Pondělí 2. prosince 2024, svátek má Blanka
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

PRAHA: Dobře zvažte, než naskočíte do sedla

Michal Konvička
diskuse (33)
Ve čtvrtek večer mě na rohu Vinohradské a Wilsonovy zaujala početná skupina cyklistů doprovázená policejním autem se spuštěným majáčkem. Většina cyklistů byla vybavena tzv. blikačkou, takže když se dal celý peleton do pohybu a sjížděl magistrálou směrem k hlavnímu nádraží, vypadal jak rojení světlušek. Nutno dodat, že tak velkou skupinu nepotkáváte po Praze každý den. Jednalo se o smuteční cyklojízdu v rámci vzpomínkového večera na Jana Bouchala, kterého v pátek 6. ledna srazil a smrtelně zranil na nábřeží kpt. Jaroše automobil. Jan Bouchal byl vůdčí osobností iniciativy Auto*Mat, jež je zaměřena na redukci osobní automobilové dopravy a podporu cyklistické, pěší a hromadné dopravy v Praze.

Tato nešťastná událost by měla být dostatečným impulsem k tomu, aby se o problému jízdy na kole po Praze začalo na veřejnosti hovořit otevřeně s respektem k realitě. Ačkoliv je mi vše, co souvisí s cyklistikou velmi blízké vzhledem k mé závodnické minulosti, kdy jsem najížděl 25 tisíc kilometrů ročně a každý den jsem se pohyboval na kole po Praze, musím konstatovat, že jízdu na kole v centru Prahy dnes považuji za hazard a lehkovážnost. Vyrazit večer do pražských ulic na kole, navíc během zimních měsíců, kdy jsou vozovky nepříjemně kluzké, vyžaduje opravdu velkou absenci pudu sebezáchovy a pocitu zodpovědnosti k sobě a svým blízkým. Jsou i tací hrdinové, kteří jsou schopni vyrazit bez jakéhokoliv osvětlení.

Dvojnásobný počet aut oproti roku 1990 v pražských ulicích, v centru vytýčených Karlem IV, ztěžuje možnost vyhrazení stezek pro cyklisty v kompaktním městě. Nemalou roli zde hraje také zahušťování města výstavbou administrativních a nákupních center s podzemními garážemi, aniž by bylo možno zvýšit propustnost pražských ulic. Jako příklad mohu uvést obchodní centrum Eden ve Vršovicích nebo okolí Paláce Flora, kde je v období dopravní špičky provoz na stupni "pět". Dovoluji si tvrdit, že pro vlastní centrum metropole rozkládající se v kotlině mezi petřínským a žižkovskými kopci i při omezeném počtu mostů přes Vltavu, je jízda na kole fakticky životu nebezpečná. Každý, kdo to odmítá vzít v úvahu, musí počítat s možnými následky. Korigovat tento stávající stav bude možné po uvedení do provozu obou okruhů a zavedení mýtného za vjezd do města uvnitř Městského okruhu.

Propagátoři kola jako dopravního prostředku často dávají za příklad Nizozemí, za jehož podpory vznikl portál Ve městě na kole. Méně však zmiňují fakt, že k rozšíření cyklodopravy dochází především ve městech na rovině, což v Nizozemí jsou téměř všechna. Z tohoto pohledu mohou být Hradec Králové nebo Pardubice pro rozvoj cyklo dopravy perspektivní. Praha zřejmě pouze částečně.

Do již zmíněných cyklostezek investovalo město několik desítek miliónů korun, a to převážně v okrajových částech Prahy. Pro otrlé povahy je ale třeba vyznačena trasa č.1: Národní divadlo-Florenc-Karlín-Štěrboholy. Dle mého názoru však vznikají cyklostezky spíše chaoticky, bez návaznosti na stanice hromadné dopravy, podle dostupných pozemků a financí. Bydlím-li na Karlově náměstí, uvítal bych cyklotrasu z konečné metra B Zlíčín nebo stanice Stodůlky a která by mě vyvedla mimo město třeba směrem na Karlštejn nebo Unhošť. Bohužel, žádná taková zde není. Jistě, ne na všechny okrajové stanice metra je možné cyklostezky navázat, ale měla by to být priorita při výběru a stavbě cyklostezek. Jako krok správným směrem můžeme považovat bezplatnou přepravu kola. Mělo by následovat vytipování bodů, kde lze propojit stanice metra a autobusu se začátkem cyklotrasy. Vyznačit samotnou cyklostezku mimo Prahu by již neměl být velký problém.

Hlavní rolí cyklostezek v Praze podle mne nebude masová přeprava osob na kole, ale především v kombinaci s hromadnou dopravou možnost, jak si zasportovat, strávit s rodinou nebo přáteli příjemné odpoledne a udělat něco pro své zdraví.

Autor je členem strany Evropští demokraté

Aston Ondřej Neff
2. 12. 2024

Jeden rok končí, druhý brzy začne a je zjevné, že ho budeme moci úplně odepsat.

Konzervativní noviny
2. 12. 2024

V Evangeliu svatého Marka je popsán jeden z mnoha biblických příběhů.

Konzervativní noviny
2. 12. 2024

Strana Právo a spravedlnost (PiS) si v neděli vybrala historika Karla Nawrockého.

Milena Kozumplíková
2. 12. 2024

Státní rozpočet je v deficitu a shání peníze, kde se dá.

Ladislav Jakl
2. 12. 2024

Pryč se zahrádkami a pejsky. Bude to stačit?

Aston Ondřej Neff
29. 11. 2024

Petr Fiala by se měl modlit, aby mu voliči neskočili na špek s německými platy.

Aston Ondřej Neff
30. 11. 2024

V Česku vyrostl v Radě pro rozhlasové a televizní vysílání orgán, který má ambici stát se cenzurní...

Aston Ondřej Neff
2. 12. 2024

Jeden rok končí, druhý brzy začne a je zjevné, že ho budeme moci úplně odepsat.

Tomáš Fürst
29. 11. 2024

Prestižní německý institut se stěhuje do propadliště dějin

Marian Kechlibar
29. 11. 2024

Za posledních pět let vzrostl počet Indů přistupujících na internet zhruba tak „o půlku celé...

Martin Rychlík
2. 12. 2024

S profesorem Zdeňkem Strakošem o slabinách české vědy, nedostatku získaných grantů, potřebě...

elh Eliška Hovorková
2. 12. 2024

Ministr zdravotnictví Vlastimil Válek chce na jednání Rady ministrů zdravotnictví EU prosadit...

alis Sabina Ali
2. 12. 2024

Schodek státního rozpočtu v listopadu stoupl z říjnových 200,7 miliardy korun na 259,2 miliardy...

tami Tamara Pospíšilová
2. 12. 2024

Tomáše Jílka, největšího favorita na post generálního ředitele pražského dopravního podniku, podle...

Lidovky.cz, ČTK
2. 12. 2024

Německý kancléř Olaf Scholz v pondělí po dvou a půl letech přijel na návštěvu Kyjeva a sejde se tam...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz