24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Kam se vlévá Dunaj?

Byl jsem trochu konsternován, když jsem si minulý pátek přečetl v Lidových novinách článek jistého vysokoškolského profesora s názvem Jenom ne maturity „zadarmo“! Tento muž, který dle svých slov učí již třicet let speciální pedagogiku na vysoké škole, byl zcela konsternován.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Kolman 25.5.2020 16:10

Rád vyhovuji pane Písaříku vašemu přání, ovšem trochu oklikou.

Před mnoha desetiletími se v Čeksloveslenské socialistické republice vykládal vtip z hereckého prostředí:

V národním divadle vykládal Bezouška(?) svým kolegům, že si koupil výborná pojízdná americká kamna. Zatopí se v nich a když vytopí první místnost, přejede s nimi do další místnosti, potom do ještě dalšejší místnosti...... posluchači se po čase (tak ve 3 - 5 místnosti) zeptali: "Ale kam jde ten kouř?" Načež Bezouška + další, již dříve napálení radostně sborem zařvali: "DO ZADELE!!!" (ovšem s písmenem "P" na začátku!)

Doufám, že vás moje vysvětlení uspokojilo :-)

J. Kraus 25.5.2020 16:07

Školy, učitelé, to jsou vnější vlivy. Podstatný a rozhodující je přístup dítěte, studenta. Dříve, třeba před padesáti lety, bylo dost dětí, které vzrušovalo sedět nad mapami, nad starými dějepisy, cestopisy, atlasy rostlin a zvířat, nad svazky starých časopisů, prostě které chtěly poznat svět kolem. Kdysi skvělý časopis Knowledge, ABC, VTM a jiné. Kolik takových mladých je dnes? Přirozená touha po vědění je základ, bez ní je vše, co je naučené jen kvůli výsledku testu, jen nezařaditelná a bezcenná troska. Mnoho pozdějších vzdělanců a autorit chodilo ještě v polovině 19.století do vesnických jednotřídek a psalo na břidlicovou tabulku. Tuším, že současní čínští, korejští superodborníci na tom byli jen o málo líp. Tuším ale i to, že u nich je to nezřízená ctižádost a dril. Invence a radost z vědění, typické pro bílou rasu, se vytrácejí. Šikana nejlepších žáků ve třídách je toho zrůdným dokladem. Opravdu je to vše něčí úmysl?

T. Zlesa 25.5.2020 15:57

Trochu přeháníte, asi v každém odstavci :-)

Myslím, že naše školství není úplně špatné, ale není ani dobré. A stejně to bylo i za rakouska. Máme málo vynálezců, málo objevitelů, jsme montovna. Nemáme špičkové firmy světové úrovně. Moc se u nás preferují právě ty znalosti detailů, bohužel nepotřebných... no jsou za to ty tituly.

V. Kolman 25.5.2020 15:53

Oprava:

nikoli ...na "získání", ale ....k "uložení"jiných vědomostí.

[Jako na HD v PC :-)]

V. Kolman 25.5.2020 15:49

Otázku výběru látky vhodné k výuce vyřešil už geniální Jára da Cimrman. Ten rozdělil učivo na "neprůtočné" (10%), které je nutně potřeba si zapamatovat a pak na učivo "průtočné" (90%), které si není nutno pamatovat.

Učil proto jenom NEPRŮTOČNÉ učivo a 90% kapacity mozku využil na získání jiných vědomostí :-) :-) :-)

Š. Hašek 25.5.2020 15:23

Každý máme v detailech asi jiné vzdělání. Názor. Já jsem ten článek pochopil jako trefné podobenství. Velice trefné.

Vy jako bazírování na "Dunaji a řekách".

Stejně jako mnozí modernisté, kteří opakovaně a dokladovatelně něco melou o "moderním novomozku, ve kterém budou uloženy pouze návody k počítačům a znalosti typu, že "odmocniny" nebude hledat mezi "mocipány".

Mimochodem, samostatné hledání čehokoliv, což znal i Komenský, též i znamená, že by školní docházka trvala (při tom hledání) až do penze. Řekne Vám to i kantor, který učí (a naučí) celý život. Odvození je bonbónkem pro ty chytřejší, třetina žádnou logiku nepochopí. Rovněž módně mluví o odvozovaní naprostí nepřátelé matematiky, zajímavé. Neobviňujte mě z biflování, to je také "módní" slovo. Naučit se nepravidelná slovesa .... to se bude odvozovat. atd.

