25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Krok zpět!

Ministerstvo školství oficiálně zahájilo změny rámcových vzdělávacích programů, o nichž se bude v nejbližší době rozhodovat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Š. Rokosová 7.5.2022 9:07

Nemyslím,že by zrušení povinného druhého jazyka byl špatný krok. Děti, které ho zvládnout,si jej stejně budou vybírat jako povinně volitelný, osvícení rodiče je k tomu budou vést ( a rodič má největší zodpovědnost vůči jejich budoucnosti) Děti, pro které je zátěží,budou mít možnost soustředit se pořádně na povinnou angličtinu. Z vlastní učitelské zkušenosti si myslím, že těch, co si vyberou druhý jazyk,bude většina.

O. Machluf 5.5.2022 7:28

Každý jazyk je užitečný. Byla bych pro to, aby se žáci mohli rozhodnout z několika možnosti - někoho víc osloví němčina, někoho ruština, jiného zase francouzština, apod. Otázkou zůstává, nakolik je v Česku výuka jazyků kvalitní a zda jsou žáci dostatečně motivováni. Angličtina je samozřejmě velmi důležitá, o tom žádná. Ale jistě je dobré, když uchazeč o práci může nabídnout i druhý jazyk. Kdysi ještě v Čechách jsem získala místo, o které jsem velmi stala, hlavně díky tomu, že kromě velmi dobré znalosti angličtiny jsem mohla nabídnout i perfektní hebrejstinu a slušnou ruštinu. Jinak žiji už sedmnáct let v Izraeli, děti se učí angličtinu od první třídy, na nižší střední škole jim přibyla arabština, po třech letech povinné výuky lze na vyšší střední škole ve výuce arabštiny pokračovat v rámci volitelneho predmetu, další možnosti je perština. Syn se zaměřil výhradně na angličtinu, dcera o další výuce arabštiny uvažuje.

J. Jurax 4.5.2022 23:28

Na základní škole jeden povinný cizí jazyk bohatě stačí. Nejlépe angličtina, alternativně snad i němčina. Angličtinou se lze domluvit skoro všude a němčina je praktická pro gastarbajtry.

Žáčci se musí naučit i jiné, zejména přírodovědné předměty. A taky by měli pořádně umět česky.

V. Su 5.5.2022 6:42

Jako bývalý žák a aktuální rodič bych to shrnul takto. Druhý jazyk určitě, ale dobrovolný. Obrovky záleží na vyučujícím. Rok repetetivního opakování několika stránek učebnice jazyk nenaučí, stejně jako sloupce slovíček. A vysvětlovat dítěti, co je předpřítomný čas ve fázi, kdy bojuje s elementárnější gramatickou v češtině taky nikam moc nevede. Jazyk se musí zažít a používat. O tom jak si člověk připadá, když při zkoušení v AJ z paměti vyskakují těžce nadrcená slovíčka z němčiny z předešlého odpoledne se tu ani nechci rozepisovat. Řešit kolik jazyků či jakých je hloupé, pokud se po třech letech neumí žák zeptat ani na cestu na nádraží, nebo se domluvit v obchodě. Nevěřil jsem vlastním smyslům, když jsem na jazykových kurzech v zaměstnání potkala kolegy s maturitou, kteří měli chování i znalosti jako na prvním stupni.

V. Su 5.5.2022 6:42

Jako bývalý žák a aktuální rodič bych to shrnul takto. Druhý jazyk určitě, ale dobrovolný. Obrovky záleží na vyučujícím. Rok repetetivního opakování několika stránek učebnice jazyk nenaučí, stejně jako sloupce slovíček. A vysvětlovat dítěti, co je předpřítomný čas ve fázi, kdy bojuje s elementárnější gramatickou v češtině taky nikam moc nevede. Jazyk se musí zažít a používat. O tom jak si člověk připadá, když při zkoušení v AJ z paměti vyskakují těžce nadrcená slovíčka z němčiny z předešlého odpoledne se tu ani nechci rozepisovat. Řešit kolik jazyků či jakých je hloupé, pokud se po třech letech neumí žák zeptat ani na cestu na nádraží, nebo se domluvit v obchodě. Nevěřil jsem vlastním smyslům, když jsem na jazykových kurzech v zaměstnání potkala kolegy s maturitou, kteří měli chování i znalosti jako na prvním stupni.

