19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Absurdní vzdělávací politika

Lidové noviny 14. září přinesly na titulní stránce článek s alarmujícím titulkem Dělník, kuchař, řidič – zoufalý nedostatek. Signalizuje, že v oblasti školství a přípravy mladé generace na budoucí povolání je u nás opravdu něco hodně shnilého.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Urban 4.10.2021 22:08

Autor ma pravdu. Skolstvi je nastavene spatne. Ale je to zamer. Blbcum se snadno vladne. Proto na tom nechce menit nic ani levice, ani pseudopravice. Takze upadek bude pokracovat, vychovame miliony radoby manazeru a spis omylem a nedopatrenim i nekolik remeslniku (kteri se coby fandove do tvurci manualni prace spis vychovaji navzdory ceskemu skolstvi sami).

P. Szirotný 4.10.2021 21:49

Autor má samozřejmě pravdu, že naše školství je nastaveno úplně špatně. Místo učebních oborů s poctivými řemesly s výučním listem nám chrlí absolventy různých Integrovaných středních škol s maturitou, kteří ale řemeslo neovládají. A místo inženýrů produkují vysoké školy absolventy obskurních oborů typu "genderové studie", kteří jsou v praxi nepoužitelní. Zasáhnout musí stát. Státní peníze musí jít jen na vzdělávání, které je prakticky využitelné. Ostatní obory ať si klidně existují, ale studenti nechť si je platí ze svého.

V. Petr 4.10.2021 21:39

Příčiny nedostatku potřebných profesí jsou dvě.

1) Dávání sociálních dávek nemakačenkům.

2) Zaměstnávání jiného druhu nemakačenků ve státní správě a politických neziskovkách, přisátých na státní rozpočet.

Král Fridrich Vilém I dokázal vyházet přes polovinu nadbytečných úředníků a zbytek přinutil pracovat tak, že získal jednu z nejlepších státních správ své doby. O druhém takovém nevím.

J. David 4.10.2021 19:56

Na brigádě jsme měli studujícího magisterského obskurního oboru, cosi jako historický politolog, nebo něco jako takový humanitní humus. Teoretizoval verbálně znamenitě, jak co dělat, zajíce by lovil taserem, veselý to chlapík. Jenom nesměl dostat do rukou nějaký nástroj, stával se s ním nebezpečný jak sám sobě, tak i okolí, šroubovákem si pomalu vypíchl oko, auto nezabrzdil na heveru (pár prstů měl nadranc, což by mu nevadilo, hubu měl zdravou k výkonu budoucího povolání). Co mu chybělo v technice, to ukecal na teoriích různých společenství v diluviu, něco jako pan P.Rada na glaciálech a interglaciálech, jako by byli účastníky. Přežil to, dnes je habilitovaným asistentem jakési obskurní humanitní katedry VŠ. Holt, asi nevychová VŠ kominíky, či nástrojáře se "šramcírem", ale humanitní přiblblá "netáhla", jako je on.

D. Stirsky 4.10.2021 15:32

Vážení! Uvědomujete si, že autor článku se živí resp. je přesně tím, proti čemu brojí. Je zaměstnancem politické nestátní organizace, jejíž hlavní činností není podnikání. Čili politické neziskovky.

P. Vychodil 4.10.2021 16:21

a, na rozdíl od mnoha jiných neziskovek, dotuje IVK stát ? Jen se ptám, nevím ...

V. Petr 4.10.2021 21:20

Nedotuje, spozoruje ji PPF, tedy soukromá firma!

J. Kanioková 4.10.2021 19:32

Závist je sfiňa !

P. Kubáč 4.10.2021 14:39

Žijeme v zajetí mylného společenského žebříčku. "Magistr" (čehokoliv sebevíce zbytečného), který navíc často samotnou podstatou své práce společnosti škodí - je více vážen než dělník, který svojí zručností společnosti prospívá (včetně platu).

Plus pláč po zkušených padesátnících z 90, let, kterým se pohrozilo pracákem a oni makali jak šroubi za pár peněz.

Plus patologická situace ve společnosti, kde všechny činnosti vedoucí k opravdové výrobě se přesunuly do Číny.

Plus celá elita společnosti, která ( až ná pár výjimek ) spadá do kategorie "magistrů nečeho zbytečného" a kruh je uzavřen.

T. Zlesa 4.10.2021 13:17

A tak se po Proč? dostáváme k otázce: Co se s tím dá dělat?

Jeden nápad je Peníze. Ať už za studium nebo škole za žáka.

Druhý nápad je posunout rozhodnutí o oboru na pozdější věk než 15 let. Tedy více škol s univerzálnějším vzděláním až do 18/19 let. Ať už se zaměřením na manuálně/technické profese nebo nějaké jiné.

Třetí nápad je zrušit maturity bez náhrady a vytvořit jiný systém, který by řekl zaměstnavateli, co žák umí a na co už nemá kapacitu.

No a pokud se v politických stranách nenajdou politici k prosazení (čehokoliv), tak zůstaneme tam kde jsme. :-)

P. Brich 4.10.2021 16:27

Maturita z matematiky např. zaměstnavateli řekla, že uchazeč ví, co je to kvadratická rovnice a jaká jsou její řešení, z fyziky, co je to elektřina a jaké jsou fyzikální zákony, z chemie, co jsou to uhlovodíky, kyseliny a zásady, apod. Pro absolventy bez maturity bude muset otevřít závodní školu práce, anebo ho místo cvičené opice učinit součástí výrobního pásu.

J. Hanzal 4.10.2021 18:21

Můžete mi vysvětlit k čemu potřebuje např. zedník, instalatér, pokrývač, automechanik, svářeč atd., tedy řemeslné obory znalost řešení kvadratické rovnice?

Nepotřebují spíše prxi než znalosti kyselin, zásad a uhlovodíků?:-/

P. Brich 5.10.2021 14:32

K ničemu, protože i ta maturita je jim k ničemu. Jen zbytečný papír a pro ně ztráta času.:-P

T. Zlesa 4.10.2021 18:26

Dneska mu to řekne, že by to MOŽNÁ MOHL vědět. Maturantů je dnes tolik... Dovedu si představit, v digitální době, něco mnohem chytřejšího, přesnějšího. Např. pravidelné testy po celou dobu výuky, bodování, atd. Možná by stačilo se podívat do ciziny. Nebo například autoškola a její závěrečné testy. Tam neexistuje, že by absolvent uměl jen polovinu a měl štěstí na otázku.

V. Kučer 4.10.2021 18:52

Při maturitě jsem dostal za otázky integrály a kvadratické rovnice. Ani jedno z toho jsem v životě nepotřeboval. Potřeboval jsem a potřebuji kupecké počty. Každý by si měl umět spočítat jak nesmyslný je Green Deal nebo přísun migrantů do Evropy.

P. Brich 5.10.2021 14:36

Tak to budete nějaká celebrita. Ty se poznají podle toho, že se chlubí, že je jim matematika španělskou vesnicí a k ničemu ji nepotřebovali. Na počítání šušníků už nepotřebují ani počty, protože mají kalkulačku v mobilu.:-P

M. Pivoda 4.10.2021 13:07

Výhled do budoucnosti, která bude podstatně jiná, než byla naše minulost. Cituji z důvěryhodného zdroje:

... For example, IBM expects to reach 1,121 qubits with its Condor processor by 2023. This would be a 17,000 percent increase from today. IBM sees 2023 as the inflection point for the commercialization of quantum technology. And once quantum computing merges with the infinite computing and machine learning infrastructure developed in the last decade, the sky is truly the limit.

Google Translate:

... Například IBM očekává, že do roku 2023 dosáhne s procesorem Condor 1 121 qubitů. To by od dnešního dne znamenalo nárůst o 17 000 procent. IBM vidí rok 2023 jako inflexní bod pro komercializaci kvantové technologie. A jakmile se kvantové počítače spojí s nekonečnou infrastrukturou pro výpočetní techniku a strojové učení vyvinutou v posledním desetiletí, obloha je skutečně limitem.

Komentář:

Z toho probíhajícího technologického vývoje by se mohl počurat i klasický sci-fi spisovatel. Natož pak ekonom.

P. Vychodil 4.10.2021 16:32

ovšem, komín vyčistí stále jenom živý kominík...keř ostříhá stále jenom živý zahradník, odpad pročistí stále jenom živý pracovník...ti všichni se uživí...bez potřeby super kvantových počítačů...důvěryhodný zdroj vám asi nezajistí opravu prasklé omítky...

V. Loula 4.10.2021 17:07

Ano, ale.....

1. Stále zůstanou činnosti, které nepůjde automatizovat a kde bude nutná ruční manuelní práce

2. Vývoj těch superpočítačů, jejich programování, vývoj navazujících robotů, jejich začlenění do výrobního procesu, vymyšlení technologie výroby tak,aby šlo ty roboty vůbec nasadit atd atd, to vše vyžaduje spoustu kvalifikované práce technického typu, tady žádný politolog, genderový specialista nebo manažer volného času nepomůže.

M. Pivoda 4.10.2021 12:50

Cituji poslední větu článku, od českého ekonoma (z významné české instituce): " ... Přijde-li nějaký toužebně očekávaný nástup nové fáze vědeckotechnické revoluce, jak se kdysi říkávalo, jedním si můžeme být zcela jisti – určitě ho v důsledku této vzdělávací politiky nezachytíme."

Komentář:

My jsme ten nástup VTR (hlavně z důvodů domácího politikaření) nezachytili už v minulosti. A výsledky aplikačně zajímavého tuzemského výzkumu jsme tak odevzdávali zdarma celému světu.

Další důvod je poměřování kvality školství. Obecně: Naše školy byly akreditovány pro minulost, nikoliv pro budoucnost.

