28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Co vlastně závidí Petr Holub českým učitelům?

Apel na závist, jaký zvládl vyprodukovat Petr Holub, se píše snadno, pokud se vynechají nehodící se fakta. Nebo na ně nějak nezbyde prostor. Takže slovy Samuela L. Jacksona: Jo ty jsi skončil? Tak dovol, abych pokračoval já.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Szirotný 13.10.2019 22:02

Přiznám se, že současná glorifikace učitelů jako nějaké elity národa mě už docela irituje. Učitelé jsou jen vzorek národa. Takže jsou mezi nimi chytří i blbí, schopní i neschopní. Není žádným tajemstvím, že před revolucí a i krátce po "šli na pajďák" ti, kteří chtěli mít vysokoškolské vzdělání a moc se při studiu nenadřít. Anebo ti, kteří by jinou vysokou školu ani nezvládli. Neplatí to absolutně, ale ve velké míře to tak bylo. Ano, někteří se v tom povolán "našli" a jsou dnes dobrými učiteli. Velká část těch schopných pracuje v jiných oborech a zbytek jsou prostě jen obyčejní učitelé. Učí, protože nic jiného neumí a stěží by se jinde uplatnili. A teď se cítí být vyvolenými. Politici jim nadbíhají a utvrzují je v jejich výjimečnosti. Platy se jim stále zvyšují a přesto mají tu drzost uvažovat o stávce. A na závěr - ministr školství chce odpískat povinnou maturitu z matematiky, protože matematika (královna všech věd) se na školách blbě učí a studenti by maturitu nezvládli. A kdo tu matematiku tak blbě učí ? Snad ne ti skvělí učitelé, elita národa, kteří by chtěli brát 140% průměrné mzdy ve státě ?

J. Kanioková 13.10.2019 21:00

No tak to mě tento článek pořádně naštval. Že -

1. Skutečnou elitou mezi vysokoškoláky jsou zaměstnanci justice - naší justici už dávno nevěřím !

2. Experiment jménem „inkluzivní vzdělávání“ žáků ze zvláštních škol do normálních základních škol -tak tohle šílenství je FAKT provozováno ?

Kteří pitomci to podpořili ? Těm bych přála, aby jejich děti chodily do zvláštní školy !!!!!!!! Aby si uvědomili, jakou kráčovinu odsouhlasili !!!! Fix !

Moje dítě na zvláštní chodilo celé základní vyučování, a já tam byla za rodiče ve výboru.

Ty děti jsou často nevzdělatelné, těžce zvládnutelné a to je dnes cpou do normálních škol ? Kristovanoho ! To je debilita !

V. Polreichová 13.10.2019 21:52

Paní Kanioková,toto se děje již třetím rokem,takže ve třídách máte k běžným dětem s různým nadáním ještě několik takto inkludovaných,neustále na ně spisujete různé posudky,podpůrná opatření,individuální plány,atd, k tomu po třídě pobíhá jeden nebo více asistentů a neustále kontrolujete,jestli tyto děti stíhají aspoň něco a to v počtu 30 a více dětí.Kolik času zbývá na ty opravdu chytré? Ano,žádný.A to ještě považujete za štěstí,pokud se ve třídě nenachází někdo s poruchou chování,který každou přestávku někoho škrtí,kope nebo hází po někom židlí,v lepším případě pomůckami.

V. Petr 13.10.2019 20:20

Ví pan autor, že učitelé na vysokých školách mají NIŽŠÍ plat, než na školách středních?

Bídné výsledky žáků jsou způsobeny NEDOSTATKEM DISCIPLÍNY a také tím, že studují i ti, kteří na střední školu NEPATŘÍ!

Š. Kohout 13.10.2019 17:53

Problém je v tom, že hodnota vzdělání je v dnešní společnosti velmi nízká: cení se pouze vzdělání utilitární. Chci být advokát, naučte mě paragrafy, chci být programátor, naučte mě programovat, všechno ostatní si strčte za klobouk, vždyť si to můžu "vygůglit". Pak narazíte na právníka, jehož písemný projev je otřesný, a programátora, který má problém sčítat a odečítat třímístná čísla, na lékařku, která ve fakultní nemocnici zadává do Googlu příznaky, aby se dozvěděla, čím asi před ní sedící pacient trpí. Rolí dnešního učitele je být poskokem, který horko těžko do pana kandidáta nacpe pár právních norem, jiného naučí programovací jazyk, anebo vysvětlí rozdíl mezi ekzémem a alergickou reakcí - nic víc přece pan kandidát nepotřebuje a nepřeje si, aby ho s tím někdo otravoval, v čemž má plnou podporu širokého okolí. Nic o tom nevím, ale názor mám, a to je hlavní. Nevědět je přece cool!