V. Šedivý 4.5.2022 18:32

Spíš by to chtělo včas rozdělit děti na ty, které má smysl hlouběji vzdělávat a ty, kde má smysl jen upevnit základy.

J. Jurax 4.5.2022 23:29

Máte recht, ale to se dnes nenosí.

V. Su 5.5.2022 6:48

No to je velké dilema. Specifickou skupinu můžete vhodněji vzdělávat, nízké tempo i nároky schopnější mnohdy odnaučí snaze a potřebám na to šlápnout, nicméně ve skupině slepých,kde je jednooký král to vede k tendenci laťku nesmyslně snižovat. Taková dvousečná zbraň specializace/segregace.

J. Machotka 4.5.2022 15:45

V přípravném dokumentu Strategie 2030+ (viz https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030) je možné nalézt větu, že současné "osnovy" (RVP) jsou obsahově přetížené a má-li se školství zreformovat pro potřeby současnosti i budoucnosti, je nezbytné obsah nejméně o polovinu zredukovat, aby vznikl prostor pro budování kompetencí zmíněných už před 20 lety v bílé knize školství (například, kompetenci k učení, kterou současný způsob spolehlivě ubíjí).

Pokud se podíváme na hodinové dotace, zejm. na prvním stupni, je jasné, že se musí říznout do výuky češtiny. Otázka druhého povinného cizího jazyka (i vzhledem k úrovni výuky na většině škol) je marginální.

H. Rybnická 4.5.2022 15:38

Tak ještě jednu osobní vzpomínku: ve škole byl jen jeden povinný jazyk, ruština. Učila jsem se jej s odporem, byla trojka, nejhorší známka na vysvědčení. Jednou se mne učitel zeptal: Vy máte nějakou averzi k ruštině. Bohudík, jsem tenkrát zůstala mlčet. Musela bych říct, ano.

Asi ve čtrnácti letech jsem tátu ukecala, aby mne pustil do města na jazykovou školu do angličtiny. Tenkrát se za výuku v jazykovce muselo platit, rodiče moc neměli ale toto mi umožnili. A protože se doma samozřejmě hovořilo jak česky, tak německy jsem zjistila, že to s tou angličtinou není tak hrozné, řada slovíček je skoro stejná. Tedy po tyto roky vždycky jednička.

A najednou jsem v té jazykovce uviděla nějakou vyhlášku na dvouletou přípravu na státní zkoušku z němčiny. Risknu to a přihlásím se. U pohovoru mi zkrátili přípravu na jeden rok (také se muselo platit). Státnici jsem složila bylo mi 16 let. (němčinu jen a jen z domova, německá škola pochopitelně nebyla) Studium samozřejmě nebylo, kádrový posudek. Ostatně: v matice a chemii vždycky jedničku. Ovšem rusky neumím do dnes. A nechci. Už po léta.

M. Pivoda 4.5.2022 21:11

Člověk s vyšším IQ bezpečně ví, že jazyk je jazyk a politika je politika. Ta témata nelze směšovat, tak to dělají jen Pepíci.

O. Machluf 5.5.2022 7:36

To je škoda, ruština je hezky jazyk. Měla jsem na základní škole štěstí, že aspoň v páté a osmé třídě jsme měli skvělou učitelku, která nesmesovala výuku jazyka a politiku. Po několika letech jsem si začala platit soukromé hodiny rustiny.V práci se mi velice hodila. A právě dočítám v ruštině knihu.

