26.6.2022 | Svátek má Adriana


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Comedia Script

Dohadům okolo nového písma se moc nevěnuju, jen čas od času ke mně něco pronikne a vyvolá to zaprášené vzpomínky na má školní léta, takže dostávám chuť vraždit…

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 13.8.2015 23:06

Nebylo by lepší prvňáčky rovnou učit psát

na klávesnici anebo ještě líp na displeji mobilu?

A přitom jsem měl podobné potíže s krasopisným psaním, dodnes škrábu jak doktor na recept, když se nehlídám, ale nemyslím, že by mi naučit se psát psacím písmem uškodilo. On si stejně každý v dospělosti vytvoří svou osobní variantu psaného písma, jež je nezřídka čitelná nebo aspoň jakž takž srozumitelná i pro jiného jedince - patrně proto, že vychází z téhož základu. A základ má v psacím písmu ze školy. A pravím, že psacím písmem lze psát rychleji než tiskacím; ovšem taky nečitelněji.

A s tou rétorikou - my mívali sloh. To je totéž - když si to umíte napsat, přečíst se to naučíte. Chce to jistě praxi, ne každý ve slohu prospíval. A chce to hodně číst!

P. Selinger 13.8.2015 16:47

Autor mi z duše hovoří

jako školák, ač jsem též zažil hodiny krasopisu, jsem neustále trpěl kvůli psaní a úpravě. Poznámky v žákovské knížce typu Písmo Vašeho syna je hrozné.. Úprava Vašeho syna je příšerná... se vyskytovaly pravidelně až do chvíle, kdy se můj otec naštval a svým písmem komerčního inženýra napsal Já o tom vím!  Na vysoké škole jsem si poznámky na přednáškách nedělal, prototože jsem je stejně po sobě nepřečetl. Dnes by se řeklo, že jsem byl dysgrafik a třeba bych dostal asistenta. V době psacích strojů a později klávesnic  mi neschopnost úhledného psaní vůbec nechyběla, ale za to mne irituje nedostatečná znalost pravopisu u značné části mladší populace včetně některých novinářů.

J. Dvořák 13.8.2015 15:37

Nicméně mám za to, že

učitelky podle toho pána nebyly na výši v té zvláštní škole, neníliž pravda?

Š. Šafránek 13.8.2015 10:36

Mám opačný názor.

Ne že bych vynikal v krasopisu - píšu jako prase. Ale vadí mi argumentace propagátorů Comenia Scriptu "abychom to dětem ulehčili" (mám dvě školou povinné a fakt neutrpěly žádné trauma naučením se vázaného písma). Nelogická je i autorova argumentace: totiž že měl pravdu, protože za něj dnes píše počítač. Ano, stejně bychom mohli zrušit matematiku, protože počítač vše vypočítá. A místo zkoušení - tedy situace, kdy student musí předvést mluvený projev - se preferují multichoice testy, samozřejmě na počítači. Abych to shrnul: od nepaměti existuje minimum, které musí škola naučit - psát a počítat. Pokud z tohoto začneme slevovat, pámbů s námi.

S. Landa 13.8.2015 12:48

Re: Mám opačný názor.

Děti mi můžou být vcelku ukradené, ale vážně nevidím nic smysluplného na učení se vázaného písma, které nikdo nepoužívá (s výjimkou několika mála důchodkyň). Ušetřený čas by se dal využít k výuce něčeho, co má smysl.

J. Vlček 13.8.2015 13:02

Re: Mám opačný názor.

Zřejmě děti nemáte, proto můžete vypustit z huby takovou blbost, že vám můžou být ukradené.

S. Landa 13.8.2015 14:03

Re: Mám opačný názor.

Nemám, proto mi mohou být ukradené a proto chápu, že Ti, kdo je mají a zajímají se o jejich výuku, mohou považovat můj názor za nepodstatný. Srozumitelné?

J. Skála 13.8.2015 15:59

Je to srozumitelné.

Jenom je úžasné, jak se vyjadřujete ke smysluplnosti výuky těch, co jsou vám ukradené.

