7.3.2021 | Svátek má Tomáš


Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Machotka 19.1.2021 16:09

Asi nemá smysl se vyjadřovat k názorům zprostředkovaným evidentním odpůrcem. Autorovi, i dalším diskutujícím hájícím současnou podobu školství však doporučuji knihu Johna Holta Proč děti neprospívají.

Holt je výtečný pozorovatel a své návrhy, které se pokoušel prověřit v praxi, předkládá s velkou pokorou. Kdyby nic jiného, určitě není destruktivní.

R. Gramblička 19.1.2021 11:03

Nechme paní Staňkovou, ať si vyučuje podle svého děti, jejichž rodiče s tím souhlasí a stejně tak dejme svobodu vzdělávat i jiným. Pak po nějaké době můžeme srovnávat a vést odborné diskuze. To, že stát má na vzdělání monopol je špatně. Pokud je státní systém ten nejlepší, nemá důvod zakazovat ty horší varianty a pokud existují i lepší varianty, není důvod, proč je nenalézt a nevyužívat. Pan historik ať si své děti vzdělává podle svého, ale ať nevnucuje ten systém ostatním

Š. Hašek 19.1.2021 11:31

"Zajímavá myšlenka".

Srovnání již jsou. Dosti jasná a nepříjemná pro "modernisty".

Modernisté jsou jištěni tím, že část jejich žáků se později nějak dostane do latě vlastním úsilím (rodičů), část vleze na soukromé podivné školy a skončí u počítače v nějakém kanclu, atd., bez práce.

Ten článek je o bláznivých experimentech. Je možno experimentovat s lecčíms, na nové generaci bych to nezkoušel. Nebráním samozřejmě pí Šípové v individuální výuce, absolventům přeji příjemnou pastvu, budou jak tupé ovce. Většinou. Wordům se naučí i pejsek.

R. Gramblička 19.1.2021 11:56

Jste si jist? Já viděl srovnání jiná a školy typu Sudbury valley s dosti odlišným a svobodnějším způsobem vzdělávání se mohou pochlubit výrazně lepším skóre jejich absolventů

R. Langer 19.1.2021 12:42

Absolventů JAKÝCH ŠKOL? Kolikpak je mezi nimi inženýrů? ;-)

Š. Hašek 19.1.2021 14:09

Těch typů "škol" je dost, zajímavé je, že se nenávidí navzájem (protože přeci jen to jedno musí být nejlepší). Spojí je pouze kecání na školské komisi, v internetu a žádosti o peníze.

1. Absolventi jsou veselí, takoví dost vidět. A nebo naopak zádumčiví a vyžadují lékaře. Možná nikoliv kvůli škole, ale rodičům.

2. Absolventi se bez kliknutí na mobil nehnou, ani na nádraží ani v lese. Vědí, že jsou školy, kde se podávají čtyři obědy na přání a olivy nerostou ve Finsku.

3. Určitě 15% z nich je možno srovnat s absolventy "běžných, koncentráčnických škol, kde se píší diktáty jednou týdně". Ta další většina se diví, že Slunce vychází pokaždé jinak a v létě jsou bouřky.

4. Znám tři kantory, kteří z těch škol utekli. Nějak jim docvaklo, že to moderno vytváří psychodeváťáky, kteří nevědí, co to je kompost a i trojúhelník si musejí vygůglit. Faktem je, že vždycky věděli, že autobus přijede za 118 sekund, pokud tedy se něco neposr.... .

Strýc učil celý život, švagrová učila celý život, manželka učí. Chodil jsem do škol dost dlouho. Takový poučený laik.

Hesla dne: Učení mučení. Žádný učený z nebe nespad ́.

P. Milan 19.1.2021 15:33

Ano.

Š. Hašek 19.1.2021 11:02

R^R^R^ Perfektní a trefný článek!

Bohužel pozoruji, že "modernost" ve školství je na postupu. Naštěstí to přímo nepocítím, už jsem tam byl.

Nemít nic v hlavě, ale kreativně "s tím pracovat". Nejlépe kolektivně. A hlavně neznámkovat, nehodnotit. I prázdná hlava zřejmě odoperuje srdce a vymyslí/postaví novou školu.

J. Nevrkla 19.1.2021 10:12

R^R^R^

J. Plíva 19.1.2021 9:57

Pane historiku mně se zdá, že jste trochu hysterický. Už ten název: Co račte rozumět "pedagogickou ezoterikou"? A v čem vidíte elitářství?

Právo podle vás znamená povinnost. Škola podle vás má vychovávat k poslušnosti autoritám. Bez školy podle vás není socializace. Roli rodiny nezmiňujete.

Podle vás jsou názory paní Staňkové "obskurní" a rozhlas by je neměl vysílat.

R. Langer 19.1.2021 12:45

Právě naopak, pokud máte obskurní názory, tak vás Český rozhlas vysílat bude... ;-D

Pokud vám to připadá v pořádku, nic proti. Jenom by se někdy mohli vysílat i ty neobskurní názory. ;-)

Š. Hašek 19.1.2021 14:11

R^

R. Langer 19.1.2021 14:21

Jo, a ta "socializace ve škole" je opravdu velmi důležitá, je to oblast, kterou rodina skutečně nedokáže řádně zastoupit. A ano, poslušnost k autoritám je také velmi důležitá. Ale o tom se tihle odchovanci poučí až tehdy, až budou zvedat pravici, či opakovat povinně jiný soudružský pozdrav. Teď se jim o tom nezmiňují... :-P

J. Jurax 19.1.2021 17:03

No, ono naučit se jisté poslušnosti autoritám není na škodu. Kdo se to nenaučil, bývá nezaměstnaný, ledaže by byl schopný uživit jako OSVČ nebo šéf vlastní firmy.