Malý příklad toho perspektivního tuzemského výzkumu, který jsme odevzdali světu zdarma. Byl jsem osobně u toho (a dodnes o tom nesmím hovořit):

https://www.amazon.com/Mathematized-Humanities-Via-Humanized-Mathematics/dp/8085219220

J. Stehlik 4.10.2021 12:35

Tak. A já napíši toto. Kdo z vás, co tady píši by šel dělat tyto práce ?. Je to stejné jako v Británii s chybějícími řidiči. Na jedné straně peníze a za to odvedená prace . A lidé hlasují nohama. Dělají takové práce, kde je ten poměr výhodnější.

Z. Lapil 4.10.2021 12:41

SAMOZŘEJMĚ!!!.

Jenže to asi narážíme na lidi, kteří nejsou schopni pochopit, že budou-li pekaři brát řekněme 10 fufníků za housku, tak bude houska v regále za výrazně víc, než oněch 10 fufníků.

V. Petr 4.10.2021 12:19

Jeden děkan mě řekl před lety toto: "Vím o studentovi, který na různých školách studuje už 8 let a na žádné nedokončil ani první ročník. Na naší škole byl už dvakrát."

Jak je toto možné nevím. Ale za komunistů by to bylo nemyslitelné...

I. Lyčka 4.10.2021 12:25

Svého času byl i zde jeden diskutér, který tvrdil, že studuje doučasně 8 vysokývh škol. Zajímalo by mne, jak a kde skončil.

Z. Lapil 4.10.2021 12:28

Některé zkoušky se vzájemně uznávají a jestli zvolil školy dostatečně rafinovaně...

Z. Lapil 4.10.2021 12:26

Nejspíš za to platí. Jak za socialismu, nevím (určitě šlo přerušit, často využíváno skrzevá mimino, nebo mít individuální plán, často pro sportovce, i ty ne úplně špičkové), ale dnes máte tuším 6 let VŠ zdarma, a pak musíte něco platit.

Dovedu si představit, že školní rok s neukončeným 1. semestrem se nepočítá, takže jestli mládenec poctivě vynechává zkoušky... Ale to fakt nevím.

V. Petr 4.10.2021 21:25

Nemusí si platit zdravotní pojištění jako musí nepracující, co sedí doma.

A. Ová 4.10.2021 11:06

Samá pořád politika...stát má starost....

Nebojme se tak moc. Rodiče, kteří na to nemají, na to nemají, a kteří na tom mají, nechají dítě chodit do školy, ať se trochu porozhlédne po životě a až bude dospělé (skoro úplně, totiž spíš úplně než skoro), rozmyslí si samo, jestli chce být truhlářem, pekařem nebo kominíkem a pak vystuduje řemeslo, no. Bude to takhle: "Dobrý den, pane Magistře Vobrtlíku, netáhne nám komín a mohl byste pak promrskat s naším malým dějepis, nějak v něm plave, za příplateček. Děkujeme, moc si toho vážíme. Né, opravdu si Vás moc vážíme, "

Já, nevím, nebývalo dělnictvem opovrhováno mezi intelektuálové? Nebývala to jiná sorta? Něco jako černoši? (promiňte bleděhnědí)

Možná je vzdělanostní doba

Možná je úctovací doba (od slova úcta) (bez háčku) (ne účtovací)

P. Vychodil 4.10.2021 16:37

zajímavá otázka, marně pátrám ve své paměti...měl jsem tolik dělnických přátel...asi jsem nebyl ten "správný" intelektuál...jenom blbý ing...

L. Severa 4.10.2021 11:04

Končil jsem základní školu za války. Skoro všichni spolužáci již měli vybrané řemeslo kterému se budou učit. Bylo to naprosto běžné, protože většina rodin žila skromně a s živením syna na studiích by měla problémy. Připomínám, že ženy nebyly zaměstnány, takže tehdejší život nelze s dnešními podmínkami srovnávat. Celé generace rodin bydlely ve dvou místnostech – obytná kuchyň a společná ložnice. V mém oboru- stavebnictví- byl vážený již absolvent nižší průmyslovky, kdy již potom zpravidla vedl stavbu jako polír, případně po složení zkoušky zednického mistra měl již právo provozovat stavební firmu. Byť v omezeném rozsahu. Z vyšší průmyslovky již vycházel pan maturant, perfektně rozumějící řemeslu, který po určité praxi mohl složit stavitelskou zkoušku, kterou ovšem téměř nikdo nesložil napoprvé. Tito stavitelé vystavěli celá města – bez vysokoškolského titulu ! K tomu jen dodávám, že jsem několik roků dělal recenze diplomových prací vysokoškoláků a tam se to řemeslo jaksi vytratilo. Jako by došlo k jakési degradaci stavebního školství. Asi je to tím, že dnes již lidé na to mají a každá rodina chce mít třeba i toho řemeslníka, ovšem s maturitou. Kvantita poráží kvalitu.