24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

PRAHA: Tak jsme zase prohráli. Podruhé

Nejprve před 400 lety na Bílé hoře. A v roce 2020 opět. Zvítězili stoupenci obnovení mariánského sloupu na Staroměstském náměstí. Ve falešné víře, že půjde o symbol smíření. To ovšem v principu možné není.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Písařík 28.1.2020 13:21

Pane Ježku, von ten ježíšek asi taky nebyl bílej.

M. Šejna 28.1.2020 13:44

Ježkův ježíšek bílý je. Má modré oči, blond vlasy a árijsky původ. V žádném případě to není snědý Žid. ;-D

V. Církva 28.1.2020 16:18

Tak každá kultura si Ježíše představuje podle svého. Mám pocit, že v Asii má šikmé oči. Jinak, ale Ježíš byl původem Žid, měl tedy semitský původ. Semité jsou lidé tmavých vlasů a tmavší pokožky, přesto jsou počítáni, pokud se toto dělení někde praktikuje, k rase bílé (a nesouvisí to ani s tím, že David byl dle Bible plavovlasý). Nakonec i geneticky mají řekněme z poloviny blízko k jižním Italům. On Musolini říkal, že rasismus je pro blonďáky ale byl běloch.

Jinak, samozřejmě je jedno, jestli naši hosté v Praze jsou Italové, Arabové, černoši či Židé. V rozumných počtech a s mírumilovnými úmysly jsou vítáni. Hlavně aby odcházeli po dovolené domů a ti co tu chtějí zůstat ať se stávají našimi občany nejen dle občanky.

J. Kratochvíl 28.1.2020 11:00

Jsem rozhodně pro znovu obnovení Mariánského sloupu na Staroměstkém náměstí. Původní sochu zničil ožralý vandal a za sto let jsme tento vandalismus nedokázali napravit. Hezký komentář napsal Ondřej Neff pro ČRo. Tři sta let jsme úpěli pod Habsburky a nyní již sto let se hádáme o sochu. Chtěl bych panu Stejskalovi připomenout, že protestanté se chovali ještě hůře než katolíci a kdo ví jak by to s českým národem dopadlo,kdyby bitvu na Bílé hoře vyhráli Připomínám také, že za vlády Fridricha zimního krále byla mimo jiné zdevastována katedrála sv. Víta právě protestanty a to byl pouze vrchol ledovce jejich ničení kulturních památek středověku. Proto je nutné si tyto události neustále připomínat a sochu znovu obnovit.

R. Langer 28.1.2020 11:05

Tak určitě. ;-D

M. Veleba 28.1.2020 12:07

Jo jo. A třeba Moravští Bratři z nich byli úplně nejvíc nejhorší. Ještě že je katolíci po Bílé Hoře vypakovali ;-D;-D[>-]

L. Písařík 28.1.2020 13:23

No vidíte a na Aljašce a v Gronsku s úctou vzpomínají na Moravské bratry.

M. Veleba 29.1.2020 10:58

To já vím, ten můj příspěvek byl myšlen samozřejmě ironicky. MB velmi obdivuji, dali světu opravdu hodně dobrého.

J. Jurax 28.1.2020 16:35

Ano. I bibli kralickou si dovolili česky tisknout, nacionalisti jedni!

M. Šejna 28.1.2020 10:45

možná příjdou doby, kdy se bude reinstalovat socha Koněva a tank č.23. I tyto sochy se bouraly úplně z jiných důvodů, než pro které byly postaveny.

V Mariánských lázních postavili po sametu pomník osvobození Americkou armádou, zatímco pomníky sovětské armadě se postupně likvidují.

možná příjdou ale doby, kdy se bude v dějepisu učit, že 2.světovou válku začalo Rusko, a Němci se obsazením Sudet, vytvořením protektorátu B+M a vražděním Židů jen bránili před žido-bolševickou invazí.

P. Staronový 28.1.2020 10:49

Zatím tu historii fixluje spíš Rusko. Ale není nikde vyloučeno, že převládnou-li v EU ruské manýry jednotného, státem daného a kontrolovaného názoru, dopadne to, jak píšete. Snahy občas vidět jsou.

J. Jurax 28.1.2020 16:36

Ano. A ještě proti židovským plutokratům!

