19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

PROTEST: Van Goghovo zátiší a Frlljičova hra

Co mají společného vylití polévky na van Goghovy Slunečnice v londýnské Národní galerii a hra Olivera Frljiče Naše násilí, vaše násilí? Zdánlivě vůbec nic. Něco ale přece.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Loula 17.10.2022 20:27

Jenom dotaz pro autora článku. Před pár lety jsem se dostal do diskuze se dvěma Jehovisty, kteří mě přesvědčovali o své víře. Na jejich dotaz, zda věřím v existenci Ježíše, jsem odpověděl, že klidně mohl existovat, že to byl syn Josefa a Marie, byl to charizmatický člověk, který hlásal nové uspořádání společnosti, získal spoustu příznivců a nakonec jako nepohodlný člověk pro tehdejší mocné byl potrestán dle tehdejších zvyků. V tom nebyl ani první, ani poslední, pouze shodou okolností jeho příběh vynikl nad ostatní a stal se legendou, na kterou se nabalily vybájené příběhy o zázracích.

Oba Jehovisti se cítili uražení, a být to muslimové, tak mě asi podřízli.

Byla to ode mne urážka, nebo ne?

J. Anděl 17.10.2022 20:42

Ježíš nehlásal nové uspořádání společnosti, hlásal nové uspořádání lidské mysli, duše, nitra, psychiky. Je to důležitý rozdíl.

Společnost do toho zamotala až církev a dorazili to socialisté.

Jehovisté se mohli cítit uraženi vašimi slovy, otázka je, jestli vy jste to myslel jako urážku, jestli jste to formuloval s chutí a záměrem jim ublížit, protože vás třeba štvali.

Což je právě soudně velice těžko ověřitelné.

V. Loula 17.10.2022 21:13

Plně souhlasím s vaší první větou, ano, je to opravdu rozdíl.

Co se týče té urážky, zásadně se snažím věci formulovat tak, abych vyjádřil co si myslím, ale aby to druhého, alespon dle mého mínění, nemohlo urazit.

J. Anděl 17.10.2022 22:09

Díky za reakci.

Ano, a mně to tak taky připadalo, jak píšete, že jste to jako urážku nemyslel.

Donedávna myslím platilo, že kdo není autista, je v domácím prostředí schopen odhadnout, co urazí a co nikoliv.

Dnes se prostředí proměňuje rychleji a intenzivněji.

K. Křivan 18.10.2022 8:45

"Byla to ode mne urážka, nebo ne?"

Nebyla. Spiš jim vás bylo líto.

J. Anděl 18.10.2022 11:51

To asi reagujete pod špatný příspěvek

K. Křivan 18.10.2022 15:34

Jo, mělo to být pod Loulou.

J. Jurax 17.10.2022 21:33

Ehm ... nicméně po mém soudu nové uspořádání lidské mysli, duše, nitra, psychiky by se nemohlo neodrazit na uspořádání společnosti. Což zjevně chápali i tehdy, takže s rebelem potenciálně ohrožujícím zavedené pořádky bylo naloženo podle dobových zvyklostí.

J. Anděl 18.10.2022 11:58

Jasně. Z toho měli strach. Podobně se třeba komunisti báli podobných aktivit.

To ale neznamená, že cílem byla revoluce. Ta byla spíš později důsledkem i právě toho jejich strachu a z něj vycházejícího útlaku.

L. Stejskal 17.10.2022 23:53

PRO P. LOULU---Kdybyste to samé řekl mně, hluboce bych s Vámi nesouhlasil, ale uražen bych v žádném případě nebyl. Taková je moje rychlá odpověď (před půlnocí).

P. Brich 17.10.2022 16:15

Zajímavé je při tom, že se nikdo nepohoršuje nad vytíráním vaginy státní vlajkou. Bože, jak hluboko jsme klesli!![>-]

K. Křivan 17.10.2022 17:33

Míśto vlajky bych jí nabídl štětku na čištění záchodů, Svůj k svému.

