19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Komenského hořký pláč

Ve svém životopise s hrdostí uvádím, že jsem základy svého vzdělání získal na základní škole ve Vrdech. Byla to škola v mnohém ohledu zvláštní. Podstatnou část pedagogického sboru tvořili muži a velkou část pedagogů jejich práce skutečně bavila.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Š. Hašek 13.11.2012 11:49

Nenapsal bych takový titulek

Rozdělil bych to, sláva to není, ale ať každý zamete před svým prahem.

Jakmile totiž někdo začne "v globálu" něco kritizovat (novináři), mnohdy se záhy odkope a paradoxně kritizuje mnohdy solidní věci a pouze mu nesedí, že to "není podle něj".

Já mám konkrétně na mysli onu početnou skupinu, která se neustále diví,

že většina učitelů stále ještě chce po žácích konkrétní práci a naplnit si hlavinky fakty

že škola je první učením se "nejdřív práce, pak zábava" (říkal táta a já taky) ....

Š. Hašek 13.11.2012 11:56

Re: Nenapsal bych takový titulek

že (nic ve zlém) paní, co uklízí a posílá do školy na převychování spratka, asi moc nemůže kritizovat práci pedagoga

že za to, že žák je nevychovaný spratek nemůže učitel

že v případě, že učitel "nesedí" nebo je "průměrný", je to jen signál, že milé holátko bude víc samostatně makat a ne pak v životě plkat o tom, že tehdy byl divnej kantor

atd

Vybral jsem jen pár věcí. V době Komenského bylo "školství" ganz jiné, nevím tedy zda by dnes skutečně plakal.Moje žena je kantorka. A myslím, že tělem i duší.

M. Kosejk 12.11.2012 18:22

a koho to zajímá?

Školství prostě není dlouhodobě vnímáno naší společností jako důležité téma. A podle toho to vypadá. ZŠ berou rodiče jen jako odkladiště dětí po dobu pracovní doby rodičů. A obecně se lidé ke školství staví podivně. Lidé školství vnímají jako cestu k titulu - a ne cestu ke vzdělání. ZŠ má připravit děti na zkoušky na SŠ, SŠ má připravit děti na zkoušku na VŠ. a VŠ má studenty připravit na státní zkoušky. A vzdělání a rozvoj myšlení nikoho nezajímá.

Š. Hašek 13.11.2012 12:03

Re: a koho to zajímá?

Menšinu to (ta kvalita výuky jejich dětí) zajímá a dohání to v "rámci rodiny". prostě se k problému staví čelem.

Většinu zajímá něco jiného. A myslím si, že tato většina, co má máslo na hlavě, kritizuje "to školství" (docela široký pojem, že) o to bouřlivěji.

M. Hoblík 12.11.2012 14:45

Nevidím problém v ničem jiném, než

v tom, že téměř všechny školy si koupil od Komenského nějaký Masaryk. Překotné hledání demokracie způsobilo nenávratné zblbnutí národa. Bude však ještě hůř, až začne nakupovat Havel!

V. Hájek 12.11.2012 10:46

Možná bude problém i v tom,

že ten technický a vědecký výzkum se tak rychle vyvíjí že mu školy a orgány které je řídí nemohou pro samé reformy prostě stačit

A. Hrbek 12.11.2012 10:06

A to se ještě

do každé školy mají zavést psychologové!

Recept pro státní školy byl velmi jednoduchý a osvědčený: 1. Důtka, 2.Důtka s výstrahou, 3. Vyloučení ze školy, 4. Vyloučení ze všech státních škol stejného stupně.

Jenomže to chce občanskou odvahu a podporu ze strany státu.

J. Tachovský 12.11.2012 15:41

Re: A to se ještě

pekne hloupy nazor. Tim vylucovanim prvaku vyrobite akorat tak analfabety

A. Hrbek 12.11.2012 16:06

Re: A to se ještě

Vás asi dříve přeřadili do pomocné školy.

J. Kanioková 12.11.2012 17:37

:))))))))))))

J. Urban 12.11.2012 9:55

Rozvrat českého školství započal

za éry soudružky Buzkové. Ostatní ministři školství, podporováni ministry financí (ale nejde jen o peníze!), ji v tom aktivně či pasivně následují. Totální decentralizace, zbavení ministerstva odpovědnosti a kompetence, zřizovateli škol obce atd. atd. Cíl? No ono blbcům se líp vládne.

