1.3.2021 | Svátek má Bedřich


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Kam upadlo české školství?

Níže uvedené úryvky jsou vyňaty z první a z druhé verze bakalářské práce na téma "Referenční materiály". Studentka chemie, která je autorkou níže uvedených odstavců, měla v době tvorby svého díla maturitní zkoušku z českého jazyka.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Novak 28.9.2011 21:44

Re: Nejen studenti,

Bohužel i váš příspěvek dokládá, že dnešní generace má problém s dobrým, srozumitelným vyjádřením psaného textu a samozřejmě potom i s jeho pochopením.

M. Trhlík 28.9.2011 21:03

Re: Neměl jsem vysoké mínění

Pane Nováku,opravdu skvělý argument.Stačí vyndat kalkulačku a matematik je na světě.

F. Eliáš 28.9.2011 19:47

Na vině je lidská lenost

Rodiče jsou líní nutit dítka k učení. Nenutí je číst. Naše mládež je pologramotná. Stěží se prokousávají textem. Na druhém řádku zapomínají, o čem byl ten první. Čtenému porozumí jen stěží, protože si v duchu opakují písmenka. Jistě, školské reformy se na vzdělávání podepsaly nejvíce. Nejhorší byla ta poslední - kurikulární, která vznikla na ministerstvu školství, v hlavách lidí bez jakékoli kantorské praxe. Školský zákon nutí kantory nechávat prospívat dítka, byť byla sebevíce nevzdělavatelná. Systém odměňování učitelů je závislý na počtu dětí ve třídě. Dívite se potom tomu, že vzdělatelnost naší mladé populace stále klesá? Že mají študáci raději humanitní obory, které jsou výrazně méně náročné na práci než ty přírodovědné či technické?

J. Vavera 28.9.2011 17:52

Nejen studenti,

ale zřejmě i vysokoškolští pedagogové (asi ne všichni) mají na tom podíl. Uvádím výrok jednoho, který prohlásil, že když je textu ve skriptech rozumět, je to málo vědecké.  Je pravda, že už je to asi 35 let, takže dotyčný již zřejmě nepůsobí ve školství, leč stalo se.

P. Novák 28.9.2011 11:10

Re: Neměl jsem vysoké mínění

Na argument "Proč se mám učit násobilku,když mám kalkulačku" měl můj táta skvělou odpověď: "Protože když vyndáš kalkulačku, každý ví že počítáš."

J. Zvoníček 28.9.2011 10:04

Milý autore,

problém je diagnostikován správně, ale obávám se, že k dodatečné výuce studentů v oboru čtení a psaní nejste bohužel způsobilý – Váš článek se totiž hemží mluvnickými a pravopisnými chybami.

Josef Zvoníček

P. Kolář 28.9.2011 9:51

Bude mi pomalu 70,

ke konci produktivního života jsem i pár let učil a zažil jsem spoustu školských reforem. Musím však konstatovat, že každá následující byla horší než ta předchozí.

M. Bezouška 28.9.2011 9:40

pánové, snad mi bude dovoleno

přidat něco malého z takové té každodenní praxe. Sice to není nic konkrétního o školách, způsobu výuky a tak dále, nicméně je to ukázka, co dnešní školství "produkuje". Před nějakou dobou, už je to několik let, jsme potřebovali přijmout do firmy asi tři nové pracovníky (to asi je na místě, protože počet potřebných pracovníků se dost často odvíjí od jejich schopností). Dohodli jsme se, že zkusíme přijmout docela mladé lidi, čerstvé nebo téměř čerstvé absolventy; jednalo se o místa techniků. To, co následovalo byla tak dokonalá katastrofa, že na ni i po těch několika letech nerad vzpomínám. Adepti, všichni do jednoho, se snažili oslnit své potenciální zaměstnavatele znalostí jazyků (mimochodem dost bídnou, zhruba ve stylu, který popisuje Jerome Klapka Jerome v jedné své knížce) a schopností pracovat s počítačem. Což bylo sice fajn, ale dál už nebylo nic. Jejich oborem měla být kombinace elektrotechniky a strojařiny, ovšem jejich skutečné znalosti (bakalářský stupeň) byly prakticky nulové.  A nejděsnější byl jejich údiv, že by měli, kupříkladu, také umět přečíst schema přístroje, identifikovat závadu a tu  odstranit. Prostě si vůbec nebyli vědomi toho, že nic neznají,  zato představu o budoucím platu měli docela jasnou a také docela nereálnou - nikdo "nešel" pod třicet tisíc nástupního platu - a chovali se podle toho. Takže jsme nakonec, podle doporučení známých a kolegů, přijali dva, s odpuštěním, staré páprdy a máme vystaráno. Protože učit ve firmě lidi, neochotné vůbec něco dělat a nad svou situací trochu reálně přemýšlet těm nejzákladnějším základům řemesla a techniky je prostě nemožné. (Později jsem o jednom z těch borců slyšel, nevím zda je to pravda, že našel lukrativní místo v nějaké poradenské firmě. Podle toho, co o poradenských spolcích vím to považuji za velmi pravděpodobné.)