V. Kučer 4.5.2022 15:07

Povinná výuka druhého cizího jazyka na základních školách je zbytečná hujeřina, ne každý má jazykový talent ale každý by měl zvládnout angličtinu. Další jazyk ano ale nepovinně nebo jak to chcete zvládnout v inkludovaných školách kde někteří žáci neumí ani pořádně česky..

P. Kubáč 4.5.2022 13:25

Jsou jen dvě oblasti opravdu hodnotného vzdělání, které přetrvá všechny propagandistické vichry a režimní zvraty - cizí jazyky ( čím více tím lépe ) a matematika.

Místo, aby vláda předstoupila před rodiče žáků a prohlásila - vaše děti budou makat jako fretky a v dospělosti nám za to poděkují - tak se snaží právě ty nejhodnotnější části vzdělání postupně a nenápadně zrušit.

Těžko je odolat "svědění" paranoidních myšlenek, že to dělají schválně na něčí objednávku!!!

Z. Bednar 4.5.2022 13:44

Máte pocit, že se toho děti učí málo?

H. Rybnická 4.5.2022 15:20

V Česku ano

V. Šedivý 4.5.2022 18:37

Ubíjejí čas tlamocvičnymi nesmysly a na vzdělávání nezbývá čas.

H. Rybnická 4.5.2022 15:19

Vynikající názor

L. Kuča 4.5.2022 22:59

Ono by to chtělo hlavně restrukturalizovat to, co se učí. Ve fyzice kultivovat v žácích smysl pro praktické aplikace učiva, odhad dopadů - tedy následků - různých příčin, přestat dělat z dějepisu 'nalejvárnu', kterou skoro všichni zapomenou a místo toho se zaměřit na důvody a mechanismy proč a jak k různým dějinným pohybům docházelo. Nácvik schopnosti kritického myšlení a odhalování argumentačních faulů či bludných kruhů prakticky chybí.

Co se týče těch jazyků, tak jsem rozhodně pro řádný dril v angličtině, dneska je právě v tomto jazyce valná většina dostupných naučných textů. Bez ní to prostě nepůjde, sám na ní vpodstatě trvale pracuji a zkouším si ji vylepšit. Ke druhému jazyku jsem ve svém postoji poměrně vlažný. I mé už poměrně slušně zbudované vzdělání v jazyce německém ze SŠ a VŠ pozvolna chátrá a mizí, ač bydlím cca 30 km od hraničního přechodu s Německem. Nějak mě to nikdy moc nechytilo. Místo toho jsem se začal věnovat současné hebrejštině. Možná to někomu může připadat odtažité od praxe, ale přijde mi to vcelku zábavné a jako jazyk, u kterého je mozek nucen 'přepnout', je to dle mého názoru i efektivnější v boji proti jeho zlenivění a stagnaci, protože vyjadřovací styl je jiný, zatímco mezi němčinou a češtinou až na ten striktní německý slovní pořádek naopak velmi podobný. Asi bych druhý jazyk opravdu nabídl jen těm, co mají zájem a do té angličtiny budou většinu lidí nutit i okolnosti, nicméně škola by s tím měla začít.

V. Povolný 4.5.2022 13:24

Pane europoslanče, já mám informace od učitelů z vyšších stupňů poněkud jiné. Jazykové znalosti žáků přicházejících z nižších stupňů jsou špatné až velmi špatné. Přidáním druhého jazyka se situace ještě zhorší. V takovémto případě by bylo na místě spíš zkvalitnit výuku stávajícího jednoho jazyka, než přidávat druhý. Koneckonců, vždycky je lepší naučit se jednu věc pořádně než několik věcí jen tak, aby se neřeklo. To snad není nic nového. Samozřejmě, jazykově nadaný žák by měl mít možnost druhého volitelného jazyka, nic proti tomu. A ještě dodám, tohle by nebyl krok zpět! Aktivismem ničemu nepomůžete.

