Neviditelný pes

PROTESTY: Teror je nutno ukončit

21.3.2023

Demonstrace obvykle slouží ke vznesení nějakých požadavků jisté skupiny občanů vůči komusi: vládě, parlamentu či jiným rozhodovacím orgánům. Případně demonstrace slouží ke zdůraznění důležitosti požadavků již vznesených.

Tento měsíc v Praze proběhly tři demonstrace, naposledy ve čtvrtek 17. března, za plošné zavedení maximální povolené rychlosti 30 km/h v celém městě. Účastnilo se jich vždy asi 20 lidí, vedených německým aktivistou Arnem Springorumem.

Demonstrace měly dva výrazné rysy. Konaly se na nejvíce frekventované městské dopravní tepně serverojižní magistrále v době dopravní špičky a kromě Springoruma nikdo další podobný požadavek nevznáší. Jediným komunikovaným argumentem organizátora je, že to už zavedly Paříž nebo Brusel. Prý to zvýší bezpečnost provozu a sníží emise. Žádné výsledky tohoto úsilí ani z Paříže, ani z Bruselu nejsou známy.

Známa je studie dopravních inženýrů, podle které nejnižší emise ve městě působí doprava plynulá. Té ovšem aktivisti důsledně brání. Springorum také trefně poznamenal, že v Praze se jezdí povolenou padesátkou jen zřídka, protože je dopravně ucpaná.

Ačkoliv se prý dílo nemá spojovat se soukromým životem jeho tvůrce, v tomto případě to považuji za nutné. Arne Springorum loni v prosinci dostal ve Velké Británii šestiměsíční trest odnětí svobody s odkladem na dva roky za to, že v listopadu spolu s dalšími zablokoval okružní dálnici okolo Londýna, která je jednou z nejfrekventovanějších v zemi. Požadoval zastavení nových projektů na těžbu ropy a plynu. Trest nedostal za tento požadavek, ale za ochromení dopravy a vytvoření životu nebezpečné dopravní situace.

Svůj aktivismus tedy přesunul do Prahy, kde se dopouští prakticky téhož, zač by v Británii svou podmínku „proměnil“ za kriminál. U nás ale k tomu má povolení úřadů a policejní ochranu. Chápe se to těžko, ale budiž, Springorum tvrdí, že svoboda shromažďování je důležitější, než právo jezdit po pětiproudové magistrále. Podle mluvčího magistrátu Víta Hofmana byla akce řádně oznámena. Nebylo proto potřeba žádné povolení, protože shromáždění je zakotveno v Listině základních práv a svobod. Shromáždění lze podle mluvčího zakázat v případě, že na místě je již oznámené jiné shromáždění či pokud účel shromáždění podněcuje k násilí nebo rasové segregaci. Z toho plyne, že dopravní komplikace mezi důvody pro nepovolení akce nepatří.

Podstatné a hodné pozoru je však vyjádření skupiny Poslední generace, jíž se Springorum zaštiťuje, při zatím poslední blokádě dopravy: v protestech se plánuje pokračovat, dokud nepřesvědčí pražskou radnici k zavedení plošného snížení nejvyšší povolené rychlosti. Nejde tedy o výzvu či zdůraznění požadavku, ale k donucení správního aparátu k vyhovění požadavku, který, jak již řečeno, nikdo jiný kromě nějakých 20 aktivistů nevznáší. Jestliže kvůli tomu hodlají i nadále blokovat dopravu, je to už je požadavek a cíl nikoliv politických aktivistů, ale teroristů. Budou zkrátka terorizovat Pražany tak dlouho, dokud nebude po jejich.

Teror už ani u nás legální není. To by si pražský magistrát, policie a cizinecká policie měly uvědomit a milého Arneho Springoruma, když nic jiného, vyhostit ze země. Sofort.

P.S. Springorumův aktivismus je zcela zbytečný. O brzký konec automobilismu se důsledně zasazuje zcela legálně, oficiálně a z moci úřední Evropská komise.

Poskytl server Svět hospodářství



zpět na článek