Diskuze
ŠKOLSTVÍ: Kterak mi Plaga sloh odepřel
Děkujeme za pochopení.
M92i67l58o73s88l84a28v 53R98o15z66b72o43ř46i90l
Jsem opravdu potěšen, že se našel někdo, kdo smýšlí o maturitních písemných pracech v souvislosti s pandemií, stejně jako já. Navíc z opačného konce věkového spektra (maturoval jsem 1965). Připojuji se k níže uvedené radě, pište aspoň na NP, jde Vám to.
J42i75r11i 51N89o44v23o87t91n90y
Maturita je důležitá pouze ve dvou případech. Jednak jako nutná podmínka pro přijetí na vysokou školu, potom pro výkon některých profesí (třeba dělat mistra na stavbě apod.). Ti co maturitu potřebují na výšku sloh zvládnou, těm ostatním je celkem na nic. Ale maturita je jenom jedna a musí zahrnout obě skupiny.
Úroveň maturit byla vždy kolísavá, některé výkony mých spolužáků u maturity z ruštiny či matematiky byly na hranici absurdního dramatu.
P39e61t81r 44S78i48m95o70n 81-
Máte pravdu, nijak to karanténním opatřením nepomůže.
Ano, jde ze strany pana ministra o krok politicky obrazný, ve snaze vyvolat dojem činnosti, ba dokonce účinnosti jeho ministerstva. Pan ministr se takto - pro něj bez následků - předvede, jak ulehčil studentům od útrap domácí výuky. Pak může stát před novináři a (jako Krteček pana Millera) říkat "Hele! Hele!", předváděje své nové modré kalhoty s kapsou, a odvést tak pozornost od strašlivého krtince za sebou.
Snad jediné, v čem bych viděl jakýs takýs důvod, je nesnadné zajištění poctivého průběhu takové písemné práce. Dokonce i o autorství takového textu mohou být pochyby. Kamera je v tomto případě neužitečná, stejně jako třeba u STK. Vizte herecké výkony hekajícího technika, který pro kameru s napnutými svaly předvádí, jak pevně drží šrouby - dávno už rezavé.
Ano, úroveň maturity klesá ruku v ruce s její klesající obtížností. Ale ne díky tomuto MŠMT.
Vyslověně to, pravda, nepíšete, ale vyplývá mi z Vašeho textu že dle Vás jde o jev nový, že maturita klesá na úrovni teprve za Cermatu.
S tím souhlasit nemohu, dle mé osobní zkušenosti ten proces začal už dávno, a dnes je prakticky u konce.
Ve snaze zvýšit podíl obyvatel s úplným středoškolským vzděláním došlo k jeho rozředění už jen postavením odborných škol na roveň gymnáziím, o učilištích s maturitními nadstavbami nemluvě. Čárek do statistiky vzdělanosti kouzlem přibylo, absolventů taky...
Jenže bohužel za cenu snížení náročnosti výuky, ať už omezením hodinové dotace, nebo vypuštěním dříve povinných předmětů. A to ani nemluvím o učitelském švejkování typu "Tohle elektrikář nepotřebuje, kdo jde na VŠ, může si to načíst". Nebo o tom, jak kdysi dávno jedna třídní napsala týden před písemnými maturitami na tabuli pět témat, a nechala je tam za výmluvného mrkání, dokud si je i ten nejblbější neopsal.
(Pro pořádek dodávám, že oboje jsem zažil osobně.)
Je mi velice líto, že to takto musím napsat, ale už moje maturita má oproti generaci mých rodičů sníženou vypovídací hodnotu. A Va
P12e14t64r 50S27i56m29o71n 61-
..še, o desítky let později, bohužel také. A to vcelku bez ohledu na to, jak poctivě jsme studovali.
Zaměstnavatelé mohli dříve brát maturitu jako záruku nějaké mininmální úrovně vzdělání - a jak správně píšete, také zralosti. Dnes však při obsazování stejného typu pozic sahají raději po absolventech vysokých škol, často bez ohledu na obor. A ani tam není zralost, či znalost zaručena, protože klesá i úroveň abolventů VŠ. Ne všech, a ne v všech oborech, ale znatelně. Stačí si přečíst některé úspěšně obhájené záverečné práce.
Samostatnou kapitolou jsou některé soukromé školy s šesti (!) pokusy na zkoušku - samozřejmě za příplatek. Na vlastní oči jsem viděl, jak byl titulem obdařen člověk, který nedokázal vysvětlit komisi pojem "mandatorní výdaje" v kontextu státního rozpočtu. Byl ředitelem sekce na jednom z ministerstev...
Máte li takovouto školu v životopise, budete mít štěstí, dojde li vůbec na pohovor.
Sečteno a podtrženo, proces, kterého se obáváte, už dávno probíhá, a jeden ministerský přešlap už toho mnoho nezmění. Zbývá jen dbát na svou vlastní úroveň, a prezentovat se svou prací - třeba i psaním pro Psa.
Vysvědčení je pro úřady, dejte ho do šuplíku a pracujte na sobě (i) bez školy.