V. Kučer 4.5.2022 14:19

Pro jazykově nadaného žáka je znalost druhého jazyka na úrovni A1 málo, jazykově nenadaný bude rád když zvládne angličtinu, měl s ní problémy i Albert Einstein.

H. Rybnická 4.5.2022 15:21

Jazyk se nikdy nenaučíte "pořádně" už z toho důvodu že se neustále mění.

V. Šedivý 4.5.2022 18:35

Problém je v tom, že na zmíněný vyšší stupeň se dostane i ten, kdo nezvládl stupeň nižší.

Maturita pro všechny je nesmysl.

M. Pivoda 4.5.2022 12:14

Nadpis článku sděluje: Školství: Krok zpět!

To by až tak nevadilo, kdyby současně s tím byl technologicky učiněn krok vpřed! Tzn., pokud by byl posílen trend překladu z jazyka do jazyka počítačem.

Já si s tím spojené technologické potíže docela dobře uvědomuji, pokud bude technologický vývoj řízen tak mizerně, jako doposud.

H. Rybnická 4.5.2022 11:23

Před nějakým časem se paní von der Leyen (to je ta co se jí zde zpravidla česky sprostě spílá) ucházela o místo prezidentky Evropsé komise. Svůj motivační projev před několika sty posluchači a v televizním přenosu do celé Evropy přednesla plynně a bezchybně německy, anglicky a franzouzsky, bezproblémově přecházela z jednoho jazyka do druhého. a bez nějakého překladače u ucha.

Jak krásné je, odlišnost našich čekých poslanců v EU. Většinou umí jen česky, nedorozumí se jinak než - v nejlepším případě - jakž takž lámanou angličtinou. Pokecat si s kolegou ze Španělska, Francie nebo Italie - na co? Co nás správné Čechy zajímají jejich problémy?

Ostatně nejen v EU parlamentu, ale kdekoli jinde na světě, v obchodech, v muzeích, na pláži ......

Takže pane poslanče opravdu vážně navrhuji zrušit povinnost dítek školou povinných se učit jakýkoli cizí jazyk, nemyslíte? S posuňkovou komunikací se přece domluvíte všude na světě.

V. Kučer 4.5.2022 14:35

Jdete z extrému do extrému, žáček by měl zvládnout hlavě angličtinu a měli by mu jí hustit do hlavy již od mateřské školy. Politik který neumí slušně anglicky by měl skončit na komunální úrovni a ne se cpát do EU parlamentu.

H. Rybnická 4.5.2022 15:26

V Česku ano. V okolních zemích, tedy směrem na západ, jsou dva povinné jazyky samozřejmostí a tuto diskuzi jsem nikdy nepostřehla, ani veřejně, ani s rodiči. Pokud by současná ministryně školství v SRN o něčem takovém už jenom přemýšlela, bylo by to považováno za skandál a dokonce myslím, že by musela odstoupit.

V. Kučer 4.5.2022 18:00

Ženy jsou nadané na jazyky muži zase matematicky, jsou samozřejmě výjimky. Když jsem cestoval po západě tak ženský ovládaly angličtinu lépe než já, u jejich protějšků to bylo obráceně, ani policajti anglicky neuměli a v takovém Španělsku nebo ve Francii to byl problém. Znal jsem Švédku která uměla česky a kdyby nešišlala nevěřil bych že je cizinka ale to už je 20 let pryč. Další jazyk ano ale nepovinně aby to mělo nějakou úroveň jinak budou diskriminováni žáci kteří o to mají zájem.

H. Rybnická 4.5.2022 18:30

Pokud jste ve Španělsku nebo Francii očekával že se s Vámi někdo bude bavit anglicky, tak jste prostě nebyl informován o zvyklostech těchto zemí.

V. Kučer 4.5.2022 20:35

Prý už i Francouzi Se skřípěním zubů začínají mluvit anglicky, mě stačila jedna věta, Je ne parle pas français. A první francouzské slovíčko které jsem viděl napsané křídou na zdi je "m.rde" a dlouho jsem nevěděl co to znamená.