18.2.2020 | Svátek má Gizela


Řazeno podle času sestupně, seřadit podle času vzestupně
počet příspěvků: 60, poslední: 19.1. 2020 18:42, přehled diskusí

J. Řezníček 17.1.2020 21:01

Jakou kvalitu mají učitelé / -ky matematiky na střední nebo základní škole ? Jací studenti nastupují do 1.roč. pedagogických fakult ? Kdysi na pajdák nebo hnojárnu chodili ti, co se nedostali nebo nestačili na technické obory. Chyba je hlavně v učitelích a systému, jen zčásti na žáku a jeho zázemí - dovolím si to odhadnout tak na 1/3.

F. Matousek 17.1.2020 20:55

je-li matematika o logice potom by bylo logické ji jako povinnou zrusit. Vyzadovat matematiku povinne od kazdého maturanta je jako vyzadovat od kazdého napr. aby mel hudební sluch.

F. Kusák 17.1.2020 18:57

Je to pořád dokola. Argumenty, proč maturitu z matematiky u většiny středních škol zavést, jsou pořád ty samé. Učí to lidi analyticky myslet a matematizovat problémy. No a platí celkem jednoduché přímá úměra:"čím méně maturantů z matematiky, tím méně studentů pedagogických fakult s aprobací matematika". Takže kvalita výuky se bude jedině zhoršovat. Jo a ta běžná maturita z té nenáviděné matematiky je tak na úrovni osnov pro deváté třídy ZŠ (tedy až na dvě tři otázky). Tak v čem je problém?

I. Babková 17.1.2020 18:03

Situace na školách je horší než tragická. I na střední technické školy se hlásí a dostávají uchazeči, které nachytáte dokonce už i na malé násobilce. A dnes se mě jeden student maturitního oboru v hodině zeptal, co je to rovnoběžník.

Z. Lapil 17.1.2020 18:34

Dokud se ptá, je to pořád ještě dobrý :-).

J. Sušeň 17.1.2020 16:23

Maturita by měla být síto a zárověň garance, že maturant opravdu něco umí a je použitelný pro další vzdělávání. Takto pouze vyrábíme zbytečné vysokoškoláky se zbytečnými studijními obory - zejména humanitními, které neprodukují žádné hodnoty, jako např.genderová studia, či kterak lépe politicky korektně komunikovat apod.

M. Ejem 17.1.2020 16:02

Před mnoha lety údajně vyřkl Galileo Galilej (jsem se dočetl, nemohu potvrdit, neslyšel jsem ho, ani jsem s ním nechodil do školy) větu: Každá věda je vědou do té míry, kolik je v ní obsaženo matematiky. Chce-li někdo studovat VŠ (kromě naprostých exotů z genderových studií) by měl být matematikou "políben". Tedy i minimálně by mu měla být matematika nabídnuta, jako jeden z poviných předměttů.

Z. Lapil 17.1.2020 17:48

On i ten gender potřebuje aspoň statistiku, jinak je to subjektivní tlachání.

Shodou okolností mám v ruce na dané téma knížku (historie ženské práce). Není to nezajímavé a obě autorky mají nastudovanou spoustu literatury, ale nějakých 300 stran textu je rozděleno do kapitol Průmysl; Zemědělství; Služby a tím to končí. Ani jediná podkapitola, ani jediný podnadpis. Systematický přístup jak noha.

Že tam porovnávají stylem (čísla si absolutně vymýšlím), že v r. Iks bylo zaměstnáno 35% žen, zatímco o 30 let později už 2536 z 3107, to už jeden neví, jestli jim to nepřijde podstatné nebo jestli je to arogance "spočti si sám".

D. Haubelt 17.1.2020 15:17

Základní otázkou je: Co má být výstupem škloství? Chceme-li mít polovinu lidí vstupujících do života vysokškolsky vzdělanou (což je podle mne nesmysl), pak logicky musíme počítat s tím, že téměř všichni budou chtít maturitu (což je také nesmysl, ale zní-li tak zadání, budiž).

Je to celkem jednoduché - všechna gymnázia a školy poskytující humanitní vzdělání by jednoznačně měly mít maturitu z matematiky povinnou. Ostatním vzdělávacím ústavům by měla být ponechána volba, jestli budou chtít matematiku zařadit jako maturitní předmět či nikoliv. Nechápu, proč by měly mít povinnou maturitu z matematiky např. učební obory s maturitou? Tam by měl být kladen důraz na úplně jiné schopnosti...

S. Stoklásek 17.1.2020 19:45

Pak bych to nedeklaroval jako učební obory s maturitou.

P. Kubáč 17.1.2020 13:12

Můžeme se vydat cestou afrických států, které chtěly skokově zvýšit vzdělanost, tak zavedly maturitu z navlékání korálků a dojení koz.

Možná nás časem tímto směrem dovede i naše současná cesta!

R. Benýšek 17.1.2020 15:24

R^ Jaja, ještě před pár lety by byl Váš příspěvek jen dobrý vtip, dnes je to už skoro popis reality.

I. Mentlík 17.1.2020 13:05

To jsou mi diskuze, které alespoň 20 let nikam nevedou. Což takhle zrušit povinnou školní docházku a magisterský diplom vydávat společně s rodným listem. Mělo by to spoustu výhod. V tu ránu bychom byli nejlepší v EU. Okamžitě by zmizelo záškoláctví. Najednou by byl přebytek pedagogických pracovníků. Ministerstvo by bylo zbytečné. Ušetřené prostředky by se mohly použít na přebudování školských zařízení na byty, domovy důchodců nebo rovnou na hospice. Samozřejmě, že ne všechny, nenavrhuji přece postavit vzdělání mimo zákon. I když věřím, že existují jedinci, kteří by si to přáli.

