28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Dilema

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Jelínek 15.9.2010 20:52

Vážená paní

státní školství je katastrofa sama o sobě. Je to na delší diskusi ale jen se třeba zeptám:

- konkrétně Vy víte kolik má být středních škol ( a maturantů) a vysokých škol; - jaký je "optimální" plat?; - kdo jej určí, kdo je arbitrem? Vy?;- myslíte, že větší reputaci učitelů lze docílit zvýšením platů?

 

B. Jelínek 15.9.2010 20:53

Re: Vážená paní

Podnikatel také nemá větší reputaci tím, že někam přijede v Audi A8.Prostě můžete mít 10% kvalitních nebo nekvalitních vysokoškoláků ale určitě ne 60% kvalitních  vysokoškoláků (při nějakém daném % rozložení IQ v obyvatelstvu).  

Jinak dilema učitele nechápu, mnoho lidí dělá naprosto něco jiného než na co se učilo, či vyučilo. Učitel je něco víc, od kdy?

J. Pašek 15.9.2010 16:43

Noční můra? Být učitelem . . . .

Ani za metrák zlata za rok . . . !

J. Krásenský 15.9.2010 16:10

Každému přeji vysoký plat

O inteligenci učitelů nesvědčí jejich ignorace pohybu mezd ve státě. Je více nezaměstnaných a klesají mzdy (i ty nereálné) v "ziskovém" sektoru. Hladových krků je ve státních službách a "neziskovkách" hodně. A jejich plat je nad celostátním průměrem. Jsou placení z daní (a zisků ČEZu). Jak přidat učitelům, lékařům, policistům, požárníkům, zdravotnímu personálu... a při tom podporovat naši drahou obnovitelnou energii? Navrhněte řešení.

J. Havelka 15.9.2010 14:45

K platům středoškolských učitelů.

Nařízení vlády o platech učitelú (rozpočtových a příspěvkových organizací z roku 1992) stanovilo platové tarify s možností odměny do 40% nejvyššího platového stupně. Tedy mladý učitel v 1.platovém stupni s tarifem (tehdy) cca 5 000,- mohl dostat až dalších 5000,-. Jenže: potom začalo opakované zvyšování tarifů, při kterém školy nedostaly vyšší dotaci na mzdy a musely tedy snížit osobní příplatky. Škola začínala na průměrném osobním příplatku cca 25%. Když jsem v roce 2006 odcházel do důchodu, zvýšil se tarif v nejvyšším platovém stupni na cca 24000,- Kč a škola dostávala na nadtarifní složky platů cca 4,5 %. To odpovídalo částce cca 700,- měsíčně, při průměrném platu ve škole cca 14000,- ,včetně nepedagogických pracovníků (mladí učitelé, úklid, kuchařky atd.). Vinen byl i agregovaný normativ. V kraji který měl mnoho internátů, stravoven a jiných činností se na učitele dostalo méně na nadtarifní složky. Velký problém byla také politická neprůchodnost rušení škol, které se trvale potýkaly s nezájmem o jejich obory.

A. Bocek 15.9.2010 14:01

Trocha nadhledu.

Kdo má v rodině učitele , zdravotníka  či policistu při jakékoliv diskusi prosazuje přidání peněz (vždy k platu ) tu učitelům , zdravotníkům či policistům. Stát je v průseru začněme uvažovat komu a kde ubrat.

V. Heidlerová 15.9.2010 10:37

Jsem v rozpacích

I když kantorům nepřeju nic zlého, přesto napíšu věc nepopulární, kacířskou: dotyčnému pedagogovi se samozřejmě nejedná o "uživení rodiny", ale o udržení standardu, na nějž si zvykl. Pochybuji, že by pomřeli hlady. Stejně jako u lékařů být oddáni  svému poslání, tak se i ve stavu kantorském vytratila vůle vést žáky k vlastenectví, občanským ctnostem, ke stavovské hrdosti, k odhalování pravdy o historii atd.atd. - učí ve vyježděných kolejích. Tak jak to šlapalo 40 let za komoušů. Jak to, že se ve školách neučí nic o hrůzách komunismu? Proto se nedivím, že kantor valnou podporu a úctu veřejnosti nemá, my spíš vidíme hodně volných dnů, prázdniny - slyšíte-li hovory kantorek, tak je nerozeznáte od nevzdělaných babek - móda, recepty. Tento stav upadl morálně i společensky, též svým přičiněním. Navíc se přidružil strach z žáků - ale k tomu m á kantor speciální průpravu při studiu, ne? Pokud si to povolání zvolím dobrovolně, musím vědět, co to obnáší a ne pořád kňourat, že mám málo peněz, a při první příležitosti ze zaměstnání pláchnout.. Pěstovat si autoritu a být osobnost - to měli naši kantoři i bez sociálních výhod a vysokých platů. Vzdělávání považuji za prioritu - ale těžko věřit učitelům, kteří jsou víc odboráři, než pedagogové. Promiňte mi ti, kteří své povolání máte za poslání. Jenže je Vás málo. 

K. Pořická 15.9.2010 1:04

Vážená dámo.Nás učili učitelé a profesoři.

První měli "jen"středoškolské,profesoři pak vysokoškolské vzdělání.Ve třídách na prvním stupni (učili jen učitelé) nás bylo 28-33 žáků,na druhém kolem 36( zde už na M,F,CH,a B byli profesoři).Na gymplu( už jen profesoři) nás maturovalo 42.Jen na jazyk a na deskriptivu/latinu nás půlili.Vše je doložitelné třídními fotografiemi. Výuka byla na prvním stupni 25 hodin,na druhém 29, na gymplu 33 hodin týdně.Nabyla jsem žádný genius,tak průměr 2,1-2,7,ale dnes udiveně "zírám" na , zdvořile řečeno, chabé znalosti mnoha dešních maturantů. Je ironií,že na všechny předměty měli "profesory" . Někde se vloudila chybička a v platech dnešních "profesorů" kteří cosi odučí,ale nic moc nenaučí,to zřejmě nebude.

J. Štrobl 15.9.2010 10:01

Re: Vážená dámo.Nás učili učitelé a profesoři.

Milá dámo. První problém začíná již při nástupu žáků na střední školu. Nejen že nejsou zvyklí se učit a nemají základní kázeňské návyky, ale spoléhají se jako na základní škole nato, že v případě problémů se studiem jim to rodiče "vyžehlí". Váš názor je sice obvyklý, ale nespravedlivý. Rodičům v mnoha případech nejde o to, aby škola jejich dítě něco naučila, ale aby jejich dítě dostalo papír. Víc je nezajímá. Kantoři v podstatě proti tomuto trendu nemají žádnou obranu a to na jakémkoliv stupni. Když student nechce, tak ho nic nenaučí sebelepší učitel. Když jsem kdysi chodil do školy a zlobil jsem, tak jsem dostal od učitele pár facek. Doma jsem to raději neříkal, protože bych dostal nářez mnohem větší. Dnes se spíš bojí učitel aby nedostal nářez. Myslíte, že tento stav je udržitelný? Pokud kantoři nebudou mít plnou podporu, tak se nic nezmění.

V. Heidlerová 15.9.2010 10:44

Re: Vážená dámo.Nás učili učitelé a profesoři.

Podpora kantorům není nic platná, pokud sami nedokážou zjednat pořádek. Nechat se zastrašit rodiči nebo dětmi, není ta správná cesta. Kantor by měl mít podporu sboru, dříve to byla kolektivní autorita. Navíc kantoři už se učí o práci s "jinou mládeží", než jsme byli my, tak snad průpravu mají a sami jsou jiní. Je moc zbytečných cirátů s dětmi - psychologové, logopedové, menšiny - atd. Proti nekázni žáků musí stát učitelstvo jako monolit, jenže to právě není, protože se žene za penězi. Vidí-li žáci své učitele stávkovat - co si řeknou? Vydírání je legální, já také mohu ve škole stávkovat. Pokud nejde kantor příkladem, děti velmi rychle odhadnou jeho slabiny, pokud jde příkladem záporným, děti rychle pochopí, co si mohou dovoli.

V. Zatloukal 15.9.2010 0:54

vážím si každého

kdo má odvahu učit...