24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Co vlastně závidí Petr Holub českým učitelům?

Apel na závist, jaký zvládl vyprodukovat Petr Holub, se píše snadno, pokud se vynechají nehodící se fakta. Nebo na ně nějak nezbyde prostor. Takže slovy Samuela L. Jacksona: Jo ty jsi skončil? Tak dovol, abych pokračoval já.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Machálek 12.10.2019 13:00

Myslím, že vaše známá je ze statistického hlediska bezvýznamný vzorek. Takže prosím znovu, lépe a bez argumentačních faulů.

E. Sejčková 13.10.2019 8:51

Ovšem my se bavíme o tom, že autor (bez znalosti sektoru obchodu, je advokátní koncipient) nazývá pracovníky obchodu urážlivým "hrdý absolvent základky" a předkládá nám svůj pohled, jak to vlastně v obchodu vypadá. Nikoliv, tak to opravdu NEvypadá.

Už jen to svědčí o hrubém selhání českých učitelů, když autora naučili pohrdání jinými a povyšování se nad ně.

Použila bych známý citát ze série "Básnici", ale argumentace ad hominem je právě takový faul, tak zůstanu jen u svého soukromého názoru.

P. Bouda 12.10.2019 22:58

Požadujete ověřená fakta? Máte jimi prošpikovaný celý článek, stačí umět číst.

Co se týká srovnání pokladní v Lidlu s učitelem - na zasednutí do kasy pokladní v Lidlu nepotřebujete ani střední, natož vysokoškolské vzdělání. Nepotřebujete se devět let vzdělávat a vydělávat můžete na plný úvazek od 18 let, ne od 24 let. A nejsou na vás kladeny nároky, které jsou kladeny na učitele. Přesto stávající stát oceňuje práci učitele - co do nástupního platu - nástupním platem té pokladní. Problém není v tom, že by byla mzda pokladní v Lidlu vysoká. Problém je v tom, že je plat učitele příliš nízký. A v tom, že tím stát dává jasně najevo, nakolik si práce učitele považuje.

Pokud se navíc obtěžujete podívat na postupný nárůst platů učitelů (odkaz na tabulku je v článku, tam, kam jste se už nedostala), pak zjistíte, že jejich progrese je jedna z nejnižších, i co se týká srovnání s jinými státními zaměstnanci (jasně, ani za kasou v Lidlu se ovšem žádná kariéra nečeká a nárůst mzdy po dvou, třech letech je minimální).

E. Sejčková 13.10.2019 9:19

Takže učitel dělá několik hodin nonstop v zápřahu jako automat bez možnosti si odejít na toaletu, končí v 21/22 hodin, přijde domů ve dvě ráno protože se zpozdil kamion se zbožím, které musí být ráno na sedmou v regálech (jinak takoví jako autor a vy spustíte povyk), je osobně zodpovědný za každou korunu v kase a mnohdy i za regál plný drahého pití za sebou, který ještě musí uhlídat, jinak všechno platí z vlastní kapsy. A tak dále, ještě bych klidně mohla pokračovat. A na kom si myslíte, že si všichni léčí svoje nakopnuté ego? Na učiteli? Nikoliv.

BTW: "ověřená fakta" třeba to žonglování s ciframi u tzv. kumulativního skrytého dluhu. Jak to už někdo napsal: zřizovatel zmíněné cifry neslíbil ani je učitelé nemají ve smlouvách. Tento "dluh" tedy neexistuje, nevznikla povinnost plnění. Tyhle "ověřená fakta" myslíte?

To je stejné pokrytectví jak u záškolačky Grety, kdy ona jede na klimatický summit lodí a pokrytecky prohlašuje, aby omezila "uhlíkovou stopu" od letadel. Ovšem tým, který poveze zmiňovanou loď zpět kvůli jednomu zbytečnému teatrálnímu gestu si pro ni přiletí letadlem. Kapitán co ji vezl, se vrací sólo, rovněž letadlem. Kde se tedy šetří životní prostředí? Toho má slečna plná ústa a skutek utek...

Opět selhání, tentokrát rodiny i učitelů. Už ve školce mi bylo vštěpováno do hlavy, že lhát se nemá...

J. Fohler 12.10.2019 8:22

Všichni mluví o výši platů, ale nikdo neřekne za co. Podle mých zkušeností pracují učitelé cca 60-70 % toho, co ostatní zaměstnanci ( za rok ).

T. Kočí 12.10.2019 11:00

Do základní školy jsem chodil 1955-1960 (1. stup.) Bylo nás ve třídě kolem 42. Na to si vzpomenu vždy, když slyším jak se dnes učitelé hroutí při 19 žácích. Že to jsou dnes větší parchanti? Kdo za to může?

M. Šedivá 12.10.2019 12:20

Doufám, že vaše odpověď není, že za to můžou učitelé.

M. Šedivá 12.10.2019 12:26

Já mám zase zkušenost, že zaměstnanci sice musí trávit na pracovišti 8,5 hodiny denně a mají 5 týdnů dovolené, ale mnoho hodin tam jen "jsou". Kdyby mohli, zvládnou svou týdenní práci za 3 dny a ty dva by tam nešli. Učitel stráví na pracovišti 6 nebo 7 hodin denně, má víc dovolené ( resp. nařízené dovolené), ale to, kolik času stráví prací do školy ještě doma, nevidí nikdo, kdo s učitelem nežije.

