Sobota 15. února 2025, svátek má Jiřina
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Pro přispění do diskuse se prosím přihlaste.

Přihlásit se

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

PH

P29e46t54r 25H77á45k

24. 1. 2025 7:15

"Řada škol využívá metody aritmetických či vážených průměrů ke stanovení souhrnné známky za období."

Známku, pane autore, dává učitel. Ten sice využívá nějaké průměry, ale pokud si představujete,že na ZŠ nebo ZŠ (o těch přece píšete, ne?) známkuje automat, tak ne.

Kromě toho děti mají možnost si známku různým způsobem vylepšit.

No a samozřejmě že známka "předučující", nebo jak to je, není. To by dítě muselo mít nedostatečnou, což dnes na ZŠ nemá, pokud ji vyloženě nechce. Víte třeba, že na některých ZŠ mají učitelé zákaz dávat pětky?

Takže ano, známka JE informativní. Jen to vyžaduje, aby rodiče kousek toho času, co věnují nadávání na školu, taky věnovali přemýšlení a rozhovoru s potomkem.

Přeji hezký progresívní den.

JM

Cítím z Vaší odpovědi jisté vzedmutí emocí. To je v pořádku.

Včera jsem náhodou narazil ještě na jeden článek, který přináší ukázku hodnocení, které by mohlo být alternativní známkování: https://archiv.hn.cz/c1-67567140-misto-znamek-vyvo...

Mohl-li bych si vybrat, volil bych raději tuto variantu, minimálně na první stupni. Na druhém a třetím by přeci jen mělo docházet k profilaci, což by v podobném modelu nejspíš bylo obtížné (rád se nechám přesvědčit o opaku).

PH

P90e98t23r 77H35á71k

24. 1. 2025 7:10

Hezké s těmi úkoly. Kdyby pan autor trochu sledoval problematiku, o níž naspal článek, možná by si všiml, že modernisté chtějí domácí úkoly zakázat úplně.

Prý moc práce.

JK

Navrhuji systém "aby se vlk nasytil i koza zůstala celá": hodnocení podle dětských razítek. Na základní škole používat razítka včelky, prasátka nebo želvičky, na středních a vysokých školách abstraktnější a sofistikovanější smajlíky. Smajlíky jsou ověřené, správným smajlíkem lze ve správné chvíli říct mnohem víc než slovně.

Maturitní písemky by sa pak psaly výhradně pomocí smajlíků...

MK

A smajlíky by měli být místo peněz odměňováni ti, kdo to vymysleli.

FN

Cílem školní docházky by neměly být známky, ale získání znalostí potřebných k dalšímu studiu a použitelných pro život.

Foto

Rozhodně by nějak měla být oceněna (vyhodnocena) snaha a dosažené výsledky v procesu získávání znalostí potřebných k dalšímu studiu a použitelných pro život.

To, co jste napsal, je z jiného světa, kde se cílevědomí žáci (studenti) úporně snaží o získávání znalostí potřebných k dalšímu studiu a použitelných pro život.

JN

Známka je indikátor. Pokud má žák špatné známky, je to i vizitka jeho učitele a školy. Zde je pravděpodobně jeden z důvodů odporu proti známkování. A je vůbec nějaký rozdíl oproti tomu, když žák dostane 5 z matematiky nebo ve slovním hodnocení bude mít napsáno: "Anička hezky tančí, ale v matematice je úplně marná." Nebo má z matiky 1 a slovní hodnoceni zni: "Anička zvládá učivo bez problémů a umí správně a rychle počítat." Jde tedy spíše o to, aby děti i učitelé měly motivaci a signalizaci stavu vědomostí žáka. Příkřejší slovní hodnocení si stejně učitel ani nedovolí.

PH

P82e39t70r 41H15á77k

24. 1. 2025 20:07

Pane Navrátile, a kdo podle Vás navrhuje zakázat známkování? Učitelé, aby se nepoznalo, jak špatně učí, nebo protiškolští aktivisté včetně novinářů, protože děti jsou přece všechny úžasné a známky je zbytečně stresují?

