PRAHA: Proč se, sakra, dávno neodstěhovali?
Říkají tomu "experiment", ale není jasné, co chtějí vyzkoumat. Magistrát povolil Praze 2, aby zúžila v Legerově ulici magistrálu ze čtyř na tři pruhy. Důvodem je snaha zlepšit životní podmínky lidí bydlících kolem magistrály. Podle médií je to přibližně 1200 lidí. Už dopředu je ovšem jasné, že to lepší mít nebudou. Stejně jako to, že pro mnohem víc lidí bude tenhle experiment znamenat komplikace.
Nikdo nezpochybňuje, že takzvaná magistrála je v úseku mezi Nuselským a Hlávkovým mostem perverzní stavbou. Hloupý byl už samotný nápad vést jednu z hlavních komunikací téměř centrem města, vrcholem pak bylo "odříznutí" Muzea od Václavského náměstí. Magistrála byla původně prý dočasné řešení, jako mnoho takových z dob minulého režimu se však změnila v řešení trvalé. A ani po změně režimu s tím nikdo nic neudělal.
Bydlení kolem magistrály nestojí za nic. Zvlášť v bytech s okny do ulice. Je tu hluk, prach a smrad. Kvůli tomu nelze otevírat okna, a to ani v horkých letních dnech. Není divu, že jsou obyvatelé naštvaní. Za zúžení čtyřproudé komunikace v Legerově ulici o jeden, případně dva pruhy prý bojovali přes deset let. Dokonce založili občanské sdružení. Teď si konečně vybojovali experiment.
Špatná zpráva pro ně zní, že nezískají vůbec nic. Zácpy v Legerově budou mít stejnou intenzitu, jen pravděpodobně budou trvat déle. Na kvalitě vzduchu se to neprojeví. Stejně na hlučnosti. Jedna z obyvatelek si v rozhlasovém pořadu v souvislosti se zúžením stěžovala na to, že v noci jezdí Legerovou ulicí více než stokilometrovou rychlostí. Ale to bude trvat dál, i když bude mít komunikace tři pruhy. Jestli je tohle opravdu problém, pak stačí dát do Legerovy označený měřící radar.
Odebrání jednoho pruhu prodlouží zácpy směrem ven z města. Dnes v ranní špičce začínají zhruba na úrovni Pankráce. Zúžení Legerovy ulice může prodloužit kolony až na Spořilov, Chodov či podle katastrofických scénářů až směrem k Průhonicím. To se prý ukáže v provozu. Dopravní provoz lze matematicky modelovat, ale je to obtížné a nespolehlivé. Na tom, jak se změní denodenní provoz, bude mít vliv rozhodování řidičů a samozřejmě i dopravní nehody.
Začne-li doprava na magistrále opravdu kolabovat, je možné, že to část řidičů odradí od používání auta a zvolí raději hromadnou dopravu. Ale bude to jen malé procento. Objízdné trasy volit nebudou, protože alternativa k jízdě po magistrále buď není, anebo jsou i tyto komunikace už dnes přetížené. To podstatné je následující: na bydlení 1200 lidí v Legerově se nic nezmění, ale kvalita života desetitisíců jiných lidí se prokazatelně zhorší. Jde tedy mnohem více o experiment sociální než dopravní.
Lidé z občanského sdružení mluví po zatarasení jednoho pruhu o satisfakci. Lze tomu rozumět, vždyť teď "zatopili" těm bezohledným řidičům, kteří celé ty roky stojí s nastartovanými auty v zácpě v jejich ulici. Je to ovšem pouze pomsta, ne řešení. Spíš nerozumím jiné věci. Jestliže je bydlení v Legerově takovým hororem, proč se už dávno neodstěhovali. Ano, Legerova kdysi byla dobrou adresou, kterou zničilo hloupé urbanistické rozhodnutí. Je lepší to přijmout a hledat pro nemovitosti kolem rušné silnice jiné využití než pro slušné bydlení. Boj s počtem aut je bojem s větrnými mlýny.
Praha musí nepochybně množství aut v centru regulovat. Centrum lze pro auta zcela uzavřít, ale to by vyžadovalo vybudování zcela jiné infrastruktury a také velkou politickou odvahu. Ale pořád je to schůdnější a racionálnější projekt než například plánování olympiády.
Méně drastickou a prokazatelně fungující cestou je zavedení mýtného. Peněženka je tím nejlepším regulátorem i policajtem. Ale nápad zatarasit jízdní pruh na důležité komunikaci je výplod chorého mozku a lokálního populismu. To nejzajímavější na celé věci je, jak tohle mohl někdo schválit.
(Psáno pro E15)
Převzato z blogu Extra se svolením autora.