25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Cesta do hlubin študákovy levičácké duše

Právě probíhající spor o podobu českého vysokého školství je přímo ukázkovým příkladem, jak se mohou obě strany, třebaže velmi hlasité a přesvědčené o správnosti svých postojů, hluboce mýlit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Hájek 10.3.2012 20:59

Re: Trh - co to je?

Plně souhlasím s vaším druhým odstavcem, s prvním však nikoliv. I zlodějna je založena na poptávce a nabídce, tudíž i ta je formou trhu, i když zvrácenou, ale spočívající na stejném principu. S podvody ala Plzeň je to obdobné, kdyby se jeho produkty nenabízely nebo nepoptávaly, tak by nevznikly.

Jinak, nepolemisuji s autorem článku, se kterým souhlasím, ale reaguji na diskusní příspěvek, podobně jako na Váš.

S. Netzer 10.3.2012 20:17

Re: Mi takových lidí někdy spíš líto...

Dobrý večer, paní Václavíková.

Pan Jezevčík  :-)))) pejska už nechtěl, tak jsem se chudáčka opuštěného ujala.

Na to jsem zvyklá, někdy těch inteligentů bývá i víc. Novum je, že diskutérka Kanioková přispěla svou troškou do mlýna. Obvykle mě ignoruje, protože nejsem "ekonomicky myslící" a P&L. :-))))

J. Václavíková 10.3.2012 19:53

Re: Mi takových lidí někdy spíš líto...

Pěkná ikonka, paní Netzer! Jste tu pomalu lovná zvěř, tolik ,,inteligentů", co se na Vás snaží zviditelnit :-)

S. Netzer 10.3.2012 19:16

Re: Mi takových lidí někdy spíš líto...

Máte pravdu, paní Kanioková.

Neúspěšná snaha diskutérů Vondráčka a Schwarze mě urazit, pomáhá jim vyrovat se se sebou a svým osudem, budiž jim přáno... Jsou to politováníhodní jedinci.

Těší mě, že se též někdy shodneme. :-P

T. Petřek 10.3.2012 18:56

Re: Trh - co to je?

Pane Hájku, ale o tom přesně píše autor. Bohužel jste mepochopil, co to ten trh je. To co se děje v Plzni trh není - poptávka po kradeném zboží také není "trh". Základní principy trhu nejsou podvod či zlodějina.

Pokud by školy fungovaly v norm. tržním prostředí, tak nikdo nezaměstná absolventa školy s reputací "Plzeňských práv", ale zaměstnavatel dá přednost absolventovi školy s dobrou reputací (referencí). Potom se nikdo ani na takovou školu nebude hlásit a ta zákonitě zavře "krám". Současné podmínky jsou takové, že trh ve školství není, není tedy svoboda.

J. Kanioková 10.3.2012 18:01

Mi takových lidí někdy spíš líto...

Ale jestli jim ta neúspěšná snaha urážet pomáhá vyrovat se se sebou a svým osudem, budiž jim přáno...

T. Řehořek 10.3.2012 13:40

Re: Redukce vzdělání na kapitál

Děkuji za podporu. Přesně jak píšete, navíc po Husákových dětech začala křivka porodnosti strmě klesat a je jasné, že v menší populaci je menší absolutní počet nadaných. Tím spíše by se měl počet studentů snižovat a ne zvyšovat. Změna trendu v porodnosti nastala až cca v roce 2000, na kterýžto ročník si vysoké školy ještě pěknou chvíli počkají.

Školné "jen pro nenadané studenty" by jistě problém částečně vyřešilo, obávám se však, že by školy stejně byly motivovány udržet náročnost studia hodně nízko, aby nepřišly o žádné platící. Byl by tak zachován model "diplom za peníze". Nejde zde jen o školy soukromé, ale bohužel i o ty státní. S jednou státní vysokou školou se staletou tradicí mám osobní zkušenost. Mohu prohlásit, že vyhodit příliš mnoho studentů od zkoušky znamená politický problém, je to zakázáno z děkanátu.  A byl jsem svědkem toho, jak se náročnost zkoušky z matematiky snižovala s každým dalším termínem poté, co u termínu předchozího byla příliš velká úmrtnost. Jsou totiž potřeba peníze na rekonstrukci nových prostor pro ještě více studentů...

T. Řehořek 10.3.2012 13:00

Re: zajímavé teorie, jako opsané ze schůze Mladých konzervativců.

Přesně tak!

R. Tichý 10.3.2012 12:57

Re: Je už skutečně groteskní,

A jak se k tématu vyjádřila frau Neutzer? :oP !!!