Foto

Já bych řekl, že by stálo za pokus při přijímačkách jen rámcově ověřit úroveň uchazeče(třeba jestli umí psát) a spočítá trojčlenku (troch přeháním) a přijmout každého, kdo opravdu chce.

Ale potom nemilosrdně 50-80% studentů vyházet, pokud nebudou stačit nárokům. Dnes má každý maturitu a chtěl by na VŠ a na řemeslo asi budeme muset verbovat v Bangladéši. Jako by to byla ostuda něco umět!

Foto

P37e78t20r 49H34o58l46u85b

25. 1. 2025 4:58

Tak to v sedmdesatkach bylo naprosto běźné!

PH

P39e41t44r 88H55á84k

24. 1. 2025 11:47

Pan Kocián naznačil jednu věc.

VŠICHNI v práci jsme hodnoceni číselně. Říká se tomu"výplata". Nedostávám žádné grafy. Šéfová mne samozřejmě občas ústně pochválí nebo sprdne, to je důležitá zpětná vazba, ale ještě důležitější je sumativní hodnocení na výplatním lístku.

Tím neříkám, že slovní hodnocení být nemá. Ono je. Každý normální učitel (exoty vynechme) s žáky komunikuje a říká jim, co mají dobře a co špatně. Jen to nepíše na vysvědčení, protože by to skoro nikdo nečetl.

Což mi připomíná, jak byla kdysi uzákoněna povinnost psát výstupní slovní hodnocení a gymnázia v místě rovnou sdělila, že to nebudou číst, že je zajímají jen testy.

VM

Okecávání je o ničem, takže nepatří do škol, ani nikam jinam

PH

Jestli bych dovolil, ono to řešení přijatelné pro obě strany nebylo tak těžké.

Protože - když už platí že ".. Řada škol využívá metody aritmetických či vážených průměrů ke stanovení souhrnné známky za období. " - toto by jistě šlo zpřesnit popsaným způsobem obvyklým u testů - na body, které lze přepočítat na procenta. Přičemž ale stejně musí být někde metodicky stanoveno, jaký získaný počet je přijatelný a pro co (dejme tomu, u certifikačních zkoušet je to "netvrdo" - musíš udělat aspoň na 60 procent.

Ovšem - když se nad tím zamyslíme, co tomu hodnocení chybí e právě ta informace "za co ta známka, nebo i ty dílčí body jsou. Přece se neučí , v jednotlivých třídách třeba obecně "matematika" - ale konkrétní operace a postupy násobení, práce s procenty, trojčlenka, rovnice (takové či makové), výpočet objemu geometrických těles, atd...

Tudíž, potom stačí, aby učitelé (i rovnou v elektronické formě) tyto informace o obsahu jednotlivých testů (zkoušení) ukládali vedle známky/bodů. A potom je vlastně snadné vygenerovat dva dokumenty současně - jak vysvědčení na známky, tak i slovní hodnocení - co konkrétně tomu žákovi líp a co hůř, nejhůř.. Nebo nějaký takový dokument dohromady.

Jenomže. s příchodem AI se ta situace drasticky změnila. Že se musí skutečně hledat, formulovat, ale taky sjednocovat "naprosto jiná a radikální změna celého současného vzdělání..

Že se pak až člověk diví, že právě nyní vyhlašovaná reforma našeho školství toto nereflektuje vůbec...

Ano.

Slovní hodnoceni bude generováno AI. Zadá se jí řekněme ve čtvrté třídě "blbej, s bídou slabikuje, text nechápe, malou násobilku neumí, dělit taky ne, slušně zdraví, dobře zpívá a neví, kde je Brusel, plete si i a y, má nejdražší mobil ve třídě a tatínek sponzoruje školu" a ona už vygeneruje slušivé slovní hodnocení.

Foto

"zákaz užití známek jako objektivního srovnání hodnocených"

Jak by to mohlo být dosažitelné, když jsou žáci denně spolu ve třídě a mají možnost si známky porovnat mezi sebou?

PH

Pravda pravda, to hodnocení známkami musí byt nejen zachováno. Ale taky by se mělo zveřejnovat, právě proto aby se žáci mohli porovnávat a mohli si zkontrolovat, jestli snad učitel nějaké skupiny dětí těmi špatnými známkami nediskriminuje

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz