Neviditelný pes

PRÁVO: Taková normální sviňárnička

5.10.2019

Leckoho to potkalo. Zazvoní vám telefon, který má - GDPR neGDPR - nějaká společnost k dispozici, ačkoli tento telefon není nikde zveřejněn, a začnou do vás hustit nabídku reklamních služeb, které uveřejní na nějakém svém portálu.

Obezřetný člověk hned zpozorní a reaguje asi takto: „jděte do...“ a zavěsí. Jenže řada lidí si tak trochu pokecá a vede s dotyčným subjektem příjemný rozhovor. Během něho se vám dostane vysvětlení, jak úžasná služba to je, jak vám to zvedne obrat a zisk, kolik to stoji ročně a rozhovor je veden tak obratně (jsou na to školeni), že při rozloučení, aniž to často víte a žijete v domnění, že teprve vyjednáváte, jste už uzavřeli smlouvu podle občanského zákoníku. Pak vám přijde faktura a odkaz na nějaké nablbané stránky, kde jste uveřejněni a které nečte nikdo, jen vy. A jakmile na ně kliknete, už služba funguje. A pak už to jede – přivalí se faktura jak vojska z dávných kronik, pak upomínka advokáta, soud a prohraný soud, protože to je nahráno a vy jste smlouvu uzavřeli.

Nedávno jsme s jedním přítelem smlouvu takto debilně uzavřenou vypověděli podle jejich podmínek a výpověď poslal kamarád tam, kam podle všeobecných obchodních podmínek měl, a tím to skončilo. A tu ejhle, inovace jako noha: Ozvala se mu jiná společnost, pěkně se představila a vemlouvavě mu sdělila, že existují podvodné společnosti, které nabídkou marketingových a reklamních služeb odírají druhé, že oni o tom případu vědí a že když zaplatí částku, kterou mu sdělili, zajistí řádné ukončení nechtěného smluvního vztahu. Druhá strana prý v reakci na výpověď smlouvu neukončila, ale oni to dokážou (jako by k výpovědi byl třeba souhlas druhé strany). Přítel vyštěkl, ať mu to pošlou všechno mailem, že si to přečte. Neposlali nic, šmejdi.

A tak v tomto moderním krásném světě nových technologií bují za tichého souhlasu České obchodní inspekce byznys s odíráním nechtěných zákazníků, na který se napojuje subsidiární byznys pracující s tím, že odíraní se ještě rádi nechají odrat v další etapě.

A pak že nejsme inovativní národ. Naopak, jsme na špici. Prasárny nám jdou, masovostí k mistrovství.



zpět na článek