Diskuze
ŠKOLSTVÍ: Inkluze
Děkujeme za pochopení.
Z. Lapil
Důsledně vzato,
Klasická škola, to je škola s lavicemi, frontálním výkladem, a známkovaným zkoušením (což jednak nedává prostor pro chybu: dítěti nikdo neřekne, jak moc dobře látku zvládlo, dokud nedostane známku, jednak učitel často zkouší jednotlivého žáka, zatímco ostatní sedí jako pecky/slívy/blumy nebo "vyrušují") prostě neumí vzdělávat děti mimo běžný průměr, ať už ty chytré, nebo ty hloupé.
V tom smyslu nelze, než dát protestům proti inkluzi "pomalejších" (ani ne nutně mentálně postižených, stačí nějaká ta dyslexie) a "zlobivějších" (všelijaké hyperaktivity) za pravdu. Asistent moc nepomůže, protože co bude dělat? Buď si šepotat s dítkem o něčem jiném, než ostatní, nebo zatlačovat dítě do lavice nebo se s ním občas chodit vylítat. Od rodičů pomoc nečekejte - právě ti s problematickými dětmi bývají často sami problematičtí přinejmenším v tom smyslu, že děcku nejsou schopni poradit ani s násobilkou; existujícím(!) extrémem jsou rodiny, které berou školní děcka na nákupy, protože jako jediné v rodině umí číst a počítat.
Otázkou je, co s tím. Určitě je možné využít alternativní vzdělávací systémy. Svého času byl populární waldorfský systém, já jsem se potkal se systémem Montessori (jméno italské pedagožky, která řešila problém, jak aspoň základně vzdělat děti sociálně problematických chudých rodičů. Základní heslo: "Pomoz mi, abych to dokázal sám".
Před pár lety jsem byl stejný skeptik, jako většina ostatních, ale mám možnost dlouhodobě vidět a jsem objevil dvě klíčové věci. A/ Je přirozeností člověka učit se nové věci: všimněte si, co se děje, když na pracoviště dostanete nový počítač nebo nový bagr. Myslím nový, ne další stejný. Myslíte, že děti jsou výjimkou? B/ Stovky a tisíce ergonomů a hygieniků práce a kdoví kdo další řeší, jak zařídit, aby se dospělým pracovalo radostněji, protože pak pracují lépe. Proč z tohoto snažení vyjímat děti odkazem na to, že za Marie Terezie se taky sedělo v lavicích a že děti mohou být rády, že už učitel nemá rákosku?
Z. Lapil
Re: Důsledně vzato,
Koneckonců i ten Komenský říkal Škola hrou a zejména Pojď sem, dítě, uč se MOUDRÝM býti. Sledujete? Ne poslušným, moudrým!
A ten odkaz: http://www.narovine.eu. Je to chrudimská škola a jsou tam jak "teoretická východiska", tak i videa ze školy. Takové hodně isntruktážní je https://www.youtube.com/watch?v=RLvUeMyM0lk.
Mezi námi: není to extra drahé. Přesněji - je to několikrát (málokrát :-)) levnější než hypotéka.
Je jich moc
Je jich moc, tedy úředníků a musí tudíž vymýšlet různé a především hrůzné ptákoviny. Vždyť je hrazeno ze státního tak co, po volbách přijde jiný úředník-ministr/yně a vymyslí další 3,14čovinu a jedeme dál kolem bílých skal.
Bohužel,
pro stát jsou řádově důležitější ty velmi nadané děti, jejich rozvojem pak může stát dosáhnout konkurenceschopnosti ve světovém srovnání. A konkurenceschopnost znamená i více peněz, třeba pro ty mentálně postižené, či jejich asistenty.
Dnes je to postavené na hlavu, děti jdou do školy zpravidla v sedmi letech, mají nesmyslně rok navíc základní školy a tak končí výšku, když už mají jejich vrstevnící v UK či US udělané phd.
O jednom možném problému se nemluví,
že totiž takové mentálně postižené dítě je potenciálním objektem šikany ostatních dětí. Nebo naopak se může stát nástrojem šikany v rukou nějakého klukovského "kápa".
A. Alda
Speciální školství je projevem humanity.
Speciální školy jsou šancí pro postižené, aby i oni byli řádně v mezích jejich vlastních možností vzděláni. Je to projev humanity společnosti, která si to může dovolit.
Rušení speciálního školství je projevem barbarství a pohrdání těmi slabšími, nebo příznakem těžké ekonomické krize, neumožňující speciální školství financovat.
S. Stoklásek
Re: Speciální školství je projevem humanity.
Naopak, žádná krize - Inkluze je projevem dalšího objeveného penězovodu pro humanitně vzdělané pachatele dobra. Efektivita zvláštních škol je s inkluzí nesrovnatelná.
Naše základní a částečně střední školství tím završilo přenastavení na vzdělávání "low endu". Teď ještě "poštelovat" vysoké školy a bude vymalováno. Dobrý a logický krok by bylo zrušení matematiky na technických školách, která tam stresuje hodně lidí.
Tragédií a současně pokrytectví je, že děti lidí, které ji prosazují chodí do výběrových a elitních soukromých škol, ve kterých se žádné inkluzivní obohacení nekoná.
Inkluzí k socialismu
Inkluze je cesta jak kvalitu ČR školství dostat na úroveň "vzdělávání" ve většině romských rodin. Pak teprve bude cíl inkluze naplněn. A z lidu udělat nemyslící, manipulovatelnou masu schopnou maximálně otročení v socany milovaných montovnách. Tam se stávají snadnou kořistí odborářských, tím socialistických bossů.
Iracionalita v naší - a nejen naší - společnosti narůstá
Iracionalita v naší - a nejen naší - společnosti narůstá. Zdravý lidský rozum byl již pochován. Regrese společnosti započala...............
Jen aby se nestalo, ze v 15 letech
nekteri zaci budou vychazet ze treti tridy, v lepsich pripadech z pate.
J. Kavalír
Re: Jen aby se nestalo, ze v 15 letech
Bohužel dnes mohou opakovat jen jednou na prvním a jednou na druhém stupni, takže dochodí až do sedmé třídy. Více propadnutí jim nehrozí.
Z. Vydra
Inkluze
Vážený autore, v daném případě ani tak nejde o nějakou masovou inkluzi dětí s těžším mentálním postižením. Speciální školy pro ně i nadále budou existovat. O co jde, jsou především žáci škol postupně nazývaných pomocné, zvláštní, praktické. Tedy především o romské děti. Naše politiky tlačí v tomto směru stížnosti jejich rodičů, rozhodnutí štrasburského soudu a opakované kritiky údajné diskriminace Romů u nás. Takže chceme jako vždy vypadat hezky.Představa ministerstva je, že to ani moc peněz stát nebude. Těch škol je něco přes tři sta, žáků řádově asi 16 tisíc a náklady se pohybují mezi 4 až 5 miliardami korun ročně. Peníze půjdou s inkludovanými žáky do běžných škol. Ušetří se nějaké procento platů zaměstnanců zrušených škol, protože všichni pochopitelně v běžných školách práci nedostanou. V těch je vesměs plný stav a zvětšovat počet tříd většinou nelze. Školy nejsou nafukovací. Samozřejmě, že při dnešních poměrech v našich školách je výrok paní učitelky, že "inkluze povede k urychlení procesu zblbnutí národa“ zcela na místě. To však žádného politika netrápí. Soukromých škol se to netýká a ve státních je viník předem znám - neschopní učitelé, kteří nezvládli to, co prý hladce zvládnou učitelé všude na Západě.
K poslednímu odstavci:
Proč stát investuje tolik peněz do obyvatel problematických a nepodpoří jimi loajální obyvatele, celý život pracující, netrestané a na stáří živořící? Proč se zakládají příšerně drahé "začleňovací" organizace, kterých je u nás ke stovce a ještě nikoho nezačlenily? (Kdo se chce začlenit, začlení se i bez organizace, kdo nechce, tomu nepomůže ani Dienstbier.)Čili tento problém se netýká jen školství, ale celkového vysávání státní kasy pod záminkou "vytváření rovných příležitostí". Bylo by třeba si střízlivě přiznat, že Pepek Vyskoč prostě NEMůŽE mít "rovnou" příležitost jako Otto Wichterle!
P. Dvořák
Re: K poslednímu odstavci, za použití předposledního.
Pepek Vyskoč by mohl mít "rovnou" příležitost jako Otto Wichterle, kdyby se zvýšilo finanční ohodnocení jeho asistenta a jeho učitel by dostal více času na odpočinek.
Koneckonců i výrazně snížit počet žáků ve třídě by nebylo tak obtížné. Nejlépe by to šlo tím, že by se postupem doby pomalu učící žáci vyčlenili do zvláštních tříd.
:-))
Vyhledávání
TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA
Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.
ondrejneff@gmail.comRubriku Zvířetník vede Lika.
zviretnik.lika@gmail.comHYENA
Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.
https://www.hyena.cz