Z63d55e96n22ě40k 46R27o88l38l76e34r
Předloni jsem u maturitních slohovek dohlížel, tím pádem i trochu nakukoval přes ramena. A vím: zrušení slohových prací je prospěšné pro zachování zdraví hodnotitelů! Oslabeni vlastním kvílením a rvaním vlasů nad bláboly a gramatikou by při pozdějším setkání s covidem popadali jako kuželky. Přejme hodnotitelům tento malý zdravotní bonus, úplně stačí, co si vyslechnou zkoušející u ústních: "Havlíček v epigramech záměrně používal archaismy, jako oktorjíroval, pačesy atd."
V82á94c69l71a60v 63N45ě45m41e52c
Skvělá práce!
Já bych dal Tereze jedničku z českého jazyka, tzn. z gramatiky i ze slohu, už teď. Škoda, že logika není taky maturitním předmětem, měla by další plus.
Jen, pro nedostatek životních zkušeností vzhledem ke věku, autorka ještě neví, že dnes už ani akademické tituly o úrovni vzdělání nic nevypovídají.
Ale zato plníme stanovenou procentní kvótu VŠ na počet obyvatel.
Terezo, zdravím a hodně síly do života přeji!
Promovaný důchodce.
J31a19k95u75b 58N75o97v71ý
Ještě to není úplně ono....pořád studenti tratí několik let docházkou do školy. Zrušit....v posledním ročníku ZŠ si každý vypíše tiskopis se vzděláním, jaké si přeje a ministerstvo ho potvrdí a vydá patřičný certifikát....Předběhneme i to Finsko a budeme nejlepší v celé galaxii
M91i52l74a83n 74U64r26b64a21n
Máte naprostou pravdu. Když kontroluji závěrečné práce některých studentů, ať už v roli školitele nebo oponenta, zabere mi někdy až neskutečné množství času oprava gramatických chyb a uvedení textu do srozumitelné podoby. Přitom na přírodovědných oborech nevyžadujeme jazykově náročné texty, hlavně vyjádřit myšlenku tak, aby ji čtenář porozuměl, a nemít text plný hrubek. Jedná se naštěstí o menšinu studentů, ale mívám v těchto případech nepříjemný pocit, že koriguji špatnou práci vyučujících na nižších stupních škol. Někdy se podivuji, jak je možné, že s těmito neznalostmi někdo projde maturitou. A není to zdaleka jen o těch studentech, když s nimi totiž člověk nějakou dobu pracuje a trpělivě od začátku vysvětlí každý problém, postupně píší lépe a lépe. Jen to chce se jim věnovat. Kéž by střední škola završená maturitou zaručovala, že student rozumí psanému textu, najde v něm podstatné informace a je schopen je předat dál, k tomu že je schopný zformulovat srozumitelně své vlastní myšlenky. Tedy komunikovat. Už redukce slohu u maturit ze čtyř A4 stran na jednu A5 z něj udělala frašku. Jeho úplné zrušení znamená další degradaci, se kterou si holt budeme muset poradit. Mimochodem, stejně nešťastnou cestou jde i zrušení maturit z matematiky, jazyka přírodních věd.
Z25v18i79r29e30t58n57i89k 51L34a20p78i57l
Ach, jak vám rozumím. Vážně .
Svého času jsem se motal kolem něčeho, čemu by se dnes řeklo výuka tvůrčího psaní: vzájemně jsme si posílali a hodnotili povídky, kromě asi tak dvou reálných spisovatelů na zcela amatérské bázi. Evergreenem bylo: je autor povinen mít text gramaticky správně? Vždyť od toho je přece redaktor! Argument, že gdiž je text apslutňe blbbje, tak je k nepřečtení, jaksi nebrali. Rekord: 13 chyb na strojopisném řádku.
Proč to píšu: coby lektoři jsme se shodli, že nikdo z nás neměl v ruce aspoň trochu slušnou povídku, jejíž autor by nezvládal základní gramatiku. Pokud jsem to zamotal příliš: špatná gramatika = špatná povídka. Výjimku jsem nepotkal. Nemluvím o překlepech a lokálních úletech tipu "tisíce občanů šli", páč občan je přeci mužský životný.
Zrovna o víkendu jsem měl v ruce jakousi několikastránkovou seminárku: autorka důsledně psala Děti šli, psali... Až to na mě dělalo dojem, že původně psala o žácích, a pak to strojově opravila. Nebo ty žáky před sebou viděla, chyby někdy mají podivuhodné příčiny.
Š40t11ě38p42á46n 10H45a80š70e28k
Existuje racionální snaha snížit úroveň vzdělání/myšlení.
Lze sledovat i na tom, že samostatná písemná práce (vlastní rukou a mozkem) jest "zbytečná, namáhavá, nic neříkající o kreativně kritickém myšlení moderního, hodnotového člověka".
Plaga je reinkarnace Valachové.
D26u46š34a59n 97P29o15l55a95n52s29k36ý
Plaga je především herec, politik vůbec, no a pokud jde o školství, o tom ví kulové. Prostě chlap na správném místě.
Vyhledávání
TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA
Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.
ondrejneff@gmail.comRubriku Zvířetník vede Lika.
zviretnik.lika@gmail.comHYENA
Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.
https://www.hyena.cz