17.10.2019 | Svátek má Hedvika


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Matematika

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Vintr 19.9.2019 21:59

Teď je na novinkách článek, k čemu také může vést absolutní matematická negramotnost. Učitelky soukromé mateřské školky si nevšimly, že z procházky přivedly o jedno dítě méně. U některých "humanitně" vzdělaných jedinců jde zřejmě tato negramotnost tak daleko, že neumí napočítat do dvaceti ...

J. Kalina 19.9.2019 21:53

Pokud si maturitu z matematiky představíme jako test jak je na tom s matikou celý jeden ročník, tak co proti tomu může někdo mít. Udělal bych v testech několik kategorií znalostí - obtížnosti a příslušně je bodoval. Ti co matiku "nebudou" potřebovat by si vybrali lehčí otázky méně obodované a ti co se na m atiku specializovali by začali těmi těžkými za více bodů. pro složení maturity by na různých školách stačil různý počet bodů. U případných přijímaček na VŠ by si škola stanovila nějakou hranici bodů, která by ji vyhovovala. V každém případě bychom viděli jak je na tom populace s vědomostmi.

P. Dvořák 19.9.2019 17:28

Ježiši toto je ultradebilní formát diskuse. Zkoušel si jistě veskrze moudrý autor přečíst diskusi od nejstarších příspěvků tak, aby to bez cik-cak překlikávání mezi stránkami tam a zpět dávalo smysl?

Jestli ano a bude to obhajovat, je to evidentně kazisvět z bubliny potápěčů srozumitelného dorozumívání. Tak to má být, nikdo nebude rozumět nikomu!

T. Kočí 19.9.2019 17:15

Výuku matematiky nejvíce poškozují sadističtí učitelé typu: Na 1 to umí Pánbůh, na 2 pan ředitel atd, znáte to. Zastrašování a psychická agrese. Pokud ještě jsou.

U fyziky, která je stejně potřebnou a stejně zatracovanou vědou.(každá celebrita, která otevře na veřejnosti pusu musí oznámit, že tyto vědy neovládá) jsem při studiu obou dcer zažíval pravá muka. Zvládly se navrčet definici čehokoliv ,ale když popisovaný jev uviděly v praxi, nechápaly, co to je. Musely doslovně a přesně používat tištěnou podobu, neb učitelky veskrze na tom byly stejně a nedokázaly vyhodnotit, zda žák chápe o co jde.

Příklad: fázová přeměna-var. Máte někdo manželku, která chápe, že teplota vroucí vody je cca 100 st,C ? (Papinů hrnec a hory nechme stranou)bez ohledu na přívod tepla! Když stahuji plyn pod hrncem z něhož skáčí brambory, napomíná mně žena: já chci ale aby byly brzy!

Co z toho vyplývá? 1. I z takovou ženou se dá vydržet 44 let,2. Taková výuka je na nic.

J. Vintr 19.9.2019 20:19

Mám doma 39 let přesně to samé. Je to absolventka "humanitní" větve gymnázia. Například není možné vysvětlit, že LED žárovka 8,5W spotřebovává tak zanedbatelné množství energie, že nestojí za ty blbé řeči, když někde svítí hodinu "zbytečně".

B. Novák 19.9.2019 16:57

Mám podobný názor jako většina ostatních přispívajících, tj., že matematika je potřebná všude. Ovšem je třeba rozlišovat obory, tedy školy, kde se vyučuje. Ne v každém oboru je třeba mít znalosti matematiky třeba gymnazijní.

Maturoval jsem v r. 1960 na střední průmyslové škole. Matematiku jako maturitní předmět jsme neměli. Dokonce se vě 4. ročníku již neučila. Ovšem za ty předcházející tři roky jsme se naučili z matematiky vše potřebné, co bylo nutné pro zvládnutí technických předmětů, ze kterých se maturovalo, vč. diplomové práce.