D. Laurencikova 18.10.2022 12:45

Opravdu neuveritelne! Samozreme, ze nami muslimove pohrdaji. Vzdyt hlavne my pohrdame sami sebou, nasi virou a nasimi statnimi symboly. Neco takoveho si zadny respekt nezaslouzi!

K. Křivan 17.10.2022 16:09

Dnes je umělcem každý, kdo má dostatek drzosti sám sebe označit za "umělce".

H. Rybnická 17.10.2022 14:42

Tak pan autor článku se cítí uražen divadelním představením, kterou zřejmě neviděl a o jejímž možná hlubším smyslu zřejmě nezapřemýšlel. Dále se cítí dotčen skutečností, že někteří spoluobčané nesdílí jeho přesvědčení a toto také vyjádří. ----- Pan bývalý arcibiskup pražský se cítí rovněž uražen divadelním představením, které zřejmě neviděl a o kterém hlouběji (lépe) nezapřemýšlel.

Pan autor článku jako i pan arcibiskup by zřejmě rádi viděli nějaký trest těm divadelníkům, Jaký to přenecháme fantazii občanů, sledujících diskuzi. Varianty jsou různé, koneckonců na Špilberku ještě existují středověké kazematy.

Zbývá se zamyslet, co o tom myslí Onen hlavní protagonista, totiž Ježíš Kristus sám. Cítil by se také uražen a psal články do Osservatore Romano nebo do Katolického Týdeníku? Nebo spíše hledal nějaký ten správný soud, který by najisto vynesl ten správný řádně trestající rozsudek?

Nemyslím. Myslím spíše, že by si napřed koupil vstupenku a sedl si do řad přihlížejících. Po představení by si nenápadně stoupl k režiséru a k divadelníkům a započal diskuzi. Důsledně by si vytvořil obraz pozadí a myšlenek autorů, režiséra a všech účastníků.

A dále? Co by asi řekl?

V. Kuhaj 17.10.2022 15:25

No co by řekl, že si iluze o člověku nedělá. Petr se kasal, jak mu pomůže, a než kohout zakokrhal, třikrát ho zapřel. Ze strachu. Taky by řekl, že lidskou podlost dobře zná, vždyť ho usmrtila. Takže to dílo by zařadil do nekončící řady kopanců, kterými ho lidstvo zahrnulo, protože si dovolil říkat, že jediná cesta ke spáse je láska. Máme se navzájem milovat tak, jako nás miluje Bůh, povídal. No kdo by z něj neudělal zvrhlíka, viďte, paní Rybnická? ;-)

H. Rybnická 17.10.2022 15:27

Podcenujete Jej. Hluboce.

V. Kuhaj 17.10.2022 15:31

V čem? S každým fakt nediskutoval. S vojáky, co ho vedli na popravu, s Jidášem, s některými farizeji, s Pilátem toho taky moc nenamluvil. Proč by měl "započínat diskusi" s takovým prasetem, jako je ten pan režisér?8-o

V. Kuhaj 17.10.2022 15:29

Jo, a odpouštět si vzájemná provinění, to považoval za velmi důležité.

O. Zuckerová 17.10.2022 17:49

Smím se zeptat, v čem je provinění blasfémie lůzy a Ježíše "vzájemné"?

V. Kuhaj 17.10.2022 18:43

MY si máme odpouštět vzájemná provinění. Tím je řečeno že my máme odpouštět druhým, a zároveň doufat (dokonce o to usilovat), že i nám bude odpuštěno, co jsme zase my natropili jiným. Ježíši Kristu samozřejmě nebylo co odpouštět, nechci-li to komplikovat evagelijní zvěstí, že si zrobil z provazů důtky a vypráskal kupčíky z chrámu. Ale nepatřím k protestantským letničním, kteří mají za povinnost věřit každému slovu z Bible, tak si s tím hlavu příliš nelámu.:-)

H. Lukešová 17.10.2022 19:05

Já absolutně nechci urazit Vaši víru, ale už jsem slyšela, že Ježíš byl prý ve skutečnosti prvním komunistou a že Nový zákon jako takový je také hodně levicový.

