19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Jak koronavirus školy vyškolil

„Viru zatím podlehlo dvě stě padesát občanů a také všechny ekonomické sektory České republiky.“ Takhle by to ve večerních zprávách měli zpod alibistického štítu hlásit. Naše země nejenže nevzkvétá, ona ani nevadne, naše země tímhle tempem začne dost rychle hnít.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
T. Povolná 9.5.2020 0:03

Vážení diskutéři,

těší mě, že jste si můj příspěvek přečetli a (až na vyjímky, ale ty se vždy najdou) jej konstruktivně hodnotíte.

Téma českého školství bylo, je a bude velkou kontroverzí a mým oblíbeným tématem. Z pohledu studentky toho mám na srdci ještě mnoho a mnoho. :)

Děkuji Vám za Váš čas.

J. Kraus 8.5.2020 23:22

Bože, milá septimánko, Vy umíte česky! Marně jsem čekal, kdy se prozradíte nějakým "vlastně, tedy, nicméně, je to o tom, neuvěřitelný, neskutečný, ten nejvíce známý, to stejné" - to jen jak mě teď napadá, a ono nic! A k tomu napsáno vtipně, ale to by se septimánkám ještě radši říkat nemělo. Kdyby se měl vybrat článek, vyvolávající ve čtenáři nejvíce optimismu, a řeknu směle za poslední týden, byl by to tenhle.

F. Houžňák 8.5.2020 16:22

Všude slyšíme, jak jsou "mladí" skvělí v ovládání všech digitálních technologií, jak s přehledem smartfounují, v intěrnetu si všecko okamžitě najdou a nic s procesorem jim není cizí. Kam se na ně hrabeme my starší, i když se počítači v různém hávu zhusta živíme. A teď najednou slyšíme nářky, jak je ta online výuka chudáčky přetěžuje a jak jim to nejde.

J. Jurax 8.5.2020 16:33

Když ono žvaněním na sociálních sítích a pařením her se IT odborníkem nikdo nestane. Stejně jako se dlouholetým hraním mariáše nikdo nestane odborníkem přes papír a tiskařinu, ač karty jsou potištěny a z papíru.

I. Paulenka 8.5.2020 15:09

Vážená septimánko, oceňuji Váš postřeh i vtip.

Z. Lapil 8.5.2020 10:51

Milá Terezo, oni mají všichni pravdu, ale stejně jsem si skvěle početl. Díky.

P. Zemcik 8.5.2020 10:26

Vážená slečno septimánko,

díky za pěkný příspěvek. Chápu, že se Vám současná situace s výukou nelíbí. Pracuji také ve škole (na vysoké, ne na střední, ale stejně). Zkusím "jen pár bodů":

1) Jako "ajťák" Vám říkám, že použití několika platforem pro online výuku je spíš dobře. To proto, že provozovatelé těch platforem, i Ti velcí, nepočítali s tak velkým využitím a online systémy jsou VELMI přetížené, občas i kolabují. Nechci si ani představit využití jednotné platformy například na školách v ČR. 2) Tak, jako si Vy stěžujete, že nejste jako studenti IT experti, tak v mnohem horší situaci jsou učitelé. Skutečně si myslíte, že na tuto situaci měli být nějak připraveni? Připraveni skutečně nebyli (proč taky, nikdo s tím nepočítal) a myslím, že vesměs dělají, co mohou. 3) Současná situace je i pro učitele stresující a nemyslete si, že se teď "flákají a jen zadávají úkoly". To, co znám si spíš od rána do večera lámou hlavu s tím, jak teď něco rozumného pro studenty udělat. A mimochodem, pracují přesčas (online výuka je náročnější než osobní), nedbají na svoje osobnostní práva (učitelé mají takové pracovní smlouvy, že mohou klidně on-line výuku odmítnout kvůli ochraně osobnosti - a skoro nikdo to nedělá). 4) Co považuji za ostudné je to, že MŠMT se s učiteli, hlavně ve školkách a na základních školách "moc nepáře" a říká školám, "jak otevřete", jdou učit a děti nemusí nosit roušky. Co si má učitel v důchodovém věku o tom myslet, když děti, které učí, ohroženy nejsou, ale on sám velmi? Já být v té situaci, jdu okamžitě do důchodu - a takových je dost. Kdo vás pak bude učit? 5) To, co vůbec MŠMT dělá, je, z mého pohledu nekompetentní obecně - nedává dobrou metodiku, kde má, nutí školy do postupů na hraně zákona, tak, kde by mohlo pomoci dočasnou úpravou předpisů nedělá nic, "bazíruje na blbostech", ale to je na dlouhé povídání...