V. Kusý 28.9.2011 9:36

To je všechno hezké, ale zde je řeč až o středních

a vysokých školách.Znamená to ovšem, že už základní školy opouštějí žáci potenciálně nepřipravení k dalšímu studiu!

K. Kužel 28.9.2011 9:15

Re: Neměl jsem vysoké mínění

Na příkladu waldorfských škol jsem chtěl hlavně ilustrovat tezi pana Trhlíka, že moderní technika - elektronické kalkulačky, počítače, internet apod. - nejsou všechno, s čímž plně souhlasím. A to přesto, že od promoce v roce 1968 jsem prakticky stále pracoval v různých profesích v oboru výpočetní techniky a datových komunikací.

B. Michal 28.9.2011 8:48

Re: Neměl jsem vysoké mínění

To zase tak moc nevypovídá o ničem - nejlépe dopadl PORG, který rozhodně wladorfský není. Ale má elitní studenty. A pokud máte výběr studentů, dopadnete lépe než ostatní, pokud ten test alespoň trochu poměřuje schopnosti nebo znalosti.

U státních maturit dopadly špatně školy, které mají slabší studenty, což jsou většinou různé učební obory s maturitou. Na tom není nic divného, ti studenti nejsou tak dobří, ale to zase nevypovídá o jejich kvalitách pokud jde o to příslušné řemeslo.

Ilustrují to i výsledky krajů u státních maturit - 3. od konce je Středočeský kraj. Důvod? Nejlepší studenti jdou do Prahy.

K. Kužel 28.9.2011 7:16

Re: Neměl jsem vysoké mínění

Ještě se vracím k vašemu výroku: "..že politici ani sami často nerozumí tomu, co sami vytvoří a potřebují to často vysvětlit od jiných". To pokládám za smutné, ale bohužel výstižné.

K. Kužel 28.9.2011 6:58

Re: Neměl jsem vysoké mínění

Jsem o pár let (tj. méně než deset) mladší než vy, ale myslím, že si rozumíme. Možná jste narazil na informaci, že ve státních maturitách velmi uspěly waldorfské školy, tedy ty, které kladou důraz na manuální zručnost, moderní techniku používají v minimální míře, ale jejich absolventi umějí kvalitně komunikovat a ještě mnoho dalších věcí. Viz:

http://zpravy.idnes.cz/waldorfske-skoly-ve-statnich-maturitach-uspely-testy-ale-kritizuji-1ik-/domaci.aspx?c=A110628_093905_studium_jj

M. Trhlík 28.9.2011 6:42

Re: Neměl jsem vysoké mínění

Nemohu již posuzovat současnou úroveň školství,i když slyším ze všech stran,že dnes jsou děti chytřejší,než generace před nimi.Samozřejmě minulé generace neměly k dispozici počítače,internety,mobily,kalkulačky a řadu jiných technických vymožeností.Sám jsem začal chodit do školy v roce 1945 a základy jsme dostávali od učitelů z předválečné školy.Později se přes nás převalila nastupující generace,která začala uplatňovat socialistickou výchovu.To už jsem více méně   zažil jako budoucí otec.Nepochybně moderní technika je bezpodmínečně nutná,ale když slyšíte argumenty,proč se mám učit násobilku,když mám kalkulačku,tak si říkám,že není až tak dobré ve všem spoléhat na techniku.Stálé změny ve školství,také dost motají hlavy nejen učitelům,ale i rodičům a především žákům.Pomalu se vytrácí schopnost komunikovat a přijímat i poměrně jednoduchá zadání a pokud žáci nemají internet,v řadě případů jsou bezradní.Ony ty základy kupeckých počtů,či dalších věcí nutných k životu asi pořád by do školy měly patřit.V průběhu dalšího  vzdělávání,je nepochybně dobré používat vymoženosti techniky,protože vlastně k tomu má sloužit.Jinak si myslím,že politici ani sami  často nerozumí tomu,co sami vytvoří a potřebují to často vysvětlit od jiných.

K. Kužel 28.9.2011 5:45

Re: Neměl jsem vysoké mínění

Ježíšmarjá, teď mi napadlo: co by si počali naši politici, kdyby voliči najednou začali rozumět textům jejich prohlášení? Ještě je k tomu vést ve škole? To snad ne!!!

K. Kužel 28.9.2011 5:28

Neměl jsem vysoké mínění

o kvalitě našeho současného školství, ale tento článek mi bere poslední iluze. Nejhorší na tom je, že autor evidentně ví velmi dobře, o čem píše.