických pomůcek, učitele nebo spolužáků se zabývají učivem, které právě potřebují pochopit nebo procvičit. Pokud mají pocit, že dané látce rozumí, zkonzultují s učitelem, zda opravdu nastal čas postoupit dál. Na konci každého bloku probíhá společná reflexe – shrnutí co se komu podařilo, či co je potřeba ještě opakovat.

Projektové vyučování: ...Při práci na novém tématu se vychází z brainstormingu – od toho, co děti ví, se odvine navazující výuka. Práce na zadaném tématu směřuje k výstupu a jeho prezentaci, cílem je osvojování dovedností pro celoživotní vzdělávání – např. pokud děti při práci na projektu potřebují zjistit nějakou informaci k tématu, je tu učitel od toho, aby je naučil informaci hledat, nikoli aby ji sdělil. Aneb dej někomu rybu a nasytíš ho na jeden den...