28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Co je a co není vidět

Od vzniku prvních univerzit financovali zcela nebo zčásti své vzdělávání sami studenti. Ti, kteří nebyli schopni hradit poplatky spojené se studiem, se museli spolehnout buď na pomoc mecenášů, nebo studovat teologické obory podporované církví.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Novák 20.5.2013 4:27

Vysokoškolské školné (a možná i středoškolské) by se mělo platit

je to služba, která dává příležitost (NIKOLI JISTOTU!!!) lepšího uplatnění. Nechte na společnosti, aby hledala optimum mezi středoškolským a vysokoškolským vzděláním. Dobře, základní budiž povinné. Číst, psát, počítat. Něco z historie národní, něco z historie světové (snad), a hlavně počítat peníze.

Ale procento středoškoláků a vysokoškoláků by měl stanovit trh, nikoli vláda. Vláda ať to jemně ovlivňuje třeba udělováním stipendií, ale ať do toho pořád nehrabe.

Na politicích je vize, kde máme být za dvacet, padesát let a ne platy kantorů!!!!

Trh potřebuje cca 40 let, dostat se ke kořenu a k rovnováze (viz bible, Mojžíš, vodění otroků po poušti). Pokud se do toho budou politici pořád s**t, nedozvíme se co trh, a tudíž společnost potřebuje, nikdy.

J. Kanioková 19.5.2013 16:49

Každopádně by se mělo hradit plné školné

na spoustě obskurních humanitních oborů. Chtějí-li mladí toto studovat, musí počítat s tím, že to jsou obory povětšinou minimálně užitečné, že navíc po jejich absolutoriu téměř nemají šanci na uplatnění.

Tak nechápu, proč by na ně měla být vynakládána jediná koruna z rozpočtu.

Přiznám se, že nevím, jak je to na soukromých školách, ale myslím, že i tam jde na žáka nějaký obolus od státu, byť jen minimální. V době konjunktury, když se daří, budiž. Ale ta u nás už pěkně dlouho nebyla a pochybuji, že se jí ještě dožiju.

V. Peroutka 19.5.2013 12:30

20% studentů v USA není schopná splácet půjčku

na školné, článek v BL tuším vminulý týden.

P. Novák 20.5.2013 4:06

Re: 20% studentů v USA není schopná splácet půjčku

a co?

J. David 18.5.2013 19:17

Dáma je asi genderově agilní...

Motto: "Kdo je blbý na matematiku, je blbý na vše". Víte, učil jsem externě matematiku a IT na SŠ. Až na výjímky (potvrzující pravidlo), byly dámy pedagogického sboru tak nějak "mimo mísu", obecně se holky (studentky) následně vrhaly na učitelství. Pak se nedivme, že oplégři školou povinní jsou technicky a matematicky zpozdilí, když mají pdagogy hodné absolutoria "knedlíkárny". Kdyby ty baby učitelky alespoň uměly tu svíčkovou, ale "skutek utek". Nkonec i ta filosofie je matematikou. Není divu, že jedna pětina maturantů propadne z matematiky, i když testy CERMATu jsou jak pro chovance poslanecké sněmovny. Je jamb, trochej či dystichon jazykozpytem, nebo matematikou? Co tím chtěl básník říci v rauši? Státi se trpajzlíkem, nebo být menší v míře, než malé? Miluji češtinářky, ty pišolí, jako by jím unikla vyjmenovaná slova po "P". Pedagogové, co s tím? Škola hrou. Rád se nechám poučit.

J. Jurax 18.5.2013 21:28

Re: Dáma je asi genderově agilní...

i když testy CERMATu jsou jak pro chovance poslanecké sněmovny - míněno z matematiky ... dokonalé, bravo! Jestli na tento bonmot nebudete chtít copyright, budu jej využívat :-)

J. David 19.5.2013 10:01

Re: Dáma je asi genderově agilní...

Klidně užívejte. Jaký rozdíl je v osazenstvu Bohnic, či Poslanecké sněmovny? Jsou to chvanci z rozhodnutí, první na základě diagnózy, druzí na základě voleb. Mentálně jsou si asi na úrovni stejné, to je můj názor. Když budu impertinentní, jak poznáte blázna od psychyatra?  Jak poznáte poslance od vola? Genderově, v čem se liší poslankyně od samic skotu? Jalově všici bučí a zanechávají kravince. V blázinci se dloubají v nose a tvrdí, že vynalezli elektřinu, v parlamentu totéž, a uzákonní nemravnou fotovoltaiku. Etc. Přeji pěkný zbytek víkendu.

