19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Kolik blogerů by odmaturovalo?

Je to nejspíše never ending story. V různě krátkých časových obměnách se na naší příští generaci testují různé styly zkoušek. Bylo by zajímavé, kolik zdejších blogerů by zvládlo letošní maturitní sloh.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Čermák 17.4.2017 16:49

Co člověk, to názor na dění okolo.

A ty názory jsou ve volbách rozhodující. Ne to, jestli správně napíše I, nebo Y, či S nebo Z. Z hlediska "vzdělané" Elity je to špatně, z hlediska zdravého selského rozumu je to ale dobře, neboť šířit svoje názory teď může hodně lidí. Kritériem by měla snad být slušnost, ale tu nemají Ti ani Oni.

J. Jurax 17.4.2017 19:27

Re: Co člověk, to názor na dění okolo.

Nicméně litera skripta manet i na netu.

Takže i I nebo Y či S nebo Z, interpunkce, skloňování, malá a velká písmena, shoda podmětu s přísudkem a mnohé další mají svou důležitost nejen pro srozumitelnost textu.

Elementární neznalosti pravopisu mateřského jazyka v napsaném projevené degradují pisatele na intelektuálně zakřiknutého a znehodnocují i jím napsaný názor jako názor nedůvěryhodný.

A taky to lze chápat jako neúctu k ostatním diskutérům; prostě ti ostatní nestojí tomu jednomu za to, aby formuloval svůj příspěvek srozumitelně, bohatým jazykem a gramaticky správně.

P. Harabaska 18.4.2017 14:11

Re: Co člověk, to názor na dění okolo.

Pakliže tyto "drobnosti" nerespektuje, resp. neovládá Franta Váňa z výkrmny prasat, lze nad tím mávnout rukou. Dnes je ovšem častým jevem, že je neznají ani tzv. "inteligenti". Ptám se, zda byli zrušeni všude korektoři, když např. novináři, ba i někteří spisovatelé, píší bez ohledu na pravopisná a gramatická pravidla. Četl jsem nedávno knihu bývalého tajemníka posledního československého prezidenta a zpravodajce vyškoleného u MI5 a rděl jsem se za něho nad pravopisem. Mj. v knize chyběla také spousta písmen, asi vypadla z komputerové sazby. Chtějte pak po školákovi, aby psal správně. Také někteří překladatelé knih, ač jinak překládají velmi dobře, ještě nevzali na vědomí, že ve spisovné češtině jsou např. vždycky "hezká města" a ne "hezké města". Chtějí asi, aby si čtenář řekl "Zase jeden Moravák".

P. Klíma 17.4.2017 13:08

Co vlastně autor navrhuje?

Maturitu bez písemky? A jak tedy chce hodnotit "kvalitu obsahu" a zcela odstoupit od formy?

I Michelangelo se musel nejdřív pracovat s nářadím, tj. s formou. Teprve potom mohl začít zhmotňovat své úžasné představy.

Autor chce zkrátka zapřahat koně ZA vůz. No, nic nového...

V. Čermák 17.4.2017 18:57

Re: Co vlastně autor navrhuje?

Jó pan autor je taková stará škola. Nosí klobouk, tak si myslí, že má pravdu, umí tvrdé a měkké Y,I, tak si myslí, že má pravdu. Vzdělanost kontra moudrost-pravda. Konfucius versus Laoc. A Konfucius prohrál už tehdy.

F. Ogáv 18.4.2017 12:53

Re: Co vlastně autor navrhuje?

Pane, nechlubte se, že Vám na Y a I nezáleží. To dělají jen hlupáci a to Vy nejste. Že?

Ten autor,co je taková stará škola, si dovolil mít jiný názor než Vy. To je neodpustitelné.

O. Mayer 17.4.2017 9:44

víte, on je problem trochu..

.. někde jinde, než ve zglajchšaltování společnosti. Vznikla nám tu spousta podivných, silně substandardních až podvodných škol (resp. spíše školských struktur). Jejich absolventi by nikdy maturitu na normální SŠ neudělali. Jednotná maturita je určitá nedokonalá snaha alespoň určitou část těchto struktur zaříznout (protože pokuď začnout jejich absolventi od maturity ve větším měřítku vypadávat, přestanou je na ně jejich rodiče hlásit).

Jinak se nemůžu zbavit dojmu, že napsat jednoduché slohové cvičení v jazyce mateřském podle zadaného stylu (a koneckonců ty studenti by to měli trénovat celou dobu studia)mi nepřijde jako zase ta nepřiměřená podmínka ukončeného středoškolského vzdělání. A taky nemám obavu, že takto v podstatě primitivně postavená maturita zařízla nějakého budoucího Karla Čapka či jiného myslitele a poslala je doživotně k lopatě.

P. Harabaska 17.4.2017 11:52

Re: víte, on je problem trochu..

Jakákoli obava je zbytečná. Soukromé školy byly zavedeny proto, aby zbohatlíci mohli svým dětem zajistit kýžené vzdělání, tedy přesněji, kýžený doklad o absolvování. A protože soukromá škola žije z peněz rodičů svých žáků, jistě její pedagogové najdou vždy způsob, jak zajistit úspěšné ukončení i přes nástrahy vyplývající z nějaké jednotné maturity. I za cenu případného dotvoření testů doma. Ty školy, na které se potom absolvent soukromé střední školy k dalšímu studiu přihlásí (a nechci rozhodně tvrdit, že jsou všechny soukromé školy takové), nepatří k tomu výběru škol, kde jsou skutečné znalosti požadovány (např. vysoké školy technické případně lékařské fakulty). Řečení absolventi se rádi přihlásí na některou také soukromou školu vysokou, jejíž absolvování graduantovi vlastně nic užitečného krom nějakého toho diplomu nedá. Vhodných studijních oborů je dnes u nás třináct do tuctu a další přibývají. I za takovou školu pak taťka rád zaplatí. Ostatně i na webu na mne útočí inzeráty nabízející titul Bc. nebo PhD. za tolik a tolik korun nebo dolarů.

O. Mayer 17.4.2017 13:23

Re: víte, on je problem trochu..

.. to máte jistě pravdu. Problem je že tzv. soukromé střední školy jsou taky (a nejspíše dokonce ve stejné míře) placeny státem tzv. na studenta. Z tohoto titulu je tedy myslím zcela na místě žádat alespoň alespoň minimální úroveň. Jinak samozřejmě souhlasím, že finálně titul z některých vysloveně podvodných pedagogických zařízení má finálně cenu akorát toho papíru, který ho potvrzuje (resp. ho můžete použít pro svou politickou karieru)

F. Ogáv 18.4.2017 13:07

Re: víte, on je problem trochu..

Je dojemné jak autor příspěvku P.Harabaska ví jak národ český rozdělit. Jak? No přeci na zbohatlíky a pak ty ostatní. (závist, to je svinstvo) A zbohatlíci všichni zbohatli krádežemi a podvody, Nikdy P.Harabaska neviděl bohatého člověka, který ku svému bohatství přišel poctivou a pilnou prací. No a proto, že zbohatlíci jsou tak opovrženíhodní, jsou stejné i jejich děti. Je to parta idiotů a darmožroutů. Těmto individuím zbohatlíci vymysleli soukromé školy.(Např. gymnasium pana Kelnera)

Vidíte jak je to jednoduché. Volte dělnickou stranu.

P.S. Viděl jsem mnoho nabídek Dr.H.c. Ale Bc. nebo PhD.? Asi to bude tím, že používám jiný web než P.Harabaska. To víte, my zbohatlíci.

V. Vaclavik 17.4.2017 9:26

Chceme mit rovnostarske skolstvi

skolstvi statni, tak ho mame se vsim vsudy. Jsou sice mezi nami ti, kteri vi lepe, ale ne moc lepe, a ti jsou zalozenim perestrojkari (na novy koncept, prestavbu nemaji), tedy ani ti si nevidi ani na spicku nosu.

Clanek implicitne obsahuje reseni, ale urcite si jej autor neni vedomy. Tak uz to byva, ze lide maji zdrava prani, ale nemaji potuchy jak tyto uspesne uvest do praxe, do zivota. To proto, ze v sobe maji ideove zaklicovany kolektivismus, az do morku kosti, jak se rika.

P. Harabaska 17.4.2017 12:13

Re: Chceme mit rovnostarske skolstvi

Maturoval jsem již v roce 1962 a nevím, zda tenkrát už bylo pro Vás školství dost rovnostářské. Nejmenovalo se to sice gymnázium, ale gympl jsme tomu říkali. Dodnes ale si pamatuji a vím, že mohou existovat i ti, kteří VĚDÍ něco lépe než já. A to jsem prosím absolventem fakulty technické. Nářky nad písemnou maturitní zkouškou z češtiny u nás mi připomínají, že v britské i americké literatuře naprostá většina zobrazených postav studuje angličtinu, takže mi nezbývá než se ptát, odkud vlastně pocházejí všichni ti úspěšní inženýři, vědátoři a vynálezci, s jejichž pomocí se Amerika dostala na svůj vysoký stupeň technického a vědeckého rozvoje.

