18.11.2019 | Svátek má Romana


Diskuse k článku

PRÁVO: Kdy začíná život?

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jirka 23.10.2019 20:12

Život začíná, když chcípne pes a děti vypadnou z domu.“ - Miroslav Horníček.

J. Kraus 23.10.2019 20:02

Z pohledu Pavědy vše pěkně vysvětluje M.Hoffmeister v knize Záhady početí, z našich třeba M.Foučková. Jen krátce a s omluvou tomu, kdo má praxi a nemá vše jen vyčteno jako já: lidská duše na konci průchodu, řekněme, bardem, si vybírá své příští vtělení, tedy rodiče, a není to vůbec jednoduché. S fysickým zárodkem se spojí v okamžiku oplodnění a od té chvíle vše plně prožívá, bezbranná a bezmocná. Opravdová hrůza pak je, když je zárodek usmrcen a duše už se nemůže vrátit do barda a zůstává v meziprostoru. Karmický dopad na matku je následkem a dílem se to promítá i do karmy rodu a národa.

M. Suchý 23.10.2019 19:10

To je mi ale filozofování.

Každej chlap ví, že život začíná když manželka s dětma odjede na týden na chalupu :-)

P. Urban 23.10.2019 17:27

Autor míchá dohromady dvě věci. Civilizační morálku a práva nenarozených dětí.

Regulace porodnosti formou potratů nebo zabíjením narozených dětí je stará jako lidstvo samo. Často citovaný příklad antické Sparty byl specifický jen tím, že o přežití dítěte rozhodovala komunita a ne rodina.

V republikánském Římě nebylo odkládání a občas i přímé zabíjení narozených dětí nic vyjímečného a nebylo zřejmě nijak zvlášť odsuzováno. Propopulační politiku začali provádět až římští císaři počínaje Augustem. Podle autorovy logiky to znamená, že republikánský Řím znamenal civilizační úpadek, zatímco císařství civilizační vzestup.

Nemám rád potraty. A nemám rád jejich feministickou obhajobu. Ale porodit dítě není totéž, jako je vychovat. Pokud zakážeme potraty (což je asi autorovým cílem), pak zřejmě vzroste počet těch, jejich přínos pro budoucnost evropskou civilizaci bude záporný, i když nebudou pocházet z jiné kultury. Je-li pokles porodnosti důsledkem ztráty víru v budoucnost (což bude asi taky pravda), pak jde o důsledek, nikoli příčinu. V takovém případně se klidně může stát, že evropská populace přijme jinou kulturu (třeba islámskou), aniž by muselo dojít k její pokrevní obměně.

A. Alda 23.10.2019 18:00

Autor opravdu míchá dohromady dvě věci, a to ŽIVOT a SMRT.

Vy zjevně hlasujete pro smrt, ta se Vám líbí více.

T. Kučera 23.10.2019 17:25

Ještě jeden paradox naší společnosti. Pokud se narodí pohrobek, má ze zákona právo na dědictví i když mu je v době otcovi smrti jen týden. Ale ze zákona nemá nárok na život a může být za peníze státu zabit.

J. Vintr 23.10.2019 19:41

Dalším paradoxem je, že ženu, která zabije své narozené dítě, trestá stát jako vražedkyni. Když se ale rozhodne zabít dítě o pár měsíců dřív, tak jí s tím stát ochotně pomůže.

J. Pospíšil 23.10.2019 16:01

Život začíná početím, to není jen filosoický výklad, ono to odpovídá biologickým , fysiologickým procesům.

V. Církva 23.10.2019 15:57

Tak samozřejmě tu jde o sobecké a "ohnuté" pojetí lidských práv, které nechrání práva jedince před narozením. Pokud feministky tvrdí že jde o jejich tělo o kterém mají právo rozhodovat, je to prostě jen a jen lež. Tolik logika.

My věřící lidé pak předpokládáme, nebo i cítíme, že si vražděním vlastních dětí evropská civilizace vytváří obrovské prokletí (ve východním pojetí karmu). Křesťanství samozřejmě zná i milosrdenství. Ale to není bez pokání.

