ROZHOVOR: Maturity jsou nesmyslně složité...
... úroveň školství je špatná, varuje bývalý ředitel soukromého gymnázia PORG
V loňském roce propadlo u písemných maturitních testů 16 procent studentů, v roce 2014 státní maturitu v prvním termínu nezvládlo téměř 19 procent žáků. O čem to podle vás vypovídá?
O tom, že úroveň testů se pomalu snižuje, aby se dosáhlo kýženého stavu, že odmaturují skoro všichni.
Zajímavá jsou i čísla u jednotlivých předmětů, zejména u matematiky. V té loni propadlo 24 procent maturantů, letos to bylo jen o procento menší číslo. Neukazuje to například na špatnou formu výuky matematiky na středních školách?
Ukazuje to na špatnou úroveň českého školství obecně. Matematika se akorát nedá „okecat“, tak ta neznalost víc trčí. Nejsem si jist, že z hlediska třeba funkční gramotnosti (čtení textu s porozuměním) a vůbec četby mladých lidí jsme na tom lépe. U čtvrtiny maturantů jistě ani ne s cizími jazyky (když se jim raději vyhnuli a maturovali z matiky, kterou vůbec neumí).
Navzdory takto vysoké neúspěšnosti poslanci přehlasovali veto prezidenta republiky a od roku 2021 bude maturita z matematiky povinná. V praxi to tedy znamená, že studenti, kteří na čtyřletou střední školu nastoupí příští rok už musí počítat s tím, že se maturitě z tohoto předmětu nevyhnou. Čísla za poslední dva tři roky ale vysoké úspěšnosti příliš nenahrávají...
To jsou jablka a hrušky. Povinná matika bude přínosem, protože studenti se budou víc učit. A i průměrné školy se budou více snažit. Čekat do roku 2068 až se bude matika učit „moderně“ – není žádné řešení.
Loni maturitám z českého jazyka, soudě dle ohlasu studentů, kraloval Jidáš, letos epizeuxis. Svědčí to podle vás o tom, že se ve státních maturitách objevují otázky, které by tam být neměly, nebo jde pouze o davovou hysterii?
Spíš to druhé. Pokud je jedna otázka extrémně těžká – ještě to neznamená, že je celý test špatně. Ale „epizeuxis“ je fakt větší specialita než Jidáš.
Maturující studenty čekaly po písemných zkouškách také ústní, mnoho z nich však před školní částí nevědělo, jak dopadli u té státní. Je to v pořádku?
Ne. Ukazuje to na nesmyslnou složitost maturit. Státní maturita mají být tři testy (čeština, matika, angličtina) – centrálně zadané, opravené, bleskem zpět. Studentům, co mají 1-4, může být následně uděleno maturitní vysvědčení školou. Studentům, co mají za 5, nikolivěk. Vše ostatní (slohy, ústní, ...) má být v režii samotných škol.
Řada odborníků na školství včetně vás už roky upozorňuje, že v Česku je příliš mnoho lidí s maturitou. Stojí za tím nízká atraktivita učňovských oborů nebo například tlak veřejnosti?
Tlak veřejnosti. Na kdejaké úřednické místo (např. státní správa) jsou nesmyslné kvalifikační požadavky – a tak všichni studují „vysokou“ s pavědeckým vědním oborem „státní správa“ třeba. Ale i řadoví policisté a podobně. Rodiče to vidí, chovají se racionálně a své děti proto ženou vzdělávacím systémem, výš a výš.
Současný model školství funguje na principu, kdy jde po základní škole drtivá většina studentů na obor s maturitou, někteří z nich následně na vysokou školu, kterou buď studují opakovaně, nevystudují ji vůbec, nebo ji naopak zvládnou a z těch úspěšných nakonec část odejde pracovat do zahraničí. Je podle vás tento systém efektivní?
Když si pozorně přečtete položenou otázku, co vám vyjde? Mně vyšlo NE.
Podívejme se na celou věc z druhé strany. Často se totiž hovoří o tom, že povolání učitele ztrácí na prestiži a mnoho studentů vystuduje pedagogiku jen proto, aby měli titul, povolání kantora je ale přitom neláká. Jak byste zvýšil prestiž této profese?
Dobří kantoři prestiž mají. Já osobně nechci o sobě tvrdit, že jsem dobrý kantor, ale nedostatkem prestiže jsem nikdy netrpěl. Učitelé sami mají být hrdí. A dobrá mzda pro dobré kantory musí být prioritou systému. Není. Více třeba na videu na vkml.cz.
EuroZprávy.cz
Převzato z VKml.cz se souhlasem autora.