A. Nový 12.10.2019 12:53

Vy jste zaměstnána kde, paní (nebo Soudružko?) blábolistko? Že by vlastní zkušenost ze zaměstnání? ;-D

T. Kubín 12.10.2019 7:21

Autor si opravdu dal s textem hodně oráce. Ale kromě navršení nesmyslných a nepodstatných údajů a spousty demagogie jeho článek neobsahuje zhola nic.

J. Strakoš 12.10.2019 6:48

Mimochodem, doporučuji přečíst tu analýzu České spořitelny, je to, z mého pohledu, krásná ukázka, jak tvoří manipulace. Spořitelna (proč sakryš zrovna spořitelna?) udělá selektivní průzkum který si nadefinuje, konstatuje, že ve vybraném zahraničí je průměrný plat učitele roven platu vysokoškoláka, vypočte, jaký by měl být plat učitele u nás, aby platilo to samé co v zahraničí a pak z toho udělá (abrakadabra) dluh učitelům ve výši jaderné elektrárny. "Stát podle analytiků dluží českým učitelům na platech 500 miliard Kč"

Stát učitelům tyto peníze nedluží - neslíbil je, nedohodli se na nich ani si je od učitelů nepůjčil.

A stejnou analýzu můžete udělat u jakéhokoliv povolání, které si vyberete, bude stačit vhodně vybrat data.

V. Halašta 12.10.2019 6:11

Autor se "spravedlivě" rozhořčil a sepsal tolik stránek útočné filipiky, že nich zapomněl zodpovědět tu podstatnou a zcela oprávněnou otázku z článku pana Holuba. Podle jakých kriterií poznáme, že se peníze pro učitele navíc promítnou do zvýšení kvality výuky a vyšších vedomostí žáků a studentů? A já bych přidal taky jednu otázku na tvrzení, kolik chybí učitelů - jaký je jejich optimální počet a jakým zpusobem k němu dojít?

To jsou legitimní otázky ale obávám se, že od učitele, který kárá svého oponenta za nedostatek znalosti matematiky aniž by si nejdříve důkladně přečetl zadání (tedy požadavek), se logické a věcné odpvědi nedočkáme. Slovo "průměrný" u požadavku na výši platu učitele jsem nenašel. Pan Holub vyvodil správný závěr a pan učitel by se měl stydět.

V. Halašta 12.10.2019 6:16

A ještě poznámku - pan Holub nikde nenapsal, že je ten požadavek neoprávněný ale naopak ho podpořil. Jen chce hodnotící kriterium.

J. Strakoš 12.10.2019 6:32

Přesně tak - budu jen opakovat myšlenku článku p.Holuba, ale pokud plošně přidáme např. malířům pokojů, bude zaručený výsledek lepší plat malířů, ale v žádném případě nezaručuje lépe malované pokoje.

A kdo se jen trochu přiblížil školskému systému, ten viděl, že "zdroje tam jsou" - mohdy jsou peníze v jiných kolonkách než odměny učitelům, mnohdy je časem učitelů a žáků plýtváno na předměty z doby minulé mimo jiné způsobem učení a zkoušení z téže doby.

B. Pazourková 26.10.2019 11:02

Kvalita výuky se, pane Halašto, zvýší už jen tím, že se učitelé SŠ nebudou bát udělovat známku nedostatečnou za neznalosti žáků a jejich pracovní nečinnost při vyučování. Dnes, kdy je škola finančně závislá na počtu žáků ve třídách, musíme za každou cenu dotáhnout do konce 4. ročníku úplně všechny žáky, i když na to nemají mentálně nebo svým osobním laxním přístupem k zodpovědné práci.

Slibujeme si od jiného financování školství a lepších platů učitelů to, že by se mohly konečně třeba také naplnit učňovské školy, kde zoufale chybí žáci oborů, např. instalatér, zedník, tesař, truhlář, malíř, ale také třeba prodavač (což tento obor úplně na obchodních školách zcela zanikl), kuchař, číšník (ještě nedávno velmi oblíbené obory u slabších žáků ZŠ).

P. Bouda 12.10.2019 0:30

Update k 11. 10. 2019: Andrej Babiš a Vojtěch Adam se na jednání se zástupci poskytovatelů lékařské péče dohodli na navýšení prostředků do zdravotnictví o dalších 5 miliard Kč, když předtím vyhodili z jednání zástupce lékařských odborů (takže nevím, proč je vyhazovali) a když se předtím Pán koblih zaříkal, že k navýšení financí ve zdravotnictví není důvod.

Prostě: na něco jsou peníze vždycky, na něco nejsou už 26 let. Z peněz "ušetřených" na platech učitelů by šla zafinancovat stavba fungl nové jaderné elektrárny, ale místo toho se z nich financují hypotéky a nová auta doktorů. Školství je holt prioritou. Prioritou číslo 259 vlevo dole, hned vedle závazku NATO financovat armádu aspoň 2% HDP.

V. Runt 12.10.2019 11:28

Vážený pane Boudo, proč uvádíte v jednotlivých oborech platy všech pracovníků - nikoli jen těch vedoucích, ale v lékařství uvádíte platy pouze primářů?!? Je to nedokonalost s práci s daty /doufám že neúmyslná/ vedoucí k mylné představě o platech lékařů. Většina lékařů plat jako já nemá! Jsme s učiteli na jedné lodi... primář a učitel na dvou universitách.

P. Khail 12.10.2019 15:40

Kde vidíte něco o platech primářů?