PRÁVO: Zákaz pobytu v obci? Neřeší příčiny
Podle mnohých starostů byl trest zákazu pobytu jediným nástrojem, kterého se notoričtí neplatiči pokut, nepoučitelní rušitelé nočního klidu nebo i narkomani a prostitutky opravdu báli.
Přestupkové právo se někdy nazývá jako „malé trestní právo“. Od července minulého roku máme nový, moderní přestupkový zákon. Jedna z věcí, která se změnila, je, že obce a města již nemohou přestupníkům ukládat zákaz pobytu v obci. Tato skutečnost se nelíbí některým starostům a radním, kteří by se rádi zbavili „obtížného hmyzu“.
Hozenou rukavici před pár dny zvedl Senát, resp. někteří senátoři, kteří mají většinou hojné zkušenosti z komunální politiky. Jsou to senátoři napříč spektrem od STAN přes ODS až po ANO. Naše horní komora patrně podpoří obnovení práva obcí a měst opět trestat např. notorické narušitele veřejného pořádku zákazem pobytu u nich v obci. Tedy jak tomu bylo do 30. 6. 2017.
Na první pohled vypadá tato senátní snaha rozumně a lákavě. Nicméně má několik vad. Za prvé není možné zakázat pobyt v obci osobě, která v ní má trvalý pobyt, to samozřejmě nešlo ani před loňským červencem. Každý musí z prapodstaty věci někde fyzicky pobývat. Teď neřešíme, že je někdo ve vězení, to je přirozeně následek trestněprávní sankce, nikoliv přestupkové, kterou nyní luštíme.
Takže zákaz se týkal „jen“ přespolních narušitelů. Většinu přestupků však páchaly a páchají osoby domácí, přijíždějících a dojíždějících přestupníků nebylo a není zase tolik. Takže to mnohé neřeší.
Navrhovaný zákaz pobytu by se rovněž netýkal mladistvých pachatelů, tedy osob mezi 15. až 18. rokem věku, tak tomu bylo i za účinnosti minulého zákona.
Dále pak institut zákazu pobytu má v sobě i jeden vážný ústavně-právní zádrhel, správní úřady nemohou omezovat ústavní právo na svobodu pohybu, může tak činit jen nezávislý soud. Ergo kladívko, to byl také důvod, proč se vloni ze zákona tento institut vypustil.
Podtrženo a sečteno – návrat zákazu pobytu do přestupkového práva sice vypadá hezky – bojujeme s darebáky, nicméně reálně nic moc efektivně neřeší. Proto mám za to, že by měl být ponechán pouze v hájemství práva trestního a nevracet ho do mantinelů malého trestního práva, tedy citovaného práva přestupkového. Nota bene ani v minulých letech, když byl součástí našeho správního práva trestního, se v praxi moc nepoužíval.
Řešit by se měly především správně-trestní příčiny, nikoliv až negativní následky. A snaha o znovuzavedení zákazu pobytu je takové chytání pomyslné deliktní kočky za ocas.
Právo, 26.2.2018
Autor je právník