Že rozdíly ve výuce na středních školách byly, jsem poznal na vysoké škole. Tam jsme my průmyslováci ze začátku měli náskok proti gymnazistům (tehdy 11-ti letkařům), znali jsme třeba integrály. Ale když se brala vyšší matematika, měli zase fóra oni.

Závěr:

- učit matematiku potřebnou pro funkci v oboru, který studuji.

- to ovšem vyžaduje několik druhů učebnic matematiky, nikoliv jednu univerzální na té nejvyšší úrovni. Nevím, zda je to dnes vzhledem k dnes požadované "univerzálnosti" možné.

- a také dnes je jiná doba. Dříve se studovalo proto, že se dotyčný tím oborem chtěl živit. A dnes se studuje proto, abych měl "nějakou" maturitu či "nějaký titul z VŠ. A potom se živím tam, kde více platí. :-)

M. Pivoda 19.9.2019 17:12

Mathematized Humanities Via Humanized Mathematics Hardcover – 1992

by Vaclav Polak (Author)

https://www.amazon.com/Mathematized-Humanities-Via-Humanized-Mathematics/dp/8085219220

Tato kniha je fakticky o umělé inteligenci.

T. Kočí 19.9.2019 17:17

Integrály nejsou vyšší matematika?

J. Anděl 19.9.2019 16:05

Myšlenka, že žák se tématiku naučí lépe, pokud ho baví a zajímá, není v rozporu s vysokými nároky na složení zkoušky. Ano, experimentuje se s metodami výuky, ale to samo o sobě neznamená, že se snižují nároky na výsledky.

Zatím jsem tu, omlouvám se, nečetl argument, který by říkal, proč je nezbytné, aby absolventi středních škol měli maturitu z matematiky. Pouze argumenty, že matematika je důležitá (souhlas) a královna věd (souhlas), její zvládnutí dokazuje schopnost logického myšlení (souhlas), nicméně příklady univerzálního použití v praxi odkazují spíš na znalosti ze základní školy. Jaký je účel toho, že prokážu, že mám logické myšlení? To je tak trochu jako říct, že složení maturity z matematiky dokazuje, že umím počítat. Ano. Jupí. A co s tím?

Další argument je, že žáka je nutno bít, aby slyšel. Řekněme, že to je pravda, to ovšem neříká, proč je nutné, aby slyšel. Třeba to nutné není. A pokud je, tak k čemu?

Ještě další argument je, že "my jsme to za mlada měli těžší". Nebo "my jsme to taky zvládli". Jasně. Já dokážu pravděpodobně sníst žížalu nebo v nejhorším i živou kočku a přežít to, ale nevidím důvod, proč bych měl mít povinnost to dělat. O nezbytnosti té zkoušky to neříká opět nic.

Nečetl jsem úplně celou diskuzi, ale docela dost. Chybí mi tu argumenty praktické (a omlouvám se, přehlédl-li jsem takový). Takové, které odpovídají na otázku "proč". Třeba toho typu, že "na vysokou školu se nám hlásí absolventi škol, kterým středoškolská úroveň matematiky chybí a zdržují tím ostatní studenty". Třeba. To podle mě je uchopitelný argument. Vysvětluje konkrétní měřitelné důsledky (zdržení ostatních studentů), lze ho logicky propojit s příčinou (absolventi bez maturity z matematiky, kteří se hlásí na vysokou školu a z jakéhosi neznámého důvodu uspěli u přijímaček).

I. Semrád 19.9.2019 15:58

Těžko říci, zda má být matematiky u maturity vždycky povinná. Asi podle oboru a pokud u všech oborů, tak alespoň ve dvou obtížnostech.

Ale zkuste si spočítat tuto úlohu pro písemnou maturitní zkoušku z matematiky 1903 (!), G České Budějovice (byla zadána jako náročnější):

Kdosi uloží a = 10.000K do banky tak, aby sobě neb svým dědicům po 20 letech pojistil peněžitou rentu n = 20 let trvající a každého roku splatnou a rok od roku o 100 K se zvětšující, zúročuje-li se 4%. Jak velká bude první renta? (to byla stabilita, fakt je, že po 20ti letech bylo vše jinak, ale to je jiná historie).

V. Petr 19.9.2019 15:04

"Žák má uši v zádech. Slyší, je li bit." (c) stroegyptské přísloví.

Dnes jsme bohužel, v druhém extrému, jen toho chudáčka nestresovat nějakými požadavky.

Znovu vzpomínám na svou SVVŠ. "Jste tady na výběrové škole." "Nikdo tady nemusí být." "Ještě jste nic nedokázali."

Ale to nám ani nevadilo, spíše "V těch džínách do školy chodit nebudete." "Jano, jdi si ten namalovaný obličej umýt."

P. Juránek 19.9.2019 14:49

Matematika byla u matority povinným předmětem odjakživa a nebylo to náhodou. Její úspěšné absolvování rozlišuje ty, co umí logicky myslet od těch druhých, co to neumí.

Pokud pana Plagu trápí osud žáků, kteří po 5 letech učení nepochopili co je to "proměnná" a ruší proto matematiku u maturity, pak by udělal lépe, kdyby pro tyto žáky zařídil školy bez maturity, kde by bez stresu uplatnili své jiné schopnosti, pokud je mají.

V. Petr 19.9.2019 14:52

Naprostý souhlas. To ale vychází ze sluníčkářské představy že

1) Všichni musí mít maturitu

2) Žáci nesmějí být studiem zatěžováni

D. Stirsky 19.9.2019 14:41

Souhlas. Já sice maturitu z matiky nemám ale cítím to jako hendikep. Matika nás učí logicky myslet, a to by měl umět i renomovaný a studovaný klavírista nebo baleťák. Ono učení bolí a u matiky to platí dvojnásob.?

M. Pivoda 19.9.2019 14:36

Dnes večer se chci zeptat svého vnuka, žáka 6. třídy, zda Masaryk (TGM) měl internet. A pokud to vnuk přímo neví, jak by to sám zjistil (tzn. nikoliv přes paní učitelku).

Tipuji, že ten úkol vyřeší vnuk zdárněji než čeští důchodci, kteří maturovali z matematiky. Dám vědět, později.

F. Kusák 19.9.2019 14:45

Tak ten diskuzní příspěvek jsem nějak nepochopil, resp. ten kaligram, který jste do něj ukryl. Jo stáří je sviňa, už mně to tak nemyslí.

M. Pivoda 19.9.2019 14:55

Vydržte. Odpovím, až budu vědět více, jak dopadne můj test.

V. Petr 19.9.2019 14:50

Toto bych zdárně vyřešil v jakémkoliv věku, pokud by to ovšem nebylo v době mé školní docházky, kdy bych se zeptal "Co to je Internet." Ale i patnáctiletí třeba nevědí (ani orientačně) kdy žil Caesar a někdy dokonce "Kdo to byl Hitler". My jsme to věděli všichni.

J. Anděl 19.9.2019 17:37

Hitler stranou, toho znal v mém dětství každý, stejně jako každý věděl, co to byla Aurora. Ale s tou dobou, kdy žil Cézar, co myslíte tím, že to věděl každý? Každý, komu bylo patnáct zhruba v době, kdy bylo patnáct vám?

P. Portwyn 19.9.2019 18:27

Myslím, že "v době starého Říma" by velká většina lidí věděla.

J. Anděl 19.9.2019 18:31

Ach... ano :-). Minimálně v tom Římě, to je fakt.

P. Portwyn 19.9.2019 19:39

;-D ;-D

Myslel jsem to tak, že by za nás lidi věděli, že Caesar byl Říman. I kdyby jen z Asterixe :-)

Ono to vypadá jako samozřejmost, ale pro "moderně vychované" dnešní děti je Asterix taky už "pravěk" a neznají ho. Vlastně co bylo loni, je pravěk.