J. Kanioková 19.5.2013 10:22

:)))))))))))))))

proslunil jste mi čenich :)))

J. David 19.5.2013 13:45

Re: :)))))))))))))))

V poslanecké sněmovně mají mulec. V češtině se tomu říká "šnóbl", v myslivečtině "trombón". Sus scorfa mají "rypák". Tak si vyberte. Kalouska bych šacoval na šnóbl. Vyňuchá hnízdo, kam čert snáší vejce.

J. Jurax 19.5.2013 13:05

Re: Dáma je asi genderově agilní...

Rozlišit psychiatra od blázna je jednoduché - psychiatr se vyskytuje v šaškecu na té straně dveří, kde je klila a mívá od těch dveří klíče.

V poslanecké sněmovně takové kritérium chybí.

J. David 19.5.2013 13:49

Re: Dáma je asi genderově agilní...

To je těžké. Kika z které strany. I prostý vojín nosí v tornistře maršálskou hůl (kdo to jen rekl?). Takže, tudy asi parfors nepůjde. Klika se vždy najde.

J. Novák 18.5.2013 17:06

Děvč, vraťte maturitní vysvědčení.....

Ty naše malá mudrcko, odpověz mi na otázku, mělo by se platit i za postgraduální vzdělání ?!

Šedovous

J. Horáček 18.5.2013 19:47

Re: Děvč, vraťte maturitní vysvědčení.....

Obvykle takto nereaguji, ale v tomto případě (dle úsloví o hrubém pytli a záplatě) nemohu jinak:

Ty náš malý šedovousí pitomečku, zkus si to přečíst ještě jednou. Nepochopíš-li ani pak, dej si před zrcadlem pár facek. Možno opakovat ad libitum.

V. Ondys 18.5.2013 14:56

:))))))))))))) ČERNÁ A NEKONEČNÁ STEJNĚ JAKO SOCIALISTICKÉ ZDRAVOTNICTVÍ

Dnes jsem se dozvěděl, že naprosto nedostačující rozpočet na školství je 133 000 000 000 Kč, a když jsem si částku vydělil zaokrouhleným počtem obyvatel, vyšla mi šokující informace, že i kojenec měsíčně dotuje 1108 Kč. Netroufám si odhadnout, kolik to ve skutečnosti platí daňový poplatník v soukromém sektoru, na rozdíl od byrokratů a politiků. Ti mu to jenom víc osladí populistickou buzerací s naším už tradičně příkladným vztahem k vlastní rodině a zadlužováním všech.

30. 8. 2008

M. Kosejk 18.5.2013 8:09

nebo jinak

Možno i tvrdit, že země velikosti ČR by se klidně obešla bez školného. Kdyby ovšem počty VŠ a počty studentů na VŠ nebyly naprosto absurdně předimenzované. A každý rok navíc vznikají nové (pseudo)obory. V roce 2012 byla na vysokoškolské studium přijata velká většina z těch, kteří vůbec měli o vysokoškolské studium zájem - už to popírá "elitnost" takového vzdělání. A navíc to absolutně odporuje skutečné realitě poptávky na pracovním trhu. Co tedy takhle redukovat počet VŠ? Vždyť ty absolventi nejsou z drtivé většiny potřeba - jejich studium jen stojí stát prachy - a výsledkem toho je jen obrovské množství nepotřebných absolventů a snižující se kvalita vzdělání

A podobná situace panuje po celé EU. Má to asi něco společného s tou naší arogancí, kdy si myslíme, že jsme něco lepší ho než zbytek světa - a tak že prý nemusíme vůbec manuálně makat, jelikož prý budeme tou "znalostní ekonomikou". Že např. Indové nebo Číňani nejsou ani o kousek blbější než my - a navíc jsou ochotní hodně tvrdě makat, to euroideology nezajímá - a počet VŠ-absolventů prý má dále stoupat, protože tak to prý je správně.

P. Rada 18.5.2013 10:52

Re: Trochu korektnosti.

Pan Kosejk sice správně píše: ...." V roce 2012 byla na vysokoškolské studium přijata velká většina z těch,

kteří vůbec měli o vysokoškolské studium zájem - už to popírá

"elitnost" takového vzdělání"... ale už nehovoří co následovalo.

Značná část s hromadně přijatých nedokončila ani polovinu prvého ročníku. Sítem zkoušek v řadě studijních předmětů totiž leckdo neprošel. Takto se kriterium zůžené na jedno přijímací rozhodnutí, kde je to "bud hop nebo trop" rozložilo průběžně na bedra vyučujících a do hry vstoupil i prvek houževnatosti a všestanosti a to není tak úplně špatné.

U vzdělání přeci nejde jen o "elitu" v úzkém slova smyslu ale tím ještě nechci tvrdit, že je ve školství všechno v pořádku a už vůbec to, že na všech školách a dokonce po celé EU se to takto jak jsme uvedl děje.

M. Kosejk 18.5.2013 13:07

Re: Trochu korektnosti.