Právě tou nenávistí k obchodníkům v jeruzalémském Chrámu a k odporu vůči bohatým lidem. Avšak ne každý bohatý člověk je zloděj, podvodník a bezcharakterní ničema.

Ale může se samozřejmě jednat jen o nepřesný výklad NZ, za kterým si samozřejmě nestojím. Jen jsem napsala, "co jsem koupila".

J. Anděl 17.10.2022 20:37

Také jsem to slyšel a dle mého názoru je to extrémní a domnívám se, že úmyslně jedovatá pitomost.

Socialismus je státní zřízení, je to státní systém. Ježíš říká, že jeho království není z tohoto světa, rozlišuje mezi tím, co je Boha a co je císařovo, a žádný socialismus nebuduje.

Ježíš s učedníky nakrmili davy, Ježíš uzdravoval nemocné atd. silou víry. Můžete tomu věřit nebo nemusíte, ale určitě nevybíral daně, aby je pak přerozděloval a dával lidem dávky a zřizoval zdravotní pojištění atd.

Co se týče bohatých lidí, jako prakticky každý duchovní učitel upozorňoval na problematiku lpění na hmotě a na majetku a nebo na svém egu a učení a společenském postavení. Což se týkalo bohatých a nebo také farizeů spíš, než třeba takových nevěstek.

Z chrámu podle té historky, jestli je věrohodná, nevyhnal obchodníky kvůli odporu ke kapitalismu. Jeho podobenství byly o dobrých hospodářích, nikoliv o systémech sociálních dávek.

H. Lukešová 17.10.2022 20:46

Díky za detailní vysvětlení.

P. Han 17.10.2022 22:58

Tento názor, že Ježíš byl komunista, pravděpodobně pochází z Jižní Ameriky, nebo aspoň je tam silně rozšířen. Což velmi pomáhá tamním levicovým radikálům, jejichž koncentrace je tam značně vysoká, stejně jako religiozita obyvatelstva. Většina jihoamerických komunistických revolucionářů v historii se odvolávala jak na Marxe a Lenina, tak na Krista. Z tohoto prostředí pochází i současný papež a je to bohužel hodně znát.

P. Brecík 17.10.2022 22:27

Ano, vy/já budeme odpouštět a zločinci všeho druhu, včetně nelegálních imigrantů nás budou dál a dál fackovat, znásilňovat, zabíjet. NE - proto byly založeny řády: Johanité, Templáři .....

V. Petr 17.10.2022 16:05

Představte si divadelní představení, kde by odporným padouchem byl třeba homosexuál. Režimní politici by se mohli pos...

Ona se nesmí kritizovat ani trestná činnost jistého etnika...

J. Jurax 17.10.2022 21:40

Tak mne tedy napadlo, že kdyby Duka označil Ježíše za homosexuála, spíš by uspěl. Chytli by se toho patřiční aktivisté a soudcové by si dali víc bacha. Katolíci nejsou tak chránění jako postižení sexuálními odchylkami ...

J. Anděl 17.10.2022 16:33

A vy jste nějak výrazněji zapřemýšlela o hlubším smyslu kroků pana Duky?

Reakce, které umění vyvolává, jsou nedílnou součástí toho umění.

Jsou divadelní představení, která jsou úplná až teprve tehdy, když se ozývá pískot, létají rajčata a podávají se žaloby u soudu.

Já jsem s účastí pana Duky v tomto dramatu velice spokojen a rozhodně ho považuji za protagonistu příběhu.

H. Lukešová 17.10.2022 16:46

Já jsem sice s Ježíšem nikdy nemluvila, takže nemůžu s určitostí vědět, co by se mu líbilo či ne, ale přesto si dovolím domýšlet, že by se mu pravděpodobně nelíbilo, být zobrazen jako hnusný perversní násilník, dopouštějící se toho nejsurovější sexuálního násilí na ženách.