Vymýšlím si fyzikální úlohy a zalidňuji je různými postavičkami. Na Herisna Fořta ještě někteří reagují, ale např. Leontýn Kapr a jeho film o akustických vlnách jménem "Týt - a nic" už je mimo jejich horizont. Musel jsem to předělat...

J. Anděl 19.9.2019 21:34

Díky. Leontýn Kapr mi dal zabrat a už jsem se chystal vám napsat, že se taky nechytám. Týt a nic jsem pochopil teprve až potom. Žádná nápověda, včetně akustických vln, mi nepomohla. Šel jsem za pojmy a významem, přitom bylo potřeba se dívat a nemyslet. Pěkné :)

Možná nějaký (lehký) dyslektik by to dal dřív a v opačném pořadí.

P. Portwyn 20.9.2019 17:30

Tři roky předtím se u toho tlemili normálně :-)

B. Lukáš 19.9.2019 13:39

!! Souhlas s autorem a dodávám: "Odstraňte z přírodních věd matematiku a přestanou být vědami. Odstraňte z matematiky přírodní vědy a zůstane být vědou. Matematika je královnou věd". Ekonomové možná s uvedenými výroky nesouhlasí, jejich královnou je zákon trhu, ale ten viditelně mutuje v zákony plýtvání, hamižnosti, drancování přírodních zdrojů a tvorby odpadků.

L. Písařík 19.9.2019 13:58

Souhlasím, ale zvažte, kolik tento stát potřebuje vědců, výzkumníků, konstrukérů, statiků atd. ? Má význam dřít matematikou i ty, kteří a je to většina, budou postupovat v praxi, podle algoritmů vyvinutých tak, aby byly schopny vypočíst zadání.

V. Petr 19.9.2019 14:54

Musí být schopni

1) Poznat KTERÝ algoritmus použít

2) Poznat, zda výsledek není naprostým nesmyslem

P. Aron 19.9.2019 14:01

S tím, že matematika je královnou věd naprosto souhlasím. S tím co říkáte o ekonomech už vůbec ne, smíchal jste tam vše možné. Ne každý ekonom je například je zastánce volného trhu. Levicoví ekonomové určitě ne. A volný trh sám o sobě není příčinou drancování přírodních zdrojů. Za socialismu u nás volný trh nebyl a jak se drancovalo !

J. Anděl 19.9.2019 12:53

Dneska souhlasím s většinou příspěvků v této diskuzi, což se mi tak často nestává. Ale trochu sklouzáváme jinam, jako kdyby článek kladl otázku, jestli zrušit povinnou základní školní docházku. Ale to není tématem. Tedy takové ty otázky, jaké základní vzdělání potřebujeme k životu, jsou velice zajímavé a baví mě se nad tím zamýšlet, ale nesouvisejí podle mě s nezbytností maturity z matematiky. Procenta, lití vody do kyseliny, princip páky a kladky, spisovatele či skladatele nebo důležité historické události a zeměpisné znalosti - to vše je doménou základní školy. Proto se to taky jmenuje "základní" škola.

A jestli jsou mezi námi tací, kteří si myslí, že je kráva fialová, Slunce obíhá kolem Země, či si neumí spočítat cenu podle hmotnosti, je to spíš problematika kvality základního školství.

P. Votýpka 19.9.2019 12:50

Problém u nás není učení, ale aplikace znalostí v praxi. Když dáte spoustě vysokoškoláků metr, aby vytvořili pravý úhel, tak budou tupě zírat. Zatímco i hloupý zedník umí aplikovat Pythagorovu větu a naměří si 3 a 4 a přepona musí být 5. To samé je neschopnost spočítat ze zaplacené částky DPH atd. Na to ale není třeba povinná maturita z matematiky. V dnešní době bych klidně zavedl řešení úloh s pomocí internetu. V životě se nikdo neptá na naučené vzorečky, ale jestli jste schopni věc reálně vyřešit.