J. Jurax 17.4.2017 19:43

Re: Chceme mit rovnostarske skolstvi

"... mi připomínají, že v britské i americké literatuře naprostá většina zobrazených postav studuje angličtinu, takže mi nezbývá než se ptát, odkud vlastně pocházejí všichni ti úspěšní inženýři, vědátoři a vynálezci, ..."

To je celkem prosté - podstatná většina spisovatelů, co ty postavy zobrazují, studovali měkké obory - angličtinu etc. No a tak píšou o tom, co znají. Popsat zkoušku z pružnosti a pevnosti nebo z teorie grafů musí být pro vzdělance z pfilozófie obtížné; prostředí technických vzdělanců je jim cizí a jejich činnost nesrozumitelná.

A sekundárně - patrně i tam se studuje kupříkladu anglická poezie 19. století jako jednoduchá knedlíkárna skýtající bakalářský titul, umožňující získat místo sekretářky nebo úředníka na radnici nebo recepčního v lepším hotelu. Nebo se dobře vdát ... :-)

A terciárně - Amerika saje talenty z celého světa, skýtá jim podmínky k bádání a užívá si výsledků.

J. Lepka 17.4.2017 9:14

Proč?

Proč se nemohu zbavit dojmu, že je čas na změnu? Tedy změnu MŠ. Zredukovat o cca 90% a přestat vymýšlet nesmysly, co jen mají ospravedlnit existenci neschopných. Ne nadarmo platí : kdo umí umí, kdo neumí, učí a kdo neumí učit, ten se to snaží řídit. Ryba vždy hnije od hlavy a dokud bude školství politikum, situace se nezlepší.

D. Polanský 17.4.2017 9:00

Cermat je Cermat,

pořádek musí být. Nakonec je to jedno, přirozené talenty půjdou svoji cestou bez ohledu na Cermat.

P. Harabaska 17.4.2017 11:56

Re: Cermat je Cermat,

Ovšemže. Talent si cestu najde, byť i Cermat na nedostatek peněz od daňových poplatníků zajde. Čím by se ti chytrolíni živili? Vždyť už toho vymysleli až až.

M. Moravcová 17.4.2017 16:57

Re: Cermat je Cermat,

ale proč ty ambiciózní testaře z Cermatu musíme platit, proč se s nimi musí tolik studentů a kantorů nervovat? Letos se dokonce při zadávání a odesílání pracé stal velký technický problém? Pracovnice ministerstva to obhajovala slovy "to víte, technika, to se může stát". Připadá vám to normální? Za ty prachy?

J. Berger 17.4.2017 8:36

Je zcela nelogické

když žák, který měl celou dobu studia z češtiny (a tedy i slohu) jedničku, u maturity propadne jen proto, že "hodnotitel" Cermatu (který žáka absolutně nezná) usoudí, že se "nedržel žánru" a dá mu 5, aniž hodnotí kvalitu práce.

Z toho soudím, že pracovníci Cermatu jsou sice výborní teoretici, kteří ale v životě nestáli před třídou. Vše se bere přísně "podle fóršriftu". Je zcela mimo, aby žáci, kteří 8 let procházejí studiem se známkami 1 - 3 najednou u maturity z 30% propadali. To by se snad muselo poznat už dřív, že jsou neschopní??? Já jsem maturoval v r. 1950, tedy ještě před "jednotnou školou", práce hodnotili profesoři, kteří studenty znali, tudíž jejich hodnocení bylo správné. U maturit propadalo asi 1% studentů, většinou čtyřkařů z daného předmětu. Bylo by na čase poučit se nejen ze svých teorií, ale také z minulosti (samozřejmě s přihlédnutím k současným technologiím). K tomu přistupuje i současná tendence "vše reorganizovat, i když to funguje bezvadně".

