PRAHA: Dvě magistrály do jedné radiály
Reakce na podpis pana primátora Béma pod smlouvou o vybudování vnitřního, tzv. městského okruhu.
Na úvod citace z roku 1988 z článku Magistrála pod Strahovskou horou: "V době, kdy stroje končí svou podzemní pouť pod Strahovem, bude už rozestavěna i další důležitá - a na strahovský tunel navazující - část Základního komunikačního systému 1700 metrů dlouhý tunel vedoucí Stromovkou mezi Špejcharem a Argentinskou ulicí." (Lidová demokracie, 3. března 1988). Tedy nic nového.
V té době se ještě tyto komunikace výstižně pojmenovávaly magistrálami (tj. hlavní čára či dálková komunikace s důležitým dopravním významem). Pak přišel rok 1989, dlouhá pauza, kdy se mluvilo o škodlivosti magistrály pro Prahu, a nyní budeme mít čtyřproudé magistrály vedené napříč Prahou dvě. Občanům v tisku je to předkládáno tak, že vnitřním okruhem (druhou magistrálou) se vyřeší celá severní část dopravy města. Jako kdyby vyústění tunelu v oblasti zvané Pelc Tyrolka bylo na úplném okraji Prahy a dál už jen hic sunt leones (doporučuji podívat se do mapy). Jenomže, a tady je ten zádrhel, na obě magistrály navazuje na severu jen jedna jediná sběrná komunikace nazývaná radiála, dříve označovaná jako součást S-J magistrály. Touto komunikací projíždí nyní okolo 70 000 vozidel — aut, autobusů a navzdory existujícím dopravním omezením i těžkých nákladních vozů — denně. Část vede obytnou čtvrtí a jmenuje se V Holešovičkách, kde by měla splňovat zákonné normy pro hluk a imise: nesplňuje je, ale vysoce překračuje.
Další věc, o které se cudně mlčí, jsou dopravní studie, které se váží k nově vybudované magistrále. Po vybudování vnitřního okruhu počítají jednoznačně s nárůstem dopravy. A zde máme další potíž. Studie počítají s nárůstem na radiále až na 100 tisíc aut za den (kapacita čtyřproudé radiály je podle dopravních expertů okolo 90 000), ale to pouze v případě, že bude současně spuštěn vnější tzv. Pražský okruh. To ovšem znamená, že pokud v roce 2011 nebude tento okruh hotov (což je víc než pravděpodobné), radiálou bude projíždět ještě více aut. Jediné další dvě možnosti jsou pak ještě klikatící se ulička do Bohnic - K Bohnicím a ulice Povltavská. Ta ovšem končí v Libni a pro řidiče, kteří chtějí ven z Prahy, to rozhodně není řešení. Nelze si odpustit přirovnání: je to jako kdyby si člověk vyrobil velkou nádobu na okurky s vědomím, že okurky jsou větší než hrdlo nádoby.
Tak co s tím uděláme, pane primátore? Co řeknete již nyní těžce zkoušeným obyvatelům podél radiály? Jak mají vydržet denní a noční vytrvalý hluk a jak si mají vyvětrat (zvlášť v létě je to utrpení), navíc s vědomím, že je čeká zhoršení současného stavu? Jak zdůvodníte řidičům ale i ostatním občanům, že jste dali 21 miliard do nové magistrály a auta budou opět nastavena až před úplný okraj Prahy? Jedno z možných řešení (pokud nebude doprava vedena jinudy než vnitřním okruhem) je např. další navazující tunel (který by mohl mít i šest pruhů) až na skutečný okraj Prahy. Nebylo by rozumné tuto nebo další možnosti uvážit, dokud je ještě čas?
Při tomto nedo/řešení dopravy na severu Prahy je možné kromě prvenství v délce tunelů ve střední Evropě (viz článek Špejchar a Holešovice spojí tunel — www.metrostav.cz) čekat i prvenství v nadlimitních imisních hodnotách v jedné obytné čtvrti.
občanka Prahy