Zakrytým cílem je osekávat znalostí, dovedností, sebevědomí ........ prostě zoufalec, chlubící se tím, že "za minutu každého utře". Ale jen s počitadýlkem a pokud má stále k dispozici zásuvku. Jinak si nepamatuje ani třešeň, Ludolfovo číslo a zmiji obecnou. Ale asi máme podobný názor, jen písemná diskuse je nepřehledná ....

P. Kubáč 25.5.2020 15:17

Co hledat na Googlu se žáček nejlépe naučí tím, že se to nejprve nazupe zpaměti, až hlava brní a pak to zapomene, protože se mezitím zupe zpaměti něco jiného.

Takové ty "informacemi nezatížené" mozky - jsou netrénované a proto nevýkonné.

Nemluvě o tom, že nejlepší věci dnes vznikají "na pomezí oborů" a předpokládají, že oba "pomezní obory" znáte zpaměti tak detailně, abyste o nic mohl přemýšlet ráno na záchodě.

T. Zlesa 25.5.2020 14:53

Souhlas, ... otázka je, které to jsou a zda není lepší to učit tak, že si na to téma "kam co teče" studenti udělají nějakou práci a vyhledají si to sami, kdekoliv = dnes na google. Stratí tim hodinu, nebude je to dál strašit, co když nějakou řeku zapomenou. A povědomí, že každá řeka teče někam do moře získají. Víc bych jako základ nepožadoval. Možná zjistit splavnost nebo ryby. Zkrátka myslet u toho sám, to se jim vyplatí i u těch manipulátorů.

M. Koutný 25.5.2020 14:35

Některé znalosti patří k základu vzdělání a měly by být člověku vlastní bez ohledu na profesi. Jinak budeme produkovat fachidioty, neznalé kontextu a souvislostí. Takoví jsou pak snadnou kořistí kdejakého manipulátora.

T. Zlesa 25.5.2020 14:27

Vynášet oslavné řeči o starých způsobech výuky je nepochopení změn světa. Dneska jeden mozek studenta nepobere všechny ty milóny znalostí, které lidé za posledních 20, 30, 70 let vymysleli, objevili. Proč ho zkoušet ze znalostí kam teče nějaká řeka? Nač mu to bude v souvislosti s jeho znalostí odborných věcí, které si chce osvojit? Chce být odborníkem např. v IT a měl by znát řeky? Určitě by to nebyl jen Dunaj, ale minimálně další 50 řek, co by měl znát. Kolik mozku a času by mu vzalo? Chceme to po studentech OPRAVDU? Rakouské školství nebylo nic moc, stačí se podívat, kolik zemí má více vynálezů než my. Takže radši ať na tom ministerstvu zkoušejí co koho napadne, hlavně se nevracet k biflování zbytných znalostí. A maturitu bych zrušil, za ten rok přípravy na ni, se student nic nového nenaučí.

J. Prikner 25.5.2020 13:57

Diskuse zde vedená je opravdu výživná . Tu by si měli číst na ministerstvu školství, alespoň v úsecích, kde se píše o metodice výuky z rakousko-uherských gymnázií. Zavádění inkluze tu hrůzu ještě dovršuje.

J. Řezníček 25.5.2020 13:52

Je to kvalitou učitelů, odhaduji ze 70 %, zbytek je žák/student a jeho rodina. Za mých časů kdo se nedostal na techniku nebo přírodní vědy, šel na pajďák nebo hnojárnu.

Š. Hašek 25.5.2020 13:35

Není to platem!

Je to komplikovaným vztahem: 1. "Volnosti 1989". 2. Modernismem radilů typu "škola bez učení/učení bez učení". 3.Drzými rodiči, kteří za nevymáchanou hubu svého syna obviňují jeho třídní. 4. Omylem/blbostí "že za tupost žáků může různost kantorů". 5. Omylem, že ministři se dosazují podle toho, jak rychle zas dokáží, "že nebude kámen na kameni". 6. Omylem, že inteligence národa stoupne procentem certifikátů od fakult, vymyšlených Dvořákovou, Valachovou a bruselí. 7. Referentky bez praxe drze radí zkušeným kantorům. A8. ........ mám pokračovat?

