18.4.2024 | Svátek má Valérie


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Konec biflování

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
sergo 5.7.2007 9:48

to když jsem byl v juesej.....

tak na soukromé škole to byla totalita,všichni kmitali v uniformách,biflovali se do večera a rodiče za to platili těžké love,na municipální škole to byl bordel,vetšinou samí pestrobarevní žáci,vajgly a špecky na špinavých chodbách,do ředitelny dveře jak do chlíva,no a pak na venkově to byla největší prča,tam ti žáci přijížděli tak asi 2 hoďky,klasické malotřídky,chodí tam jen když na farmě není moc práce a patnáctiletí tam neumí pořádně ani číst........takže klíííííííd

Adolf 5.7.2007 9:03

Jo

:-D;-P

sergo 5.7.2007 7:46

já bych to nepřeháněl......buďme realisti!

k čemu vlastně vzdělání potřebujeme,není průmysl,není zemědělstvía ve službách?pingl se pár cizích slovíček naučí v rámci rekvalifikace esf.těch pár odborníků co bude potřeba není problém sehnat z východu.....takže školy dnes slouží jako odkladiště nezletilých,u těch malých mají rodiče jistotu že je někdo někde pohlídá a tu ěch velkých je pro stát výhodnější pár učitelů než moc policajtů,kteří by je někde naháněli.Ani v juesej neumí zdaleka všichni číst a psát a to je velmoc,takže u nás bychom to s tou gramotností taky nemuseli přehánět........

Karel 5.7.2007 12:49

Re: já bych to nepřeháněl......buďme realisti!

Tupy synku, mezi sluzby se radi napr. vyvoj software, architektonicke navrhy, expertni analyzy napr. ekologickych dopadu, financni a investicni poradenstvi atrd, atd..

Cokoliv, kde je vysledkem nehmotny produkt, ktery si nekdo koupi.

Ze pod terminem "sluzby" si predstavis pingla, je problem tvuj a tveho okoli, mily socialni demokrate.

pavel 99 5.7.2007 12:55

Re: Re: já bych to nepřeháněl......buďme realisti!

no když někdo tráví většinu života v hospodě, co se mu si může vybavit? (Možná ještě vyhazovač.)

sergo 7.7.2007 7:53

Re: Re: já bych to nepřeháněl......buďme realisti!

tož nevím jestli u nás na dědině nekdo dělá nejeké to software(no byl tu jede a ten odešel do prahy),nebo žeby nekdo měl finančního poradca či managera....tu fakt ze služeb(bylo jich to dosť,ale už sa zrušily)méme enem tu hospodu a v ní teho pinggla.......tož ale v tej praze tam je to možná jiné,tam už ste v nejakej tej úniji.......

sergo 7.7.2007 7:54

Re: Re: já bych to nepřeháněl......buďme realisti!

...a do socanů nenadávaj ja su staré poctivé bolševik!

zp 4.7.2007 0:03

Na co se zapomnělo

Stále se volá po mobilitě pracovní síly. Dříve, když se rodina přestěhovala, byla jistota, že dítě se v nové škole +- dvě, tři vyučovací hodiny chytne jednotných osnov. Nyní, když  bude mít  každá škola, ba i učitel , vlastní učební plány, pak chudáci ty děti, které změní  v důsledku přestěhování rodičů  školu. Budou  koukat jako vyorané myši, jak si nový učitel představuje vzdělávání. Ve školství , zdá se, platí jeden ze základních Murphyho zákonů - každá změna je k horšímu.

PS - ten experiment s množinamy byl skutečně úlet. Zajímalo by mne, zda může být ještě dodatečně nekdo potrestán za to, jak zprznil u celé jedné generace chápání matematiky.

portwyn 4.7.2007 10:57

Re: Na co se zapomnělo

No, nový učitel (pokud není úplný magor) stěhování musí vzít v úvahu a počkat, než se dítě srovná. Volnost je spíš ve formách vzdělávání, než v obsahu. Velké předměty  a přírodovědné mají určitou návaznost (těžko můžete učit poměr předtím, než zvládnou zlomky). Přeházení učiva v rámci roku se dělalo doteď, vždycky jsme se jen dohodli, jestli ten trojúhelník bude lepší rýsovat v březnu nebo v prosinci... O dost volnější to bude s různými výchovami, ale u výchov nejde ani tak o znalosti či dovednosti, jako o přístup k životu.

Pokud jde o množiny, šlo prostě o omyl teoretiků, kteří nikdy neviděli živé dítě. Takových je spousta i dnes, jen se ty devastující účinky moderních trendů ("vychovávat z dítěte osobnost", "dětská demokracie" apod.) projeví až za pár let.

esterka 4.7.2007 13:05

Re: Re: Na co se zapomnělo

I když není učitel úplný magor a vezme stěhování v úvahu, rozhodně je to krok k horšímu. Už teď, když se dítě přistěhovalo v pololetí páté třídy, zjistilo se, že zatímco na předchozí škole probrali Evropu, na naší škole byla plánována na druhé pololetí, no a pochopitelně naopak, v prvním pololetí u nás se děti učily o ČR. Podobné problémy s násobilkou, která se už dnes začíná učit na každé škole v jiném období i s vyjmenovanými slovy, která se dnes učí podle různých učebnic, tudíž jiné řady. V rámci ŠVP už se některé školy nechaly slyšet, že zařadí vyjmenovaná slova na pátou třídu. Takže co pak ten chudáček, který se z té jejich školy přestěhuje na školu, kde v páté třídě je čas věnován jiným jevům a vyjmenovaná slova už se pouze procvičují. Nebo chudáček učitel, který se mu bude věnovat individuálně a chudáci rodiče, kteří to budou dohánět. A o volnosti ve  formách vzdělání bych vůbec nemluvila. Možná jsem měla štěstí na ředitele, ale myslím, že u nás už dávno nikdo neučí metodou křída, tabule,  výklad a naopak paní ředitelka nové formy a metody vždy vítala a většina mých kolegyň (aspoň na prvním stupni) se snaží pořád nacházet jiné metody a způsoby výuky. Pro mě ŠVP kromě zbytečné práce žádný přínos neznamená.

Starý učitel 3.7.2007 21:38

NE, ŽE BYCH CHTĚL RADIT

Učil jsem 46 let a vůbec si nemyslím, že mi to dává patent na absolutní pravdu! Jedno však mohu s určitostí tvrdit: "Nikdy nebyl v našem školství takový zmatek a nikdy v něm nepanovala taková anarchie jako v současnosti!"Je to problém dlouhodobý, a není to vina jen současné ministryně!Dovoluji si uvést  pár základních problémů současného školství!Základem každého vzdělávání je určitá kázeň a odpovědnost -v současné podobě  chybí nejen u žáků, ale i u mnoha padagogů.Každé vzdělávání již samo o sobě obsahuje určitý řád! V současné době v něm však vládne absolutní anarchie , která je mylně interpretována jako projev svobody ve vzdělávání!Každé normálně prováděné vzdělávání by mělo vyvolávat touhu  žáků po získávání dalších a dalších informací , tedy snahu o sebevzdělání !Přijďte se podívat do současných škol a s hrůzou zjistíte, jaké jsou priority naší mládeže.Vyučování je pro odpovědného  kantora dřina a jako  taková by tato práce měla být honorována.Je ostudou současné administrativy, že mnozí žáci mají dnes větší kapesné na den , než je  denní mzda pedagoga!!!Mohl bych pokračovat , ale myslím, že  kdo chce snadno pochopí o co jede a nemusí být ani ministrem ani poslancem! Holt v přemíře hledání pravdy  a lásky se někam ztratil ten obyčejný, ale přesto tak užitačný zdravý selský rozum!ŠKODA!!!

J.G. Pašek 3.7.2007 22:45

Můžeš přivést koně k vodě, ale nepřinutíš ho pít, když nechce . . .

To je rodičů, ze všeho na světě nejdůležitější, zodpovědnost za vzdělání svých potomků . . . .  jaký pán, takový krám = potomci. Rodičové musí být aktivní a zajímat se o kvalitu školy, aktivně se zajímat o školu, učitele, volný čas, sport, zábavu, studium až do času, kdy to konečně potomkovi dojde, že to je na něm se motivovat a mát disciplínu šprtat a sekat latinu . . . . chytří si vždy poradí, cestu a tu nejlepší školu si pro své potomkly najdou . . . .  a ti kteří na to kašlou, Jéžíš Kristus takovým nepomůže, natož učitel . . . . 

portwyn 4.7.2007 10:29

Re: Můžeš přivést koně k vodě, ale nepřinutíš ho pít, když nechce . . .