I. Babková 17.4.2017 9:24

Re: Je zcela nelogické

Učitelé své studenty na písemnou část maturitní zkoušky připravují. Pokud student plní své povinnosti celé 4 roky studia na SOŠ či vyšším stupni gymnázia, tj. zodpovědně vypracovává zadané slohy, tak je na zkoušku dobře připravený. Hodnotitelé Cermatu bývají učitelé, kteří prošli speciálním školením. Tudíž ty práce opravují kantoři, ale neopravují práce svých studentů, ale studentů z jiných škol. Jednu práci vždy opravují nezávisle na sobě dva hodnotitelé.

Student, který nepochopí, co se po něm při zkoušce chce, je s prominutím blbec. Svoji kreativitu může vystavovat na odiv při onačejších příležitostech - různé soutěže atd.

F. Ogáv 18.4.2017 13:17

Re: Je zcela nelogické

Trefila jste to přesně na hlavičku. Před lety neuspěla u "hodnotitelů" studentka, která byla vítězkou mnoha literárních soutěží a něco ze své tvorby (nebo mám psát "tvorby" paní Babková?) již i vydala. To děvče bylo určitě takový blbec o kterém Vy s prominutím píšete.

Mnohým jste tím vnesla světlo do jejich temného chápání problémů školství.

I. Babková 18.4.2017 13:47

Re: Je zcela nelogické

A proč ta dívka tenkrát neuspěla? Určitě to nebylo tím, že by nedokázala napsat smysluplný text bez chyb. Vypadá to asi na to, že se nedržela předepsaného slohového útvaru, to se pak práce rovnou vyhodnotí za nevyhovující. Na to však každý češtinář své studenty upozorňuje. Jen doufám, že ona dívka při opravném termínu uspěla a jsem ráda, že ji školství od její vysněné kariéry spisovatelky neodradilo.

Víte ono se pořád naříká nad tím, co školy po nebohé mládeži chtějí, že toto či tamto je nespravedlivé. Vždycky budou nějaké překážky a je třeba se naučit je překonávat. Nevím, jestli jste zažil reálný socialismus, tenkrát nebylo tolik možností udělat maturitu jako dnes. Dnešní student má dva opravné termíny, když u všech propadne, může se znovu přihlásit do 4. ročníku nějaké SŠ a znovu má k dispozici další 3 termíny zkoušky. Ty věčně diskutované problémy maturitní zkoušky se převážně týkají té části mládeže, která své studium nebrala dostatečně vážně. Výjimky existují, viz vámi zmíněná slečna.

O. Mayer 17.4.2017 9:55

Re: Je zcela nelogické

pokud něco takového nastalo (a já si nejsem jist, že ta mysteriozní osobnost existuje), především bych asi v první vlně pochyboval o těch jedničkách. A taky jste se dotknul jednoho poměrně zásadního bodu- v roce 1950 kdy jste maturoval, byla střední škola ještě poměrně elitní záležitost s neméně elitním personálem. V roce 1987, kdy jsem maturoval já už bylo středoškoláků několikanásobně víc, ale je to naprosto neporovnatelné s množstvím středních škol, které máme nyní. Aby byly všechny stejně dobré není prostě (ani matematicky) možné.

J. Berger 17.4.2017 8:10

Je zcela nelogické

I. Babková 17.4.2017 7:58

Pro srovnání

Maturitní zkouška z češtiny dnešních padesátníků:

písemná část trvala celé dopoledne (od 8 hod do 12 nebo 13 hod), byla asi jen 4 témata na výběr, psal se nejprve koncept, pak se psal čistopis - délka 4-5 stran formátu A4, papíry byly linkované.

Dnes mají studenti 25 minut na výběr tématu, 90 minut pak plodí text o minimálním počtu slov 250 (ano, to je tak 25 vět o 10 slovech).

Originalita se při maturitní zkoušce netestuje, na tu existují jiné nástroje - různé soutěže podchycující talenty.

Z. Lapil 17.4.2017 8:58

Re: Pro srovnání

Dovolím si doplnit: témata se zadávala centrálně - v 8:00 (nebo 8:15?) je vysílal rozhlas. Jelikož to byla maturita z češtiny, bylo jasné, že půjde zejména o témata češtinářská, a jelikož vždycky má někdo nějaké výročí, bylo možné vyvěštit tři čtyři autory, které bylo radno mít připraveny a s nimiž se člověk (skoro) spolehlivě trefil. A bylo se lze spolehnout na jedno téma "únikové" čili použitelné bez předběžných literárních znalostí.

Koncept měl tu výhodu, že v případě nějaké "chiby" se její výskyt kontroloval v konceptu a případně mohla být považována za náhodný přepis a nezapočetla se do hodnocení, takže nevěděl-li člověk, použil jednu verzi zde a jednu tam. Nemyslím, že by někomu prošlo, kdyby napsal v konceptu samá "y" a v čistopise samá "i".

Originalita v oficiálním styku a hrátky s jazykem jsou vždycky riskantní. Dávní čtenářové Neviditelného psa možná vzpomenou, že zpočátku takové věci Aston dělal, ale ať ty "chibi" (ano, ten výraz mám od něj) dával do úvozovek nebo psal tučně, vždycky se našel někdo, kdo mu vyčetl elementární neznalost.

V politice má člověk dokonce (skoro) jistotu, že originalita bude použita proti němu - viz Zemanova změna vlády volbami nebo kalašnikovem.

I. Babková 17.4.2017 9:11

Re: Pro srovnání

Díky za hezké doplnění.

Studenti kvalitních gymnázií problém se státní částí maturitní zkoušky zpravidla nemívají. Ti, kdo selhávají, jsou studenti SOŠ, často děti, které se na maturitní obory hlásí s vysvědčením plným čtyřek či trojek z milosti. Ale to by bylo na jinou debatu.

J. Dusitko 17.4.2017 10:21

Takoví projdou v druhém kole

a odcházejí dále "studovat" na nejrůznější ideologicky zaměřené pseudofakulty (FSV, FSS apod.)...

O. Mayer 17.4.2017 10:12

Re: Pro srovnání

.. a doplnil bych ještě, že něco podobného jsme museli absolvovat taky ještě v ruštině. Témata byla taky stejná (pokud vím) jak pro gymnázia, tak pro dejme tomu učební obor letecký mechanik s maturitou (i když předpokládám, že při hodnocení se k tomu přihlíželo). Odhadnout, jaké téma letos bude bylo nejdiskutovanější problematikou mezi studenty i učiteli a večer před maturitní písemkou svoje odhady vysílala i Svobodná Evropa. Spolehnout se dalo na výročí různých rudých potentátů (moje o 6 let starší sestra si takto např. připravovala téma Ján Šverma revolucionář) a záchranným tématem byla úvaha na téma Světu mír. Celkem si nevybavuju, že by maturitní písemku v ročníku někdo nenapsal (ale bylo to pravda gymnázium)

J. Fridrich 17.4.2017 6:52

Začnu zdánlivě od tématu - tedy Velikonoc. Vždy

Začnu zdánlivě od tématu - tedy Velikonoc. Vždy jsem byl zastánce vyššího platového ohodnocení našich kantorů. Již nejsem. Je to jednoduché, dobře zaplacen za svou práci by měl být každý pracovník, který odvede dobrou práci. Nyní k meritu věci - dle vyjadřování našich mladých lidí k různým tématům několik roků po opuštění školy a jejich neuvěřitelná NEZNALOST u zcela základních témat - tedy i na téma Velikonoc, je prostě ostudou našich učitelů. Že jsou Velikonoce " svátky jara " mohou naši absolventi škol různého stupně dodat, ale zcela nevědět jaké kořeny má náš Evropský, civilizovaný, křest'anský svět je zcela nepochopitelné..

Nebýt křest'anství, tak bychom se tady ještě " houpali na stromech " - trochu nadneseno, ale opravdu jen trochu.

Tato flagrantní neznalost našich školáků a mladých lidí se ukazuje velmi často při jejich odpovědích na zcela běžné otázky z vývoje Světa.. Pořad Jirky Krampola " Nikdo není dokonalý " to mnohdy odhaluje velmi tvrdě..

I. Babková 17.4.2017 7:46

Re: Začnu zdánlivě od tématu - tedy Velikonoc. Vždy

Možná to bude i tím, že autoři pořadu "Nikdo není dokonalý" cíleně vybírají ty nejpitomější odpovědi. Krampolův pořad jsem nikdy neviděla jen jeho slovenskou mutaci asi 3x. Velkou část odpovídajících tvořili Romové, lidé bez přístřeší a nějaká rozjívená omladina. Diváky by patrně velmi brzy přestalo bavit poslouchat inteligentní odpovědi.

Mladí lidé, kteří usilovně studují a připravují se na budoucí povolání, nemají čas se bezcílně potloukat po ulicích měst a odpovídat na slaboduché otázky.