J. Zmek 28.1.2020 10:44

Pokud tam bude ta replika sloupu opět stát, no tak dobře, nikomu to zřejmě neublíží. Ale vydávat to za akt smíření je naprosto nesmyslné až ubohé. Koho s kým ? Jak by protestanté mohli vůbec něco takového považovat za nějaké smíření potom co se dálo v době jeho instalace. Je to jen sypání soli do starých ran, úplně zbytečně.

P. Remeš 28.1.2020 12:07

Nejde jen o akt smíření s dávnou rekatolizační minulostí, ale i o akt smíření majoritní společnosti s věřícími katolíky dnešní doby. Ti byli svržením sloupu neoddiskutovatelně traumatizováni ...

K. Loucký 28.1.2020 10:37

Jsem hluboce zklamán, rozčarován a roztrpčen panem Stejskalem, jehož jiné příspěvky dlouhodobě sleduji a zejména ty související s Izraelem velmi oceňuji.

Pane Stejskale, dokud budete myslet v kategoriích "prohráli jsme" - "vyhráli jste", nemá asi žádný smysl, abyste se vůbec zabýval tématem smíření.

A dík některým diskutujícím za připomínky historických souvislostí.

Š. Hašek 28.1.2020 10:43

I mistr tesař se utne .....

J. Hrdlička 28.1.2020 10:16

Já bych byl ohledně těch pomníků moc opatrnej.

Něco se postaví, pak se to zase zbourá nebo posprejuje ...

Š. Hašek 28.1.2020 10:42

Já vlastně také ..... vopatrnej právě stran bourání.

Jde o to, zda pomník má hlavně oslavovat. Nebo připomínat. To slovo zní pomník nikoliv oslavník. Pomni/nezapomeň.

Proto mě občas napadá - pomníky zásadně (skoro) nebourat, aby dlouho připomínaly! I lumpárny! Aby nebyly nové lumpárny.

Nezbourání pomníku ještě neznamená, že společnost stále vyznává "hodnoty" pomníku. A naopak - zbourám, tedy jsem se očistil. A ještě dodám - knihy se také všechny hned nedrtí. Lze se z nich nadále něco přiučit/pochopit.

P. Grigar 28.1.2020 11:25

.. nabádal bych ke zdrženlivosti nejen při bourání, ale také při budování pomníků a památníků. Události, z mého pohledu zásadní, podstatné, si dokážu připomínat i bez nich. A někdy mi připadá až trapné, vysvětlovat blbcům "proč tady ty šutry stojej.."

Zde ani mramor se zlatem nepomůže. Snad lískovka by mohla..

P. Lenc 28.1.2020 10:08

Bože můj, minule husité a popravení čeští páni, nyní Komenský, tu už nebudí ani úsměv.To vy historicky nevzdělaný autore opravdu myslíte vážně?8-o

F. Svoboda 28.1.2020 9:53

Pokračování : Tyto historické postoje byly vesměs poslány k ledu i když s nenávistnými postoji jsem se kromě vás pane Stejskale již také několikrát setkal. Vždy to bylo na absolventských srazech, kde vůbec věroučné otázky nebyly na programu. Někdy se však stalo, že někdo se zmínil byť jen nepatrně v katolickém duchu a hle hned vyletěl "starý" evangelík, který se cítil být potrefen jako husa a chtěl vést diskusi, o kterou však nebyl zájem a vše vyšumělo do ztracena. Doufám, proto, že snad po čase opravdoví křesťané zaujmou tolerantní a kritický postoj i k pomníku Panny Marie - potom bude v našich zemích lépe !!!

P. Remeš 28.1.2020 9:48

Se symboly je to těžké. Něco někomu představuje něco jiného. Jenže to, co něco někomu představuje, může být diametrálně odlišné. Rozumím tomu, že pan Stejskal v Mariánském sloupu vidí trauma, kterým před staletími prošla jeho rodina, a v tomto smyslu prožívá ve svém srdci pochopitelné antikatolické "nesmíření". Přesto si ale myslím, že vztyčení sloupu se symbolem smíření může stát. Prostě jen tím faktem, že lidé typu pana Smejkala by mohli být konfrontováni s faktem, že existuje obrovská část katolíků (o ateistech ani nemluvě), kteří ve sloupu vidí úplně něco jiného, než co vidí on. Že existuje velké množství lidí, kteří jsou pro vztyčení sloupu, a přesto to i v očích pana Stejskala budou lidé kvalitní, charakterní, milí, kteří mohou mít lidsky velmi rádi evangelíky a oceňovat kvalitu evangelictví jako takového.