F. Kusák 19.1.2021 9:31

Vzpomínám si na totalitní ideology ve školství, když fanaticky hlásali, jak má komunistické školství vypadat, ale své děti nechali vzdělávat úplně jinak. Ty pak studovaly na lepších komunistických školách, a pak na zahraničních univerzitách za státní peníze. Ne nadarmo se říkávalo: " káže vodu, pije víno".

P. Dvořák 19.1.2021 9:53

Proč chodíte tak daleko? Nevzpomínáte si na jednu z prvních ministryň, která do nebes vynášela a současně rozvracela naše školství a svoje spratky dala na jakési francouzské lyceum?

R. Langer 19.1.2021 12:46

Tak tak... ;-D

P. Dvořák 19.1.2021 9:54

Pardon. Zapomněl jsem vám napovědět její příjmení.

První čtyři písmena byly BUZK a poslední tři byly OVÁ.

Š. Hašek 19.1.2021 14:28

No, malinko .......

Krom části historie, části literatury a části filosofie, se mi zdálo Novotného školství celkem v cajku. Ještě za Husáka jsme Hrabala, Senecu, nekecám. Samozřejmě, že nikoliv do hloubky.

Do příčestí minulého, fejetonů, matematiky, Pascala, kyseliny dusičné/střelného prachu a Linného se komouši nemontovali, mnozí tomu moc nerozuměli. Wichterle byl absolventem "šíleného, totalitního, nehodnotového" školství. Kodeš taky. Klaus taky. I ten Drahoš.

Soužka družinářka byla "stará praktička/škola", brala to podle Masaryka a běda!!!! Nějak nám nekecala o závěrech nějakýho sjezdu. Spíš zvýšila hlas, když nešla násobilka a "lítali jsme jak vejři".

Neměl jsem nikdy problém s všelikými učitelkami, profesory, věděl jsem (z rodiny), že každý je jiný. Jen pokud učitelka (hlavně byly učitelky) byla blbější než uklizečka a spalovací motor vykládala jak kulmu na vlasy. Zase - tyhle byly celkem hodné ........

Vobčas se mi tam nechtělo, asi třikrát jsme utekli ..... , tělocvikářka měla píšťalku, vlastně připravovala chlapce obranu vlasti, odbourávala špeky a rovnala záda .....

J. Anděl 19.1.2021 8:47

Souhlasím s autorem. Pochybuji, že bych se rozvinul v tak zapáleného individualistu, liberála a pravičáka, znechuceně se vyhýbajícího jakékoliv hlubší socializaci se s nějakým celkem, skupinou, spolkem, zatímco dokážu ocenit kvalitu individuálních vztahů, vazeb a dohod, nebýt zkušeností s prostředím ve škole (a podobných institucích).

To není ani trochu sarkasmus. I špatná zkušenost je zkušenost.

J. Anděl 19.1.2021 8:49

Reformulace: i nepříjemná zkušenost je dobrá zkušenost.

J. Jurax 19.1.2021 17:06

Ano.

Ale jen tehdy, když ta špatné zkušenost nemá nevratné špatné dopady.

D. Zítko 19.1.2021 7:55

Paní Šíp Staňková je případ pro Chocholouška :-). Ale jestli bude ve správné straně, mohla by být i ministryně školství.

M. Krátký 19.1.2021 8:50

jasněěěěěěěěěěěěěěěěě R^R^R^

J. Kroupa 19.1.2021 7:51

Zapadá to do projektu nového světa, kde budou především potřební lidé bez vzdělání a pokud možno bez vlastního myšlení.

Š. Hašek 19.1.2021 11:03

Souhlas.

P. Hatina 19.1.2021 1:17

Mimochodem, naprosto úsměvná naivita tohoto směru je uvedena na jejich webu v této větě ".. Neřešíme, když je například v 5 letech nezajímá čtení. Jednoho dne, až v tom uvidí smysl a budou mít chuť, tak se to naučí, a nejspíš to zvládnou samy."

Že jaksi taksi, dokud a to pořádně nezvládnou čtení, nenaučí se (a sami už vůbec) nic dalšího, tato drobnost asi jeho autorům unikla..

Š. Hašek 19.1.2021 11:13

Je šílená! Asi měla i záhul v dětství. Prostě Greta.

Periodicky se objevují "metody", kdy dítě "všechno samo vycítí, pochopí, naučí se". Zkusíme to zavést ve skautu. Tábor se postaví, uvaří se, všechno "samo vod sebe". Rozesadíme skauty na louku .... a budeme se dívat, třeba to nějak začne a bude fertig do večera.

Němci za Hitlera zkoušeli, kterak děti samy začnou mluvit, a tak kolem nich zachovávali ticho. Naprosté. Němci jsou vždy o krok dál.

Vidím, že Šípová by vyučovala i německá slovíčka vnuknutím. Žáci by je lapali z luftu, ale až by je začalo bavit.

J. Jurax 19.1.2021 17:08

Ano.

Ovšem sám to dokázal akorát lord Greystoke, obecně známý jako Tarzan.