Neviditelný pes

ŠKOLSTVÍ: Kterak mi Plaga sloh odepřel

Nemáte někdo číslo na pana Plagu? Potřebovala bych se ho na něco málo zeptat. Nedá mi totiž spát jeho nejnovější mistrovský kousek, zrušení letošních maturitních slohů.

Ve dne v noci stále pátrám byť jen po jednom jediném racionálním argumentu, který by hovořil ve prospěch vynechání oněch písemných prací. Zatím bez úspěchu. Nabízí se otázka - existuje vůbec nějaký?

Studenti dostávají od vládních nařízení pěkně na frak. Ve škole jsem za poslední rok vážně moc nepobyla a distanční výuka je všechno, jenom ne dlouhodobě stravitelná. Nemilá situace. I kdybych se do lavice už do prázdnin vůbec vrátit neměla, ani ve snu by mě nenapadlo bojovat za sebemenší úlevu u maturity! Ministerstvo se ovšem jalo konat a před pár dny hrdinně představilo svůj spásný plán.

První dotaz: Jak zrušení slohů souvisí s karanténními restrikcemi? Copak někdo věří tomu, že je úspěšné složení písemné části maturity závratně ovlivněno fyzickou přítomností žáka ve škole, a to několik měsíců před samotnou zkouškou? Fakt, že vyprávění musí obsahovat přímou řeč a úvaha úvahové prvky, skutečně není náplní učiva čtvrtého ročníku. Samotné slovo “maturita” pochází z latinského výrazu pro zralost. Pokud tedy člověk v necelých dvaceti letech nedokáže za hodinu a půl sepsat smysluplný text o dvou stech padesáti slovech, vůbec si maturitní vysvědčení nezaslouží.

Nemohu se ubránit myšlence, že anulování písemek představuje jen jakousi záplatu, vykoupení ze strany ministra. Tímto stornem si body ztracené v covidovém fiasku zpět nepřipíše. Mezi pandemií a slohovkou zkrátka nevidím ani jedinou souvislost. Nula. Nic. Já bych si ji v květnu, jakožto maturantka, mileráda napsala.

Druhý dotaz: Proč rok od roku klesá obtížnost celé zkoušky? Dnes už se o maturitě nedá hovořit jako o něčem výsadním či nadstandardním. Naopak. Z maturity se stala samozřejmost, kdy si ukazujeme na lidi, kteří “ji nemají”. “Nemá ani maturitu” je v českých vodách všeříkající fráze.

Místo toho, aby se vládní představitelé snažili úroveň zkoušce dospělosti vrátit, úspěšně ji o ni dál připravují. Přála bych jim všem vidět znuděné obličeje mých spolužáků, když dokola poslouchají primitivní rozhovor v didaktickém testu z angličtiny, kde mají za úkol rozhodnout, jestli si John dá k večeři špagety nebo pizzu. Často je pro studenta nejtěžším úkolem z cermatovských obrázků rozluštit, která malůvka charakterizuje který pokrm. Nevěřili byste, jak si špagety a pizza dokážou být podobné!

Čert vem maturitu, ale pokud to tímhle tempem půjde dál, za chvíli ztratí svoji váhu i vysokoškolské tituly. Tři inženýrská písmenka se před jméno budou psát automaticky, nakonec zevšední i doktorát.

Pane Plago, že vám to není trapné!

zpět na článek