J. Boleslav 12.11.2012 10:45

Re: Rozvrat českého školství započal

To má něco do sebe. :-)

V. Hájek 12.11.2012 10:56

Re: Rozvrat českého školství započal

Jenom na Buzkovou bych to neházel.  Kořeny současného stavu bych hledal u jiného soudruha - Zdeňka Nejedlého. Jenom proto, že ani on si nemohl dovolit vyhodit všechny učitele "buržoázního" původu, má autor a  celé generace které chodily do škol dříve než tito učitelé ze škol odešli, podobné zážitky které uvádí a na které rád vzpomíná.

J. Chaloupka 12.11.2012 9:42

Ryby smrdí od hlavy a ve školství zvlášť.

Ale tou hlavou je především ředitel školy, který může najít opravdové učitele. Pravda, poněkud mu to kazí už pedagogické fakulty, které nezajímá, zda uchazeč má na učení talent. To je totiž rozhodující pro úspěch učitele. Někomu nepomohou tři vysoké školy a někomu stačí ta střední. Jediná věc, kterou bych ve financování změnil je, aby ředitelé měli právo rozhodovat o tom, koho přijmou a to i z praxe, tedy ne jen absolventy pedagogických fakult. Znám spoustu lidí ve středním věku, kteří nemohou najít místa kvůli třicetiletým managerům, ale mohou a rádi by učili. Jsou to zralí lidé a měli by i autoritu. Naše školství je ale nevyhledává ani nepřijímá.

P.S. Eudotace zničí vše, čemu jsou určeny. Měli bychom se jich vzdát. Utrácíme tak za věci, které nepotřebujeme a to peníze, které nemáme a musíme si je půjčovat.

J. Vyhnalík 12.11.2012 13:18

Re: Ryby smrdí od hlavy a ve školství zvlášť.

Navíc lidé mají pocit, že eurodotace jsou vymožeností, kterou dostáváme od "úžasné EU". Málokdo chápe, že jsou to peníze, které jsme do EU už odvedli a teď nás s nimi EU drží pod krkem a vyhrožuje, že pokud neodkýveme další regulace a posilování euroúředníků, tak nám ty naše peníze nedají.

Europolitici rádi argumentují tím, že na dotacích můžeme získat víc než do EU odvádíme. Rádi přitom do odvedeného "zapomínají" započítat výnosy z cel, které si EU bere automaticky. Pak najednou vychází, že od Eu nedostaneme víc, než mu zaplatíme. Nepřekvapilo by mne, kdyby v blízké budoucnosti byli všichni členové EU, včetně i těch nejchudších, čistými plátci.

Pokud vezmeme v úvahu "efektivnost" využívání "evropských peněz", tak je jasné, že nejefektivnější by bylo 90 % těchto dotací zrušit a peníze od členů nevybírat. Jenže to by anulovalo moc a vliv bruselské administrativy a národních politiků přisátých k evropským penězovodům, takže se dočkáme pravého opaku, kdy EU si bude brát stále víc dokud celé to letadlo, které z EU udělali nespadne.

J. Vintr 12.11.2012 9:24

Čemu se divíte?

Vzdělávání mládeže je v instituci zvané školství naprosto vedlejší věcí. Tato instituce slouží především k čerpání a přerozdělování peněz z erární kasy a různých dotací a tím poskytování dobrého živobytí především pro stovky úředníků ministerstva školství ...

T. Kočí 12.11.2012 8:43

Komenského hořký pláč

Přiznám se ,že největší zábavou pro nás bylo vyprovokovat učitele zpěvu tak, že nás bil svazkem klíčů a smyčcem velmi nemilosrdně.Přepisovali jsme mu noty na zadní tabuli a p.Zpěv nás nebavil, neměli jsme nadání. Vrcholem všeho byla však klasifikace, kterou někteří jedinci odmítli podstoupit, dostali za 3.Ostatní se mutujícími hlasy pokoušeli o nemožné-dostali za 2.Stálo to za to, Bylo to velmi tristní.

Koncem osmdesátých let jsem s kolegou navštívil dvě pražské průmyslovky s cílem získání nových pracovníků.To bylo tristní ještě víc.Pokud kantor odešel, bylo to horší než krocení divokých koní na americkém západě.(jistě víte ,kde jsem to viděl).Kolega se přesto upřímně snažil, ale marně.Nakonec jsem já,přestože o víc než deset let mladší, jej přerušil a odešli jsme. Nikdo k nám nenastoupil.Už nikdy.

J. David 12.11.2012 8:24

Jako mendíci jsme milovali chemické "laborky"

Ke kolika lučebninám jsme se dostali, namátkou, co "jododusíku a acetylidu stříbra" jsme si zhotovili. Každý týden jsme se stávali "žákem Ždimerou", co rozptýlil pozornost učitelovu při jímání nebezpečného plynu, čímž došlo k detonaci. Byli jsme ale zoceleni, a díky principu "škola hrou", jsme si byli i vědomi lučebních rizik. Dnes se ve škole mendík nedostane ani k lapisu na bradavice (dusičnan stříbrný), karbidu vápenatému (docela se s tím dobře lovily ryby) a nedej bože, k chlorečnanu draselnému (Travex), vynikající oxydant do cukru nebo mouky. Prý bezpečnost nade vše. A pak se někdo diví, že mendík z neznalosti přijde k úrazu. Jinak pardon kantorům, co popisuji, bylo před padesáti léty, kdy i portfolio lučebnin bylo učební pomůckou.

F. Eliáš 12.11.2012 8:10

Je to tragedie školství

Neštěstím našeho školství jsou ministerští úředníci. Dotace EU do čehokoli jsou špatné, školství je případ, jak zbytečně se ony peníze vyhazují. Řada škol pracuje na projektech. Ani koruna z vynaložených peněz nejde na rozvoj vzdělání, na učební pomůcky nebo na učebnice. Peníze se vyhazují na pokusy s e-learningem, užíváním PC k výuce a k dalším nic neřešícím experimentům. Část peněz se dostane do mezd ředitelům škol, část uvízne za nehty projektovým agenturám. Kantoři blbnou s projekty a nemají čas učit. Někde se přistavují školy a bourá se to, co bylo nedávno postavené.  Jinak ale, starobylé učební pomůcky jsou často názornější, než ty novodobé.

J. David 12.11.2012 9:09

Re: Je to tragedie školství

Souhlasím a nesouhlasím. Oxymoron? IT, e-learning, PC jsou skvělou didaktickou pomůckou. Pomůckou, nikolivěk "svatým Grálem". Mocnina dvojčlenu, či goniometrická funkce musí být vysvětlena, o co jde, a ne jenom jako "black box" funkce v tabulkovém procesoru MS Office. I matematický "madurídní" ignorant pochopí průběh hodnoty funkce sin/cos, když mu na "gumě"  papínkova mercedesu uděláte křídou značku. A pak si "fuhrwerk" odvalí o 360 stupňů otočky kola. A již máme průběh sinu či cosinu (výška křídového bodu vůči kastli a otočce kola). Záleží jen na tom, kde tu rysku na pneumatice "zaškrtneme". Je to tak složité? Jenom ti školdozorci a metodikové na MŠMT, za drahý peníz, vymýšlí ptákoviny na kdejakou hovadinu. Jenom taková známá blbost, flaška a špunt. Flaška a špunt stojí 11 Kč, flaška je o deset korun dražší, než špunt. Kolik stojí flaška a kolik špunt? Většina mnou dotazovaných kantorů odpověděla chybně. A přitom jednoduchá soustava dvou rovnic. Tím kantory nedehonestuji, ale pouze zírám, kterak různí Dobešové, Zelení a podobná svoloč, mrší školský systém, založený J.A.Komenským. Externě jsem učil, leccos jsem mohl vyřknout bez postihu. Ale přehršel lejster, papírování a buzerování "školdozorců" kvůli nenalajnovaným okrajům v sešitech, toť klasická zástupná buzerace. Pokud mendík umí, nechť má poznámky třeba na toaletním papíře. Školdozorce ale musí naplnit "dienstreglamá", byť je blbý jako "punštok". Proto "opruzuje" třeba na tom nalajnování či na elegickém dystichonu (nejsem jaykozpytec, češtináři prominou). Brr, asi melu, ale nějak mi to školství v nynější podobě nesedí. Kantor má být dobře zaplacen, a ne, aby se doprošoval vrchnosti suplikou na regentschoriho, jako v "Lucerně".

P. Boublíková 12.11.2012 9:46

Re: Je to tragedie školství

No jo, padesátníky už neexistují, takže příklad flašky se špuntem je zaostalý a matoucí. Musíte inovovat.

