25.4.2024 | Svátek má Marek


ŠKOLSTVÍ: Jsem ´Mareček´

10.11.2011

Klausové trpí hloupostí z nadprůměrné inteligence

Jsem jeden z těch, co vystudovali večerně. Tedy takový "Mareček", co podával pero a kterého si Václav Klaus starší od počátku intelektuálně hnusí. Jak se ukázalo, jeho syn, ředitel úspěšného prestižního gymnasia, trpí pravděpodobně stejnou sociální nepřizpůsobivostí jako jeho otec. Vyplývá to z článku "Maturita není pro ty, kteří se trápí", který napsala Kateřina Frouzová v 9. 11. 2011 v MfD. Ta nepřizpůsobivost totiž nemusí vyplývat z nějaké duševní nedostatečnosti, ale také z mimořádné inteligence. Kouzelně ji ztvárňuje postava doktorky Brennenové zvané Kůstka v seriálu Sběratelé kostí. Skutečně nadaní chytří lidé mívají dost často problém pochopit ty obyčejné, a obecně lidi, vyrůstající v jiném prostředí či podmínkách. Takže v době socialismu v pohodě studující a do USA jezdící Václav Klaus st. nedokázal, dle svých vyjádření, nikdy pochopit, že třeba podle něj "podřadné večerní studium" může být pro mnoho lidí jedinou možností, jak vzdělání získat. A nemusí to být zrovna proto, že mu studia zakázali komunisté, tak jako mně a desetitisícům dalších. V tomhle si, jak se zdá Klausovci vůbec neberou příklad třeba z USA, kde studují statisíce lidí večerně a státu i jim to prospívá.

Přiznám se, že jsem měl nejhorší známky na vysvědčení v základní škole a že bych pravděpodobně "závěrečné zkoušky" v osmé třídě neudělal. Dělal jsem je, tehdy byly také povinné, ale bylo to jedno, stejně jsem musel povinně do učení. Strana rozhodla.

Dneska mají o celoživotním osudu člověka podle návrhu Václava Kause mladšího rozhodovat jakési pofiderní zkoušky konané v páté a osmé třídě základní školy. Považuji to za povýšenecké kádrování vyšlé z hlav mimořádně nadaných chlapců "z dobrých rodin". Dělit děti ve věku dvanácti či patnácti let na "gymnasijní elitu" a podřadný odpad považuji za mimořádně nechutné. A odůvodňovat to tím, že mají ředitelé základních škol nějaké problémy, už je úplně chucpe!

Říkám to jako člověk, který dlouhá léta studovat nesměl a doslova si musel vytrucovat a "vyřvat" na soudruzích, aby jej pustili na gymnasium (SVVŠ) a pak na dvě vysoké školy. Jistě že ne v denním studiu jako Václavové Klausové, tak daleko soudruzi nikdy neuhnuli.

Vysoké školy jsem obě absolvoval s vyznamenáním, ačkoliv jsem v učení málem propadl. Právem. Dneska mi nad pracovním stolem visí "Ocenění za významný přínos k rozvoji odborného knižního fondu", a to přesto, že jsem měl v šesté třídě v pololetí z češtiny pětku. V knihovně za mnou pak stojí 26 knih, ve čtyřech řečech, které jsem napsal. Dle myšlení ředitele Václava Klause mladšího a ministra Dobeše jsem ovšem idiot, neschopný dalšího vzdělávání. Dle výsledků v páté a osmé třídě.

Takovému duševnímu postižení se v Německu říká "fachidiocie". A vyskytuje se často u nejnadanějších z nás. Nevím, jak je na tom pan ministr. Ale ten jejich společný geniální nápad má mnoho společného nejen s mičurinovskými šlechtitelskými nápady, ale hlavně s nebezpečnou eugenikou. Je sice pravda, že eugenika pochází již od Platona, který říkal, že ideální potomstvo vzejde z "nejlepších mužů a žen", v praxi ale víme, že stačí málo a zvrhne se v ideologii, která ukázala svoji strašlivou tvář za nacistického Německa.

Lidé nejsou slepice, které je nutno rychle "vyselektovat". Dobešův závěr, že kdo "nezvládne" zkoušku (tedy značně diskutabilní hodnocení, neříkající o inteligenci a kvalitě žáka nic), nesmí jít na gymnasium anebo na studijní obor s maturitou, je doslova zrůdný.

Slova Klause mladšího, že některé děti "nebudou mít sice maturitu, ale mohou vést šťastnější život než leckteří jiní, protože se nebudou se trápit učením Fráni Šrámka nebo diferenciálních počtů", snad pan ředitel ani nemyslel vážně. Mně to připomíná výroky německých "ctihodných vědců", že když budou duševně méněcenní "inhumováni", tedy zabiti, tak se vlastně nebudou muset celý další život trápit a bude to pro ně lepší..

Jak se zdá, genialita je někdy na obtíž normálnímu lidskému myšlení.