Není podle pořadí důležitosti. Zkráceno.

Znám modernisty, kteří by opravdu i ten Dunaj "vcítili" žákům bez mapy a námahy. Z luftu. A jsou posedlí tak tím, že žáci budou všichni šťastní ...... že se jim i bojí dát domací úkol. Fest diktát a písemku, protože by jim ten diktát mohla seřvat nějaká mamina jestě hloupějšího žáčka/žačky. Nebylo dříve možné! Otcové s klidem "předávali rákosky" kantorům. Matky vařečky taky.

P. Kubáč 25.5.2020 13:21

Můj bývalý šéf - absolvent klasického gymnázia mluvil 7 jazyky a logaritmoval zpaměti ještě na smrtelném loži v 77. letech

Škola se na něm pravděpodobně dopustila těžkých zločinů proti lidským právům a "kreativitě".

Konec konců nač se učitz číst, když si tvary písmenek můžete najít na Googlu....

V. Kolman 25.5.2020 12:16

Podle toho, co pane Svobodou píšete usuzuji, že váš (jinak jistě výtečný) učitel nebyl dlouho u dentisty :-)

J. Roškota 25.5.2020 12:10

Nikdo snad nepředpokládá, že se úroveň učitelů automaticky zlepší zvýšením jejich platů. Lze však předpokládat, že se nezvýší, pokud budou stále brát stejně jako pokladní v Lidlu.

Pan autor se odkazuje na slavné středoškolské profesory z dob dávno minulých. No, časy se v ledasčem změnily. Kromě jiného, být středoškolským profesorem, znamenalo mít po hmotné stránce velmi dobře zajištěnou budoucnost.

V. Pokorný 25.5.2020 12:02

Někdo zde kárá autora článku za to, že prý špiní naše školství. Asi si nevšiml, že kárá naše současné školství. Já se k autorovi připojuju. Ano, současné české školství, a to se vším všudy-i s učiteli a placenými ziskovými neziskovkami, sebrankou na ministerstvu školství třeba, je typem podprůměrného a koloniálního slouhovského školství. To může mít supermoderní školní pomůcky, počítače, elektronické pomůcky, polovinu školního roku prázdniny, mít výuku angličtiny častější než českého jazyka, přesto ale vypouští většinou vymyté mozky.

Education for democracy!

R. Polášek 25.5.2020 11:47

Ona byla za komačů politická objednávka k tomu, aby 90 - 95 % mladé populace mělo středoškolské vzdělání a 60 % mladé populace vysokoškolské?

T. Zlesa 25.5.2020 11:46

Autor článku používá trochu demagogickou záminku k pošpinění našeho školství. Když si představím osazenstvo ve třídě, trochu namyšleného učitele, když dává tu otázku, tak moc nevěřím, že se přihlásí všichni kdo to ví. Právě naopak, ruku bych taky nezvedal, ani nevolal, připadal bych si jako podceňovaný student, na kterého zkoušejí metody ze základní školy.

K úrovni školství nic nepřidám. Spíše mě mrzí, že se u nás mladým umožňuje studovat zadarmo tak dlouho. Neplatí daně, jen čerpají. Staří, když už nemůžou a jdou dříve do důchodu, tak je potrestáme neadekvátním snížením vypočtené částky.

F. Svoboda 25.5.2020 11:14

Měl jsem štěstí, že na jedenáctiletce v padesátých letech přežívali ještě učitelé z bývalých gymnásií. Např. pan učitel z českého jazyka po zkoušení často pravil Sfobodo, posaďte se je to sflabé, tfi mínus. Ale výsledkem byla moje slušná znalost češtiny v dalším životě, že bez sebechvály, byla mnohem lepší než u techniků v mém okolí . Díky za to !!!

J. Jirka 25.5.2020 11:10

Loni bylo školám všech stupňů nabízeno téměř neomezené množství peněz, ovšem s tou výhradou, že mohou být použity pouze na vybavení učeben a nákup učebních pomůcek. To znamená, že se z nich nedaly ani zvýšit platy, ani vyplatit odměny, ani luxusněji zařídit pracovna pana ředitele, o nákupu zlatých per ani nemluvě.