I kdyby jich v prváku vypadla půlka (což nevypadne), tak je jich moc. Paradoxem je, že nejvíc lidí odpadá v technických oborech, o které je už tak malý zájem, což opět znamená snížení tlaku na kvalitu (fakulta je ráda, že alespoň někdo dostuduje). Všichni chtějí na humanitní obory - a když se na ně člověk dostane, tak je dokončí i cvičená opice.

A vysoké školy musí být pro intelektuální elitu, na to musím trvat. Vysoké školy mají být pro elitu a maturitní obory pro ty chytřejší. Bohužel v EU maturitu má každý, kdo není úplný idiot. A humanitní obor na VŠ vystuduje i podprůměrně inteligentní člověk.

Někdy si otevřete nějaký web s poptávkou po zaměstnancích - a tam je názorně vidět, že o většinu absolventů VŠ není zájem.

J. Vyhnalík 18.5.2013 14:34

Re: Trochu korektnosti.

To všechno by zavedení školného řešilo. Pokud by studium byla pro studenty investice srovnatelná s vybavováním dílny automechanika, rozmýšleli by se, zda jim to za ty peníze stojí a zda investici dokáží využít tak, aby se jim peníze vrátily.

Samozřejmě jsou lidé, kteří si pořídí domácí dílnu na profesionální úrovni pro své hobby, ale ti dobře vědí, že jsou to peníze vyhozené pro jejich zábavu a pokud je vydělali někde jinde, je to zcela jejich věc.

V době, kdy jsem maturoval bylo maturantů v ročníku méně, než je dnes vysokoškoláků. Čekám, že přijde doba, kdy někoho napadne, že jedna VŠ nestačí a každý by měl mít právo vystudovat alespoň dvě VŠ.

M. Kosejk 18.5.2013 17:03

Re: Trochu korektnosti.

S tím vším bych i souhlasil. Ale! Ale to platí pro TOTO školství v TÉTO chvíli. A já už mluvím o tom, že celý ten systém našeho euro-školství je na pytel - a to české má navíc svoje specifické úchylárny - a radostně přejímá to nejúchylnější ze západní Evropy. Celý systém je blbě. A nezačíná to až chvílí, kdy se maturant rozhoduje, kam si podá přihlášku na VŠ. 

Začíná to tím, že do dětí je tlačeno, že manuální práce je něco podřadného. Pokračuje to tím, že společnosti jsou cpány do hlavy ideologické žvásty o potřebě většího počtu vzdělanců. (pozn.: Že prý vzdělaný občan se nechechá opít o zlých politiků - Opak je však pravdou. Intelektuálové byli vždy těmi, kdo dláždili cestu diktátorům). A následně si k tomu přičtěte mediální masáž o prohnilosti kapitalismu - a máme z toho celou řadu naivních dušiček, co utíkají k humanitním oborům jako k protiváze kapitalismu. A v neposlední řadě - technické obory jsou dřina, tam nestačí jen psát eseje (často jen stažené z netu :)) a občas si něco zapamatovat, jak je to možno na humanitních oborech.

A výsledkem toho všeho je, že vysokoškolačka s titulem z filosofie maká jako sekretářka za 12,5 hrubého - a šikový řemeslník si vydělá třeba desítky tisíc měsíčně, protože prostě nemá konkurenci.

J. Vyhnalík 18.5.2013 21:04

Re: Trochu korektnosti.

S tím vším souhlasím ;-)

J. Jurax 18.5.2013 22:40

Re: Trochu korektnosti.

Přesné ... i když bych dodal humanitní intelektuálové byli vždy těmi, kdo dláždili cestu diktátorům.

A taky k humanitním oborům se utíká, protože tam není matika a protože mají pověst méně náročných škol - soudím, že často ne neoprávněně.

A jestě - množina občanů prolezvších vysokou školou a množina vzdělanců jsou zcela odlišné množiny, mající akorát neprázdný průnik.

J. Kanioková 18.5.2013 22:54

:))))))))))))))

K. Pavlas 18.5.2013 15:36

Re: Trochu korektnosti.

a také trocha gramatiky

J. Schwarz 18.5.2013 16:19

Re: Trochu korektnosti.

Pane Rado, pokud mnozí z vysokoškoláků vůbec nepřemýšleli o tom jestli je zvolený obor uživí, nepoložili si otázku potřebnosti dalšího "odborníka" ani se nenamáhali posoudit svoje schopnosti ve srovnání s druhými, pak si jenom na státní útraty prodlužují mládí. A "společnost" tím nikterak neobohacují, ani "duchovně a intelektuálně", neboť tak jenom vzniká vrstva nas/raných lidí "s diplomem" co nedostali odpovídající flek. Remcalové z povolání hledající zašívárnu v podobě státní služby - ideální volič levice. Pokud je ale "Lidským právem" prodloužit si mládí na státní útraty, ať ty prachy dostanou plošně všichni.Jeden se za ně bude válet u vody a popíjet pivo, jinej "půjde na školy", další si třeba založí řemeslnickou živnost. Ale platit jenom někomu z idiotského důvodu že nějaký genderový pseudovědec "obohatí společnost" je lumpárna a zlodějina kalibru fotovoltaiky. Howgh.