Š. Kohout 13.10.2019 18:05

Proto učitel nestojí v obecném pohledu o mnoho výše, než ona prodavačka. V podstatě koná jen podobnou obslužnou činnost. Stejně tak samozřejmě jako chodíme do obchodu, kde je pro nás připraveno v regálech zboží, stejně samozřejmě chodíme do školy. Je to tak automatické, že si nedovedeme představit, že by to bylo jinak, a bereme vzdělávání jako nutné zlo. Ani já nechodil rád do školy, a to jsem míval velmi dobré známky a pamatuji celou řadu dobrých učitelů. Ale ten, kdo nemá vědomí nutnosti, kdo není přesvědčen, že cesta za vzděláním se neobejde bez námahy, kdo vnímá školu jen prismatem svých dětských emocí typu "učení - mučení, škola - koncentrák, učitel - gestapák", kdo z nich by chtěl jako dospělý přehnaně honorovat pachatele onoho domnělého čirého zla lámajícího dětské charaktery?

Š. Kohout 13.10.2019 18:30

Ale za leccos si mohou učitelé sami: i oni si podřezávali větev, na které seděli a dosud sedí. Tou větví je obecná autorita a společenská hierarchie. Byli to učitelé, kteří už před nějakými sto - sto padesáti lety začali žáčkům vykládat, že nemají poslouchat pana faráře, že to je vychytralý hlupák, který s náboženstvím provozuje jenom řemeslo, že jim cpe do hlavy zbytečné bláboly. Že jsou svobodní, samostatně myslící lidé, kteří jsou zodpovědní jen sobě a zákonu, případně též národu či socialistické společnosti jako vyšší entitě nahrazující Boha. Zbořili autoritu kněze a mysleli, že uchrání autoritu vlastní. Jak vidíme, to se nestalo: Kdo jsi, učitýlku, že nám chceš do hlavy cpát nějaké ty svoje zbytečné bláboly? My jsme svobodní a jen sobě odpovědní lidé, kteří mají právo o sobě rozhodovat sami.

Za takové situace je učení těžké: naučit něco takového svobodně a samostatně myslícího jedince, který se učit jednoduše nechce a je v tom podporován ze všech směrů, je nesmírně obtížné. Pak pořád učitelé slyší hraběcí rady, že je žáka nutno umět motivovat, vzbudit v něm lásku k učení, zapálit pochodeň a ne plnit nádobu, vybudovat si přirozenou autoritu...Což se snadno řekne, ale hůře udělá, když za prvé, jakákoli autorita je ve psí, a za druhé, žák nevidí smysl onoho snažení, v dětském či dospívajícím věku to přirozeně vnímá jako pouhé obtěžování a všude kolem zní jako svůdný hlas Sirén písnička "We don’t need no education / we don’t need no thought control... Hey, teacher! Leave us kids alone!"

J. Kanioková 13.10.2019 21:05

1***

S. Rádl 13.10.2019 9:14

Článek reaguje na podpásovku jednoho autora dalšími podpásovkami. Pokud srovnávat plat primáře s někým ve školství, tak je to vedoucí katedry na VŠ, a ten méně než primář nemá. Argumentačních faulů je více. Mimochodem podívejte se na znalosti absolventů pedagogických fakult, v průměru je to otřesné.

J. Vintr 13.10.2019 8:58

I kdyby učitelé dostávali plat dvě stě tisíc, tak to kvalitu vzdělání nezlepší. Spíš výrazně zhorší, protože se do školství bude hrnout kdekdo. Kvalita školství je jednoznačně dána systémem výuky a nároky na studenty. Nelze čekat od dítek, že budou samy prahnout po vzdělání, k tomu je musí dovést učitel. A takových učitelů, kteří to dovedou, je jak šafránu, bez ohledu na jejich platy. Ve většině případů je jediným hmatatelným výsledkem školní výuky na všech stupních školství to, že se žáci naučí číst a psát (a to ještě často ne moc dobře). Strkat do takového systému ještě víc financí, je vyhazováním peněz z okna.

