ŠKOLSTVÍ: Klíčové kompetence
Na základních školách finišuje příprava nových školních vzdělávacích programů. Od příštího školního roku by se podle nich mělo začít učit v prvních a šestých ročnících.
Jaký je cíl této změny? Prý odstranění svazujících osnov, osvobození žáka od biflování, zvýšení prestiže učitelů, zvýšení úrovně škol a jejich větší nezávislost…
Podle Výzkumného ústavu pedagogického v Praze je smyslem celé změny rozvoj klíčových kompetencí u žáka.
Copak to znamená, klíčové kompetence? Podle zmíněného ústavu klíčové kompetence představují souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti. Celkem pěkná definice, ale podívejte se, jaké konkrétní klíčové kompetence má mít žák vycházející ze základní školy:
Na konci základního vzdělání žák:
- vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se studiu a celoživotnímu učení,
- vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností,
- formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu.
- naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje,
- podílí se na utváření vhodné atmosféry v týmu, na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů, v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá,
- respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot, je schopen vcítit se do situace ostatních lidí, odmítá útlak a hrubé zacházení, uvědomuje si povinnost postavit se proti fyzickému i psychickému násilí,
- orientuje se v základních aktivitách potřebných k uskutečňování podnikatelského záměru a k jeho realizaci, chápe podstatu, riziko a cíl podnikání, rozvíjí své podnikatelské myšlení.
(zdroj výňatku: www.skolaonline.cz)
Úžasné. Skoro jako biblické desatero. Jenže stejně jako se žádné církvi na světě nepodařilo ze svých oveček pod pohrůžkou věčného zatracení vychovat beránky, tak se nepodaří vychovat českým školám ze svých žáků plně kompetentní anděly.