Závěr: ty prachy si téměř nikdo nevzal, protože kvalitnější vybavení pro výuku by kladlo i zvýšené nároky na kvalitu učitelů...

Dodnes existuje nemálo škol, kde na gigantické interaktivní školní tabule (několi set tisíc / kus) lepí "pančitelka" balící papír a čmárá po něm fixem, protože "na těch dvacet let, co jí zbejvaj do důchodu, už se nebude takovýhle novoty učit".

I když musím uznat, že před šedesáti lety měla naše "souška" učitelka v hudební výchově stejné problémy s gramofonem.

J. Pankovic 25.5.2020 11:09

Na čísla jsi blbá, v obchodě budeš mít furt manko, ruce obě levý, do fabriky nemůžeš, ošklivá jsi, prostitucí se neuživíš, tak co s tebou, dcero? Půjdeš študovat tú gendroloogii

P. Lenc 25.5.2020 11:09

Pane Polášku, ta politická objednávka a pořádná, byla i za komančů.Ale děti učili vesměs učitelé kteří byli opravdu pedagogicky vzdělaní a ve třídách bylo 34-36 dětí, ne jako dnešních 15-17 a tito učitelé nás opravdu učili a většinou také naučili.A zato tehdejším učitelům velký dík.

J. Jirka 25.5.2020 10:58

Před třemi lety mi ředitel jedné základní školy vyprávěl smutnou historku, ve které se u něj o učitelské místo ucházeli dva absloventi pedagogické fakulty z nejmenovaného moravského města.

Jako součást pohovoru je čistě formálně požádal, aby nahlas přečetli úryvek ze své pracovní smlouvy a s hrůzou zjistil, že ani jeden z toho není schopen - oba slabikovali, podle jeho slov, "jako největší blbečci z druhý třídy". O pochopení obsahu čteného nemohla být pochopitelně ani řeč.

Zda uměli podobně i počítat už raději nezjišťoval a poslal je o dům dál.

Pointa: jeden z těch dvou zakotvil na Ministerstvu školství a pan ředitel už není ředitelem...

Protože jsem minulý rok měl hodně co do činění s učiteli základních škol, jsem přesvědčen, že nekecal ani v nejmenším.

R. Polášek 25.5.2020 10:49

Není pravda.

Z ovna bič neuděláš. Když dnes na politickou objednávku musí mít vysokou školu lidi, kteří by dříve nezvládli ani střední a do praxe by šli jako dělníci se základním vzděláním, maximálně jako učňové nenáročného oboru a na střední škole to je ještě horší, tak prostě vysokou úroveń školství držet nelze.

Maximálně snad na některých studijních oborech vysokých škol, kde díky akademické samostatnosti se nerozpakují ty méně schopné vyhodit, bez ohledu na to, že by za ně dostali od státu peníze.

O. Istvanfy 25.5.2020 10:49

Asi to nemyslíte tak, že tie vymyté mozgy štrngali kľúčmi na námestiach v novembri 1989.

J. Jirka 25.5.2020 10:46

Vzdělaný občan - špatný volič!

P. Lenc 25.5.2020 10:33

To co článek popisuje tvrdím i já.Za znalosti žáků zodpovídá vždy jen učitel.Částečná omluva je pouze neexistence osnov a "inkluze" vynalezená sociálním inženýrstvím.A ironií je, že čím víc peněz se cpe do školství, tím víc školství upadá.

J. Jelínek 25.5.2020 10:18

Já bych na komanče všechno neházel. Navštěvoval jsem ZDŠ, kde se tehdy experimentálně zaváděla rozšířená výuka fyziky a chemie. Jeli jsme už tehdy podle soustavy SI a když jsem nastoupil na strojnickou průmyslovku a vybafli na mně s kilopondama, koňskou silou a atmosférou jako jednotkou tlaku, byl jsem v pasti.Jo, a když mě tělocvikář na ZDŠ nafackoval, táta mi doma ještě dopřál nášup. Jestli ono to nebude také trochu i tím.

J. Milota 25.5.2020 10:18

Kam se poděla Jednota českých matematiků a fysiků?