K. Splestule 12.10.2019 22:41

Jsem pedagog. Nevím, jak dlouho bych vydržel na kase v Lidlu - nebo podobně - sám bych se tipoval tak na měsíc, než bych se zbláznil, ale určitě vím, že naopak z Lidlu by tam nikdo nevydržel ani týden (až na statistické výjimky). Mimo školství se bohužel živí mraky učitelů, zejména té mladší generace a školství nám tragicky stárne. A o peníze skutečně až tak úplně - u těch starších - nejde. Jde o to, že učitel je dnes ve škole jak hadr na smetáku, každý si s ním může utřít svoje pošlapané ego. Kde kdo školství dnes rozumí a každý rodič ví, že jeho ratolest je ta geniální a nejlepší. A učitel jen takový trpěný trouba. A kdyby si náhodou moc dovolil, tak mu ta křidélka přistřihneme. Možností je dnes mraky. A mimochodem, to že dnes chybí mraky řemeslníků... čí je to vlastně chyba??? Učitelů rozhodně ne. A učitelská místa obsazena???? Zkuste do školy dnes někoho sehnat. Ani náhodou.

J. Strakoš 13.10.2019 6:21

S mnohým (stárnutí, hadr na smetáku, ego rodičů a žáků, chybějící učitelé) souhlasím, nicméně článek byl reakcí na nastavení platu na 130 procent průměru - a opravdu nevidím přímou souvislost s tímto nastavením a změnami stavu, které jste uváděl.

Příklad za všechny - učitelé nejsou, ale rozumné podmínky, aby VŠ s praxí mohl učit v oboru také né. (započítatelná praxe, určení, co je obor apod.). A to se platem nezmění. Stejně tak jsou na tom zdravotní sestry - příliš mnoho překážek, školení jak na doktory a ... najednou nejsou lidi.

D. Polanský 12.10.2019 21:52

Lidl: chtěl bych vidět, kolik by jich vydrželo sedět na kase. Nakonec když je tam více, ať vyrazí. Máme trh. Většina učitelů by měla značné problémy uživit se mimo školství. Jejich stávky působí až komicky. Máme trh, když se mi plat nelíbí, jdu jinam. V tržním prostředí ohánět se vzděláním je směšné. Platí se práce a výkon a to, co trh potřebuje. Dnes chybí řemeslníci, kvalifikovaní dělníci, řidiči a programátoři. Učitelská místa jsou beznadějně obsazena. Asi proč?

P. Bouda 12.10.2019 22:35

Ti do důchodu odcházející učitelé na kase v Lidlu vydrží rozhodně déle, bez nervů, bez starostí souvisejících s hlídáním 25+ žáků, z nichž minimálně jeden je "inkludovaný".

Většina absolventů pedagogické fakulty se živí mimo školství, aniž s tím mají jakýkoli problém. Víte proč? Protože ikdyž pracují v oboru, který nevystudovali, mají vyšší mzdy a platy než v tom školství. Data za posledních 26 let mi říkají, že je to docela problém.

Co se týká stávek učitelů, ty působí komisky proto, že tu dosud žádná pořádná nebyla. Být na místě školských odborů, tak začnu stávkovat na konci dubna. Načasování je důležité: jo vy byste se chtěli hlásit na gymnázia? Vy byste chtěli maturovat? Dělat zkoušky na vysokou? Smůla, budete muset počkat, až se vláda konečně rozhodne dofinancovat školství odpovídajícím způsobem. Vládě se do toho nechce, vyjednávání nikam nevedou? Nevadí, budou prázdniny, počkejte si klidně do září, do té doby za tou kasou v Lidlu nebo na jiné brigádě vydržíme a školy zůstanou zavřené. Nebudou vyšší platy ani v září? Výborně, právě jste ztratili asi tak půl roku, maturitu nemáte, na gymplech nejste, na vysoké přijatí nejste...ale nemějte strach, kdykoli můžete sednout za tu kasu v Lidlu. A to nemluvím o možnosti okupační stávky, kdy budovy škol zůstanou zavřené, takže zapomeňte na hlídání děcek ve školních družinách.