R^

František 3.7.2007 21:08

biflování

Vážený pane Neffe, před historikem Pekařem, - a to dávno před ním, - usiloval o "školu hrou" J.A.Komenský. Souvěrci pana Pekaře , a to bez ohledu na století, mu bylo  souzeno stát se emigrantem. Svého času - před léty mnohými - přijeli pedagogové ze SSSR a chtěli vidět výuku v zemi J.A.K.  Opět to nesmělo zaznít - měli jsme Makarenka.  U nás má právo na existenci jen Jan Nepomucký, nebo Morozov. Žádná ruka se netřese,  je trvale ideologicky pevná. Žel, tu páteř už rovnou nebudeme mít nikdy. Lordosa je téměř geneticky fixovaná. Ani Vy - při vší úctě,- si to snad ani  neuvědomujete.

PetrK 3.7.2007 15:45

Zase jen velké nic!

Na stará kolena jsem se dal na učitelství (naštěstí odborné), ale vidím kolem sebe spoustu mladých kantorů, kteří dávají přednost biflování před porozuměním věci. Zažil jsem již nepřebernou řadu reforem školství, ale každá byla horší než ta předchozí, takže ani od této si nic neslibuji, zejména když v čele rezortu stojí matka kuchta, která si dovolí veřejně vykládat nesmysly např. o Temelínu (jedovaté zplodiny z komínu).

Xaver 82.117 3.7.2007 14:28

Biflování - bezduché šprtání něčeho, co je fakticky k ničemu.

A to ani násobilka, ani slovíčka, nejsou. Nejsou to ani básničky, i když si už většinu z nich nepamatuji. Prostě trénink mozku může být efektivní a nebo taky na 2 věci. Někteří učitelé to chápali, někteří (většina) ne. A hlavně ti, co se předmět nabiflovali a moc mu nerozuměli.

mila 3.7.2007 19:32

Re: Biflování - bezduché šprtání něčeho, co je fakticky k ničemu.

A také jsem na fakultě zažila pana asistenta, který přednášel tak, že monotonním hlasem předčítal ze skript, které po nás pak chtěl znát nazpaměť. Snažím se v roli učitelky vyhnout odstrašujícím příkladům špatných učitelů, které jsem poznala.

Carlos 5.7.2007 15:35

Re: Re: Biflování - bezduché šprtání něčeho, co je fakticky k ničemu.

Znal jsem i pana profesora, který, když zapomněl brýle, nebyl schopen odpřednášet vlastnoručně psaná skripta a musel se poslat posel na katedru, aby mu brýle přinesl.;-P

esterka 3.7.2007 19:32

Re: Biflování - bezduché šprtání něčeho, co je fakticky k ničemu.

A také jsem na fakultě zažila pana asistenta, který přednášel tak, že monotonním hlasem předčítal ze skript, které po nás pak chtěl znát nazpaměť. Snažím se v roli učitelky vyhnout odstrašujícím příkladům špatných učitelů, které jsem poznala.

Rpuť 3.7.2007 12:40

Biflování - bezduché šprtání celé látky zpaměti.

Taky mě při obědě napadlo, že by to vlastně chtělo definici, neb si pod tím představuje leckdo leccos.

portwyne - i novináři se tu češtinu (ne)naučili ve škole, jak se přesvědčujeme dnes a denně...;-(

Samozřejmě, vždycky bude existovat určité množství faktů, které je nutno našprtat, ale ta fakta musí být "ukotvena" další logickou úvahou, jinak se našprtané půl dne po písemce vypaří

portwyn 3.7.2007 12:53

Re: Biflování - bezduché šprtání celé látky zpaměti.

No oni taky budoucí novináři nepochybně na hodinách Čj URČITĚ VĚDĚLI, že takový blbosti jako gramatiku zaručeně nikdy nebudou potřebovat...

S tím, co píšete, souhlasím - ale hranice tzv. biflování je naprosto subjektivní. BTW co si Vy myslíte o znalosti malé násobilky?