R. Benýšek 17.1.2020 15:21

R^

Z. Ukolébavka 17.1.2020 12:26

Je úplně běžné, že šesťáci na rafičkových hodinách nepoznají čas. Mnozí si dokonce neumí zavázat tkaničky. Běžte doháje, autore, s Gausovými křivkami a podobnými hovadinami! Školský "systém" totiž selhává zcela. Ten úpadek třicetiletý se bude těžko dohánět, když si školy nemůžou vynutit respekt.

M. Pechar 19.1.2020 18:42

Ve kterém předmětu se vyučuje vázání tkaniček, anonyme s fotkou Františka Zappy?

Vás rodiče nenaučili, že je neslušné chodit oblečený šmírovat na nudapláž?

P. Zhoř 17.1.2020 10:47

Ministr Plaga to tvrdí od doby, kdy za ním přišla parta aktivistů ze studentské Středoškolské unie. Do té doby zastával a prosazoval v podstatě opačný názor, kdy se shodoval se zástupci JČMF.

Jinými slovy, pan ministr se zachoval jako korouhvička. Podlehl sluníčkovým aktivistům a maskuje to ušlechtilými slovy.

Jinak by bylo dobré říkat celou pravdu. Pan Oldřich Botlík není jen "specialista na testování", ale také zastupuje zájmy společnosti Scio, přímého konkurenta CERMATu.

Druhá věc je, že se změnily děti. Oproti naší generaci jim chybí osobní zkušenost s matematikou - ty děti mimo školu nepočítají v podstatě VŮBEC NIC. Ani ten nákup ne... Ony v praxi nepotřebují ani ta procenta a trojčlenku. Ani desetinná čísla ne.

D. Polanský 17.1.2020 10:37

Také jsem na tohle téma něco napsal, a když čtu tenhle text, tak jsem to dal na své stránky: http://dusanpolansky.cz/zaslepeni/matematika.html

M. Šejna 17.1.2020 9:36

Žijeme v zemi, kde se naše intelektuální "elita" veřejně v médiích chlubí, jak byli a jsou blbí na matematiku.

Pak se nedivme, že není vůle prosadit maturitu z matematiky.

D. Polanský 17.1.2020 10:39

Není elita jako elita. Vy myslíte spíš středostavovský póvl nebo profese, kde jaksi matematika nemá valné uplatnění. Nic se nemá lámat přes koleno, ani matematika, viz můj text výše.

L. Písařík 17.1.2020 12:11

Co je to středostavovský póvl, pane inžinýre?

P. Brich 17.1.2020 11:39

Jednu dobu jsem si přivydělával doučováním matematiky. Můj poznatek je, že žádné dítě na matematiku není blbé. Když dítě chce a vysvětlí se mu logický postup, případně procvičí na příkladech, pak pochopí. Z propadlíků nebo těch, co k tomu neměli daleko, se po roce až dvou dostali alespoň o dva stupně výše. Někteří mi pak přišli říci, že i učitelé je pochválili, co všechno zvládli.

K. Tejkal 17.1.2020 12:32

Mám podobnou zkušenost. Jen v jediném případě, kdy jsem doučoval deskriptivní geometrii, jsem rezignoval.

Proto vidím problém spíš v systému výuky matematiky, případně ve schopnostech učitelů matematiku skutečně učit.

Plošné omezení matematického vzdělání je ovšem krok velmi špatným směrem.

K. Křivan 17.1.2020 9:30

Maturita bez matematiky není maturita. Matematika nás učí myslet. Logicky a přesně. Kdo neumí logicy myslet, nemá na vysoke škole co dělat.

J. Roškota 17.1.2020 9:45

bez latiny a klasické řečtiny to už také není ono

R. Langer 17.1.2020 11:13

Na té latině se dá postavit také dost věcí, to byste se divil...

Z. Lapil 17.1.2020 18:47

Bez legrace - co? Když tedy pominu znalost skutečnost, že právo vetA je přesně stejná bota jako v posledních dnech módní hranolka. Na nepovinnou latinu jsem chodil dva roky (a nejsem filologicky nepolíben - mám slušné ponětí o ruštině, němčině a dejme tomu angličtině; a taky o muzice, tam je matematiky a logiky, že se jeden nestačí divit) a nepřipadá mi nějak extra unikátní. Snad jen že v cizím jazyce nefungují automatismy, takže je třeba přemýšlet, co a jak říct. Samozřejmě nejsem-li extra zkušený mluvčí.

Argument typu "je to logický jazyk" neberu, čeština je taky logický jazyk, jinak bychom se utopili ve větách typu "Z půdy jsme snesli pohovku naší babičky, která se tam válela už několik let. Ale snesu, když mi řeknete, že nemám pravdu, pokud mi to zdůvodníte. Mohly by mi stačit stručné náznaky.

D. Polanský 17.1.2020 10:40

Jasně nikdo logicky nemyslí jenom matematici.

O. Istvanfy 17.1.2020 14:32

Z tvrdenia p.Křivana Vaše tvrdenie nevyplýva.

J. Krásenský 17.1.2020 15:33

R^