Učitelská místa jsou "beznadějně obsazena"? Jasně, proto v červnu chybělo 1800, v září už dokonce 6000 učitelů a bude hůř.

J. Chaloupka 12.10.2019 18:43

Tvrdím, že učitelé by měli mít expoziční dobu jako u rentgenu. Asi tak 15 let. Pak by min. 5 let měli pracovat jinde a pak se vrátit do školství. Myslím, že by to pomohlo.

J. Ráž 12.10.2019 18:40

Jo, takový článek dovede jen jedno. Popudit standardně vydělávajícího občana vůči učitelům stejně jako se stalo lékařům díky debilní akci vyvolané jejich odboráři "Děkujeme, odcházíme"

Mimochodem: Pokladní v Lídlu dosáhne na plat 28 tis.brutto po pěti letech a dostává to za to, že dělá dvanáctky, pracuje o víkendech a pracovní doba jí končí taky ve 21 hodin. O prázdninách, které má každý učitel, může jenom snít.

Práce učitele je náročná, což nikdo nezpochybňuje, ale kvalita většiny učitelů neodpovídá nárokům, které na tuto profesi dnešní doba klade. Důkazem je, mim jiné i to, že se musela zrušit povinná matematika při maturitě, protože studenti matematiku neumí. A to není vina studentů, jak se nám snaží učitelé matematiky tvrdit. O zaostávání našich studentů v IT znalostech za světem, ani nemluvě.

P. Bouda 12.10.2019 22:48

Zdravotníci si i akcí "Náš exodus, váš exitus" vymohli vyšší platy okamžitě, nemuseli stávkovat ani den, tehdejší ministr zdravotnictví Leoš Heger se zdefekoval už předem. Ostatně platy ve zdravotnictví rostou kontinuálně, nemine rok, aby se do něj nenalily další miliardy. Je chyba školských odborů, že se nezmohli na stávku, která by opravdu bolela.

Pokladní v pražském Lidlu má nástupní plat 28000 Kč. Nástupní plat pokladní v Lidlu v Brně - na 3/4 úvazek - činí 26000 Kč. Co se týká prázdin, které má každý učitel - ty jsou nadpracované v průběhu školního roku, jako každá dovolená. A mimochodem, učitel si - na rozdíl od pokladní v Lidlu - nemůže dovolenou vybrat prakticky nikdy jindy, má ji určenou právě termíny prázdnin. Last minute, zájezdy mimo hlavní sezónu? Na to může učitel zapomenout, ostatně se svým platem si to stejně nemůže dovolit.

Co se týká zrušení povinné maturity z matematiky, důvod není v nekvalitě matematického vzdělávání. Důvod je v tom, že maturitu by měl mít podle představ politiků ideálně každý - což se ostatně odráží v existenci učebních oborů "s maturitou". Zedník, zahradník ani pingl maturitu nepotřebuje, stačí mu výuční list. Mnohý z nich na maturitu - natož z matematiky - nikdy mít nebude. Jenže státní maturitou musí projít i učni z učilišť, nejen gymnazisté. Proto je úroveň státní maturity tristní.

Kvalita většiny učitelů - víte co, tak mi sem hoďte nějaké srovnávací studie a statistiky dokazující vaše tvrzení o tom, jak většina učitelů "neodpovídá nárokům, které na ně dnešní doba klade". Už mne nebaví číst tyhle nepodložené bláboly, snažící se ospravedlnit podfinancování školství do takové míry, že by se za ty ušetřené peníze jen na platech učitelů postavila například nová jaderná elektrárna. Sem s důkazy.

J. Strakoš 13.10.2019 6:36

Důkaz, že finance stačí - stále ve školách máme učitele, kteří nikam neodešli a výrazně nestávkují. Je to kapitalisticky hnusné, ale takhle to na trhu chodí - pokud by v Lidlu dělala prodavačka za minimální mzdu, není moc důvodů, aby ji Lidl platil více. Stejně tak v soukromé firmě - plat se zvyšuje mnohdy pouze po vyhrožování odchodem.

Tragédie je, že novou jaderku "z ušetřených peněz" nemáme.

Dovolená 8 týdnů je výhodou tohoto povolání, nutnost vybrat si ji v konkrétním období zase nevýhodou. Jiná povolání mají jiné výhody i nevýhody.

A s (ne)kvalitou učitelů se setkává každý rodič školáka, proto je pro ně někdy těžké podporovat navyšování platů za výkony, které v realitě vidí.

Opět to nic proti učitelům - jedná se o velmi náročné povolání, které má své výhody i nevýhody - jen mám něco proti plošnému stanovení nadprůměrného platu vybrané skupině obyvatel.

R. Konečný 13.10.2019 11:40

"Co se týká prázdin, které má každý učitel - ty jsou nadpracované v průběhu školního roku, jako každá dovolená."

Prosím? "Nadpracované"?!? Co přesně tím, proboha, myslíte?JAK nadpracované? KDY nadpracované?

Učitelé chodí do práce pondělí-pátek, NIC si "nenadpracovávají", proboha!

Učitelé mají v létě o měsíc delší dovolenou než ostatní, v zimě další týden, někdy i dva volna (když se kalendářně zadaří), k tomu jarní prázdniny, atd a pod. ... Za to že pracují 9 měsíců v roce berou víc než dost.

E. Sejčková 13.10.2019 12:52

Souhlas. Asi zase chyba někoho z těch těžce nedoceněných, vysvětlit rozdíl mezi "nadpracované" a "napracované"...

A to znám učitele, kteří skončí ve čtvrtek po obědě a znovu se ve škole objeví až v pondělí ráno, protože každý druhý pátek podle rozvrhu čistě náhodou neučí...

A aby bylo jasno, nezávidím jim to. Spousta lidí, užívajících různé výhody by daleko méně popouzela ty ostatní, kdyby se řídila ponaučením "Když se cpeš, tak nemlaskej..."

L. Dočekal 12.10.2019 18:32

Peníze všechno nespasí.Zhoršování žáků nebude o penězích,ale o systému.Pokud již nemá být ani maturita z matematiky,z čeho tedy?Z gender studií,z učiva s jehož výsledky mohou jít absolventi maximálně do nějaké neziskovky,typu Evropských hodnot?

Učitelé ztratili autoritu,ne vlastní vinou,to že žactvo uštve kantorku k smrti,nebo rodič zbije kantora,protože dítko levé jak turecká šavle propadlo? To není vina učitele,to je vina systému.To za mých školních let nebylo,zlobíš,tady máš záhlavec,dnes to učitele stojí místo.

Vraťme stavu učitelskému úctu jakou si zaslouží a ty peníze k tomu.

F. Kusák 12.10.2019 16:07

Ohánět se vysokoškolským vzděláním, je tak trochu mimo mísu a totéž platí o maturitě. Není škola jako škola. Učitelům dobré platy přeji, sám jsem nějakou dobu učil, ale věřte, že kvalita učitelů na platech až tak nezávisí. Na vině je samotný systém školství, a pak touha lidí po kvalitním vzdělání a respekt společnosti. A to dnes chybí. Takže společnost může sypat do systému peněz kolik chce, ale kvalita tomu stejně odpovídat nebude.

D. Müller 12.10.2019 13:42

Autor článku nějak pozapomněl, že je placen i z daní prodavaček v Lidlu. To co nám sděluje jinými slovy... zvýšte daně v soukromé sféře a dejte je učitelům. Dále bych rád upozornil na to, že nároky na technickou a pedagogickou vysokou školu jsou diametrálně odlišné. Tak proč operuje pojmem vysokoškolsky vzdělaných lidí? Než napíše další článek, tak mu doporučuji následující test, který už roky dávám čerstvým maturantům.

a) kdy začíná jaro, léto, podzim, zima.

b) kdy začala a skončila druhá světová válka

c) kde leží Děčín

Výsledky jsou tristní, není to k smíchu. A skutečně neodpovídají tomu, že by za ně někdo měl brát 130 % průměrného platu. Učitelé na sobě budou muset ještě hodně pracovat, aby si to zaslouzili. Je mi líto.