Rpuť 3.7.2007 13:00

Re: Re: Biflování - bezduché šprtání celé látky zpaměti.

portwyne, je to ještě horší - na vlastní uši jsem na FŽ už před lety slyšela, jaká je to blbost tu češtinu tam přenášet, neb je to "hrozná votrava"....

Malá násobilka a vybraná slova patří do onoho základu, který nutno se naučit zpaměti.......;-P

artk 3.7.2007 18:22

Re: Re: Re: Biflování - bezduché šprtání celé látky zpaměti.

Ohledně vybraných slov - stydím se, už si je nepamatuji, ale i a y píši podle citu. :o) A někdo  zase na to potřebuje pravidla.

esterka 3.7.2007 20:07

Re: Re: Re: Re: Biflování - bezduché šprtání celé látky zpaměti.

Ale ten cit - to je jen pocit. Ta vyjmenovaná slova sice neumíte vyjmenovat, ale v nějakém tom šuplíku v hlavičce jsou zasunuta a vynoří se jen podle potřeby. Hodně lidí si musí slovo napsat a pak ví zcela přesně jak se píše. No někdy to, pravda, nemusí vycházet z našprtaných pouček, ale z četby. Prostě to oko zaznamenalo a uložilo v do přihrádky, aby to bylo z přihrádky vysunuto, kdy je nutno.

Carlos 5.7.2007 15:37

Re: Re: Re: Re: Biflování - bezduché šprtání celé látky zpaměti.

No však i žurnalisté někdy píší "podle citu" a podle toho mívají noviny gramatickou úroveň;-P

EW 3.7.2007 19:36

Re: Re: Biflování - bezduché šprtání celé látky zpaměti.

Ja si myslim, ze je to velmi uzitecna vec ;-D aspon si clovek zhruba spocte, kolik zacvaka za 5 piv. A takova trojclenka, to je taky skvela vec.

Jednou jsem cetla, ze kdesi v USA museli adepti na misto policisty skladat test, kde byly takove straslive matematicke priklady jako "ve vyprodeji kupuje Mary sukni, ktera stala 15.60$ a je zlevnena o 30%, kolik Mary zaplati u kasy?" no a protoze cernosi a Hispanci tyto testy nejak nemohli prekonat, tak byly testy jako inherentne rasisticke zruseny.

pavel 99 3.7.2007 12:59

Re: Biflování - bezduché šprtání celé látky zpaměti.

pokusím se definici nesmyslného biflování napomoci příkladem. Při výuce rovnic byl vypsám seznam pravidel jako "...převádění z levé strany na pravou..", "...převádění z pravé strany na levou...", "..převádění znaménka.." (dál jsem se nedostal), která žáci museli "odhrkávat". (Moudrý matematik na dalším stupni to komentoval "...převádět můžete kozu přes most, matematika nic takového nezná...)

m.l. 3.7.2007 16:05

Re: Biflování - bezduché šprtání celé látky zpaměti.

V okamžiku kdy uděláte definici tak abyste budoval nový úřad který bude školy podle té definice hodnotit :-) Já bych byl spíš pro zdravý rozum :-)))

esterka 3.7.2007 20:13

Re: Biflování - bezduché šprtání celé látky zpaměti.

Je pak na rozumných učitelích, aby fakta podepřeli logickou úvahou, případně, aby dětem poskytli pomoc v podobě různých mnemotechnických pomůcek. Ale to je už zase na učiteli, kterému s tím  nepomůže žádná reforma. Naopak - plány, které jsme zbytečně sepisovali nás o čas okradli.

Eva D. 3.7.2007 20:56

Re: Re: Biflování - bezduché šprtání celé látky zpaměti.

Radši si naplánuji deset vyučovacích hodin než hodinu sepisovat předepsaným jazykem seshora nadiktovanou "reformu". Nad tím, co učí a jak to učí se každý učitel ( neplést se zaměstnaným ve školstvím, protože mu nevyšlo herectví, novinařina či něco jiného) mohl zamýšlet a zamýšlel i v době osnov. Myslící učitel, který chce dělat svou práci dobře, to tak bude dělat vždycky, lempla ani nejlepší ŠVP nezmění a pokud za něj říďa nemá náhradu, tak bude lemplovat dál a bude si o kolegovi, že je na hlavu, když se "za ty peníze" tak snaží.