Autor má tedy pravdu. Západní civilizace si to zavařila a bude trpět. A to ať už věříme v karmu, či materialistickou logiku.

J. Vintr 23.10.2019 19:19

Žena má právo rozhodovat o svém těle. To znamená má právo jednat tak, aby neotěhotněla. Pokud se ale v jejím těle nachází zárodek jiného člověka, už nerozhoduje o svém těle.

T. Hruška 23.10.2019 14:25

Křesťan: „Život začíná početím.“

Muslim: „Život začíná narozením.“

Žid: „Život začíná, jakmile smradi dorostou a vypadnou z baráku.“

;-D

P. Kučera 23.10.2019 13:06

Jedna malá provokace.

Dnes bují v (západním) světě morálně nenapadnutelné hnutí MeToo, které masově obviňuje muže z násilného chování vůči ženám. Prof. Jaroslav Flégr, biolog, zabývající se výzkumem Toxoplasmy gondii, pravidelně kontaktuje v rámci své vědecké práce desítky tisíc lidí (mužů i žen) - od studentů po čtyřicátníky, kteří anonymně vyplňují podrobné dotazníky. No a za pár desetiletí svého zkoumání došel k zajímavému závěru:

- většina (kolem 75%) žen dosahuje pravidelně silného orgasmu při styku, který není předem konsenzuální, ale více či méně ze strany muže agresivní a s partnerem, kterého neznají vůbec nebo jen krátce. (Jak píše klasik Woody Allen: každý sex, má-li být opravdu dobrý, musí být především sprostý!)

- po znásilnění přichází do jiného stavu statisticky velice významná většina žen než při konsenzuálním sexu.

Co tento objev znamená? Že biologický grunt člověka mu tímto způsobem člověku diktuje maximální úspěch při reprodukci. No a tím, že hnutí MeToo právě proti takovéto aktivitě bojuje (dokonce právní cestou), zbavuje ženskému sexu významné ve významném procentu rozkoše. Ale pozor, je tu ještě jedno vysvětlení pro nástup zvýšeného frigidního chování: druh homo sapiens sapiens ve svém kolektivním podvědomí zasahuje proti svému akutnímu přemnožení. Takže ano, to hnutí je v současnosti bohulibé.

J. Gutvirth 23.10.2019 19:26

Znásilnění fakt neni dobrý. Nechutné.

J. Vintr 23.10.2019 19:45

Jenže v zemích, kde dochází k akutnímu přemnožování, muži kašlou na to, jestli ženy chtějí nebo nechtějí. Čímž se ovšem potvrzuje výše uvedené pozorování.

P. Kučera 23.10.2019 12:44

Život a smrt člověka

Osobně se přikláním k verzi, že život člověka (tedy nikoli život jako takový) začíná v době (řádově hodiny), kdy se objeví v plodu činnost mozku (el. vzruchy), tedy cca v 15.-16. týdnu těhotenství. Je to analogie definice smrti člověka - ta nastává při vymizení el. aktivity mozku, který tím nevratně umírá. Že před tím i potom pracují některé lidské orgány je pravda, ale už to není život člověka - tím je z definice pouze aktivita mozku. Do 13. týdne jsou možné interrupce, po mozkové smrti třeba odběr orgánů k transplantaci.

V. Církva 23.10.2019 16:05

Může být. I když jak píšete, nejde o život biologický ale život člověka.

Ale jeden rozdíl mezi smrtí mozku a potenciálním odběrem orgánů je. Pokud by byla šance že se činnost mozku obnoví, orgány by se téměř jistě neodebírali. V případě zdravého plodu tato šance je snad i 99 procentní.

Takže nad Vaší úvahou by bylo dobré se zamyslet v případě prokazatelně defektního plodu.

Z. Fogyn 23.10.2019 11:59

Pokud život začíná početím, je logické dokazovat práva nenarozeného a třeba i práva otce. A jak je to tedy s právem matky na svůj život? Otěhotněním se stává objektem s vnuceným osudem a povinnostmi, které musí respektovat a plnit. Pokud žena nebude mít možnost vlastní volby, přestane být rovnoprávným člověkem a stane se jen biologickým objektem s reprodukční funkci.

