Diskuse
ŠKOLA: O známkování
Pro přispění do diskuse se prosím přihlaste.
Přihlásit seP29e46t54r 25H77á45k
"Řada škol využívá metody aritmetických či vážených průměrů ke stanovení souhrnné známky za období."
Známku, pane autore, dává učitel. Ten sice využívá nějaké průměry, ale pokud si představujete,že na ZŠ nebo ZŠ (o těch přece píšete, ne?) známkuje automat, tak ne.
Kromě toho děti mají možnost si známku různým způsobem vylepšit.
No a samozřejmě že známka "předučující", nebo jak to je, není. To by dítě muselo mít nedostatečnou, což dnes na ZŠ nemá, pokud ji vyloženě nechce. Víte třeba, že na některých ZŠ mají učitelé zákaz dávat pětky?
Takže ano, známka JE informativní. Jen to vyžaduje, aby rodiče kousek toho času, co věnují nadávání na školu, taky věnovali přemýšlení a rozhovoru s potomkem.
Přeji hezký progresívní den.
J17i82r46i 23M55a24c82h62o94t10k23a
Cítím z Vaší odpovědi jisté vzedmutí emocí. To je v pořádku.
Včera jsem náhodou narazil ještě na jeden článek, který přináší ukázku hodnocení, které by mohlo být alternativní známkování: https://archiv.hn.cz/c1-67567140-misto-znamek-vyvo...
Mohl-li bych si vybrat, volil bych raději tuto variantu, minimálně na první stupni. Na druhém a třetím by přeci jen mělo docházet k profilaci, což by v podobném modelu nejspíš bylo obtížné (rád se nechám přesvědčit o opaku).
P90e98t23r 77H35á71k
Hezké s těmi úkoly. Kdyby pan autor trochu sledoval problematiku, o níž naspal článek, možná by si všiml, že modernisté chtějí domácí úkoly zakázat úplně.
Prý moc práce.
P46e42t81r 30H24á77k
...napsal...
J30o83z26e78f 98K60o44s79t15e78l54a62n46s31k17ý
Navrhuji systém "aby se vlk nasytil i koza zůstala celá": hodnocení podle dětských razítek. Na základní škole používat razítka včelky, prasátka nebo želvičky, na středních a vysokých školách abstraktnější a sofistikovanější smajlíky. Smajlíky jsou ověřené, správným smajlíkem lze ve správné chvíli říct mnohem víc než slovně.
Maturitní písemky by sa pak psaly výhradně pomocí smajlíků...
M41i87r63o24s71l96a64v 91K72o73c56i93á74n
A smajlíky by měli být místo peněz odměňováni ti, kdo to vymysleli.
F17r81a95n25t91i14š25e38k 39N45a83v12r59á29t18i21l
Cílem školní docházky by neměly být známky, ale získání znalostí potřebných k dalšímu studiu a použitelných pro život.

P53e60t41r 13D63v14o54ř27á15k
Rozhodně by nějak měla být oceněna (vyhodnocena) snaha a dosažené výsledky v procesu získávání znalostí potřebných k dalšímu studiu a použitelných pro život.
To, co jste napsal, je z jiného světa, kde se cílevědomí žáci (studenti) úporně snaží o získávání znalostí potřebných k dalšímu studiu a použitelných pro život.
J51i79r65i 91N53a15v51r66a69t72i33l
Známka je indikátor. Pokud má žák špatné známky, je to i vizitka jeho učitele a školy. Zde je pravděpodobně jeden z důvodů odporu proti známkování. A je vůbec nějaký rozdíl oproti tomu, když žák dostane 5 z matematiky nebo ve slovním hodnocení bude mít napsáno: "Anička hezky tančí, ale v matematice je úplně marná." Nebo má z matiky 1 a slovní hodnoceni zni: "Anička zvládá učivo bez problémů a umí správně a rychle počítat." Jde tedy spíše o to, aby děti i učitelé měly motivaci a signalizaci stavu vědomostí žáka. Příkřejší slovní hodnocení si stejně učitel ani nedovolí.
P82e39t70r 41H15á77k
Pane Navrátile, a kdo podle Vás navrhuje zakázat známkování? Učitelé, aby se nepoznalo, jak špatně učí, nebo protiškolští aktivisté včetně novinářů, protože děti jsou přece všechny úžasné a známky je zbytečně stresují?