J. David 12.11.2012 10:46

Re: Je to tragedie školství

No jo, asi irelevantní zadání. Tak to zvyšte o jeden řád. I když, v mariáši ještě padesátníky užíváme jako žetony. Ono snad tak nezáleží na konkrétním vyjádření "monetarity", ale na principu. O to by mělo ve školství snad jít. Obecné ke konkrétnímu, a nikoliv naopak (i když jistou zpětnou vazbu připouštím - co bylo dříve, vejce, nebo slepice, a nebo kohout, když tu máme kuře?) Asi Adam, z jeho "rebra" Eva, kde se vzal, tu se vzal, had a biblické jablko. Pak najednou na zastření nahoty "feigenblatt", a na průšvih je zaděláno. Vyhnání z Ráje. Nechci mentorovat, ale také mi některé věci nesedí. Třeba to školství. Přefeminizované (kantor chlap by si v tom anzámlu nevydělal ani na žejdlík piva), frustrované kantorky s minoritní menšinou mendíků, stále nějaké výmysly metodiků, usw. Asi budu staromilec, ale když jsem od kantora ve škamnách dostal "záhlavec", držel jsem kušnu, abych od tatíka v jeho dobrotivosti, nedostal parfors dle jeho libovůle znásobený. Halt, doby se mění. To máte jako s tou biochemií historicky. Nebyl on zpočátku Pasteur považován za blba? Nebo Ignác Semmelweis a jeho "horečka omladnic"? Byli to biochemici? Začínám v tom mít "bordel", lučebník gutaperči nám dělá ekonoma, taxikář ministra vnitra, družinářka řídí MŠMT a parta diletantů rozhoduje o maturitních otázkách. Není to "schlamperei"? Zeptejte se "školdozorce", kdy je sudá odmocnina z kladného čísla záporná, a za jakých podmínek a definičního oboru. Bude čumět, jako "Pat a Mat". Kdo neumí, tak čumí. Politici nám to předvádějí v míře vrchovaté. Matematika a ekonomie není pouze trojčlenkou a "buchhalterií" MD/D. Přeji pěkný začátek týdne.

PS. Berte mne jako penzistu, sedícího u "železa", a z nedostatku "ajťáckých repasí" aplikací, brsnící.

A. Richter 12.11.2012 11:34

Re: Je to tragedie školství

Platíte-li kartou, existují i haléře. Nemaťte národ!

.... *8-D

T. Marek 12.11.2012 15:54

Re: Je to tragedie školství

jen bych přidal DOBRÝ KANTOR. A také varuji před Výzkumným ústavem pedagogickým. Již soudruh Kahuda (1956) sliboval, že se nebude biflovat, ale učit řešit problémy atd. Dodnes to nikdo nepreferuje - místo osobností máme objektivizace a zaškrtávací testy jak v autoškole. Kdy (hlavně i kdo) začne žáky a studenty učit myslet, analyzovat, řešit problémy, mluvit, obhajovat řešení a pod.????

P. Boublíková 12.11.2012 6:06

Pane Pouzare

jako rodič a pedagog (biochemie na VŠ, náš osud byl podobný.. :-) ) vám řeknu tolik: moderně vybavená škola je (by byla) fajn, ale věřte tomu, že nadšení učitelů je tisíckrát důležitější než kvalitní pomůcky. Pokud by byly peníze a měla bych na vybranou, kam je "vrazit" - tak rozhodně na prvním místě do platů učitelů ZŠ a až na druhém místě do interaktivní tabule či plynového kahanu.

K. Oldřich 12.11.2012 6:16

Re: Pane Pouzare

To je nářez. Co pane Pouzare?:o)))))))))

J. Síbek 12.11.2012 9:59

Re: Pane Pouzare

Bohužel "nadšení" produkované výši financí tak docela nefunguje,znám pár učitelů,které by ani několikanásobný plat nevyprovokoval k nějakému nadšení pro výuklu.

P. Boublíková 12.11.2012 10:53

Re: Pane Pouzare

Tak by je pan ředitel vyrazil a sehnal jiné, lepší. Za současný učitelský plat je ovšem rád, že tam má vůbec někoho schopného jakž takž učit.

R. Langer 12.11.2012 13:08

Re: Pane Pouzare

Na tom asi přece jenom něco bude...

T. Marek 12.11.2012 15:59

Re: Pane Pouzare

Podle našich zákonů to s tím vyrážením není tak snadné a když to jde, tak to přijde dost draho. Muselo by se změnit hodnocení učitelů, proti čemuž již tuším loni stávkovali. prý aby nebyla korupce...... ve skutečnosti, aby nebyla žádná zodpovědnost.