Takže - chápu rozhořčení a sarkasmus studentů, pochopte ale i vy upřímnou snahu učitelů a zkusme "spolu" udělat, co jde.

D. Polanský 8.5.2020 10:33

Jde o to, aby tyhle platformy byly uživatelsky příjemné. Měl jsem co činit roky (teď jsem již v důchodu) s SharePoint, ale tvrdit, že tahle platforma je uživatelsky příjemná bych se neodvážil? I Moodle pokud používáte v syrovém stavu nic moc, třebaže netvrdím, že to není lepší než nic. Prostě tohle svět informatiky ještě čeká, jsme pouze na počátku. Nemluvě o tom, že správa těchto platforem je velice náročná. Kde vzít na to lidi?

J. Bílek 10.5.2020 22:34

Vážený pane Zemciku,

i já jsem postižen pedagogikou, ale zase na základní škole. Vyučoval jsem informatiku, matematiku, zeměpis a jiné předměty, tak jak to na venkovské škole chodí. Od roku 2006 jsem se stal IT koordinátorem, na to jsem prošel školením zakončeným zkouškou a sám jsem pak následně školil kolegy na naší škole. Práci s IT technikou a i s edu aplikacemi. Pro výuku jsme se tam seznámili a naučili pracovat s výukovým softwarem Moodle, který je zdarma a je to otevřený software. Já sá jsem ho běžně využíval ve výuce už od roku 2009 a to od 5. třídy a neje pro výuku informatiky. Je jednoduchý, nabízí různý vzdělávací obsah a je v něm možno využívat jak výuku, tak ověřovat znalosti pomocí úkolů nebo testů. To, že jsme ve škole využívali plno výukového software snad ani nemusím připomínat.

Pro první stupeň bych doporučil spíš on-line kontaktní výuku, ale nebál bych se od páté třídy používat Moodle nebo nějaký jiný výukový systém, ale pro základní a střední školy je nejvhodnější, jednoduchý a levný, stačí si jen koupit prostor na webu a to škola do 2000 Kč lehce pořídí a bude jim na Moodle plně stačit.

Terezka právě myslela, že by ministerstvo školství mělo informovat a nejen to, mělo by pomoct s on-line výukou a podle mě to bude potřeba i v budoucnu, protože se budou epidemie opakovat a třeba bude nutné vyučovat on-line s nějakou jinou alternativou. Z druhé strany, brzo nebudou peníze ve školství a přijde odchod učitelů.

Ještě jednou bych chtěl pochválit Terezku za velice dobře napsaný článek, který tedy silně prásknul hřebíček na hlavičku

L. Harvánek 8.5.2020 10:23

Já, aniž bych chtěl šířit paniku, mám pocit, že příští útok proti lidské civilizaci nebude veden nějakými prťavými koronaviry (proti nimž si lidský organismus vždy nějaké protilátky vytvoří), ale něčím daleko záludnějším: útokem na moderní technologie. A te se pokuste přemýšlet, jak se z této ožehavé situace dostat. To, že nebudou fungovat počítače, mobilní telefony včetně těch chytrých, sociální sítě, bude jen slabým odvarem toho, co bude následovat: nepůjde voda, elektřina,plyn, pokladny v supermarketech i bankomaty. Dokonce přestane fungovat nejen veřejná, ale i veškerá doprava. Takže si nenakoupíme ani potraviny, ano pohonné hmoty pro své čtyřkolé miláčky. Pak přijdou vhod i ty staré a opovrhované metody, jak spočítat a zaplatit nákup( k čemu nám bude maturita z matematiky?) a pro přesun z místa na místo nám poslouží jen vlastní nohy. Takže neutíká nám něco, čemu bychom se měli víc věnovat? Třeba tomu, proč a jak náš svět funguje a čím se vlastně řídí? Ti, kteří si tohle uvědomí a budou se podle toho řídit, budou mít živod o mnoho snadnější.