P. Bouda 12.10.2019 22:24

Nevšiml jsem si, že bych kdekoli v článku volal po zvýšení daní v soukromé sféře, takže tyhle slaměné panáky si strčte za klobouk. To, co sděluji, je, že stávající přerozdělování peněz ve státním rozpočtu je neefektivní a namísto zvýšení platů učitelů se miliardy doslova promrhaly na "inkluzi" žáků ze zvláštních škol do základních škol.To jsou doslova vyhozené peníze za to, že si před EU a Radou Evropy a OSN uděláme čárku za to, jak jsme úžasně rovnostářští a jak "nesegregujeme" žáky ve zvláštních školách.

Nároky na technickou a pedagogickou vysokou školu jsou "diametrálně odlišné". Jenže ty průměrné mzdy a platy vysokoškoláků se počítají z absolventů všech fakult. Všech, ať už jde pajdák, medinu, informatiku, práva nebo třeba sociální studia.

"Učitelé na sobě budou muset ještě hodně pracovat...", ehm, soudruhu, učitelské platy jsou k smíchu posledních 26 let. Je úplně jedno, jakých výsledků dosahovali maturanti - ať už v roce 1996, 2006, 2016 nebo dnes. Na platech učitelů to nebylo poznat. Nikdy. Pokud platíte učitele mzdou pokladní v Lidlu, tak nevím, co vlastně čekáte jiného, nějakou kvalitu?

Analýza České spořitelny, kterou jste se ani neobtěžoval přečíst, to mimochodem říká dost jasně - pokud chcete vzdělané žáky (i středních škol), musíte odpovídajícím způsobem zaplatit učitele.

J. Strakoš 13.10.2019 6:43

Názor "učitelé na sobě musí pracovat" bych poupravil - školství na sobě musí pracovat. Oni Ti kantoři jsou v té první linii a reprezentují školství.

Takže místo inkluzí (které nemají rádi ani kantoři ani většina rodičů), místo přidávání učiva, které žáci zapomenou týden po písemce, místo probírání učiva, jejichž praktické využití se v podstatě nedá najít je možné systém změnit a pak bude i na platy.

P. Selinger 12.10.2019 9:26

Požadovat pro učitele 130 % průměrné mzdy není správné, měli by dostávat 130 % průměrné mzdy vysokoškolsky vzdělaných lidí

J. Strakoš 12.10.2019 12:40

A proč se zastavit u 130%? Je třeba přidat více! 15o% nebo klidně i 200%!

Jen se bojím, aby se lidé nezačali ptát, co za své přerozdělené daně dostávají a proč by se plat nějaké vybrané skupiny měl odvíjet od průměru ostatních.

P. Bouda 12.10.2019 23:01

Vy se bojíte? Pak vám sděluji, že zcela zbytečně, protože "lidé", přesněji daňoví poplatníci, se nezačali dodnes ptát ani na to, co za své peníze odvedené státu dostávají za kvalitu ani v tak státem protežovaném sektoru, jako je zdravotnictví. Neznepokojuje je podfinancování AČR ani v době, kdy se válčí na Blízkém východě a řádí Islámský stát. Natož aby tito lidé řešili školství.

E. Sejčková 13.10.2019 9:37

Jasně. Jenže na Blízkém východě se válčí desítky let, protože odlišná mentalita. To už zajímá maximálně válečné dopisovatele. DAESH řádí? Myslíte tím, že se přihlásí ke každému činu nějakého cvoka, který si stáhne jejich volně přístupné bláboly z internetu? To ale není práce pro armádu.

Ostatně mnohem větší (stavy i rozpočtem) armády pro oba problémy nemají řešení.

E. Sejčková 12.10.2019 8:43

Autor si dal s článkem hodně práce, ovšem jakmile začal porovnávat práci "strašně nedoceněného" učitele s pracovníkem na pokladně LIDLu, ocitl se úplně zcela mimo mísu a ukázal, že obchod je pro něj "terra incognita" a přistupuje k problému právě s pohledem "vyvolené kasty".

Moje známá je vysokoškolsky vzdělaná a nikterak ji neuráží částečný úvazek právě v obchodě. Není tedy "hrdý absolvent základky" jak pomýleně autor sugeruje čtenářům o vzdělání pracovníků obchodu.

V ten moment jsem přestala číst. Rv Znovu a lépe, prosím, s ověřenými fakty...