P. Rada 20.5.2013 0:32

Re: Trochu korektnosti.

Pane Sch. to mládí "za státní útraty" poněkud očernujete i když vůči masivnosti i kvalitě výuky mám rovněž výhrady.

Mě osobně VŠ vzdělání živilo 20 let totalitních a dosud zařízení které jsem konstruoval tehdá potkávám v praxi jako funkční. Už jich ale neslouží mnoho. Převálcoval to nečistý firemní lobing několikanásobně dražších i když měly a mají podobné parametry.

  Jako kluk jsem si na otázku smysluplnosti odpověděl tak, že studuji obor, který má ve světě největší dynamiku. Klausova prestrojka ale vše změnila k nepoznání. Tunelařina se nikde oficielně nevyučovala, lichva také a přesto se s těchto profesí staly základy "ekonomiky". Naopak v celém Česku byl můj výchozí obor prakticky zlikvidován. Hodí se mi ale dosud přírodovědný základ - nebaštím alespon lži na NP často šířené. Doba nabrala na obrátkách a tak typovat co uživí dnešní mladé je ještě větší otazník s větší nejistotou. Dnes profitují právníci a vymahači umělých dluhů. Osobně si ale myslím, že pro mladé to může být jednou zemědělství.

Posledních 20 let jsem se velmi úspěšně živil jako SVČ ale dosud mi mrzí, že většinu znalostí získaných v oboru i na postgraduálu není komu předávat. Mám i přes svou ekonomickou zajištěnost za to, že společnost jako celek na ztrátě dovedností tehdejších absolventů VŠ velmi prodělala a bude na absolventech VŠ dál prodělávat, dokud extrémní zisky budou mít v rukách tuneláři neváhající zneužít mezer v zákonech, obchodníci nedohledatelní kdesi s danovích rájů atd. O tom jak jsou placeni i špičkoví opravdu schopní pedagogové raděj nemluvím. Oproti západním státům v  EU je tato praxe u nás naprosto ostudná. Odchody lékařů a dalších odborníků do zahraničí jsou realitou dne a pokud neodejdou pak finančně se i svou rodinu živí nikoli výukou ale v nějaké dozorčí radě a pod. Důsledkům tohoto ve školství se tedy nedivím.

Lumpárnu proto spatřuji především v neprůhledných pravidlech podle kterých se ve společnosti řídí toky peněz a nikoli v chytračení studentstva jakoli je běžné.

V. Běhal 18.5.2013 6:43

Platba za hlavu

Problém našeho a nejen našeho, zejména vysokého školství je, že školy dostávají poníze podle množství studentů. Školy tak nabírají co nejvíce studentů.bez ohledu na kvalitu, na to potřebují více pedagogů. Navíc vznikají obory a školy, které produkují nepotřebné profese , na které chodí studenti, kteří by na jiných školách neuspěli z důvodů neschopnosti nebo lenosti. Tak máme 10 (slovy deset) filosofických fakult prodsukujících politology, socipology, a podobné pavědce.Přitom máme nedostatek techniků.

J. Jurax 18.5.2013 1:37

Technická

Autor praví - cituji - Je pak otázkou, zda dělník pobírající minimální mzdu by byl ochotný platit bez donucení státem ze svého osobního rozpočtu vzdělání egyptologa - konec citátu.

Nuže, po mém soudu to není otázkou, neboť dělník - i bezdětek - pobírající minimální mzdu - momentálně 8000 - jakkoli donucovaný státem neplatí žádnou daň z příjmu (daň z příjmu není percentuálně rovná, neboť odpočty) a tudíž na vzdělání kohokoliv, natož egyptologa, nepřispívá ani korunou. Viz http://www.euroekonom.cz/dane-kalkulacka.php

J. Kunes 18.5.2013 6:49

Re: Technická

Nejsou jen dane z prijmu. Statu nejakym zpusobem prispiva kazdy, kdo pouziva penize.

J. Jurax 19.5.2013 20:10

Re: Technická

No ale s minimální mzdou ani skrze DPH toho moc nepřispěje :-)

L. Křivan 18.5.2013 0:22

Nejsem ochoten platit vzdělání právníkům,

kteří si pak účtují 4000,- Kč za hodinu práce.  Jsem ochoten platit vzdělání lékaři, který přijede k bouračce ve tři hodiny ráno.