J. Jurax 8.5.2020 16:47

No jo stáhněte si Marc Elsberg, Blackout, tam to všechno je ...

Třeba https://uloz.to/file/Z7YGP37LhzBs/elsberg-marc-blackout-mobi

D. Polanský 8.5.2020 10:22

On-line výuka hezké, jistě hezké, ale naučte se např. on-line nějaké řemeslo, třebas zedničinu, jistě vyjmenovaná slova se lze tak naučit, ale stojí svět na vyjmenovaných slovech? Já vím, třeťáci na základce nemohou pokládat zeď, ale jaksi většinu znalostí a dovedností nakonec získáváme praxí. A to co nepoužíváme, to spolehlivě zapomeneme.

F. Houžňák 8.5.2020 11:48

To byste se divil. Například u nás v severním Německu přišli ministerští úředníci se skvělým nápadem, že se na chemii mají dělat laborky tak, že se studentstvu budou pouštět videa, jak se to má dělat. Když máme tuhletu skvělou digitalizaci. A ušetří se spousta peněz, říkali.

F. Navrátil 8.5.2020 8:59

Důchodci jsou pohřbeni? Jak, kdo a kde? Osobně se mi však zdá, že venku potkávám převážně důchodce, hodně z nich ještě s malými dětmi a školáky. Možná jsou někteří z důchodců zarýglováni doma, protože je vyděsilo vysílání televize a mediální třeštění. Ale mnozí, kteří přežili válku, Vítězný únor, osmašedesátý, normalizaci, Velkou listopadovou revoluci, privatizaci, se nějaké mediální epidemie neleknou.

F. Houžňák 8.5.2020 7:20

Ano, hlavně nememorovat žádná fakta. Když je pak budu hledat, abych se o

nich pobavil, tak je nepoznám. Slečně Tereze, septimánce, ovšem osobně

přeju, aby ho měla vždycky s tvrdým.

D. Polanský 8.5.2020 10:24

Ovšem bez určitého penza faktů to nejde. Naučíte se cizí jazyk bez znalosti slovíček? A přitom slovíčka jsou jenom fakta běžně dostupná ve slovnících.

F. Houžňák 8.5.2020 11:43

No, "slečna Tereza" to asi zvládá.

J. Jurax 8.5.2020 16:54

Ano, hlavně nememorovat ...

A pak se stačí podívat na reprízy Nikdo není dokonalý a dozvíte se věcí ...

F. Houžňák 8.5.2020 16:55

Neznám. Co to je?

L. Písařík 8.5.2020 7:19

Milá septimánko, nezoufejte, to co popisujete, je ona škola hrou od Komenského. Pokuste se zapojit - ostatně vám nic jiného nezbývá. A bedete -li mít štěstí a nic se příliš nezmění, pak snadno a klidně příští rok odmaturujete - stačí se naučit těch 50 otázek a mít v kapse ještě tzv. univerzální téma, na které převexlujete, když se náhodou nechytnete - A DÁTE TO. Zjišťuji s potěšením u svého vnuka, že se za víc než 50 let od doby, kdy jsem maturoval, tak moc zase nezměnilo - za podstatnou změnu pokládám, že zmizelo logaritmické pravítko - víte vůbec co to bylo? Go-go -go!!!!

J. Plíva 8.5.2020 13:22

Školáci se těší, že v září přijde druhá vlna. Kupodivu jim učení doma vyhovuje. Učitelé přes internet jsou pro ně celkem přijatelní. Dětičky si budou muset těžce zvykat, když je druhá vlna nezachrání.