V. Církva 23.10.2019 16:14

Vážený, vzpamatujte se, tady se píše o zabíjení plodů! Víte kolik lidí bych musel denně povraždit, protože mi vnucují osud a povinnosti? Naštěstí máme zákony, které nám vnucují povinnost a osud to neudělat, jinak by jste byl už dávno pod drnem.

Jen málo potratů probíhá z důvodu jednoznačného znásilnění. Takže netěhotná žena má právo a možnost těm Vašim hrůzám předejít - nesouložením.

Z. Fogyn 24.10.2019 16:13

Nevyjadřuji se k potratům, ani slovem nezmiňuji. A naprosto souhlasím s Vašim výrokem: "Naštěstí máme zákony, které nám vnucují povinnost a osud"... Otázka zní, má tedy žena právo vybrat si svůj osud? Nejen zákonem je dán odlišný život matky od bezdětné.

J. Kanioková 23.10.2019 18:50

"Otěhotněním se stává objektem s vnuceným osudem a povinnostmi, které musí respektovat a plnit. "

Bože, to je blbost !

Z. Fogyn 24.10.2019 15:59

Bože, to je blbost ! Popírat fakta daná otěhotněním! Jsem sice muž, ale viděl jsem v životě spoustu gravidních žen a všechny zodpovědně upravily styl života, třeba životosprávu, omezení alkoholu, zvedání těžkých břemen,vyloučení riskantních činností atd. Jako nadřízený jsem je musel okamžitě přeřadit na lehčí práci a neustále dbát, aby nebylo ohroženo jejich těhotenství. Dál snad nemusím popisovat odlišnosti rodící, kojící ženy ... od jiné, nemající tyto starosti a povinnosti k dítěti. Uznávám rovnoprávnost žen, ale není vždy absolutní. Žena jindy prostě musí respektovat a konat dle situace. Tudíž má také právo rozhodnout o svém osudu. To tvrdím s vědomím, že budu zařazen (už se stalo) mezi obhájce vrahů neviňátek, schvalovače potratů a odsouzeníhodného vyvrhele.

P. Bures 23.10.2019 11:44

Život nezačíná. Život začal kdysi hodně, hodně dávno a od té doby jen pokračuje. Kdy začíná život něčeho, co chápeme jako jednotlivce, to je čistě otázka právní úpravy.

L. Harvánek 23.10.2019 11:59

Takže upravíme: život začíná v 17, končí v 70?

P. Bures 23.10.2019 15:11

Pokud se na tom zákonodárci usnesou, pak ano. Ale byla by to docela nepříjemná společnost...

V. Církva 23.10.2019 16:17

Jen pro některé. Pro jiné je to už dnes -ve stavu ochrany 0..nekonečno. Proto -9/12 až nekonečno dává smysl.

A. Alda 23.10.2019 11:22

Moc pěkně jste to napsal, pane. Moc pěkně. A naprosto s Vámi souhlasím.

M. Krátký 23.10.2019 9:45

Zpovykanost lidstva nemá meze - od konce druhé světové války jde lidstvo strmě vzhůru ve své životní zajištěnosti a "západní" národy nepoznaly komunistické běsnění jako lidodemo blok ve střední a východní Evropě a tak nastává zhoubné období neomarxismu a levicového směřování. Důsledkem je invaze muslimů do křesťansko - židovské Evropy a rozklad hodnot budovaných našimi předky po tisíce let dozadu - končím neučesanou myšlenku - bude hůř R^R^R^

J. Novak 23.10.2019 7:55

A co plod počatý jako následek znásilnění, který bude tento okamžik matce připomínat celou dobu jejího života.

J. Vintr 23.10.2019 9:23

Dítě nemůže za to, za jakých okolností bylo počato ....

B. Rad 23.10.2019 19:17

A odnese to celoživotně matka... Bezva.