S. Landa 13.8.2015 16:15

Re: Je to srozumitelné.

Je hezké, jak snadno užasnete.

J. Jurax 13.8.2015 23:09

Re: Je to srozumitelné.

No, nad tím Vaším výrokem lze užasnout velmi lehce.

J. Lepka 13.8.2015 9:58

Zajímavé.

Po přečtení diskuze jsem seznal, že nikdo z přispěvatelů nepochopil, proč již staří Římané učili studenty veřejnému projevu. Však je to na naší politické scéně znát.

J. Šimek 13.8.2015 11:51

Re: Zajímavé.

Bóže nás chraň od stavu, aby každý žák aspiroval na politika.

J. Jurax 13.8.2015 23:10

Re: Zajímavé.

Ano, někdo taky musí pracovat. Žvanilů je i bez výuky rétoriky i tak moc ...

V. Vaclavik 13.8.2015 9:49

Proc autorovi vadi

ze neumi vystoupit pred lidmi? Prece kdyz nezalezi na uhlednosti pisma, proc by melo zalezet na uhlednosti mluveneho projevu? Kvaknout snad umi, ne?

Kdyz nekdy vidim rucne psanou poznamku nejakeho remeslnika, rikam si, ty jsi pravem zustal kde jsi, a spise jsi mel zustat u lopaty.

Skola ma ucit jak umeni rucniho psani, tak umeni projevu pred lidmi. Apropo, kde, ci kdy autor asi chodil do skoly? Na prelomu sedesatych, sedmdesatych let jsem v zakladni skole zazil predstupovani pred tridu u tabule a musel jsem nazpamet prednaset nejakou basen, nebo co vim o nejakem spisovateli, a musel, ci mel jsem prednaset te tride, nikoli uciteli. Taky jsem zazil vytahnuti pred tridu v hodine hudebni vychovy, ale to bylo snad jen jednou a vice me ucitel neztrapnoval. Ale co vim, tak moji rodice ve skole meli vystupovani pred tridou na dennim poradku, rutinne se ve skole pred tridou zpivalo a pismo meli oba velice uhledne, na rozdil od meho, za coz dodnes vinim sve nekdejsi ucitele, ze na to nekladli vetsi duraz. 

Myslim, ze si autor jen leci mindrak ze sve nekdejsi ucitelky Ceskeho jazyka a prozrazuje na sebe svou chabou intelektualni uroven - jako bych to videl, kdyby sel v zivote jinou cestou, dyz treba stoji pred ukolem napsat treba vanocni prani... jak je dnes ten jeho clanek o tom, jak v te jeho skole zanedbavali krasopis.

J. Lepka 13.8.2015 9:55

Re: Proc autorovi vadi

Ataky by měli učit, jak porozumět psanému textu.

O. Horák 13.8.2015 9:19

A proč umět mluvit, když nemáte co říci?

Mne vždy těšila a utěšovala logika, analýza, syntéza, fakta věda, ale i co nejpreciznější manuální zručnost. Láska matematika, fyzika, chemie, geologická průmyslovka a pokračování v geologii, pak zhoršený zdravotní stav a tedy nevyužitelnost v terénu. A vida, máme programátora analytika s láskou v elektronice a jemné mechanice.

No moc jsem svou práci neuměl prodávat, nešlo mi to okecávání. Já si vždy říkal, že když udělám stroj s 99% účinností, tak je to lepší než prodávat sen o budoucím perpetuu mobile.

Ale jak vidím dnes, nauč se hezky kecat, umět něco je skutečně dobře jen bonus.

Pochopil jsem správně pane autore?

J. Hruška 14.8.2015 0:11

Re: A proč umět mluvit, když nemáte co říci?

Tak správně, genialita průměrnosti, Amadeus kontra Salieri, píšu-li to dobře.

M. Hatlák 13.8.2015 8:28

Pane asi je Vám hodně horko?

Bylo by na velmi dlouhý příspěvek Vám oponovat. Ale jen k tomu psaní. Celý Váš článek mi poněkud připomíná blábolení přehřátého dehydrovaného jedince, který ušel asi třicet kilometrů po poušti bez vody a stínu.

Naučil jsem se psát poprvé na základní devítileté škole, kde jsme měli ještě předmět zvaný krasopis a jsem dnes velice hrdý na to, když umím napsat třeba dopis na úřad rukou, čitelně a dokonce úpravně a hezky a nepotřebuji k tomu počítač (a umím sním velice dobře).

Podruhé jsem se naučil na střední škole takzvanému technickému písmu, umím ho dodnes používat. A je perfektní, když i dnes dovedu mnou v AutoCadu nakresleném výkresu udělat opravu tak, že se nemusí celý výkres znova tisknou a opravovat v počítači a znovu vydávat, evidovat, archivovat a zálohovat atd. Mimochodem to písmo, které dnes někdo objevil a učí s ním psát malé děti není nic jiného než právě to technické písmo z naší střední školy.

A co vlastně chci říct, že zatracovat psaní, jak Vy píšete, je další degradace základního vzdělávání a praktická snaha z myslícího člověka udělat snadno ovladatelný stroj. Viděl jsem děti asi desetileté, které si nedovedou na lístek napsat ani pět položek na nákup a musí na to mít hloupý-chytrý telefon, děti které když vypadla elektřina tak si nedovedou třeba sednou a hrát stolní hru, natož si třeba kreslit nebo poslat pohled z výletu. A když měly spočítat hromádku drobných mincí, tak zase bez telefonu a aplikace kalkulačky to neuměli. Tužka a papír jim nestačila. A když už něco psaly tak to bylo naprosto zoufalé.

Prostě vzdělaný člověk by psát měl umět a to tak aby to po něm ostatní přečetli a bez berličky zvané PC.

B. Volarik 13.8.2015 9:05

Re: Pane asi je Vám hodně horko?

Podruhé jsem se naučil na střední škole takzvanému technickému písmu...Naprostý souhlas. Díky technickému písmu píšu od dob průmyslovky tiskací písmena čitelně a úhledně i když moje psací písmo bylo ve škole považováno za nepříliš líbivé. Kupodivu azbuku umím lépe kursivou (psacím písmem) než tiskacím ale čtu ji lépe ve formě tiskací. To bude asi tím, že nečtu ruské dopisy alébrž tiskoviny (občas). Psaní na stroji (nebo jakékoli klávesnici) je v pořádku. V nepořádku je ale, že mnozí při datlování opomíjejí "nabodeníčka", která Mistr Jan Hus tak šiškovně dal do kupy (žiji v Americe, na klábosnici mám české samolepky) a zásadně ignorují velká písmena. Já bych tak prznit jazyk nedokázal už z pouhé úcty k paní učitelce Koldové, která mě s laskavostí a péčí naučila číst a psát v první a druhé třídě. Velká písmena a ostatní zásady tradičního pravopisu (nepoužívám zbolševizovaný SIRUP. Pro mně dycinky SYRUP) dodržuji z úcty ke stoprocentní učitelce, paní Burghardtové. Byla to dáma a uměla učit jako málokdo. Prostě to těm milým učitelkám nemohu udělat...a to jsem školu neměl rád a byl jsem žákem spíše průměrným, kromě češtiny a ruštiny, kde jsem vynikal.

J. Hejna 13.8.2015 8:01

Bla, bla, bla

Bla.

J. Šimek 13.8.2015 7:17

To je článek z tepla?

Já jen že kolik lidí v životě potřebuje průpravu na veřejné vystupování? Pokud jste tu potřebu měl, mohl jste chodit do dramatického kroužku a nezobecňovat kraviny.

I. Schlägel 13.8.2015 7:55

Re: To je článek z tepla?

Nepochopil? To se stává i chytřejším lidem, než jste Vy.

J. Jurax 13.8.2015 23:16

Re: To je článek z tepla?

No, slušnou průpravou na veřejné vystupování je zkoušení před tabulí nebo to, čemu se za mých let říkalo referáty.