P. Victorin 8.5.2020 6:11

Autorka se za každou cenu snaží být "třeskutě vtipná" a přitom "mele blbiny", nejdříve jsem jí proto chtěl uklidnit, že po klimakteriu její psychické obtíže zmizí, ale když jsem nakonec zjistil, že jde o septimánku, jsem z ní tzv. v koncích... Tak aspoň - Milá autorko, "Hezký den!" a Ať vám dobře dopadne moderní maturita bez matematiky, pro dnešní mladé "chytré"!

H. Rybnická 8.5.2020 8:13

Vážený pane, opravdu si takovými neférovými příspěvky chcete kazit Vaše jinak docela obstojné image? Nebo ve Vás vězí něco málo pohrdání ženskými? Jinak přece dost obdivuhodně postupujete proti vulgarizmům v diskuzích

P. Victorin 8.5.2020 9:20

Pí. Rybnická, děkuji za nepochybně dobře míněné upozornění. Osobně si myslím, že něco v mém příspěvku je možná "na hraně", ale nikoliv "přes míru"... Zdravím! :-)

H. Rybnická 8.5.2020 9:43

Vidíte, to jsou ty kulturní rozdíly (myslím kultury jako celky) O pár kilometrů dále západním směrem byste byl považován již za člověka, který tyto "hrany" překročil, a ještě dále stejným směrem, za velkou vodou byste asi musel čelit obvinění z diskriminace starších žen. Tak je to. Jinak vynikající článek, jistě mi dáte za pravdu. Přidávám se k přání pro štastnou záverečnou zkoušku paní autorky.

P. Victorin 8.5.2020 11:08

Pí. Rybnická, neztotožňuji se zcela s vaším sebejmenováním za kompetentního arbitra "geografických kulturních rozdílů", ale na druhou stranu mne tato vaše role v nejmenším proti vám nepopuzuje...

PS Pokud v závěru míníte zde předložený článek sympatické septimánky, svůj názor k němu jsem vyjádřil již dříve... Mějte se!

J. Jurax 8.5.2020 17:06

Ale naštěstí nežijeme těch pár (desítek či stovek) kilometrů západním směrem a nejsme politicky korektně zouplna zblblí. A máme smysl pro srandu, byť jak patrno ne všichni.

A s tím čelením obvinění z diskriminace starších žen - to myslíte fakt vážně? Nebo je to jenom sranda, kterou jsem nepochopil zase já?

D. Polanský 8.5.2020 10:28

A proč matematika, pro ne např. biochemie, mikrobiologie, genetika, viz oblbování veřejnosti v dobách koronviru? Tedy já měl na technické výšce matematiku za jedna, ale takhle ji absolutizovat, se mi nezdá.

Z. Lapil 8.5.2020 10:47

Matematika je samozřejmou součástí maturity prostě proto, že maturita je zkouška ze všeobecného vzdělání. To, co se nesmyslně absolutizuje, není matematika, ale celá maturita. Probůh - k čemu potřebuje řemeslník (v nejširším smyslu, včetně třeba zootechnika) maturitu? Čímž neshazuju řemeslo, osobně chovám hlubokou úctu ke každému, kdo dokáže srovnat skříň na křivé podlaze, jen tvrdím, že je to jiná cesta.

J. Jurax 8.5.2020 17:18

No, já bych vypustil povinnou maturitu taky z jazyků. Česky jaksi umíme všichni a maturita to nezlepší,jak patrno z verbálních projevu všelikých celebrit, novinářů a reportérů, co tu maturitu vesměs maji, a větný rozbor jsem nepoužil 53 let - naposled u maturity. Stejně tak zevrubná znalost děl všelikých veršotepců od Máchy po Nezvala mi byla též celkem na dvě věci, ale drcen jsem tím byl tři roky (SVVŠ byla tříletá) ...

A cizí jazyky taky každý nepotřebuje, nakonec jsou překladače, že ... ovšem nutností z nich maturovat jsou studenti těžce frustrováni, zejména pak ti, co nemají na jazyky nadání ...