T. Řehořek 10.3.2012 12:55

Re: Je už skutečně groteskní,

Máte pravdu, ale problém tkví především v tom, že mnoho takovýchto oborů je určeno studentům bez nadání, kteří by se ještě před 20 lety nedostali ani na školu střední.

Byl bych opatrný s tím žádáním "produktů", je pak totiž otázka, kde klást onu hranici užitečnosti. Nechali byste na trhu zahynout také archeologii, historii a biologii? Vlastně by přežili pouze právníci a informatici, že... Ale např. studenti historie (ve smyslu top 10 % těchto studentů) jsou myslím rovněž důležití, už jen pro zachování a rozvoj poznání. Kdyby byl po vzoru autora zaveden do vysokého školství tržní princip, zanikla by spousta oborů se staletými tradicemi, což myslím není žádoucí.

J. Boleslav 10.3.2012 12:54

Re: Je už skutečně groteskní,

Co spatřujete např. na 2. citované větě směšného?

R. Tichý 10.3.2012 12:54

Re: Jak když ryba plácá ocasem ...

A vy studujete co? Genderové poselství pravěkých nástěnných maleb nebo snad v Británii studijní obor Beatles?

R. Tichý 10.3.2012 12:52

Re: Redukce vzdělání na kapitál

Přesně tak. Skokově se zvýšil počet studentů, ale kvalita populace rozhodně tolik nenarostla. Souhlasím s Vámi, že je nám potřeba i profesí negenerujících finanční zisk, pokud si pamatuji, tak třeba archeologie nabírala jednou za 3 roky?

Stát by měl uplatňovat kvóty na množství studentů, všichni ostatní za své, jestli ale vůbec. Placené studium je u nás naprosto zprofanované a dostuduje každý, kdo platí. Neměli by mít jiné akademické tituly? Když vidím, jací "studenti" se dnes honosí titulem.......

J. Boleslav 10.3.2012 12:50

Re: neuvěřitelně jasnozřivý

100% souhlas :-))).

J. Boleslav 10.3.2012 12:49

Re: Trh - co to je?

Přesně tak.

J. Boleslav 10.3.2012 12:47

Re: Kapitalismus je o využívání obsahu pojmu KAPITÁL

Obávám se, že snad ani komunistické ne. Pouze výplody poněkud chorého ducha.

S. Netzer 10.3.2012 12:23

Varietas delectat

Jste velmi schopný diskutér, Schwarzi.

Vaše argumenty oslňují svou nápaditostí a rozmanitostí, sahající od krav, volů a blbů až po imbecily.

Jen tak dál, o diskutéry Vašeho formátu je na NP nouze.

M. Vondráček 10.3.2012 12:20

Re: Je už skutečně groteskní,

Nenadávejte milá paní lidem jiných názorů než máte Vy do nul. Vaše povýšenost pramenící z pocitu , že vše víte , všude jste byla a všichni ostatní jsou hlupáci , bývá zpravidla spojena s jistou a značnou dávkou intelektuální nedostatečnosti.

M. Vondráček 10.3.2012 12:15

skvělý článek

Díky :-)

J. Charvát 10.3.2012 12:13

Re: Kapitalismus je o využívání obsahu pojmu KAPITÁL

Ježišmarjá to jsou zas komunistické kydy.

Autor článku má zcela pravdu. Studenti musí být na studiu a jeho výsledcích zainteresováni. Ostatně, cosi jako hmotnou zainteresovanost se snažili - s křížkem po funuse -  do hospodářsví v rámci pjerestrojky i ti naši tupí komusisté, a to je co říct. Tak už se vzbuďte nebo emigrujte do severní Koreje, člověče popletený.

T. Řehořek 10.3.2012 12:03

Re: Je už skutečně groteskní,

Pane Schwarz, nadávky do inteligentní diskuze nepatří. Dále svět není tak černobílý, jak byste si přál. A pojmenovat všechny věci dvěma pojmy -- pravice a levice, tedy buď je něco pravicové a něco levicové -- tak to opravdu nejde. Já osobně současnou socialistickou Unii zakazující žárovky rozhodně rád nemám, a přesto mi článek přijde naprosto nefundovaný. Jak napsali pánové přede mnou, je to jen laciná agitka, kterou bohužel většina zdejších čtenářů vyhodnotí jako hodně pravicovou a tudíž hodně dobrou, bez dalšího přemýšlení... Přitom chtění zavádět tržní princip do (pravda, v současnosti již hodně zdevastovaného) vysokého školství svědčí o tom, že autor nemá o smyslu vysokého školství nejmenší ponětí.

E. Heusinger 10.3.2012 11:52

Re: Je už skutečně groteskní,

K tématu NIC?

T. Řehořek 10.3.2012 11:50

Re: Redukce vzdělání na kapitál

Možná máte pravdu, ale takhle mírné omezení jsem na mysli neměl. Za posledních dvacet let počet studentů narostl o mnoho set procent. Současní studenti nepředstavují výběr nejlepších a nadaných, nýbrž běžnou populaci -- a v tom je skutečný problém, který v médiích zaznívá jen zřídka. Stát by neměl škole platit stovky, nýbrž jen desítky studentů.

F. Pavlis 10.3.2012 11:27

Re: Jak když ryba plácá ocasem ...

P. Fiala 10.3.2012 11:19

Kapitalismus je o využívání obsahu pojmu KAPITÁL

Lidská společenství se v průběhu času velmi mění. Za vlastního života to tak mnoho nevnímáme. Stačí však "vrátit se v čase" zpět. Třeba do r. 1848, ve které lidé vytvářeli mezi sebou nové, neobvyklé vztahy pracovní a politické, mezi již svobodnějšími skupinami lidí, které bylo možno rozeznat v systému spolužití, kterému dnes říkáme KAPITALISMUS.

Kdo četldílo Němce Karla Marxe KAPITÁL důkladně, a přemýšlel o něm? Ani pravověrní komunisté tomuto pojmu KAPITÁL nerozuměli, nepochopili jeho "podstatu", vyzobli si však pojem TŘÍDY společenské. Bohužel i dnes je tento pojem KAPITÁL, jeho podstata, degradována na výčet kategorií v učebnicích ekonomie, či učebnicích účetnictví, stejně tak pojem TŘÍDY společenské. Od Francouzů máme také základní pojem SVOBODA definovaný a ve spolužití lidí mezi sebou jakž takž používaný a uplatňovaný.   Podstata KAPITÁLU je však v mnohem větších souvislostech a vztazích mezi lidmi. Ano je to pořád jen o lidech a spolužití v daných přírodních podmínkách a lidmi vytvářených právních a sociálních sytémech, včetně univerzit.

Napovím, že pojem KAPITÁL nerozborně souvisí s PRÁVNÍM ŘÁDEM a stavem myslí lidských bytostí jako takovými a to na celé planetě ZEMI, kde vnímáme rozdíly kvality spolužití na různých kontinentech. Dle mne, jsou tyto rozdíly dány pochopením či nepochopením v hlavách politických lídrů vytvořených státních uskupení,která jsou stále měněna s tendencí "integrace".

TRH je již jen výsledek lidmi uplatněného věcného obsahu pojmu KAPITÁL.

Je to o vědomém konámí lidí při poznání podstaty svého vlastního konání. Nevědomé, nedůkladné, nepodlložené, nepochopené, bez souvislostí tedy ne zcela vědomé konání lidí má méně kvalitní výsledky. Viz soutěžení KAPITALISMU a KOMUNISMU za dějinné etapy Studené války r.1947 - asi tak r.1990, možná dodnes.

P. Helcl 10.3.2012 11:18

Svoboda a trh:-)

Zajímavá pohled, nicméně již mnohokráte jsem slyšel argumentaci v duchu: svoboda a trh. V současnosti, řekl bych, dva velmi abstraktní pojmy respektive velmi vágní a rozhodně ne samospasitelné ani ve školství ani nikde jinde. Bohužel.

J. Schwarz 10.3.2012 11:10

Re: Je už skutečně groteskní,

jak skvostný výběr imbecilů se nám to sešel pod hrdou zástavou Frau Netzer, ochránkyní chudých, vdov a sirotků. Dej jim Bůh  hodně sil v jejich svatém boji za Unii, ekologii a socialismus. Vperjod, továrišči!

J. Schwarz 10.3.2012 11:04

neuvěřitelně jasnozřivý

pohled. Autorovi dík!

R. Jonák 10.3.2012 10:58

Re: Je už skutečně groteskní,

Tak nevím tvrdíte snad, že to co píše autor: absolvent sociologie, environmentálních studií a oborů typu "Genderová problematika pravěkých jeskynních maleb" nemá pravdu v tom, že absolventi těchto oborů a dalo by se vyjmenovat ještě spousta podobnch, nikdy nemohou nic rozumného vyprodukovat?

Plně s autorem souhlasím.

E. Heusinger 10.3.2012 10:47

Re: Je už skutečně groteskní,

Připojuji se k souhlasu. Příspěvek silně připomíná s agitky dřívějšího Rudého práva. Jen to ideologické znaménko je jiné.