Zkrátka, už jen konfrontace s faktem, že symbolika, kterou do sloupu dávám já, je pouze a jen "moje", a vypovídá militantnosti těch druhých, ale jen a jen o mě, to všechno může mít velký úzdravný efekt ....

F. Svoboda 28.1.2020 9:45

Pane Stejskale, pokud nás seznamujete s děním v Izraeli, tak mnozí čtenáři včetně mne si je rádi přečtou, protože pracujete s fakty. Bohužel jak narazíte i na pouhou zmínku týkající se katolíků, tak ihned vás popadne hrozný vztek či nenávist. Tento postoj byl ovšem vlastní vašim evangelickým souvěrcům v 19. století až na počátku století 20. Od té doby, zejména od papeže Jana XXIII. udělali křesťané hlavních denominací přece jenom krok dopředu v rámci smířlivých ekumenických snah obou stran. Bohužel vy jste zůstal "zmrazen" v dobách minulých. K tomu dodávám osobní zkušenosti. Moje prababička pocházela z evangelického rodu - z největšího statku Talpů v Horních Dubenkách na Vysočině. Když se provdala za katolíka, našeho pradědečka p. Štefla v Telči, byl u evangelíků nesmiřitelný oheň na střeše. Byla vyděděna a odešla do manželství s holýma rukama. Praděd byl truhlář a společně se 7 dětmi tloukl bídu - byl pouze na svých rukou živ, jak se říkávalo. Novomanželé se sami rozhodli, že narozená děvčata budou vychovávána evangelicky a chlapci katolicky. V pubertálním věku až po konfirmaci však prababička rozhodla, že víra je jen jedna a dívky přešly rovněž na katolickou víru.

A. Jaroš 28.1.2020 11:35

Taky si vzpomínám na svoji babičku katoličku z Vysočiny, která měla dokonce nad postelí nějaký certifikát od papeže Piuse/Pia - nevím kolikátého - za svoji aktivní činnost a v mých vzpomínkách ji vidím -s plamenným zrakem stojící u okna obrácená směrem k sousední vesnici Poděšín kde byli četní evangelíci - jak si mumlá a hrozí pěstí " ti berani poděšínští, muky pekelné ... Jó to byly časy, snad už je to lepší.

F. Svoboda 28.1.2020 9:27

Děkuji za vyčerpávající hodnocení od pánů Houžňáka a Babičky. Každý přemýšlivý člověk - křesťan či ateista tak by měl zmíněné historické souvislosti pochopit !!!

O. M. 28.1.2020 8:48

A ještě k tomu titulku. Kdo my? Kdo prohrál? Pouze odpůrci obnovení sloupu, jedna skupina lidí.

Já bych jeho obnovení uvítal. Pak už schází jen ten Radecký. Od té doby, co Krnda udělala z dolní části Malostranského náměstí nejdražší nevyužitý pozemek v Praze, je tam pro něj místa dost.

Š. Hašek 28.1.2020 9:10

Asi ten kdo chce obnovení starého pomníku bude mít v kadrové složce "habsburský kolaborant/nevlastenec český".

Mně to neva.

S Radeckým totéž.

V. Kopta 28.1.2020 8:41

Mariánský sloup se ani na staromák vrátit nemůže, je nenávratně pryč v propadlišti historie. To co tam chce dát Váňa je náhražka je to jako budovat Disneyland. Je to podbné jako kdyby římané chtěli obnovit koloseum, taky by to byl disneyland.

J. Jančura 28.1.2020 9:24

Souhlas. Nejde o obnovu (původní již není), fakticky jde o postavení nového pomníku. Z tohoto nového pomníku by tedy by mělo být dnešní generací lidí zřejmé jakou událost vlastně připomíná. Asi těžko záchranu před Švédy, spíš násilné znovuzavedení katolické víry.

L. Harvánek 28.1.2020 9:45

Historie se dá vykládat podle toho, jak se to komu hodí.