L12u52b79o22m22í77r 56Ž80a28l23o25u89d20e12k
Já bych řekl, že by stálo za pokus při přijímačkách jen rámcově ověřit úroveň uchazeče(třeba jestli umí psát) a spočítá trojčlenku (troch přeháním) a přijmout každého, kdo opravdu chce.
Ale potom nemilosrdně 50-80% studentů vyházet, pokud nebudou stačit nárokům. Dnes má každý maturitu a chtěl by na VŠ a na řemeslo asi budeme muset verbovat v Bangladéši. Jako by to byla ostuda něco umět!

P37e78t20r 49H34o58l46u85b
Tak to v sedmdesatkach bylo naprosto běźné!
P39e41t44r 88H55á84k
Pan Kocián naznačil jednu věc.
VŠICHNI v práci jsme hodnoceni číselně. Říká se tomu"výplata". Nedostávám žádné grafy. Šéfová mne samozřejmě občas ústně pochválí nebo sprdne, to je důležitá zpětná vazba, ale ještě důležitější je sumativní hodnocení na výplatním lístku.
Tím neříkám, že slovní hodnocení být nemá. Ono je. Každý normální učitel (exoty vynechme) s žáky komunikuje a říká jim, co mají dobře a co špatně. Jen to nepíše na vysvědčení, protože by to skoro nikdo nečetl.
Což mi připomíná, jak byla kdysi uzákoněna povinnost psát výstupní slovní hodnocení a gymnázia v místě rovnou sdělila, že to nebudou číst, že je zajímají jen testy.
V37l23a88s10t96a 84M12o12k46r91ý
Okecávání je o ničem, takže nepatří do škol, ani nikam jinam
P39e11t19r 20H34a91t36i76n59a
Jestli bych dovolil, ono to řešení přijatelné pro obě strany nebylo tak těžké.
Protože - když už platí že ".. Řada škol využívá metody aritmetických či vážených průměrů ke stanovení souhrnné známky za období. " - toto by jistě šlo zpřesnit popsaným způsobem obvyklým u testů - na body, které lze přepočítat na procenta. Přičemž ale stejně musí být někde metodicky stanoveno, jaký získaný počet je přijatelný a pro co (dejme tomu, u certifikačních zkoušet je to "netvrdo" - musíš udělat aspoň na 60 procent.
Ovšem - když se nad tím zamyslíme, co tomu hodnocení chybí e právě ta informace "za co ta známka, nebo i ty dílčí body jsou. Přece se neučí , v jednotlivých třídách třeba obecně "matematika" - ale konkrétní operace a postupy násobení, práce s procenty, trojčlenka, rovnice (takové či makové), výpočet objemu geometrických těles, atd...
Tudíž, potom stačí, aby učitelé (i rovnou v elektronické formě) tyto informace o obsahu jednotlivých testů (zkoušení) ukládali vedle známky/bodů. A potom je vlastně snadné vygenerovat dva dokumenty současně - jak vysvědčení na známky, tak i slovní hodnocení - co konkrétně tomu žákovi líp a co hůř, nejhůř.. Nebo nějaký takový dokument dohromady.
Jenomže. s příchodem AI se ta situace drasticky změnila. Že se musí skutečně hledat, formulovat, ale taky sjednocovat "naprosto jiná a radikální změna celého současného vzdělání..
Že se pak až člověk diví, že právě nyní vyhlašovaná reforma našeho školství toto nereflektuje vůbec...
J69i95ř14í 29Š30a16m56á41n25e22k
Ano.
Slovní hodnoceni bude generováno AI. Zadá se jí řekněme ve čtvrté třídě "blbej, s bídou slabikuje, text nechápe, malou násobilku neumí, dělit taky ne, slušně zdraví, dobře zpívá a neví, kde je Brusel, plete si i a y, má nejdražší mobil ve třídě a tatínek sponzoruje školu" a ona už vygeneruje slušivé slovní hodnocení.

P48. 77P32o31s70p52i14s33i24l
"zákaz užití známek jako objektivního srovnání hodnocených"
Jak by to mohlo být dosažitelné, když jsou žáci denně spolu ve třídě a mají možnost si známky porovnat mezi sebou?
P91e34t10r 34H42a27t19i32n49a
Pravda pravda, to hodnocení známkami musí byt nejen zachováno. Ale taky by se mělo zveřejnovat, právě proto aby se žáci mohli porovnávat a mohli si zkontrolovat, jestli snad učitel nějaké skupiny dětí těmi špatnými známkami nediskriminuje
Vyhledávání
TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA
Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.
ondrejneff@gmail.comRubriku Zvířetník vede Lika.
zviretnik.lika@gmail.comHYENA
Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.
https://www.hyena.cz